Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-134


HKS

Anbefalte innlegg

Jepp, tenkte mer på det bildet som ble sendt fra det jeg antar var utsiden av romfergen i minuttene etter take-off. Men det er en stund siden nå, så det er ikke særlig viktig.

Tipper det var det som kalles "ET-cam". Det er et lite kamera som sitter på øvre del av den eksterne tanken, der hvor oksygen-linjen kommer ut og går nedover tanken. Dette kamera ble lagt til etter Columbia-ulykken og er for å se om det faller av noen biter av isolasjonskum på den eksterne tanken under oppskytningen.

 

Ser et bilde fra kamera her:

post-22436-0-52421400-1305553981_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STS-134 - Endeavour - Dag 1

 

Da er Endeavour oppe i verdensrommet for siste gang!

 

Selve oppskytningsdagen regnes som dag 1 på oppdraget. For astronautene begynner dagen ganske tidlig. Etter at hovedmotorene er kuttet (MECO) på Endeavour så begynner aktiviteten med å gjøre romfergen klar for det som kalles "orbit operations". Det skal settes opp et nettverk av laptoper ombord, og lasteromsdørene skal åpnes. På innsiden av disse dørene har romfergene radiatorer som brukes til å holde riktig temperatur på alle komponentene og selvsagt i kabinen. Ku-bånd antennen skal også pakkes ut, det er denne som brukes til å sende video ned til bakken.

 

Dag 1 slutter vanligvis med at romfergen sin robotarm (RMS) aktiveres og testes ut.

 

 

Bilder - Dag 1

 

545801main_sts134-s-005.jpg

STS-134 astronautene på vei ut til "astro-van" som kjører de ut til rampe 39A

 

546241main_sts134-s-024.jpg

Endeavour på vei opp for siste gang.

 

546262main_s134e005102.jpg

Fotografi av den eksterne tanken tatt et par minutter etter separasjon.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 1

STS-134: Endeavour safely in orbit for packed mission

  • Liker 3
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 2

 

Dag 2 består primært av inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold. Disse inspeksjonene er rutinemessigere på alle romfergeoppdrag. Den delen av varmeskjoldet som inspiseres er RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panelene som er foran på vingetuppene og nesetuppen på Endeavour. Det er disse delene som får mest varme under reentry. De bruker en spesiell utvidelse til romfergen sin robotarm som skalles OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) til å gjøre disse inspeksjonene.

 

Andre oppgaver som skal gjøres er blant annet flere mindre kurskorrigeringer for å sørge for at Endeavour er på rett kurs til å dokke med romstasjonen på dag 3. Utstyret som skal brukes under morgendagens dokking til stasjonen skal også gjøres klart og testes ut.

 

 

Bilder - Dag 2

 

549569main_s134e006505.jpg

Bilde fra lasterommet til Endeavour

 

549587main_s134e006507.jpg

ESA astronaut Roberto Vittori på Endeavour sitt flight-deck, jobber med kontroller til romfergen sin robotarm.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 2

Endeavour in outstanding shape as she chases the ISS for docking

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 3

 

Dag 3 er dokkingen med den internasjonale romstasjonen. Dagen begynner med at Endeavour gjør flere små korrigeringer på banen, og ender opp et par hundre meter under romstasjonen. Der begynner de det som kalles RPM-manøveren. RPM-manøveren er en fast ting på programmet når de ankommer romstasjonen, og går rett og slett ut på at de roterer romfergen rundt, slik at de kan fotografere undersiden fra romstasjonen. Dette er for å analysere varmeskjoldet til fergen, slik at det ikke er noen skader der.

 

Går alt etter planen skal Endeavour dokke med romstasjonen klokken 12:15 norsk tid i dag, og det sendes live på NASA TV. Link finner dere i første post.

 

Etter dokking til ISS så skal kritisk last (nedfryste forsøks samples fra jorden) overføres til fryserne på romstasjonen. På slutten av dagen skal også ELC-3 plukkes opp med robotarmen, og installeres på romstasjonen. ELC-3 inneholder en reserve radiator til romstasjonen, samt plass til andre reservedeler.

 

 

Bilder - Dag 3

 

550062main_s134e006857.jpg

Kommandør Mark Kelly (venstre) og pilot Greg H. Johnson på Endeavour sitt flight-deck under første del av dokkingen med romstasjonen. Det er herfra de "flyr" romfergen.

 

550049main_s134e006990.jpg

Siste del av dokkingen med romstasjonen kontrolleres fra bak på flight-deck. Her bruker kommandør Mark Kelly vinduene oppover for å få visuell oversikt over dokkingen. Ved siden av hen bruker astronaut Andrew Feustel en laser for å måle nøyaktig avstand.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 3

STS-134: NASA managers reviewing Endeavour’s TPS dings

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 4

 

Etter en vellykket dokking med den internasjonale romstasjonen i går så skal AMS-02 som er den viktigste delen av Endeavour sin last installeres i dag. AMS-02 som er et internasjonalt instrument for å detektere "svart materie". Instrumentet er utviklet på CERN. Installasjonen av AMS-02 er også en viktig milepæl (U.S. Assembly Complete) for romstasjonen, dette er nemmelig det siste elementet som skal leveres til romstasjonen fra USA.

 

Videre på dag 4 så begynner forberedelsene til EVA-1 imorgen som er den første av fire EVA'er på dette oppdraget. Ellers oppfører Endeavour seg fint, det er et par fliser på undersiden av Endeavour som har fått skade under oppskytningen, og NASA analyserer om de trenger å gjøre ekstra fokuserte inspeksjoner av disse.

 

 

Bilder - Dag 4

 

550475main_s134e007371.jpg

AMS-02 i lasterommet på Endeavour, klart for å løftes ut og monteres på ISS.

 

550627main_iss027e034545.jpg

Bilde tatt mens romstasjonen flyr over Italia, med deler av Endeavour i forgrunnen. ESA astronut Roberto Vittori som er en del av STS-134 mannskapet er fra Italia.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 4

Exceptional Endeavour marks U.S. Assembly Complete on Station

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 5 - EVA-1

 

Dag 5 er første EVA på STS-134, og det er Drew Feustel og Greg Chamitoff som skal utføre denne EVA'en. Det er standard lengde på denne EVA'en, 6 timer og 30 minutter. Det er diverse små-oppgaver som skal gjøres. To eksperimenter, MISSE (Materials on ISS Experiment) 7A og B skal plasseres i Endeavour sitt lasterom for retur til jorden, og MISSE 8 skal settes opp. Videre så skal de utføre diverse arbeid på romstasjonen sitt kjølesystem.

 

Som jeg nevnte i gårsdagens post så var det et par fliser på undersiden av Endeavour som hadde fått skade, og ingeniørene i NASA ønsket kanskje å titte på de. I dag er det bestemt at de trenger "fokuserte inspeksjoner" av en av disse flisene. Dette er fordi bildene de har fra RPM-manøveren før dokking til romstasjonen ikke har høy nok oppløsning av det aktuelle området.

 

 

Bilder - Dag 5

 

550800main_s134e007532.jpg

Bilde av styrbord side av romstasjonen. Her kan vi blant annet se det nylig installerte AMS-02 instrumentet.

 

550773main_iss027e034379.jpg

Inne i romstasjonen sin luftsluse får Drew Feustel og Greg Chamitoff hjelp fra Mark Kelly og Michael Fincke før starten på EVA-1.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 5

STS-134: EVA-1 complete – Focused Inspection confirmed on TPS damage

  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 6

 

Dag 6 begynner med tid for fokusert inspeksjon av en skadet flis på undersiden av Endeavour. Det er satt av tid for fokuserte inspeksjoner på alle romfergeoppdrag, men det er ganske sjelden det trengs. Forrige gang var faktisk på STS-118, også med Endeavour. Man regner uansett ikke med at dette er noe problem, hadde flisen vært så skadet at det hadde vært et problem så har de faktisk med deg utstyr for å kunne fikse slike skader.

 

Videre så er det også satt av fritid til mannskapet. Det er også planlagt diverse pressekonferanser. Blant annet så skal ISS og romfergemannskapet snakke med pave Benedict XVI. Dagen slutter med at Mike Fincke og Drew Feustel skal forberede seg til EVA-2 som er imorgen.

 

 

Bilder - Dag 6

 

550881main_s134e008186.jpg

Bilde tatt mens romstasjonen er på den mørke siden av jorden. Den tynne blå stripen vi kan se på bildet er faktisk tykkelsen på jordens atmosfære.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 6

STS-134: Focused Inspection clears TPS – Pope blesses the crews

  • Liker 2
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 7 - EVA-2

 

Dag 5 er første EVA på STS-134, og det er Mike Fincke og Drew Feustel som skal utføre denne EVA'en. Det er standard lengde på denne EVA'en, 6 timer og 30 minutter. Det er to store ting som skal gjøres på EVA-2. Det ene er å gjøre vedlikehold og refille en av to kjølesystemer på romstasjonen. Den andre oppgaven er å smøre en av romstasjonen sine to (styrbord side) SARJ. SARJ står for Solar Alpha Rotary Joint og er mekanismen som sørger for at romstasjonen sine solcellepaneler kan følge solen mens stasjonen går i bane rundt jorden.

 

På slutten av dagen så er det "change of command" på ISS. Da skal ekspedisjon 28 offisielt avløse ekspedisjon 27. Ekspedisjon 27 skal om noen dager returnere til jorden med det russiske Soyuz TMA-20-kapselen de ble sendt opp med i desember 2010.

 

 

Bilder - Dag 7

 

551188main_s134e008462.jpgMike Fincke og Drew Feustel inne i romstasjonen sin luftsluse før de begynte å kle på seg EVA-draktene.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 7

STS-134: EVA-2 in work – Endeavour TPS clearance overview

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 8 og 9

 

Både dag 8 og dag 9 er det ikke så veldig mye som skjer, grunnen til dette er som jeg nente tidligere at Soyuz TMA-20-kapselen med ekspedisjon 27 skal dokke fra romstasjonen. Dette er faktisk en ganske historisk hendelse.

 

Det er første gang at man tillater det som kalles DDO (Dual Docked Operations) på romstasjonen, altså at en Soyuz dokker eller forlater romstasjonen samtidig som en romferge er dokket til. Det er også planlagt den "flyabout", det vil si at Soyuz-kapselen bakker unna fra ISS, og etter det så roterer da ISS 360 grader, slik at de kan ta bilder av ISS med romfergen dokket til fra Soyuz-kapselen. Etter denne fotosesjonen skal Soyuz-kapselen returnere til jorden. forhåpentligvis blir bildene av dette postet ganske kjapt!

 

 

Bilder - Dag 8 og 9

 

551784main_iss027e036202.jpgPaolo Nespoli (venstre bak), Roberto Vittori (høyre bak), Dmitry Kondratyev (venstre forran) and Mark Kelly (høyre forran) under en media-event i det Japanske Kibo-laboratoriet i romstasjonen.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 8 og 9

Soyuz TMA-20 captures historic photography prior to perfect landing

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 10 - EVA-3

 

Dag 10 er tredje og nest siste EVA på STS-134, og det er Mike Fincke og Drew Feustel som skal utføre denne EVA'en. Som de andre er det standard lengde på denne EVA'en, 6 timer og 30 minutter. Under EVA-3 skal en ny prosedyre testes ut. Den kalles ISLE (In-Suit Light Exercise). ISLE er en teknikk for å fjerne nitrogen i blodet (ligner på hva dykkere må gjøre), og går ut på at de driver med lett aktivitet i 100 minutter mens de har på seg EVA draktene og puster 100% oksygen. Dette er isteden for å overnatte i romstasjonen sin luftsluse (også kjent som "Campout").

 

Hovedoppgavene i EVA-3 er å montere et PDGF (Power & Data Grapple Fixture) på den russiske “Zarya” modulen, PDFG brukes som en "base" for romstasjonen sin robotarm, og man ønsker med dette å kunne bruke romstasjonen sin kanadisk-bygde robotarm (SSRMS) også på det russiske segmentet av romstasjonen. I tillegg til en PDGF så er det endel kabling for både strøm, video og kontroll som må på plass til dette festet.

 

 

Bilder - Dag 10

 

552950main_s134e008973.jpgBilde av Mike Fincke og Drew Feustel under EVA-3

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 10

STS-134: EVA-3 debuts ISLE – MMT opt against mission extension

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 11

 

Dag 11 er primært satt av det det som kalles "Docked Late Inspections". Dette er ikke noe som har vært vanlig tidligere på romfergeoppdrag, late-inspections har som oftest vært på nest siste dag av oppdraget. På STS-134 skal OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) som er den utvidelsen av romfergen sin robotarm som de bruker settes igjen på romstasjonen, så derfor blir "late inspections" gjort tidligere en normalt. "Late inspections" er i bunn og grunn en rask inspeksjon av romfergen sitt varmeskjold for å sjekke at det ikke har vært noen skader fra mikro meteoritter. Det er spessielt RCC (Reinforced Carbon-Carbon) panelene på nesetuppen og vingetuppene som er de kritiske komponentene her.

 

På slutten av dag 11 er det satt av tid til forberedelser på EVA-4 som er siste EVA for dette oppdraget, og siste EVA som skal utføres av mannskapet på en romferge.

 

 

Bilder - Dag 11

553832main_iss028e005615.jpgHele STS-134 mannskapet i det japanske Kibo-laboratoriet.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 11

STS-134: Endeavour completes Docked Late Inspections for OBSS handover

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 12 - EVA-4

 

Dag 12 er fjerde og siste EVA på STS-134, og det er Drew Feustel og Greg Chamitoff som skal utføre denne EVA'en. Det er standard lengde på denne EVA'en, 6 timer og 30 minutter. EVA-4 er den siste EVA som skal gjennomføres fra en romferge. STS-135 har ikke planlagt noen EVA'er grunnet at mannskapet er så lite.

 

Hovedoppgaven i EVA-4 er også modifisere og gjøre OBSS (Obiter Boom Sensor System) til en permanent del av romstasjonen. OBSS ble egentlig designet til å inspisere varmeskjoldet på romfergene, men siden romfergeprogrammet er slutt nå så settes en av NASA sine to OBSS igjen på romstasjonen for å kunne bli brukt som en "forlengelse" av romstasjonen sin egen robotarm. Forrige gang OBSS ble brukt til dette var under STS-120 når EVA-astronauter måtte reparere det ytterste P6 solcellepanelet som var skadd.

 

 

Bilder - Dag 12

 

554301main_iss028e005939.jpgGreg Chamitoff før starten på EVA-4

 

554345main_iss028e005941.jpgMichael Fincke før starten på EVA-4

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 12

The FINAL Space Shuttle Spacewalk: STS-134 EVA-4 – Completed

  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 13 og 14

 

Dag 13: Dag 13 er en ganske rolig dag for STS-134 mannskapet. De skal jobbe med vedlikehold på romstasjonen sitt system for å fjerne karbondioksid (CO2) fra luften. Dette systemet kalles CDRA (Carbon Dioxide Removal Assembly), og er ett av flere systemer for å rense luten ombord på stasjonen. På slutten av dagen skal også oksygen (O2) til overs i Endeavour sine brenselceller overføres til romstasjonen.

 

Dag 14: Dag 14 er siste dag sammen med mannskapet på romstasjonen. Siste rest av forsyninger skal over fra Endeavour til stasjonen, vedlikeholdet på CDRA systemet skal fullføres, og det skal ryddes opp etter alle fire EVA'er utført av STS-134 mannskapet fra romstasjonen sin luftsluse. På slutten av dag 14 er det farvel seremoni, og lukene mellom den internasjonale romstasjonen og Endeavour skal lukker i forberedelse for morgendagens fradokking.

 

 

Bilder - Dag 13 og 14

 

554393main_iss028e006015.jpg

STS-134 astronaut Michael Fincke jobber med vedlikehold på romstasjonen sitt CDRA (Carbon Dioxide Removal Assembly) system i det japanske Kibo-laboratoriet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=vxh99v7nKIY&feature=player_embedded#at=650

"Ascent Imagery Highlights" ble sluppet fra fra NASA for STS-134 i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 15

 

Aktivitetene i dag er å dokke fra den internasjonale romstasjonen (ISS), og utføre det som NASA kaller en "fly around" det vil si at romfergen flyr rundt romstasjonen. Etter denne manøvren så skal Endeavour teste en sensor for automatisk dokking til romstasjonen som kalles STORRM. Denne sensoren er det ment at neste generasjon kapsler fra NASA som heter MPCV (tidligere var navnet Orion) skal bruke. Etter testen av STORRM så skal Endeavour utføre separasjonsmanøvre og begynne med forberedelsene for landingen som er planlagt 1. juni (dag 17).

 

 

Bilder - Dag 15

 

554457main_s134e010137.jpg

Bilde av den internasjonale romstasjonen tatt fra Endeavour etter at hun har dokket fra, og flyr rundt stasjonen (fly around) før separasjon. Romstasjonen er nå komplett fra den amerikanske siden (US Assembely Complete) i følge nåværende plan så er det kun en russisk modul som mangler. Den heter Multipurpose Laboratory Module (MLM) og er planlagt å bli sendt opp i mai 2012, og kjenner man russerne rett blir den sikkert enda mer forsinket...

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 15

STS-134 Endeavour kicks up a STORRM during final farewell to ISS

  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 16

 

Dette er siste planlagte dag i verdensrommet for Endeavour, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Endeavour, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt. På slutten av dag 16 skal også Ku-bånd anntennen som brukes til bredbåndskommunikasjon med jorden pakkes ned.

 

Landingen er fremdeles planlagt i morgen (onsdag 1. juni) tidlig på dagen norsk tid.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 16

Endeavour preparing for the trip home – TPS clearance overview

  • Liker 1
Lenke til kommentar

STS-134 - Endeavour - Dag 17 - EOM

 

Første dag med landingsforsøk! Planen til NASA er å kun prøve Kennedy Space Center idag. De har to muligheter til å lande idag:

 

KSC 1:

De-orbit burn: 07:29

Landing: 08:36

 

KSC 2:

De-orbit burn: 09:06

Landing: 10:11

 

Alle tidene her er Norsk tid (CET).

 

Det er vind som eventuelt er ett problem for en landing på Kennedy Space Center i dag, men tviler på at det blir noe problem. Får de ikke landet idag så kommer de høyst sannsynlig til også å prøve å lande på Edwards Air Force Base i California i morgen.

 

 

Artikkel - NASASpaceflight.com - Dag 17

LIVE: Endeavour heading home one final time to conclude STS-134

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...