Gå til innhold

'Brenne' en halv million kopier av koranen på søndag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såklart noen vil bli fornærmet, det er jo fortsatt snakk om deres hellige bøker, dog laget av 0 og 1 isteden for trær og lim. Reaksjonene blir kanskje ikke like store siden det ikke er en fysisk bok det er snakk om, selv om de burde bli det, det er jo Koranen som brennes.

 

Hva jeg mener om det?

Go for it, det er alle sin rett å brenne sine egne eiendeler, uannsett om det gjelder bibelen, koranen, eller hvilken som helst annen bok eller gjennstander.

Det er ytringsfriheten som gjelder her, ikke en religiøs overbevisning om at det er feil å brenne eventyrbøker. Folk som kan forsvare ekstreme reaksjoner på at folk brenner sin egen kopi av deres hellige bok forteller meg at religionen de er tilhengere av har store, alvorlige feil og ikke respekterer ytringfriheten.

 

Jeg skiller ikke på det å brenne et donaldblad, Koranen/Bibelen, Barnas Beste Eventyr, eller en utgave av Illustrert Vitenskap. Eier du bladet/boken er det din fulle rett å brenne den.

Det samme gjelder også for en harddisk full av pdf-kopier av Koranen.

 

Om det er så lurt å tirre på seg en hel religion ved å gjøre slikt er et annet spørsmål, siden reaksjonene kan bli ubehagelige, noe som igjen bare gjør poenget til de som brenner bøkene sine klarere. Voldelige/skadelige reaksjoner på brenning av bøker er feil på så mange måter. Det er en gjennstand som en person eier, ikke noe annet. Hvis religionen til folk ikke tåler det er det kanskje noe feil med den?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Tror problemet er at jeg sliter med å ta folk som ikke brenner papir seriøst. Det er liksom noe bak "slitet" å lage en papirbok, selv om hele prossesen er automatisert.

Det er noe over lukten av papiret, og at den tar plass.

Tror jeg kommer til å stå og si "O' rly??" når han brenner den, fordi inneholdet er verdiløst da det ikke tok noe for å lage det annet enn en fiks kopieringskommando.

Så jeg tror vi kan stemple fyren som et troll for å så overse han.

Lenke til kommentar

Om det er så lurt å tirre på seg en hel religion ved å gjøre slikt er et annet spørsmål

Vel, la oss klargjør en ting. Det er jo ikke en HEL religion. Det er ca. 1,5 milliarder muslimer i verden, de eneste som gjorde et stort spetakkel ut av dette var noen få tusen i Afghanistan.

 

Selv om det er liten tvil at en stor andel andre muslimer som syns brenningen av koranen burde være straffbart. Statistikk om muslimer pleier å være temmelig drøy på slike områder.

 

Ellers må jeg si jeg liker ideen veldig godt. Det minner litt om hvordan South Park behandlet tegningene av Mohammed. De presset grensene for å se hvor latterlig tullete de kunne gjøre det, selv om symbolikken forble den samme. Som jeg tror er en ganske effektiv måte å få fram hvor tullete hele situasjonene er. Og samtidig ikke la seg bøye for voldelige trusler mot ytringsfriheten.

 

Jeg har allerede lastet ned en kopi av koranen og har planer om å slette filen på søndag. Slenge den rett i recycle bin ^^ Trenger ikke så mye mer enn det for min del.

Endret av Venerable
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Godt at Thunderf00t ... holder seg borte fra å leke bibel forsker

Hvordan da? Gir han uttrykk for at han har større bibelkunnskaper enn han faktisk har? Er kritikken ureflektert? Har ikke sett noe særlig av denne Youtube brukeren.

Endret av Ph.D
Lenke til kommentar

Vel han skjønner ikke hvordan bibelen er skrevet, en gang sa han at jahve var en vuklan, når det var tydlig at javhe var en storm, en annen er at han drar alle kristene over en kam, han er så vant til å krangle med idoter, at han ikke skjønner at det faktisk finnes smarte kristene og liberale kristene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

han drar alle kristene over en kam, han er så vant til å krangle med idoter, at han ikke skjønner at det faktisk finnes smarte kristene og liberale kristene.

Du husker mest sannsynlig ikke et eksempel på dette. Men hvis du gjør, gidder du å vise hvor? Fordi det er ikke min oppfattning av fyren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det er så lurt å tirre på seg en hel religion ved å gjøre slikt er et annet spørsmål

Vel, la oss klargjør en ting. Det er jo ikke en HEL religion. Det er ca. 1,5 milliarder muslimer i verden, de eneste som gjorde et stort spetakkel ut av dette var noen få tusen i Afghanistan.

 

Selv om det er liten tvil at en stor andel andre muslimer som syns brenningen av koranen burde være straffbart. Statistikk om muslimer pleier å være temmelig drøy på slike områder.

 

Dårlig ordvalg av meg:)

Mente ikke at alle som tilhører en religion lager opptøyer, det er stort sett de som tipper over mot den ekstreme siden som gjør noe utav seg fysisk.

Men som du sier, det er en større andel som irriterer seg over det og mener det burde være straffbart og ikke noe man skal/bør gjøre.

Endret av brein
Lenke til kommentar

Og om vi lar dem få lov til å true oss til å tie, så lar vi dem bestemme hva som er lov og ikke.

 

I utgangspunktet er det kanskje unødvendig å brenne en Koran. Men det er ikke engang en dråpe i havet sammenlignet med å drepe noen, som ikke engang var relatert til hendelsen, bare fordi noen brant en bok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste formålet jeg kan se ved å gjøre dette er å søke oppmerksomhet. Hvorfor gidde? Vi i vesten er altfor fokusert på å reparere det vi mener er galt her i verden, kan ikke folk bare gi litt faen og faktisk respektere at vi er forskjellige?

 

Hvorfor skal man fortsette provoseringen som allerede har kostet mennesker livet? Jeg støtter ikke brenning av noen religiøse tekster. At han rettferdiggjør det ved å bare ha det på en harddisk har ingenting å si, formålet er det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

[..] kan ikke folk bare gi litt faen og faktisk respektere at vi er forskjellige?

Å respektere at folk er forskjellige er én ting, å terrorisere andre for å få makt er en annen.

 

Hvorfor skal man fortsette provoseringen som allerede har kostet mennesker livet?

Straffen står ikke i stil med handlingen. Folk må innse at å bli drept for å benytte seg av ytringsfrihet er absurd og bør stoppes.

Lenke til kommentar

han drar alle kristene over en kam, han er så vant til å krangle med idoter, at han ikke skjønner at det faktisk finnes smarte kristene og liberale kristene.

Du husker mest sannsynlig ikke et eksempel på dette. Men hvis du gjør, gidder du å vise hvor? Fordi det er ikke min oppfattning av fyren.

 

Jeg har prøvd å finne videoen, men finner den ikke, basicly i videoen drar han alle kristene voer en kam og forventer at alle kristene tar bibelen bokstavlig.

Lenke til kommentar

[..] kan ikke folk bare gi litt faen og faktisk respektere at vi er forskjellige?

Å respektere at folk er forskjellige er én ting, å terrorisere andre for å få makt er en annen.

 

Hvorfor skal man fortsette provoseringen som allerede har kostet mennesker livet?

Straffen står ikke i stil med handlingen. Folk må innse at å bli drept for å benytte seg av ytringsfrihet er absurd og bør stoppes.

 

I vår verden står ikke straffen i tvil med handlingen, i vår verden er det snakk om terrorisering.

 

Du tok tydeligvis ikke poenget mitt. Den vestlige veien å leve på er ikke fasitsvaret til hvordan du skal oppføre deg i livet. Og 90% av personene som argumenterer mot islam på dette forumet greier ikke å innse dette.

Endret av DMN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...