Gå til innhold

Den Store og Lovlige Tråden for Piratkopiering


-ErlendA-

Er du for eller mot piratkopiering?  

2 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot piratkopiering?

    • For
      101
    • Mot
      33
    • Ingen formening
      29


Anbefalte innlegg

Er imot piratkopiering, men må innrømme jeg laster ned en del musikk, der jeg ihvertfall sier til meg selv at jeg kjøper albumet om det er bra for å støtte artisten. Problemet er at jeg hører sangene så mye at jeg er lei albumet da jeg står i platebutikken...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er imot piratkopiering, men må innrømme jeg laster ned en del musikk, der jeg ihvertfall sier til meg selv at jeg kjøper albumet om det er bra for å støtte artisten. Problemet er at jeg hører sangene så mye at jeg er lei albumet da jeg står i platebutikken...

Så du er imot noe du faktisk driver med selv? Litt spesielt, vil jeg si.

 

Jeg laster ned rubbel og bit, og kjøper det som jeg liker. Gode priser oppfordrer også til impulskjøp (som har skjedd et par ganger). Internett og piratkopiering har ikke vært annet enn positivt for min utvikling av musikalske og spill-relaterte smaker. Kanskje ikke fullt så positivt for lommeboka da, med tanke på alt jeg ender opp med å kjøpe...

Lenke til kommentar

Du har så klart nettbutikker der du lovlig kan:

* Laste ned musikk og overføre den til én bærbar spiller.

* Laste ned en film og se den X antall ganger, eller så mange ganger du vil over X tidsrom.

* Laste ned et spill og måtte koble deg på nettet hver gang du skal spille det.

 

Ellers kan man laste ned ulovlig og:

* Overføre musikken til så mange bærbare spillere man har.

* Se filmen når vi vil.

* Spille spillet selv om internetttilkoblingen er nede for øyeblikket.

 

Hvorfor vente et halvt år for å se en film på kino som er ute i USA nå, eller et helt år for å se den på DVD hjemme, når du vet at du kan gå på nettet og få sett den NÅ. Ikke om seks mnd, ikke om tolv mnd, men NÅ.

 

Per dags dato er det ingen lovlige metoder som er like enkelt som piratkopiering, og det er der problemet ligger. Og inntil dette blir fikset, kommer Piratkopiering til å fortsette sin seiersgang.

Lenke til kommentar

Heller egentlig mest for piratkopiering. Jeg fisker i bukta en sjelden gang, men det er fordi jeg bare er 15 enda og har relativt elendig økonomi. Jeg vet at dette ikke lovliggjør den "forbrytelsen" jeg gjør, men det får så være. : \

 

Heldigvis har jeg fått meg Spotify (takk til Mokko) nå, og å måtte skaffe seg musikk på lovlige eller ulovlige metoder er en saga blott!

Lenke til kommentar

Blir mye nedlasting på meg. Med husleie, regninger og mange faste utgifter klarer jeg ikke rettferdiggjøre utgiftene på spill, spesielt med tanke på hvor lite tid jeg faktisk bruker på spilling i disse dager. En fin oppsummering av pris/verdi er hvor mye du betaler på hvor mange timer du faktisk er "underholdt." kino koster f.eks 90,-, og da snakker vi på gjennomsnitt to timers underholdning. GTA4 koster 600 (eller noe) og gir deg 20+ timers underholdning om du spiller gjennom det. Om du skalerer prisen på en kinobillett til et spill, så er det utifra det en helt rimelig utgift.

 

På min side, derimot, så er 600,- middag for minst to uker, og mat > digital underholdning. De eneste spillene jeg faktisk bruker faste penger på er de som har multiplayer, ettersom det sosiale aspektet ved å spille med venner er den eneste måten jeg kan rettferdiggjøre en slik utgift på.

 

Manglende økonomi, evt. logiske økonomiske prioriteter rettferdiggjør derimot ikke det at man skal få kunne bruke et produkt som andre har jobbet og investert mye penger i gratis, men jeg merker at jeg ikke bryr meg så veldig mye i det hele tatt, så trenger ingen moralsk høygrunn. :)

 

 

Det er også en del enklere og lettere tilgjengelig å ha imagefiler liggende på harddisken enn å ha jewel cases i bokhylla, ettersom sistnevnte ser helt åndsvakt nerdete ut uansett. (Med mindre det er esken til enten Thief 1 eller første Age of empires. To viktige unntak for regelen.)

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg er sjokkert. At så mange på dette forumet faktisk er for piratkopiering, at så mange støtter piratkopiering slikt må jeg innrømme at jeg ikke trodde. Jeg er helt imot piratkopiering, har aldri kopiert hverken et spill eller en film i mitt liv. Piratkopierte musikk da jeg var 8-11 år gammel, men nå har jeg blitt eldre og har skjønt hvordan piratkopiering ødelegger bransjen.

 

Hvis jeg kjøper kjøper en PC fra Dell, så kan jeg gjøre hva jeg vil med den. Åpne den, hive den ut vinduet, ta med på LAN, bruke den som oppvaskkost eller sitte på den. Derfor vil jeg også kunne gjøre hva jeg vil med filmer fordi det er min eiendom, og ikke Warner Bros sin.

 

Latterlig sagt. Sant, du kan gjøre hva du vill med PCen din, siden du kjøpte den, men burde ikke Warner Bros få lov til å bestemme selv over filmene de lager? Du kan ikke kjøpe deg en garasje, stjele masse biler og sette de inn i garasjen, for så å si "Dette er min garasje, og jeg gjør hva jeg vil med den".

 

Har mye mer på hjertet, og skulle gjerne pratet mer, men nå skal jeg og en venn spille Diablo med våre LOVLIG kjøpte eksemplarer.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-127711

Jeg har et spørsmål. La oss si at en person er X. X har lasted ned Fallout 3 til pc. X har innstalert dette spillet, og siden X allerede har Gears of War til pc, koblet Fallout 3 seg automatisk til X sin XBL. Heldighvis for X, har X en 4 sifret kode på sin XBL acount, så den er avlinjet. Kan X bli bannet fra XBL hvis han går online? X vil gjerne ha litt ekstra Gamerscore. Kan Microsoft finne ut at dette er en ulovlig versjon og gjøre X lei seg?

Lenke til kommentar

Det jeg tror musikk bransjen har feilet med er at de ennå tror at musikk er en stor gullgruve. Pappa snakker jo så varmt om Pink Floyd og alle disse "store" på 70 og 80 tallet da man dro hjem til kameraten som akkurat hadde fått den nye cden til "sett inn navn til stor artist". Eller Fysikk læreren min som spille rmusikk i noen av fysikk timene fordi han digger bandene. Dagens ungdom kjøper/laster ned musikk i det store kvanta som før. Folk bruker pengene på spill og til dels dvder/blu-ray.

 

Nå er det ingen som sier:

 

"Har den nye låten til "Sett inn navn på stor artist" vil du bli med hjem og høre?"

 

Hvem har sagt det til deg de siste årene?

 

Man sier nå. "Fikk tak i "sett inn navn på bra spill", det er 2 player så har du lyst å ta en runde?"

 

Spill (mest) og Film tar over det markedet musikk hadde,

 

Andre faktoren er at musikk bransjen i seg selv er så treig. Hvor mange millioner har de brukt på rettsaker i forhold til å fornye seg selv? Isteden for å bruke bittorrent saksøker de. Hvorfor i h........ brukte de ikke 1% av disse millionene og lagde en privat tracker der du må betale et beløp kanskje rundt 1000-1500kr i året og få full tilgang til alle artistene som allerede var der.

 

Musikk bransjen sier de vil starte et sted med å stenge piratene, men hvordan skal de greie å stenge google?

Jeg mener det er ikke noe problem for meg å sette inn søkeordene torrent "sett inn navn på artist". De skulle heller brukt pengene på å lage tilbud som er bedre.

 

Film tror jeg ikke har et så stort problem siden kvaliteten på filmene er som regel shit når du ser det på en større skjerm enn pc skjermen.

Endret av Zimmer
Lenke til kommentar

Spotify er løsningen, men spørsmålet er hvorfor det ikke kom tidligere? Her har de hatt feil fokus. Å saksøke alt som kan krype og gå er ingen løsning i det hele tatt. Når det gjelder film, så har vi HD-teknologien. Da syns jeg det enda er greit å bruke DVD/Blu-Ray med tanke på kvalitet. Musikk på CD er for lengst blitt noe som ikke holder per dags dato. Idèen bak Spotify er nok det som tar over etterhvert som det dukker opp på andre steder enn datamaskinen. Mobiltelefon, bilradio, (iPod?)

Endret av ErlendA
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål. La oss si at en person er X. X har lasted ned Fallout 3 til pc. X har innstalert dette spillet, og siden X allerede har Gears of War til pc, koblet Fallout 3 seg automatisk til X sin XBL. Heldighvis for X, har X en 4 sifret kode på sin XBL acount, så den er avlinjet. Kan X bli bannet fra XBL hvis han går online? X vil gjerne ha litt ekstra Gamerscore. Kan Microsoft finne ut at dette er en ulovlig versjon og gjøre X lei seg?

Hvis denne personen ikke logger seg inn på Live med det nedlastede spillet, vil Gamerscoren knyttes opp mot den lokale gamertagen og vil bli oppdatert med Live neste gang brukeren logger seg på Live med et spill personen eier lovlig.

 

Håper det hjalp. ;)

Lenke til kommentar

_LarZen_ oppsummerer det godt. Det handler mye om tilgjengelighet. Musikk får jeg igjennom Spotify, kjøper CDene til de bandene jeg virkelig liker (og drar på konserter osv) og laster ned det som ikke finnes på spotify.

 

Når det gjelder film så er lysten til å se en film ofte en impulshandling, jeg gidder som regel ikke å betale 200kr for så vente 3-4 dager på en film jeg vil se akkurat nå. Liker jeg filmen etter å ha lastet den ned så kjøper jeg den. Gi meg spotify for filmer!

 

Spill lastes ofte ned først for å testes. Spiller det i noen timer, liker jeg det virkelig så kjøper jeg det. Som oftest ender det opp med at jeg spiller i 3-6 timer før jeg går lei, hadde jeg kjøpt spillet ville jeg si at det er penger ut av vinduet. Hvorfor ikke la oss laste ned fullversjoner til spill, men bare la oss spille til ett hvis sted i spillet (lvl, brett, bane osv)? Eventuelt ha en begrenset tid vi kan spille. Når det gjelder tilgjengelighet så har jeg kjøpt flere spill etter jeg fikk meg steam konto.

Lenke til kommentar

Kva syns de om EU-loven Sverige har innført no? Dei som lager musikk, kan loggføre IP-adressa di, og få utlevert alt du har gjort på nettet dei siste 2 åra(trur det var 2). Dette er eit klart brudd på privatlivets rettar, etter mi meinig. Viss dei tar fleire pedofile er jo det bra, men eg syns likevel det er for ekstremt.

 

EU jobber jo også med ein ny lov, ACTA. Ingen veit heilt kva den skal gjere, men ryktane seier at det skal gje t.d. vaktar på flyplassar tillatelse til å sjekke pcen din om den har program du kan bruke til å laste ned, eller nedlasta musikk. DETTE er i alle fall eit klart brudd på rettane du har. Sånne ting som dette gjer meg forbanna. Det som er på pcen min, har andre ikkje noko med.

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk ikke noe imot piratkopiering av musikk og film så lenge man ikke slutter å kjøpe. For eksempel har jeg lasta ned en god del musikk, men jeg kjøper også de fleste cdene jeg liker!

Når det gjelder spill er det mye bedre å eie spillet, da har du det fast og du kan spille online ;)

Lenke til kommentar
Kva syns de om EU-loven Sverige har innført no? Dei som lager musikk, kan loggføre IP-adressa di, og få utlevert alt du har gjort på nettet dei siste 2 åra(trur det var 2). Dette er eit klart brudd på privatlivets rettar, etter mi meinig. Viss dei tar fleire pedofile er jo det bra, men eg syns likevel det er for ekstremt.

 

EU jobber jo også med ein ny lov, ACTA. Ingen veit heilt kva den skal gjere, men ryktane seier at det skal gje t.d. vaktar på flyplassar tillatelse til å sjekke pcen din om den har program du kan bruke til å laste ned, eller nedlasta musikk. DETTE er i alle fall eit klart brudd på rettane du har. Sånne ting som dette gjer meg forbanna. Det som er på pcen min, har andre ikkje noko med.

Programmene er jo ikke engang ulovelige. Man for også en del lovelige filer på slike nettsteder og programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...