Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rundt 56 grader i 3 timer pleier å fungere greit. 

Appelsinsaus syns jeg passer godt til den feite anda. Greit med en frisk smak til det noe tunge kjøttet. 

 

Ellers er vel nellik, fersk timian, korianderfrø, laurbærblader, salt og pepper klassiske krydderier å ha sammen med and. Kanskje ikke alle samtidig, men i ulike variasjoner

Endret av newman221
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trenger jeg vakuummaskin? Eller går det med "vanlige" låseposer?

 

Jeg har vakuummaskin, og har noen ganger laget uten å pakke av forskjellige årsaker. Rett og slett brukt en brødpose. Det er litt mer styr fordi man må påse at vannet skyver ut all luften, men resultatet har blitt like bra som med maskin for min del

Lenke til kommentar

Hei. Jeg ble spurt om å lage middag til 22 gutter i forbindelse utdrikningslaget til min bror, og fant ut at det var en bra "unnskyldning" for å kjøpe en sirkulator.

For at dette skal være minst mulig jobb når vi kommer hjem til meg var planen å lage høyrygg med tilbehør som kan lages på forhånd og kun varmes.  

 

Siden jeg antagelig ikke har mulighet til å teste så mye før udl, har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med. 

 

Jeg har 5,5 kg høyrygg, fordelt på 3 like store stykker og hadde planlagt å legge de i 56 grader i 40 timer og så grille de raskt på høy temperatur rett før servering. Tror dere det blir bra, eller bør jeg gjøre noe annet?

 

Er det noe tommelfingerregel for forhold mellom mengde vann og mengde kjøtt?

 

Har kjøpt en "Melissa Sous Vide - 1300W", holder det med denne eller bør jeg ha 2?

Kan låne en av en kamerat hvis den er for liten.  

Endret av Christian1983
Lenke til kommentar

https://www.chefsteps.com/activities/ultimate-grilled-chuck-steak

 

Du trenger ikke så mye vann, bare nok til å få sirkulert rundt varmen. Når det skal stå i over 24 timer skal det ikke så mye vann til for å ha jevn temperatur. Pass på å dekke over med plast eller.no for å forhindre for mye varmetap via fordamping.

 

edit:

Jeg har en batch med 15 kg short rib stående over to døgn nå i en plastkasse (40 liter tror jeg) Denne driver jeg med en nomiku. Klarer helt fint å holde temperaturen når jeg har dekket til med plast.

 

Regner med den er beinfri den høyryggen din, ellers har du beregnet alt for lite. Hvis den er beinfri har du bare beregnet litt for lite... Det er en del fett og bindevev som fort blir svinn i høyrygg. Og med bare gutter ville jeg regnet 300g pr pers. Kommer selvsagt an på tilbehøret og hvor rent kjøtt du har fått.

 

K

Endret av democomputer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Jeg bruker den. Den er knallbra!

 

har lyst på, men hører også at den er lett å ødelegge ved førstegangs bruk.

 

Jeg hadde ikke noe problem  med det. Det følger med en pinne for å justere riktig avstand mellom flammen og risten, men det følger også med reserverist. 

 

Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan du sikkert komme innom meg og leke med den. Send en PM dersom det er aktuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg bruker den. Den er knallbra!

 

har lyst på, men hører også at den er lett å ødelegge ved førstegangs bruk.

 

Jeg hadde ikke noe problem  med det. Det følger med en pinne for å justere riktig avstand mellom flammen og risten, men det følger også med reserverist. 

 

Hvis du bor i nærheten av Oslo, kan du sikkert komme innom meg og leke med den. Send en PM dersom det er aktuelt.

 

Hvordan gass bruker du? ser at alle snakker om at man bare skal bruke en grønn type propan flaske, men finner ikke noe likt de i Norge

 

https://www.amazon.com/2PK-16-OZ-Prop-Bottle-Pack/dp/B016T42AIA/ref=pd_sbs_469_11?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B016T42AIA&pd_rd_r=V2DH0V7CGASC35VGQ2WB&pd_rd_w=pURSc&pd_rd_wg=AV0K1&psc=1&refRID=V2DH0V7CGASC35VGQ2WB

 

 

edit: ser ut som XXL kan bestille de

https://www.xxl.no/coleman-coleman-propan-helarsgass-2pk/p/1058751_1_style

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...