Gå til innhold

Krigen i Afganistan


Anbefalte innlegg

Krigen i Afganistan (krigen mot terror) har vart i ca 10 år nå.

Jeg lurer på hvordan det egentelig går der ned. Har NATO sammen med nordalliansen fremdels kontroll over landet..hvilket styrker og operasjoner er pågende der per i dag?

Hvordan er det med taliban?.Har de fremdeles baser i fjellene og rekruterer opprørere?

Når skal styrkende trekke seg ut av landet, og vil det ikke være en stor sjansje for at taliban igjenn greier å opprette seg og eroble makta?

Hvordan er det nye regjeringen der nå? funker den...hva har blitt bedre og hva er blitt værre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brenning av koranen i USA har skapt opptøyer og vold de siste dagene og det fryktes at det blir enda et opprør av dem som raser i den arabiske verden nå hvor folket vil gå imot de utenlandske styrkene. Her kan du se artikkler fra de siste dagene:

 

http://www.dagbladet.no/2011/04/02/nyheter/utenriks/afghanistan/revolusjon/politikk/16047184/

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4080709.ece

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7576926

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10083520

 

http://www.dagbladet.no/2011/04/02/nyheter/afghanistan/utenriks/16051115/

 

Dette diskuteres forøvrig alt i tråden om opprørene i den arabiske verden.

Lenke til kommentar

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt.

Har de bedt om å bli okkupert? Nei

 

Forøvrig hjelper det jo heller ikke "å lykkes" når det brennes koraner og slaktes uskyldige sivile for morro skyld

 

http://www.rawa.org/temp/runews/2011/03/21/us-army-kill-team-in-afghanistan-posed-for-photos-of-murdered-civilians.html

Lenke til kommentar

Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt.

Har de bedt om å bli okkupert? Nei

 

Forøvrig hjelper det jo heller ikke "å lykkes" når det brennes koraner og slaktes uskyldige sivile for morro skyld

 

http://www.rawa.org/temp/runews/2011/03/21/us-army-kill-team-in-afghanistan-posed-for-photos-of-murdered-civilians.html

 

Det har jeg ikke sagt, og jeg er enig i at pastoren som brandt koranen burde vært skutt, men når Taliban ønsker å kjøre landet etter de strene sharia-lovene som vil sende landet tilbake til steinalderen er det faktisk snakk om å forsøke å hjelpe, ikke okkupere.

 

Vi er ute etter Taliban/al-Queda, og lokalbefolkningen vil også ha dem ut, men tørr ikke snakke fordi Taliban dreper dem.

Lenke til kommentar

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

 

Mange ting som åplager dem. Feks. amerikanske droneangrep som har drept flere sivile. Det har selv president Karzai reagert på. At de allierte lot det vokse fram opprørsgrupper så Taliban og Al Qaida kunne få fotfeste igjen etter at de var kastet for første gang er nok heller ikke så populært...

Lenke til kommentar

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

Det er lett å være enig med deg.

 

Men hvis du tenker på saken, så har de fått til noe. Afganistan var for det første et helvete før de kom, og ved deres tilstedeværeslse så holder de noe ro i området. Hadde de ikke vært der, er det stor sjanse for at Afganistan blir en rekruteringsplass for terrorister igjen.

 

Forresten jeg leser at de er på vei til å trekke soldatene ut av Iraq og de vil være ute denne sommeren. Det samme vil skje med Afganistan om et år. Endelig, jeg orker ikke mer av de konfliktene og folk som bruker det som unnskylding for muslimsk vold og et argument for å ta imot flere asylsøkere.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Taliban er noe som må tilintetgjøres. Det er et foreferdelig regime og bryter på flere av menneskerettighetene.. og veldig veldig kvinnediskriminerende. Det er ikke snakkom enten er du en talibaner eller så er du ikke.. Det er snakk om enten er du en talibaner ellers så skal du dø.

 

Så sant som det er sagt. Bare synd at Bush og tilhengerne hans ikke fokuserte på å stabilisere Afghanistan straks Taliban var fjernet fra makten. Hadde de gjort det istedefor å konsentrere seg om Irak kunne mye ha sett anderles ut i dag.

Lenke til kommentar

Taliban er noe som må tilintetgjøres. Det er et foreferdelig regime og bryter på flere av menneskerettighetene.. og veldig veldig kvinnediskriminerende. Det er ikke snakkom enten er du en talibaner eller så er du ikke.. Det er snakk om enten er du en talibaner ellers så skal du dø.

 

Så er det desverre ikke så enkelt som at Taliban er en stor og organisert organisasjon som f.eks. FN eller NATO(Ikke at disse er perfekte eller noe). Det er en svert spredt og diffus organisajon som er svært lite sentralisert, og ikke bare består av ekstremister men av både hjernevaskede ungdommer som har blitt både kidnappet og mishandlet, gamle krigsveteraner fra da sovjet invaderte Afghanistan, til små stammer som er isolert. Og ikke bare angriper og terroriserer, men også manipulerer og jobber i det skjulte og har et "velsmurt" "anti-vesten" propaganda maskin. I tilleg til at noen(har ingen tall, og beklagligvis ingen referanser ATM) muslimske ungdommer rett og slett får et "kick" av å krige(eventyr,opplevelse, hva en du måtte refferere til). Akkurat som mange unggutter her til lands som kanskje ikke helt tenker over hva det faktisk inneberer å dra i krig.

Lenke til kommentar

 

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

 

 

Du må gjøre noe med holdningene dine. Du skal prøve å bli fallskjermjeger, right?

Veldig stor sjanse for å bli sendt ned dit, om du blir fallskjermjeger.

Tror neppe FSK/HJK er interessert i folk som er imot en konflikt de selv deltar i.

 

Ok, så du sier at om jeg ikke er tilhenger av krigen og har mine egne meninger kan jeg ikke bli fallskjermjeger?

Si meg, hvem er det egentlig som vil dra i krig? Jeg skal selvsagt delta i krigen om det er min plikt og nødvendighet som borger av landet og medlem av NATO, men jeg skal da pokker meg få mene at jeg ikke har lyst til å være med i en krig som var tapt allerede før den begynte!

 

Taliban/al-Queda er rett og slett en fiende mektigere enn oss. Og det er ikke tradisjonell krigføring vi snakker om her, problemet ligger ikke i skuddvekslingene mellom koalisjonen og taliban, problemet ligger i veibomber og sivilt kledde selvmordsbombere.

 

Så vær så snill, send meg gjerne nedover, men det frister lite når jeg vet at det er en overhengende stor fare for at jeg dør "as soon as I hit the road" eller om jeg går patrulje i et folkerikt strøk (for å trekke noen eksempler).

 

Afghanistan...den mest bortkastede konflikten noensinne! 10 år og vi har ikke fått til en dritt der nede. Her prøver vi å få landet på bena, men når de ikke er villige til å ta i mot hjelpen våres kan de faen meg bare ha det så godt. Min mening er at vi burde ha trukket ut, det kommer aldri til å bli noe bedre der nede.

Det er lett å være enig med deg.

 

Men hvis du tenker på saken, så har de fått til noe. Afganistan var for det første et helvete før de kom, og ved deres tilstedeværeslse så holder de noe ro i området. Hadde de ikke vært der, er det stor sjanse for at Afganistan blir en rekruteringsplass for terrorister igjen.

 

Forresten jeg leser at de er på vei til å trekke soldatene ut av Iraq og de vil være ute denne sommeren. Det samme vil skje med Afganistan om et år. Endelig, jeg orker ikke mer av de konfliktene og folk som bruker det som unnskylding for muslimsk vold og et argument for å ta imot flere asylsøkere.

 

Selvfølgelig roer ting seg når vi går inn med væpnede styrker, men det stryker ikke over det faktum at Afghanistan er back to scratch så fort vi drar, altså har man beveget seg ca *så* mye fra man kom til man dro og ikke utført en dritt.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle det gå galt igjen straks vi trekker oss ut hvis vi har bekjempet finden først?

 

Vi har ikke bekjempet fienden? Hva får deg til å tro det? Taliban er mektig flinke til å overtale/rekkrutere milits. Nå sitter de på gjerdet og venter på at koalisjonen skal trekke seg ut.

 

Russerne klarte det ikke, vi klarte det heller ikke.

Lenke til kommentar

Kunne nok ha skjedd tideligere. Som jeg nettopp skrev så skulle Bush og hans tilhengere og alle som deltok i invasjonen i 2001 ha fokusert utelukket på å oppretteholde ro og stabilisere landet etter at Taliban var kastet. Men takket være Bush og regjeringen hans ble hele verdens oppmerksomhet rettet mot Irak og Afghansitan ble forsømt så Taliban og Al Qaida kunne omgrupere og bygge opp opprørsstyrker. Nå som de har fått fotfeste igjen går det ikke så enkelt å beseire dem, men å trekke seg ut og la dem etablere seg på nytt der vil være en gigant-tabbe. Samtidig er det tragisk at man har feilet i å få befolkningen på sin side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...