Gå til innhold

På glattcelle for å ha tatt bilder av politiet


Anbefalte innlegg

Mannen er åpenbart en kverrulant med autoritetsforakt (anarkist e.l.). Han tok bilder av fremmede barn, og politiet valgte å intervjue ham i den forbindelse. De fant svarene mistenkelige (ikke unaturlig i lys av at han er en kverrulant med autoritetsforakt), og valgte derfor å pålegge vedkommende slette bilder. De kan pålegge så mangt, alt fra å oppgi personalia, vise bilder du har tatt til å oppgi eiendeler. Om man ikke etterkommer pålegg fra politiet kan de gjennomføre disse med makt. Uansett om du som sivil mener dette er et overtramp kan du aldri benytte vold mot politiet for å hindre det. Det du kan gjøre er å klage i ettertid.

Om du i stedet begynner å slåss med politiet "i selvforsvar mot en voldsmann" er du som tidligere nevnt en idiot (eller har reelle problemer med selvkontroll). De fleste med normale sjelsevner forstår at de taper den kampen, og gjør vondt verre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kjennelse fra Oslo slår fast at politiet IKKE har rett til å pålegge folk å slette bilder osv., RulleRimfrost.

 

I kjennelsen skriver retten blant annet at «fordi det i utgangspunktet ikke er forbudt å fotografere på offentlig sted, kan politiet derfor ikke uten videre gi pålegg om å avstå fra fotografering eller vise fram hvilke bilder som er tatt.»

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/oeyvind-ble-arrestert-og-fikk-6000-kroner-i-bot-for-dette-2549743.html

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Artig hvordan tidens anti- pedofil/terrorist mote får folk til å gå fra konseptene, enten de er kledd i uniform eller holder et kamera.

Jammen godt vi alle snart skal overvåkes så vi kan skrelle avartene vekk fra samfunnet. Synd vi ikke hadde DLD den gangen det var kommunister som var svineri.

 

Full sikkerhet, null frihet og mer plass til oss som følger de til enhver tid gjeldende regler.

Lenke til kommentar

Vil bare nevne at Sandnes en gang var Norges mest kriminelle by per innbygger og at Ruten da var en veldig sentral plass til både distribuering av narkotika og slåsskamper (p.g.a flere barer og kanskje litt halveis sketchy utesteder som ligger rundt området). Dette har for det meste forsvunnet ved at politiet har flere runder og det er blitt bygget flere offentlige fasiliteter. Ruten har fortsatt et dårlig rykte ettersom det fortsatt er mye som skjer der på natterstid. Så jeg ville ikke sett bort i fra at denne personen er en kjenning av politiet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Kan man faktisk vase rundt på stranda å ta toppløsbilder av jenter der, uten at de har noe de skulle ha sagt?

Teoretisk ja, men det spørs om ikke de gjerne vil si noe uansett hvor mye du har retten på din side. Antaglig blir du minst like lite poppis som en naken 50 åring med kamera i en barnehage.

 

På den lyse siden, du er garantert oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig å respektere autoritetene?

 

Det er vel ikke alle som burde ha den autoriteten? Det finnes mange gode politimenn, men det finnes jaggu mange idioter i den etaten også.. Litt for mange etter min smak.. :)

 

Jepp,det finnes mange bevis for uforstand i tjenesten og at enkelte tror de er gud når de tar på uniform, det gjelder dog ikke bare politiet .

Hva som er skjedd i denne saken er vanskelig å si, derfor dømmer jeg ingen, men å poengtere at han sparket politimannen blir søkt,da han selv sier det var et uhell under basketaket og etter at politiet hadde brukt makt og også skulle ha slått vedkommende :hmm:

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til mange "rare" :no: tanker om hva som er lovlig eller ikke her i tråden. Jeg har ikke nådvendigvis fasiten, men får komen med noen egne (muligens også rare) oppfattninger/forståelser om fotografering i det offentlige rom (og noko attåt).

 

- Er det lovlig å fotografere hva som helst og hvem som helst på offentlig sted? Mitt svar er: ja.

- Er det lovlig å publisere fotografier, av hva som helst eller hvem som helst, som er tatt på offentlig sted? Mitt svar er: Nei i utgangspunktet skal ikke bilder av (enkelt-)personer som kan gjennkjennes publiserer uten tillatelse, Dette kan fravikes hvis bildet blir ansett å være av "almenn interesse". Almenn interesse er selvsagt ett subjektivt begrep i hvert enkelt tilfelle og det kan i værste fall møtes med "rettslig" forfølgelse.

 

- Faller politiets eller annen øvrighet sin "oppførsel" inn under begrepet "almenn interesser"? Mitt svar er: Så absolutt ja.

 

- Tror jeg på allt som står i media om hva som har skjedd i konkrete saker? Mitt svar er: Så absolutt ikke. Det skrives dessverre alt for mye i norsk dagspresse som mangler "grundig" journalistikk fra de som skriver i media. Dette gjelder etter min mening både det som blir gjengitt fra politiets side like mye som det som blir gjengitt av "offerets" versjon av hendelser.

 

- Er man "automatisk" Pedofil fordi man tar bilder av barn som er fullt påkledde? Mitt svar er: Så absolutt ikke, slike påstander er mildt sagt idiotiske.

 

- Er man "automatisk" Pedofil fordi man tar bilder av "ukjente" barn på en badestrand? Mitt svar er: Sannsynligvis ikke, men det er i allefall stor mangel på dømmekraft hvis man drar rundt og fotograferer lett påkledde barn. (Ett oversiktsbilde på samme strand må vel kunne sies å være noe mindre "alvorlig").

 

For å konkludere, det finnes idioter i Politiet, det finnes Idioter med ett kamera rundt halsen, men dei fleste i begge gruppene er "greie" personer.

Men alt dette er som sagt min subjektive oppfatning/forståelse!!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

For å konkludere, det finnes idioter i Politiet, det finnes Idioter med ett kamera rundt halsen, men dei fleste i begge gruppene er "greie" personer.

Det er vel gjerne når idiotene i begge leirer møtes at det blir bråk ...

 

Jeg er enig i at det er den god del merkelige meninger i denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til dere som mener politiet absolutt har handlet riktig her:

 

Mener dere virkelig at det er greit at politiet kommer å spørr deg direkte om du er pedofil på grunn av du tok bilder det var noen barn i?

 

Hvis politiet hadde mistanke om at denne personen var pedo, så kan jeg godt forstå de handlet som de gjorde. Men at hele den mistanken grunner i noen bilder som er tatt av vinterkledde barn som står å prater med politiet å en helt åpen plass?

 

 

Tror nok heller man skal starte med å øke straffene betraktelig i landet mot pedoene, enn å vise såpass dårlig dømmekraft som offentlig tjenestemann.

 

Kan man kanskje begynne å spekulere i om politibetjenten hadde dårlig samvittighet for noe?

Blir det riktig?

Endret av Foxteren
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Er det virkelig så vanskelig å respektere autoritetene?

 

Det er vel ikke alle som burde ha den autoriteten? Det finnes mange gode politimenn, men det finnes jaggu mange idioter i den etaten også.. Litt for mange etter min smak.. :)

 

Egentlig har det ingen betydning, man må forholde seg til spesifikke embedsmann, uansett hvor idiotisk oppførsel embetsmannen utøver.

 

Det korrekte fotografen skulle gjort er og kreve at operativ leder ble tilkalt så man kunne avgjort saken på stedet eller eventuelt at operativ leder beslagla bildene/minnekortet så en politijurist i ettertid kunne ta et stanspunkt til ovennevnte sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg ser bildet som denne personen har tatt, og som gjengis i aftenbladet.no som trådstarter linker til, ser jeg et bilde av politiet i arbeid. Det er barn tilstede i bildet, samt en sivilkledd voksenperson. De to polititjenestemennene samt politibilen utgjør en så stor del av bildet som er tatt at i mine øyne ikke hersker noen tvil om at fotografens intensjon var å ta bildet av politiet som utøver politioppgaver.

 

Jeg får overhodet ikke noen assosiasjoner til pedofili eller annet snusk. Skal ikke ta stilling til hendelsesforløpet forøvrig, men igjen ut i fra bildet er det jo et sivilkledd vitne til situasjonen, og utifra dette burde en oppklaring av det riktige hendelsesforløpet komme greit for en dag når situasjonen blir analysert og vitneforklaring opptatt.

 

-----

 

Ellers er det i en rekke sammenhenger godt dokumentert, også rettslig, at hvem som helst kan ta bilder av hva som helst i det offentlige rom.

 

Det er like klart dokumentert at man ikke uten videre kan publisere bilder tatt i det offentlige rom, her kan man bli grundig straffet.

 

Det er helt ok at man ikke liker at det er sånn, men er man voksen nok så erkjenner man fakta og lærer seg å leve med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Egentlig har det ingen betydning, man må forholde seg til spesifikke embedsmann, uansett hvor idiotisk oppførsel embetsmannen utøver.

Nja. Dette vil jeg kalle naivt. Når man blir provosert, da gjør man irrasjonelle ting. Det er langt fra alle som klarer å beholde roen i enhver slik situasjon.

 

Det har nok med alderen/oppdragelsen og gjøre, har alltid oppført meg ordentlig mot politiet uansett oppførsel vedkomne har opptrådt mot meg.

Vel, faktisk så har jeg to ganger i min ungdom vært oppsnaselig mot politiet, første gangen tok politiet skiltene av bilen min ubegrunnet, andre gangen så tok kompanjongen til politimannen og dro en meget sinna politimann inn i politibilen og de kjørte avgårde med uforrettet sak "hadde alt på det tørre pluss mange vitner", men dette er ikke noen man burde gjøre da øvrigheta oftest får medhold uansett hendelse.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...