Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-134


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Romfergen Endeavour (OV-105)

 

post-22436-0-04226800-1307023010_thumb.gif

 

Endeavour (OV-105) var NASA's femte og siste romferge. Endeavour ankom Kennedy Space Center i mai 1991, og ble sendt opp på hennes første oppdrag, STS-49 ett år senere i mai 1991.

 

Vedtaket om å bygge Endeavour ble gjort av den amerikanske kongressen i 1987. Endeavour ble bygd som en erstatning for Challenger som tragisk ble tapt i STS-51-L ulykken i 1986. For å bygge Endeavour ble blant annet reservedeler brukt under byggingen av Discovery og Atlantis brukt. Alternativet var å konvertere romfergemodellen Enterprise til en operativ romferge, men dette ble sett på som for dyrt.

 

Endeavour fikk navnet sitt etter det britiske skipet HMS Endeavour som ble brukt av James Cook på hans førte opdagelsesreise fra 1768-1771. Det er også derfor Endeavour skrives på den britiske måten, og ikke på den amerikanske (Endeavor). Navnet Endeavour ble også brukt på kommando-modulen som ble brukt på Apollo 15.

 

Noen viktige oppdrag som Endeavour har blitt brukt til er blant annet det første service oppdraget av Hubble-teleskopet i 1993. I desember 1998 ble også Endeavour brukt til det første oppdraget med å bygge den internasjonale romstasjonen, hvor den russiske Zarya-modulen ble montert sammen med den amerikanske Unity-modulen.

 

Noen kjente og profilerte oppdrag med Endeavour:

 

STS-49: Første oppdrag for Endeavour.

STS-61: Første service oppdrag på Hubble teleskopet.

STS-89: Endeavours eneste dokking med den russiske Mir romstasjonen.

STS-88: Første NASA oppdrag for å bygge den internasjonale romstasjonen ISS.

STS-118: Return-to-flight for Endeavour etter Columbia-ulykken.

STS-134: Siste oppdrag for Endeavour.

 

 

post-22436-0-69753300-1307023138_thumb.jpg

Endeavour på vei fra Palmdale California til Kennedy Space Center i mai 1991.

 

post-22436-0-08887700-1307023194_thumb.jpg

Endeavour fotografert fra den internasjonale romstasjonen ISS på oppdrag STS-118.

 

post-22436-0-14843200-1307023245_thumb.jpg

Endeavour dokket til den internasjonale romstasjonen for siste gang under STS-134.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Ekstern tank (ET):

 

Den eksterne tanken for dette oppdraget, ET-122 ankom Kennedy Space Center 28. september 2010. ET-122 var den siste romfergetanken fra Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans. ET-122 er en litt eldre tank (ET-137 fløy med STS-133, ET-138 skal fly med STS-135). Opprinnelig så ble ET-122 skadet av biter fra taket som datt ned under orkanen Katrina i 2008, siden den tid så har ET-122 blitt reparert, noe man ganske klart kan se på bildene av tanken.

 

post-22436-0-28164100-1300583106_thumb.jpg

 

Ønsker dere å lese litt mer bakgrunn om ET-122, skadene som Katrina gjorde på tanken, og mer detaljer om arbeidet som har pågått med å oppgradere og reparere tanken så kan dere lese denne artiklen hos NASASpaceflight.com

MAF speak of their pride in returning ET-122 to the Shuttle manifest

 

 

2010-4896-m.jpg

ET-122 ankommer VAB på Kennedy Space Center. Legg merke til hvor tanken har blitt reparert. Isolasjonskummet er lysere der.

 

2010-4925-m.jpg

ET-122 i high-bay 4 i VAB. Det er her tankene lagres, testes og inspiseres før de bestes til romfergen sine to startraketter.

Lenke til kommentar

må hive meg på denne tråden også, fantastisk tiltak dette!

er de eksterne drivstoffstankene for engangsbruk? eller resirkuleres de slik som boosterne?

jeg regner vel egentlig med at de ikke er i noen bra tilstand når de når jorden igjen mtp hvor høyt oppe de er når de kobles fra

Lenke til kommentar

Lasten til den internasjonale romstasjonen ISS:

 

Prosesseringen av lasten som skal være med opp til romstasjonen på STS-134 har pågått lenge. Spesielt AMS-02 har hatt ganske mye problemer under utviklingen (blant annet ble magneten i sensoren byttet ut i siste liten), dette har blant annet ført til at STS-134 har blitt utsatt noen ganger. Egentlig var planen til NASA opprinnelig at STS-134 skulle fly før STS-133. Dere kan lese mer om AMS-02 HER.

 

2011-2297-m.jpg

Her løftes AMS-02 over til en vekt som skal brukes til å veie akkurat hvor mye sensoren veier. AMS-02 er det største eksterne instrumentet på romstasjonen.

 

2011-2306-m.jpg

ELC-3 løftes her over til lastecontaineren som brukes til å frakte lasten ut til rampe 39A. ELC3 er full av reservedeler til romstasjonen.

Lenke til kommentar

Prosesseringen av Endeavour:

 

Endeavour har siden STS-130 landingen i februar 2010 hatt standard prosessering i OPF-2 (Orbiter Processing Facility 2) på Kennedy Space Center. Vanligvis tar prosesseringen av en romferge for et nytt oppdrag mellom 90 og 120 dager, dette varierer ut i fra hvor mye det er å gjøre, samt om noen større deler må byttes ut.

 

2010-4324-m.jpg

Her jobber teknikere med Endeavour sitt varmeskjold. Etter romfergen lander går teknikere over varmeskjoldet, og reparerer og/eller bytter ut skadede fliser.

 

2010-5783-s.jpg

Installasjon av den første av Endeavour sine tre hovedmotorer. Hovedmotorene taes ut noen uker etter landing, vedlikeholdes og testes for å så bli montert inn igjen. Romfergene sine hovedmotorer, også kjent som SSME kan brukes igjen opp til 25 ganger.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1300625726' post='17107809']

Lasten til den internasjonale romstasjonen ISS:

 

Prosesseringen av lasten som skal være med opp til romstasjonen på STS-134 har pågått lenge. Spesielt AMS-02 har hatt ganske mye problemer under utviklingen (blant annet ble magneten i sensoren byttet ut i siste liten), dette har blant annet ført til at STS-134 har blitt utsatt noen ganger. Egentlig var planen til NASA opprinnelig at STS-134 skulle fly før STS-133. Dere kan lese mer om AMS-02 HER.

 

2011-2297-m.jpg

Her løftes AMS-02 over til en vekt som skal brukes til å veie akkurat hvor mye sensoren veier. AMS-02 er det største eksterne instrumentet på romstasjonen.

 

2011-2306-m.jpg

ELC-3 løftes her over til lastecontaineren som brukes til å frakte lasten ut til rampe 39A. ELC3 er full av reservedeler til romstasjonen.

 

Grunnen til at man byttet magneten til AMS, var at man ville at eksperimentet skulle vare lengre. Den opprinnelige planen var å bruke en superledende elektromagnet, som er kraftigere, men som også krever kryogenisk kjøling, som fordamper etter en stund. Planen var da å ta AMS ned med en romferge, fylle opp kjølingen, og frakte den opp igjen.

 

Når det ble klart at romfergeprogrammet gikk mot slutten, ble det istedet bestemt å bruke en vanlig permanent magnet. Denne er langt svakere magnet, noe som gjør enkelte målinger vanskeligere. Til gjengjeld er det ingenting som kan gå tomt for kjøling.

 

AMS-detektoren ble testet på "nordområdet" til CERN, hvor man får en relativt svak, men energirik partikkelstråle fra SPS-akseleratoren. Denne brukes til å "belyse" hardware'n man ønsker å teste, slik at man kan se at man måler det man ønsker. Jeg skrev selv masteroppgaven min på et annet eksperiment i samme hallen, og det stod en haug med kasser med AMS-logoen spredt rundt om kring. Fant dessverre ingen bilder, kan lete mer i kveld...

Lenke til kommentar

AMS vil kunne måle fortegnet på ladningen til partikler som treffer den, samt bevegelsesmengdekomponenten til disse partiklene normalt på magnetfeltet. Dette gjøres ved å avbøye partiklene i et magnetfelt, og måle krumningsradiusen. Dersom den også har et kalorimeter, dvs. en dings som stopper partiklene og måler deres totale energi, så vil den slik kunne bestemme hvaslags partikkel den har blitt truffet av (2 bevegelsesmengdekomponenter + retning + energi), og se hvilket ladning

denne partikkelen har (hvilken vei den bøyes av).

 

AMS vil slik høyst sannsynlig kunne detektere anti-helium - gitt at disse har høy nok energi til å bore seg igjennom detektoren (minus kalorimeteret), men ikke så høy at avbøyningen blir for liten til å måles.

 

Fysikken de ser etter kan jeg svært lite om. Jeg har stort sett jobbet med selve detektorene...

Lenke til kommentar

Shuttle Stacking I:

 

Prosessen med å gjøre i stand en romfergeoppskytning er mye mer en bare selve romfergen. For STS-134 sin del begynte i september 2010 med det som kalles SRB-Stacking. SRB er romfergen sine startraketter, og de er gjenbrukbare. Etter en oppskytning detter SRB'ene ned i fallskjerm, de blir fisket opp, tauet til land, vasket og sendt tilbake til Utah hvor de vedlikeholdes og fylles opp med nytt drivstoff. Etter dette blir SRB'ene sendt i i segmenter tilbake til Kennedy Space Center.

 

Stackingen av startraketter begynner med at de kjører inn en tom mobil oppskytningsplattform (MLP) inn i VAB highbay 1 eller 3, også stackes delene av startrakettene oppå hverandre. En SRB består av 4 segmenter og en nesetupp.

 

2010-5335-m.jpg

Etter at STS-134 sine SRB'er var ferdig stacket måtte de bytte plass fra high bay 1 til 3 i VAB. Dette var fordi STS-133 måtte har roll-back for å reparere svakheter på den eksterne tanken. Vi fikk derfor anledningen til å se de ferdig stacka SRB'ene før den eksterne tanken ble montert på.

 

2011-1143-m.jpg

Først den 19. januar ble den eksterne tanken for dette oppdraget (ET-122) festet til startrakettene. Grunnen til dette er at ET-122 også skulle modifiseres på samme måte som ET-137 som fløy med STS-133 ble modifisert.

Lenke til kommentar

Shuttle Stacking II (roll-over):

 

Etter at startraketter og ekstern tank er montert sammen, og tester er fullført for å sikre at koblingen mellom komponentene er riktige så kommer neste milepæl. Dette er det som kalles roll-over. Roll-over innebærer å kjøre over romfergen fra OPF hvor de har blitt prosessert siden landingen, og til VAB for å "stace" romfergen til den eksterne tanken og startraketter.

 

Før roll-over festes romfergen til en OTS (Orbiter Transport System). OTS er en spessiallaget truck med 18 hjul som er laget til å frakte romfergen. Turen for Endeavour over fra OPF-2 til VAB tar vanligvis 30 minutter, men siden det er siste gang for Endeavour denne gangen så ble mye tid brukt til å ta bilder. Roll-over for Endeavour var 28. februar.

 

2011-1786-m.jpg

Endeavour rygges ut av OPF-2 med OTS. Legg merke til at romfergene monteres til OTS der hvor de festes til den eksterne tanken. I begynnelsen av romfergeprogrammet ble romfergene tauet over på egne hjul.

 

2011-1789-m.jpg

I og med at dette er siste roll-over for Endeavour så var det selvsagt rikelig med muligheter for teamet som har jobbet med henne for å ta bilder. Det er tradisjon at teknikkerene som jobber på romfergen følger romfergen over fra OPF til VAB med banneret "We're Behind You, Endeavour!"

Lenke til kommentar

Jeg skal over dammen for å se denne oppskytningen! new_woot.gif Gleder meg veldig! :D

 

Jeg har også tenkt meg over og gleder meg også. :thumbup:

Du har virkelig noe å glede deg til.

Krysser fingre og tær for at at vi får liftoff i påskeuka slik at jeg slipper å ta for mye fri fra jobben.....

 

Skal du se oppskytningen fra NASA Causeway?

 

--

Øystein

Lenke til kommentar

Har det vært vurdert om pensjoneringen skulle utsettes noen år, og eventuelle utgifter ved dette?

 

Edit: Var det tilfeldig at begge Kelly-brødrene ble astronauter? Jeg mener å ha lest at selv om du er svært godt kvalifisert, så er det en god del tilfeldigheter når det angår å bli valgt av NASA som astronaut. Jeg lurer på om det at de to er eneggede tvillinger (som kan være interessant) var med å gjøre at de ble valgt, når de allerede var kvalifisert.

 

Uansett, jeg regner med moren deres er ganske stolt av sine to sønner. ;)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

 

Jeg har også tenkt meg over og gleder meg også. :thumbup:

Du har virkelig noe å glede deg til.

Krysser fingre og tær for at at vi får liftoff i påskeuka slik at jeg slipper å ta for mye fri fra jobben.....

 

Skal du se oppskytningen fra NASA Causeway?

 

--

Øystein

 

Om det Causeway eller noe annet det vet jeg ikke ennå, jeg skal bli med min far, som igjen har samlet sammen en gjeng som reiser bort.

Første tur til USA, så det blir nok gøy uansett med eller uten oppskytning, men håper selvsagt at det blir i løpet av den uken vi er der borte. Helst på første forsøk :)

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...