Gå til innhold

– Det er panikktilstander hos kundene våre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jaha.. altså panikk blandt kundene. Da er det vel sånn at om man ser noe man har lyst på så må man kjøpe det raskt som F***, eller så må man vente opp til et halvt år før man får tak i det igjen, og da til en høyere pris. Taktiske uttalelser eller fakta?

Ja, jeg kjenner at panikken brer seg ;)

Lenke til kommentar

Jeg for min del fikk panikk da jeg hørte at FV hadde X100 i butikken. Godt å vite at det er trygt å gå innom en liten stund framover ...

 

Nå tror jeg ikke ordet panikk skal tas særlig bokstvelig, "litt stresset" er vel en mer nøktern ordbruk som beskriver omtrent det samme ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jaha.. altså panikk blandt kundene. Da er det vel sånn at om man ser noe man har lyst på så må man kjøpe det raskt som F***, eller så må man vente opp til et halvt år før man får tak i det igjen, og da til en høyere pris. Taktiske uttalelser eller fakta?

Hei pybalto & alle,

 

jeg vil gjerne kommenterer litt om "panikken"...

 

Jeg har åpenbart blitt litt misforstått i interviewen. Jeg har sagt att det er INGEN panikk blant vanlige kunder men att det har kommet panikkkjøp fra foto enthusiastene/proff som har foto som yrke. Vi har solgt ekstremt mange dyre Canon EF objektivene og EOS 1D MK IV og Nikon D700 og D3 de siste to uker. Dette er for att fabrikkene her har blitt hardest rammet og fordi proffesionelle bruker har ventet og ventet med kjøp av nytt utstyr pga forventete nye generasjoner. Her har vi fått tilbud av kundene å betale ekstra for å står først i kø fordi det er så viktig att de får varene. Jeg bruker ordet "panikk" igjen uten å nøle.

 

Grunnen fordi jeg tror att utfordringer blir bare større og større også i neste 3-6 måneder er att de produktene vi selger idag er gammel varebeholdning fra før pluss leverranser som var på vei i distribusjonsledd allerede. De produktene som IKKE har blitt prodiusert de siste ukene blir synlig nå de neste ukene på innkjøps side og med litt forsinkelse i på utsalgs side etter hvert.

 

Kameraindustrien har allerede i de siste 15 måneder - etter kapasiteten har blitt kuttet for mye ivm finanskrisen - ikke klart å levere nok varer, vi manglet konstant levering i hele året 2010. Nå mangler det i tillegg hva som ikke har blitt produsert de siste ukene plus det som kommer till å ikke blir produsert pga komponentmangel de neste ukene/måneder. I tillegg har alle forhandler i hele verden økt bestillingen drastisk for å får noe varer - og dermed blir det laaangt kø i bestillinger hvor noen få personer på hoved kontor hos de store leverandører tar beslutt om hvilken kanal i hvilken land det blir sendt varene. Akkurat fikk vi beskedd av en veldig stor leverandør av Speilreflex utstyr att den Nordiske organisasjon ikke lenger har lov å leverer varene uten att det Europæiske hovedkontor har gitt tillatelse. Vi får ikke lenger beskjedd om vår ordre status i det hele tatt.

 

Så ja, det er krise i innkjøpsavdelingen, selv om det ikke er helt synnlig i hyllene i butikkene ennå...og krise på proff utstyr er fakta allerede....

 

Stephan

Lenke til kommentar

Nikon D3s er det ca 3 stykker tilgjenglig av hos FV, Japan Photo og Interfoto til sammen, mens Nikon D700 finnes det ca 40 kombinasjoner på lager hos de 3. Med kombinasjoner mener jeg kun hus, med objektiv eller feks hus med batterigrep.

 

Hadde vært interessant å visst hvor mange som selges av dette i feks en vanlig måned.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Altså, Japan produserer en mengde varer som andre land trenger, tenker da også utenfor foto-segmentet.

Nå presterer diverse pengestøtte-organisasjoner å gå fram i media og si at nordmenn må stoppe pengestøtte til Japans katastrofeområder og heller gi støtte til andre deler av verden der det trengs mest....fordi Japan har nok til å klare seg selv??

 

Det er da vel vitterlig NÅ de virkelig trenger støtte for å få produksjon og folk på beina igjen, slik at både Japan og andre land får satt igang produksjon av varer!

 

Av og til bekriper jeg ikke hvilke latterlige uttalelser enkelte kommer med.

 

[Apology for the upper outburst]

Ontopic:

 

Er det ikke en naturlig utvikling med tanke på mindre produksjon at prisene går opp pga større etterspørsel og manglende vare på markedet...?

Det er vel ikke noe å rope ulv for, vel?

Lenke til kommentar

Nikon D3s er det ca 3 stykker tilgjenglig av hos FV, Japan Photo og Interfoto til sammen, mens Nikon D700 finnes det ca 40 kombinasjoner på lager hos de 3. Med kombinasjoner mener jeg kun hus, med objektiv eller feks hus med batterigrep.

 

Hadde vært interessant å visst hvor mange som selges av dette i feks en vanlig måned.

Vi solgte 23 stk D700 i mars og 60 stk i kvartal og har nå 4 på lager, 2 av dem er demo. D3X er vi nå helt utsolgt, D3s er helt utsolgt, Canon 1D MK IV er det bare ett stk igjen. Mange dure objektiver er utsolgt eller bare demo modeller igjen...og som sagt, så har vi og leverandørene nok solgt fra gamle lagerbeholdning, det ser ikke så ut att det er noe som helst av disse varene på vei...

 

Men jeg er helt enig i att ordet "krise" eller "panikk" er helt feil for vanlige kunder og vanlige modeller, kamera er devinitivt ingenting som er livsnødvendig... det handler som sagt om proffene som ikke kan være uten arbeidsverktøy...

 

Stephan

Lenke til kommentar

Da er det forståelig at det er krise i proffdelen av markedet hvis ett kamera blir ødelagt/stjålet, så er det ikke akkurat bare å plukke opp ett nytt sånn uten videre.

 

Man kan finne ett par interessante ting når man sjekker priser og tilgjenglighet i natten.

 

Nikon D700 m/24-70 f 2.8 kitet sparer man kr. 895,- hos Interfoto sammenlignet med å kjøpe hus og objektiv enkeltvis, mens Foto Video skal ha pene kr. 2105,- mer ?! for kitet sammenlignet med å kjøpe hus og objektiv enkeltvis.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Pentax er vist ikke blevet hårdt ramt. Hvis man ser på den interne prisudvikling i Japan på det kamera, som jeg ønsker mig, så går det stadig jævnt den rigtige vej...

 

http://www.coneco.net/pricehistory.asp?COM_ID=1100921150

 

Men ellers, så har XanderZ da ret i, at Japan har brug for hjælp til genopbygning - og den hjælp yder vi ved at støtte deres industri! Hvor tit har man lige kunnet rationalisere sit hobby-overforbrug som idealisme? Køb, køb, det er vores moralske pligt! :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er det forståelig at det er krise i proffdelen av markedet hvis ett kamera blir ødelagt/stjålet, så er det ikke akkurat bare å plukke opp ett nytt sånn uten videre.

 

Man kan finne ett par interessante ting når man sjekker priser og tilgjenglighet i natten.

 

Nikon D700 m/24-70 f 2.8 kitet sparer man kr. 895,- hos Interfoto sammenlignet med å kjøpe hus og objektiv enkeltvis, mens Foto Video skal ha pene kr. 2105,- mer ?! for kitet sammenlignet med å kjøpe hus og objektiv enkeltvis.

 

Tja de skal vel ta igjen for åpningssalget de hadde laugh.gif

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...