Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-127


Anbefalte innlegg

STS-125 er snart slutt, og det er på tide med en ny tråd! Det er nemmelig veldig kort tid til STS-127 skal skytes opp. Grunnen til dette er at romfergen Endeavour har stått klar på oppskytningsrampe 39B under hele STS-125 som en redningsferge (STS-400) hvis Hubble-oppdraget hadde fått alvorlige problemer. Så fort STS-125 lander trygt kommer Endeavour til å konfigureres om til STS-127, og kjøres over til rampe 39A for oppskytning til romstasjonen.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

Tråden for romfergeoppdraget STS-119

Tråden for romfergeoppdraget STS-125

 

STS-127 flys som sagt av romfergen Endeavour, og dette blir oppdrag nummer 23 for Endeavour. I skrivende stund står Endeavour ute på oppskytningsrampe 39B konfigurert som STS-400. Dette er et redningsoppdrag hvis det skulle skjedd ett alvorlig problem på Atlantis under STS-125. Så fort STS-125 får landet trygt kommer Endeavour til å bli konfigurert om til STS-127, og flyttet over til oppskytningsrampe 39A som er den akrive rampen for resten av romfergeprogrammet. STS-127 har en varighet på 16 dager, og oppdraget skal utføre hele 5 EVA'er på romstasjonen. 16 dager er et veldig langt oppdrag, og en av grunnene til at de har muligheten til å gjøre dette er SSPTS (Station to Shuttle Power Transfer System) systemet som gjør at romfergen kan bruke mindre strøm fra egne brenselceller, og heller få strøm fra romstasjonen sine solcellepaneler. Endeavour og Discovery har dette systemet.

 

Hovedoppgaven blir selvsagt å installere lasten, som er siste resten av det japanske Kibo-segmentet. Det kommer også bil å bli gjort forberedelser til fremtidige oppdrag utvendig på romstasjonen. Ellers vil dette oppdraget være ganske likt med andre typiske oppdrag til ISS, med inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold både på vei opp og ned med romfergen sin OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems).

 

Planlagt oppskytning:

15. juli 2009 - 18:03 (EDT) / 16. juli 2009 - 00:03 (CET)

Romferge:

Endeavour (OV-105)

Oppskytningsvindu:

10 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

16 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

29. ISS oppdrag (2J/A) - Kibo Japanese Experiment Module Exposed Facility (JEM EF), Kibo Japanese Experiment Logistics Module - Exposed Section (ELM-ES) )

 

STS-127 skal ta med siste del av det japanske segmentet til romstasjonen. Dette er JEM-EF, som er en ekstern plattform utenfor det japanske Kibo-laboratoriet, og ELM-ES som er en logistikk-modul for eksterne eksperimenter. Denne modulen skal også være med romfergen tilbake. En annen viktig oppgave på dette oppdraget er at under en EVA så skal astronautene bytte halvparten av batteriene på P6 solcellepanelene. P6 er det eldste settet med solcellepaneler, og ble montert på romstasjonen i 2001. STS-127 sine EVA'er skal også gjøre romstasjonen klar til å ta imot den japanske HTV transport modulen som skal sendes opp for første gang i september 2009 med en japansk rakett som heter H-IIB. HTV er en av metodene de skal frakte last til romstasjonen med etter at romfergene pensjoneres i 2010.

 

Dette oppdraget kommer også til å bli det første oppdraget som besøker romstasjonen når mannskapet er økt til 6 personer. Det vil altså si at når STS-127 er dokket til romstasjonen så er det 13 personer ombord samtidig, noe som er en ny rekord.

 

Her er et en illustrasjon av hvordan romstasjonen skal se ut etter at STS-127 er ferdig:

post-22436-1242948873_thumb.jpg

 

Tar også med en illustrasjon av det japanske segmentet på romstasjonen, siden det er mange forkortelser å holde styr på, det som skal opp nå er EF og ELM-ES:

post-22436-1242949008_thumb.jpg

 

Oversikt over Endeavour sitt lasterom:

post-22436-1244675529_thumb.jpg

 

 

Her er astronautene som skal være med på STS-127:

 

Kaptein: Mark L. Polansky

Pilot: Douglas G. Hurley

Oppdrag spesialist 1: David A. Wolf

Oppdrag spesialist 2: Christopher J. Cassidy

Oppdrag spesialist 3: Julie Payette (CSA)

Oppdrag spesialist 4: Thomas H. Marshburn

ISS astronaut rotasjon: Timothy L. Kopra (opp) / Koichi Wakata (JAXA)(ned)

 

På ISS skal Koichi Wakata erstattes med Timothy L. Kopra. Wakata var med Discovery opp på STS-119. Kopra skal være på romstasjonen frem til STS-128, og det oppdraget er planlagt i august.

 

Her er STS-127 sitt ofisielle emblem:

post-22436-1242949189_thumb.jpg

 

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-127, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com

 

Astronaut og kommandør Mark Polansky bruker Twitter, og han kommer også til å Twittre fra verdensrommet under STS-127. Følg han her:

http://twitter.com/Astro_127

 

NASA har også lagt ut ett "press kit" for nedlasting:

STS-127 - Press Kit

 

Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, dagens tidslinje for astronautene, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjenglige! Etter at Endeavour er tilbake på Kennedy Space Center fortsetter vi med STS-128 i en ny tråd!

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden:

NASA - NASA TV Landing Page

For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget:

Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets

 

Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet?

A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget:

NASA TV - 300kbps - Windows Media Player

NASA TV - 500kbps - Windows Media Player

NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EDT (Eastcoast Day Time) og legge til 6 timer.

 

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Lagt til presse kit og oppskytningstidspunkt.

Edit 3: Lagt til bilde av lasterommet.

Edit 4: Ny dato etter trøbbel med hydrogenlekkasje.

Edit 5: Ny dato etter velykket tanketest.

Edit 6: Utsatt 24 timer etter lynnedslag i nærheten av romfergen.

Edit 7: Utsatt 24 timer grunnet dårlig vær.

Edit 8: Utsatt 48 timer grunnet mer dårlig vær.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sts127-s-002.jpg

Her er et bilde av STS-127 mannskapet. På første rad er astronautene Mark Polansky (høyre), kommandør, og Doug Hurley, pilot. Resten av mannskapet fra venstre til høyre er, astronautene Dave Wolf, Christopher Cassidy, Julie Payette (fra Canada), Tom Marshburn og Tim Kopra, alle disse er oppdrag spesialister.

Lenke til kommentar

Prosesseringen av Endeavour begynte umiddelbart etter at hun kom tilbake fra California etter landingen der på STS-126. Endeavour har vært igjennom standard prosessering, var ikke noen spesielle problemer som måtte fikses.

 

2009-1321-m.jpg

På dette bildet ser vi at de bytter ett av Endeavour sine vinduer. Dette er rutinemessig, og er som dere ser presisjonsarbeid for teknikerne.

 

2009-2127-m.jpg

I løpet av prosesseringen har STS-127 astronautene vært på besøk på det som kalles CEIT (Crew Equipment Interface Test) som er en mulighet for mannskapet og titte på ekte hardware. Dette bildet er av astronaut Christopher Cassidy som titter på en av Endeavour sine OMS (Orbiter Manouvering System) podder.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Klargjøringen av startraketter og tank ble gjort for en stund siden. Dette er fordi Endeavour har måttet være klar for et redningsoppdrag til Hubble.

 

2009-1870-m.jpg

Stackingen av Endeavour sine startraketter begynte helt i slutten av februar. Hver startrakett består av fire segmenter og en nesetupp.

 

2009-1819-m.jpg

Den eksterne tanken for dette oppdraget, ET-131 ankom også Kennedy Space Center i slutten av februar, og blir her heist fra horisontal posisjon til vertikalt.

Lenke til kommentar

Stackingen av selve romfergen begynte ikke før i begynnelsen av april.

 

2009-2568-m.jpg

Her ser vi Endeavour rygges ut av Orbiter Processing Facility 2 for turen over til VAB. Romfergene er montert på en spesiell motorisert lastebil med samme punkter som den eksterne tanken bruker.

 

2009-2624-m.jpg

Bilde fra High-Bay 1 i VAB, etter at Endeavour er rotert til vertikal posisjon og heist ned over den eksterne tanken. Romfergen er ca. 7 dager i VAB før hun kjøret ut til oppskytningsrampen.

Lenke til kommentar

Prosesseringen av elementene som skal være med opp til romstasjonen har vart lenge:

 

08pd3042-m.jpg

Kibo Exposed Facility også kjent som JEM-EF annkom fra Japan i begynnelsen av oktober 2008. JEM-EF er en ekstern platform som er koblet til det japanske segmentet av romstasjonen, hvor det er mulig å feste ekstere eksprimenter som man ønske å eksponere til verdensrommet.

 

2009-2637-m.jpg

Her klargjøres Kibo Experiment Logistics Module Exposed Section, også kjent som ELM-ES, som er en ekstern platform til å frakte opp eksterne eksprimenter til romstasjonen, både med romfergen, og etterhvert med de japanske H-2 forsynigsskipene som skal sendes opp med japanske raketter. Første kommer senere i år. Denne ELM-ES platformen som er med Endeavour opp nå skal også være med tilbake til jorden.

Lenke til kommentar

Roll-out til rampe 39B:

 

2009-2767-m.jpg

Endeavour ble kjørt ut til rampe 39B (39A er den som er aktiv for romferger) for å være der som stand-by ferge for STS-125 (Hubble-oppdraget). Dette er høyst sannsynlig siste gangen rampe 39B brukes til romferger. Denne rampen skal modifiseres til NASA sin neste generasjon med raketter (Ares I og Ares V). Siste gang 39B ble brukt til å sende opp en romfege var Discovery i desember 2006 på oppdrag STS-116.

 

På bildet over ser dere Endeavour på rampe 39B. Merk de høye lynavleser tårnere rundt 39B. Dette er modifikasjoner som allerede er gjort for neste generasjon Ares raketter. Litt lenger bort på bildet ser dere Atlantis på rampe 39A. Etter at Atlantis er vel hjemme fra Hubble oppdraget skal Endeavour kjøres over og sendes opp fra 39A.

Lenke til kommentar

Rampe 39A etter at STS-125 ble sendt opp:

 

2009-3252-m.jpg

Allerede 22. mai annkom lasten som skal være med Endeavour opp på STS-127 rampe 39A. Lasten blir kjørt ut vertikalt i en stor lastecontainer slik dere ser på bildet. Denne lastecontaineren har samme størelse som lasterommet på romfergen. Denne containeren heises opp forran på den delen av rampen som kalles RSS (Rotating Service Structure). Her taes lasten inn i et clean-room som kalles PCR (Payload Checkour Room). Etter at romfergen annkommer rampen så roteres RSS rundt fergen, og dørene til romfergen sitt lasterom åpnes, og lasten monteres inn.

 

2009-3312-m.jpg

Her har reparasjoner blitt gjort på flammegraven etter at STS-125 ble sendt opp. Det er alltid noen skader på oppskytningsrampen etter att romfergen har blitt sendt opp, det er tross alt ganske enorme krefter i sving der... :)

 

Reparasjonene etter STS-125 var ganske små i forhold til skadene etter STS-124, hvor store mengde murstein ble kastet ut.

Lenke til kommentar

Litt synd at de går "tilbake" i tid, tilbake til raketter, må vell være mindre kostnadsfullt når man kan lande fergen på en rullebane, og montere den på en ny "rakket" klart til oppskyting, enn og må bygge en helt ny rakket for hver gang (hvis de gjør det samme som før, at det er bare toppen som kommer tilbake (om jeg husker rett :hmm: ))

 

Og litt mere sjarm over fergene ^^ ser mere sci fi ut hehehe

Lenke til kommentar

Roll-a-round for Endeavour:

 

2009-3327-m.jpg

Natt til søndag begynte Endeavour turen fra rampe 39B til 39A. Denne turen tar litt kortere tid enn en roll-out fra VAB. Endeavour hentes av en crawler transporter som "rygger" helt ut fra rampe 39B til krysset mellom 39A og 39B, og tar derfra turen til 39A. Dette her er høyst sannsynlig siste gang vi ser en romferge på rampe 39B. (På bildet: Rampe 39B til venstre og 39A til høyre)

 

2009-3357-m.jpg

Etter ankomst til rampe 39A festes den mobile oppskytningsplatformen (MLP) Endeavour er montert på til bakken, og RSS (Rotating Service Structure) roteres rundt romfergen. RSS beskytter romfergen for vær og vind, og gir tilgang til romfergen sitt lasterom.

Lenke til kommentar
Litt synd at de går "tilbake" i tid, tilbake til raketter,

Faktisk ... Eugen Sänger var allerede før krigen i gang med å utvikle et konsept for romferger. Romkapsler i Apollo-stilen er i så måte MINDRE retro enn romfergenes flyvemaskin-planform. :yes:

 

må vell være mindre kostnadsfullt når man kan lande fergen på en rullebane, og montere den på en ny "rakket" klart til oppskyting, enn og må bygge en helt ny rakket for hver gang

Nja, romfergen er DYR. Den er IKKE gjenbrukbar, men gjenBYGGbar. Hvis NASA går for DIRECT (slik jeg håper) som løsning for ESAS, så blir det VESENTLIG billigere med rakett-stack. Men hvis de går for Ares, så er det ikke store innsparingen.

Endret av farke
Lenke til kommentar

Selve romfergen (litt feilaktig norsk navn, på engelsk kalles denne the orbiter), er gjenbrukbar og må bare gjennom reparasjoner og inspeksjoner før den festes til en ny "stack" med tank og boostere. Men romfergesystemet, som er alle de tre komponentene satt sammen, er som nevnt kun gjenbyggbart (drivstofftankene er nye hver gang, ettersom de brenner opp på vei inn i atmosfæren, og boosterne er satt sammen av flere "biter", som hver fylles med drivstoff for så å stables oppå hverandre. Disse kan brukes opptil flere ganger).

 

Dette er fantastisk dyrt, mye på grunn av det store antallet folk som trengs til å gjøre alt arbeidet. Ved å gå for raketter og kapsler, slik Constellation vil, er ideen at færre folk trengs, systemene er mindre kompliserte og ting blir derfor billigere. Derimot ser det ut som det trekker i motsatt retning, med en Ares 1 som ikke er kraftig nok til å gjøre jobben sin, i tillegg til en haug med ekstraproblemer, som igjen går utover Orion-kapselen. Denne har de allerede måtte redusere mannskapstallet på fra 6 til 4, og innskrenket diameteren fra 5,5 til 5 meter, alt for å kunne benytte Ares 1.

 

DIRECT er et prosjekt som er mye mer rettet mot fortsatt bruk av infrastruktur fra romfergeprogrammet og vil være mye billigere, spesielt fordi ingen dyr og omfattende motorutvikling er nødvendig. Alle motorer som benyttes er så å si "hyllevare" i den grad rakettmotorer er det. Så det blir spennende å se hva Augustine-kommisjonen kommer til å anbefale når den legger frem sin rapport i august.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra KSC:

 

STS-127-astronautene har nettopp fullført TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test), som er en "generalprøve" på oppskytningen. Første dag gjør de seg kjent med oppskytningsrampen, fasilitetene rundt. Andre dagen har de en simulert nedtelling. Det vil si at de kler på seg LES-draktene (Launch and Entry Suits) som om det skulle vært oppskytning, kjører ut til rampen, og får hjelp til å komme seg inn i Endeavour, og simulerer en nedtelling nesten til T-0. Den simulerte nedtellingen pleier å avslutte med at nedtellingen blir avbrutt, og at de må "evakuere" romfergen.

 

I midten av neste uke skal etter planen nedtellingen til en oppskytning lørdag 13. juni begynne!

 

 

2009-3477-m.jpg

Første dag av TCDT. Astronautene Julie Payette og Tom Marshburn i PCR (Payload Checkout Room), hvor de titter på lasten som skal være med Endeavour opp til romstasjonen.

 

2009-3540-m.jpg

STS-127 astronautene på toppen av RSS (Rotating Service Structure) etter at TCDT er avsluttet.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Tirsdag 9. juni ankom STS-127 mannskapet Kennedy Space Center for oppskytningen. Alle sammen kom denne gangen i et STA (Shuttle Trainer Aircraft) som er en ombygd Gulfstream jet.

 

2009-3632-m.jpg

Fra venstre er oppdrag spesialister Tim Kopra, Tom Marshburn, Christopher Cassidy, og Julie Payette fra den Kanadiske Romorganisasjonen (CSA). Videre har vi kommandør Mark Polansky, pilot Doug Hurley og til slutt oppdrag spesialist Dave Wolf.

Lenke til kommentar

Oppdatering fra KSC:

 

 

Ok, folkens! Vi er nå i gang med nedtellingen til STS-127!

 

Så langt er det ingen problemer med Endeavour, og NASA sin ledelse har gitt GO til oppskytning den 13. juni. For oss i Norge vil oppskytningen bli klokken 13:17.

 

Foreløpig viser siste værmelding 90% sjanse for at været er bra nok til oppskytning!

 

Her er dagens aktiviteter i nedtellingen:

Launch-3 Days (Wednesday, June 10)

 

Prepare for the start of the STS-127 launch countdown

Perform the call to stations (14:30)

Countdown begins at the T-43 hour mark (15:00)

Begin final vehicle and facility closeouts for launch

Check out backup flight systems

Review flight software stored in mass memory units and display systems

Load backup flight system software into Endeavour’s general purpose computers

Activate and test navigational systems (01:00)

Complete preparations to load power reactant storage and distribution system (02:00)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...