Gå til innhold

Altinn taklet ikke pågangen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det nye slagordet :

Altinn, der alt ting går galt

 

 

Hva skjer nat til 1. april når fristen går ut og alle skal lever selvangivelsen .

 

 

I fjor måtte jeg etterlyse papirutgaven som kom i posten bare noen dager før fristen til tross for at jeg ikke har bedt om bare elektronisk utgave.

 

Man skulle nesten tro at de slutter å levere papirutgaven etter at jeg har sendt den inn elektronisk i noen år nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til alle de som har ytret sine tanker om at en ikke kan skalere systemet etter kun 1 dag i året med stor trafikk må jeg bare si følgende:

 

Jo tenk akkurat det må man kunne forvente. Andre land klarer det med betydelig større brukermasse. Og i ærlighetens navn, når de først har brukt 1 milliard på systemet så hadde vi vel tålt om det trengtes 50-100 mill til for å få ting til å gå på skinner? Slik ting er nå har vi brukt 1 milliard på et system som faktisk ikke virker og etter

snart 39 timer siden publisering virker dritten fortsatt ikke.

 

Ja ja hva skal man si da? Vel anvendte kroner?

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at det var slik fokus på det i media i fjor .

Er det bilt så fryktelig mange flere som bruker det i år ?

 

Faktisk ikke, det eneste er at løsningen er oppdatert fra i fjor til i år.

 

 

Kanskje påtide at skattetaten tar en prat med svenskene, der var det ikke problemer, I tillegg er det enda flere svensker....

 

Selv om systemene bygger på omtrent samme arkitektur/løsning/teknologi er det nok noen forskjeller - Altinn er totalt sett noe mer kompleks fordi den inneholder langt flere systemer/funksjoner. F.eks er autentiseringsløsningen mer kompleks pga bedriftsbruken. Og nå er faktisk realiteten at om man har to nesten identiske løsninger - helt identisk er det umulig å få til, så kan den ene knele selv ved middels last og den andre fungere helt som den skal. Det er noe vi som jobber med portaler/webapplikasjoner opplever av og til når vi f.eks må bytte ut hardware.

 

Altinn er faktisk en løsning som har ruslet og gått i ulike versjoner siden 2003, til og med dagens løsning (Altinn II) har vært i produksjon en god stund. Men vi får muligens svaret på hvorfor den knelte pga en litt spesiell situasjon.

 

@mrs.robinson:

Systemet er skalert for denne belastningen - faktisk skalert for betydelig høyere last. Så årsaken er nok noe helt annet enn hvordan systemet er designet for å skalere. Så vidt jeg har sett av "statistikk" knelet det faktisk på lavere last enn det alt har klart å håndtere i vanlig drift.

 

Ellers er ikke systemet publisert for 39 timer siden, det eneste som ble gjort i systemet var at ligningen ble lagt inn i systemet - resten av systemet ble faktisk ikke endret i det hele tatt. Ligningen er bare et omfattende datasett som "overføres" fra skatteetaten sine interne systemer. Slike datasett "overføres" til og fra Altinn på daglig basis. Altinn er heller ikke laget primært for akkurat dette "skjemaet", men for en lang rekke formål. Personlig bruker jeg Altinn stadig vekk og det sparer meg for en betydelig mengde arbeid i løpet av ett år.

 

PS! Ellers betyr dette null og niks for de fleste som sprer edder og galle her, dog har det faktisk negativ effekt på mange i næringslivet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

 

Ellers er ikke systemet publisert for 39 timer siden, det eneste som ble gjort i systemet var at ligningen ble lagt inn i systemet - resten av systemet ble faktisk ikke endret i det hele tatt. Ligningen er bare et omfattende datasett som "overføres" fra skatteetaten sine interne systemer. Slike datasett "overføres" til og fra Altinn på daglig basis. Altinn er heller ikke laget primært for akkurat dette "skjemaet", men for en lang rekke formål. Personlig bruker jeg Altinn stadig vekk og det sparer meg for en betydelig mengde arbeid i løpet av ett år.

 

PS! Ellers betyr dette null og niks for de fleste som sprer edder og galle her, dog har det faktisk negativ effekt på mange i næringslivet.

 

Har heller ikke sagt at systemet_ble_publisert_for_39_timer_siden.

Det jeg refererte til var at selvangivelsen var publisert for 39 timer siden. Og det har jo vært den trafikken som gjorde at dritten knelte.

 

På generelt grunnlag blir det noe underlig å si at et løsning er laget for å håndtere betydelig større last enn den faktisk taklet. For tenk den er jo ikke laget for takle stor last. Tvert imot. De laget den til å takle utrolig_lav_last. Sure designet i mock-up virket helt sikkert. Men nå har vi i 40 timer sett at i praksis så er løsningen ubrukelig.

 

Nei for min del blir all videre informasjons-deling med staten gjort via papir. Enere og nuller det takler ikke staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...