Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.


Anbefalte innlegg

Jeg lagde påskelammet sous vide. Mortet sammen hvitløk, tørket rosmarin og litt olivenolje og smurte inn lammelåret. Vakuumpakket det og la det i 55°C i 7 timer. Avsluttet med 5 minutter under grillelementet i ovnen og resultatet ble helt prima.

 

post-24025-0-62350400-1493756856_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt de fra meny og ikke fått hull på dem enda. Tror ikke de kostet allverdens.

 

Jeg lagde for øvrig hollandaise saus til besøk her om dagen, og da var sous viden genial for å holde sausen varm i mellomtiden. Kjøpte "Modernist Cuisine at home" her om dagen, og fått masse sous vide inspirasjon fra den. 

Lenke til kommentar

Det var den oppskriften jeg brukte, og den var nydelig. Men jeg tror ikke jeg gidder å kjøre eggeplommene i sous viden neste gang. Det var vanskelig å få ut luften fra ziplocken etter å ha blendet hvitvinsreduksjonen med eggeplommene, og det var også vanskelig å få all blandingen ut av posen etterpå. Men hollandaise i spumaflaske kan jeg godt lage på nytt, herlig å imponere gjestene med.

 

Vet du hva formålet med å sous vide eggeplommene egentlig er? Var det kun for å få de til egnet temperatur for en emulsjon? 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg vurderer å kjøpe en sous vide-sirkulator, men det er noe jeg lurer på. Hvis jeg vil tilberede både kjøtt og grønnsaker til en middag, hvordan er det best å gå frem da?
Varme grønnsakene først (på 85 grader) og deretter senke tempen og tilberede kjøttet? Hva er i så fall den beste måten å holde grønnsakene varme på til kjøttet er ferdig?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe en sous vide-sirkulator, men det er noe jeg lurer på. Hvis jeg vil tilberede både kjøtt og grønnsaker til en middag, hvordan er det best å gå frem da?

Varme grønnsakene først (på 85 grader) og deretter senke tempen og tilberede kjøttet? Hva er i så fall den beste måten å holde grønnsakene varme på til kjøttet er ferdig?

Jeg personlig tilbereder grønnsaker og slikt til en middag utenom maskinen, da i sous-vide ikke tilfører noe merkbart til grønnsaker i mine øyne hvertfall. De blir jo bare kokt, og da tar jeg de heller ovnsstekt med krydderier og olje. 

 

Hvis du er ute etter en maskin som tilbereder en komplett middag med grønnsaker og det hele så ville jeg heller brukt en trykk-koker.

 

Edit: Om du skulle gjøre det så er nok det beste å gjøre det på den måten du beskriver ja, for å svare på spørsmålet ditt. Det tar kortere tid å heller bytte ut vannet forøvrig, istedenfor å vente på at tempen synker. Hva gjelder varming kan du jo bare ha grønnsakene i en panne med litt smør før servering. 

Endret av fiskerdigg123
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg personlig tilbereder grønnsaker og slikt til en middag utenom maskinen, da i sous-vide ikke tilfører noe merkbart til grønnsaker i mine øyne hvertfall.

Da går du glipp av mye. Hobbykokken forklarer det godt her: https://hobbykokken.no/2017/06/25/sous-vide-gronnsaker/

 

Når jeg fikk maskinen så testa jeg en del ting, og jeg ser jo at det har en verdi, men jeg føler at det er andre tilberedningsmåter av grønnsaker som er bedre. Er enig i at gulrøtter var digg da, men jeg synes ikke tidsbruken var verdt det egentlig. Men, to each their own som man sier på Trump-språket. 

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg vil tro begge gjør en grei jobb. Den sistnevnte ser ut til å ha en ganske høy førpris, men er jo mer kompakt og fin. Jeg har ikke erfaring med noen av disse, men kjøpte en Anova på black friday i fjor, og er kjempefornøyd med den  :) Den ligner mye på Witt smart sin, men er vel endra mindre effekt på (800W synes jeg å huske). Jeg har laget en isolert plasbalje til den for store volum, og så bruker jeg den i en kasserolle for mindre ting. 

Lenke til kommentar

Skal kjøpe sirkulator til fattern til jul.

 

OBH Nordica sin på tilbud fra 2000 til 1500

eller

Witt Smart Sousvide på tilbud fra 3000 til 1500?

 

Er sistnevnte bedre?

 

Såvidt meg bekjent er testvinnerne Sansaire, Anova og Joule. Selv om de du nevner har kostet mer, trenger de ikke være bedre. Alle de jeg nevnte stammer vell fra Startups, og er mye av grunnen til at sous-vide har blitt billigere med årene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må spørre litt her, har en ytrefilet av en elgokse i vannet nå. Satt bare på 50 grader siden jeg ble så usikker. Står jo litt forskjellig, fra 55-60 grader for å få medium. 

 

Men jeg har tildigere brukt stekovn for å langtidsteke, må jo oppi 65 grader på biffen for å få den rødlig og da er den ikke tørr eller gjennomstekt. 

 

Hva er fasitten her? Og er ikke lengre tid bedre? 

Lenke til kommentar

 

 

the_last_nick_left

Skrevet i går, 15:42

Du kan bruke for lang tid også og ende opp med postei-konsistens. Filét bør være mørt i utgangspunktet og ikke trenge så lang tid. Når det gjelder temperatur, er det jo en smakssak men jeg ville i hvert fall ikke gått over 60.
 

 

 

Det ble et rimelig godt resultat synes jeg, takker for svar! Ble 59 grader i 4 timer, kjempe bra resultat, tok et bilde etter jeg svidde den i panna. Kunne nok gått ned en grad eller to til tror jeg. Takker!

post-16151-0-16318000-1514801818_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...