Gå til innhold

Tråden for sous vide, en moderne form for matlaging.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sansaire selges hos Coolstuff.no til 1999,-

Med dagens kurs, inkludert ~20 dollar til frakt, så sparer du i underkant av 700,- på å gå for Anova, men du går da - som du har vært inne på - glipp av forbrukerrettighetene som du har hos en norsk forhandler.

Det er akkurat det regnestykket jeg er redd for å bomme på. Det er vel noe som heter å spare seg til fant. Hvis tollklarering er 200,- (kan den fortsatt bli mye høyere hvis man er uheldig/havner hos et gribbefirma?) så ender jeg rundt 1500,- som jo er billig. Men så kommer jo verdien av 5 års reklamasjon  :hmm: Men Anova er vel et kvalitetsprodukt, så man skal vel ha litt uflaks for at den skal ryke.

Lenke til kommentar

De 700,- jeg har estimert spart, er inkludert et spedisjongebyr på i underkant av 200,-

 

Veit ikke om det vil hjelpe deg, men jeg bruker å vurdere slike tilfeller som et veddemål: "Er jeg villig til å vedde 700,- på at denne dingsen holder den forventa levetida?" I så fall er det bare løp og kjøp. Hvis ikke, handler du i Norge i stedet. Uavhengig av den generelle kvaliteten på Anova (jeg har ingen sirkulator ennå sjøl), kan du sjølvsagt være uheldig og få et "mandagsprodukt" som ryker. Det er selvsagt surt, men vurdér det opp i mot alternativet: Du betaler ~700,- ekstra for bedre forbrukerrettigheter og så får du aldri bruk for dem, fordi enheten din tilfeldigvis aldri tar kvelden.

 

Til syvende og sist er det alltid en risiko, men jeg synes det hjelper for sjelefreden å ha gjort et bevisst valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har både Anova og Nomiku (kickstartet). Den norske forbrukerkjøpsloven er framifrå, og har stor verdi, men da jeg kjøpte fantes det enda ikke noe fornuftig tilgjengelig på det norske markedet. Jeg har sendt tilbake to stk nomiku og fått ny og dekket all porto begge ganger, så man kan være heldig med utenlandske leverandører også. Aldri hatt trøbbel med min anova.

 

Pass på at du får med riktig spenning og stikk hvis du handler rett fra Anova. Og bruk den internationale siden der du får den til $99 og ikke eu-siden til £119...

 

K

Lenke til kommentar

 

Jeg har Sansaire, fungerer helt utmerket. 

Takk for svar. Hadde blinket meg ut Sansaire blant de 3 jeg hadde funnet, men nå tror jeg det blir Anova-en, hvis jeg kan få den for 99 dollar + shipping/gebyr/moms.

 

 

Jeg ville helst ha Anova når jeg kjøpte. Så dukket Sansaire opp på kjempetilbud hos Coolshop og jeg slo til på den istedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

 

Kalkun og kylling løftes ganske mange hakk om man legger de et døgn i sukkerlake først.

 Tommelfingerregel er 5% saltlake + krydder av ønsket art.

 

F.eks:

3 appelsiner, skjært i båter. (klem på dem før du hiver de oppi)

20 hele pepperkorn, lett knust

2-3 spiseskjeer timian

2-3 spiseskjeer rosmarin

 

Jeg brukte følgende i jula, riktignok til hel kalkun: (måtte koke 15 liter for å dekke 8kg kalkun ;) )

Salt 5%
Brunt sukker 5%
Kok opp og kjøl ned.
Tilsett så kjøttet samt like mengde sitron og appelsin, men ganske rikelig. Klem ut det du klarer før du hiver båtene oppi.

 

Jeg har lyst til å prøve en kalkun på 5,5 Kg nå på nyttårsaftenen. Jeg har ingen erfaring med Sous Vide enda... "Planen" var å enten ta av lår og bryststykker og koke disse, eller å dele kalkunen i 2, ta av lår, og legge dette i 3 pakker som kokes (1/2 kalkun x2 pluss 2 lår).

 

Noen som har erfaringer og kan dele disse? Synes lakeideen over virker spennende  :)

Lenke til kommentar

Lår og bryst må tilberedes for seg selv. Jeg pleier å beine ut innlårene og vakuumere det med ytterlårene i andefett på 80c i ca 10 timer. Husk å salte de først som man gjør med confit. Brystene legger jeg i saltlake i et par timer som diskutert over, så har jeg de siste årene lagt de trekke på 59c i et par timer. Så på chef steps at de kjører brystet på 55c (!). De må da ligge over natten slik at temperaturen stabiliserer seg og det blir pasturisert. Lårene tilbereder jeg alltid dagen i forveien. Ca 1.5 time før vi skal spise hiver jeg lårposen sammen med brystet slik at det varmes i gjennom. Ca 20min før vi skal spise bruner jeg alt sammen i en stekepanne med masse andefett. Nam. Kok dobbel kraft på skroget. :)

Lenke til kommentar

Takk for tipsene til begge :) .

 

Stemmer  80° i 10 timer? Synes det virker mye høyere enn jeg har lest andre plasser  :hmm:

 

Hvor får man kjøpt Andefett? Bor litt utenfor de store byene... 

 

Er mine tanker om å dele kalkunen i 2, vakuumpakke og koke alt bare å glemme? Noen som har forsøkt noe tilsvarende? Det virker litt som at han jeg quotet over her har kokt hele kalkunen. 

Lenke til kommentar

Du kan sikkert koke halve fuglen, men som andre sier vil posen sikkert begynne å flyte etter en stund. Et større problem er temperaturen. Om du kjører 60c vil brystet være greit men lårene vil være røde ved beina enda. Du må opp på 65c+ for å unngå rødt kjøtt ved beina.

 

Om du har lyst på en skikkelig utfordring så kan du alternativt prøve deg på dette med en kalkun:

 

 

Får du til det og briner hele dyret (eller halve) så vil du nok få et OK resultatet ved 65c. Du vil dog trenge enten en ***** stor stekepanne eller putte den inn i ovnen for å få den bruna...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Er det noen som har prøvd å sous vide ferdigmarinert flintstek?

 

Tanken var å koke den i posen den er pakket i, for så å svi den litt på grillen/høy varme.

 

Forsøker å finne tid og temperatur på nettet, men finner mest pulled pork og sånt. Tanken min var 60C i x timer, feks 10 timer (ser man koker pork shoulder opp til 24 timer).

 

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...