Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-128


HKS

Anbefalte innlegg

STS-127 er snart ferdig, og her er det på tide med en ny tråd. Det er nemmelig under en måned igjen til STS-128 skal sendes opp. Forberedelsene til STS-128 er allerede godt i gang på Kennedy Space Center. ting har blitt litt forsinket de siste dagene på grunn av isolasjonsskummet som falt av Endeavour sin eksterne tank på STS-127 (ET-131) har de tatt en ekstra god titt på STS-128 sin eksterne tank (ET-132), de har ikke funnet noen problemer.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

Tråden for romfergeoppdraget STS-119

Tråden for romfergeoppdraget STS-125

Tråden for romfergeoppdraget STS-127

 

STS-128 flys av romfergen Discovery, og dette blir oppdrag nummer 37 for Discovery. Discovery er i skrivende stund festet til den eksterne tanken i VAB, hvor hun får siste forberedelser til roll-out til utskytningsrampe 39A. Discovery fløy sist STS-119 i mars 2009, og har siden landingen på Kennedy Space Center gjennomgått standard vedlikehold i OPF-3. Dette oppdraget, STS-128 har en planlagt varighet på 14 dager, og det skal utføres 3 EVA'er på romstasjonen. MPLM-modulen som er hovedlasten skal dagen etter de dokker monteres på ISS, og på slutten av oppdraget skal modulen tilbake i Discovery sitt lasterom for retur til jorden. Ellers vil dette oppdraget være ganske likt med andre typiske oppdrag til ISS, med inspeksjoner av romfergen sitt varmeskjold med OBSS.

 

STS-128 kommer nok til å få litt mer mediadekning en normalt for ett romfergeoppdrag, siden svenske Christer Fuglesang skal være med på oppdraget. Dette er Christer sitt andre (og siste) romfergeoppdrag. Hans første oppdrag var STS-116, også med Discovery.

 

Planlagt oppskytning:

28. august 2009 - 23:59 (EDT) / 29. august 2009 - 05:59 (CET)

Romferge:

Discovery (OV-103)

Oppskytningsvindu:

10 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

14 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

30. ISS oppdrag (17A) - Leonardo Multi-Purpose Logistics Module, Lightweight Multi-Purpose Experiment Support Structure Carrier

 

Den primære lasten til STS-128 er MPLM (Multi-Purpose Logistics Module) modulen Leonardo. Leonardo er en av tre europeisk bygd logistikkmoduler som er lagd til å ta med forsyninger og racks opp til romstasjonen, og ta med søppel, utstyr og fullførte eksprimenter tilbake til jorden. Dette oppdraget tar med tre racks for life support, ett ekstra soverom for mannskap på romstasjonen og en ny tredmølle. Det er også med tre forskningsracks: FIR (Fluids Integrated Rack) og MSRR (Material Science Research Rack) som skal plasseres i det amerikanske laboratoriet (Destiny) og MELFI-2 (Minus Eighty Laboratory Freezer for ISS) som skal plasseres i det japanske laboratoriet (Kibo)

 

I tillegg skal astronautene på en av de tre EVA'ene som er planlagt for dette oppdrage byttet ut en Almoniakktank (ATA) og montere den gamle på en miniplattform bak i romfergen for retur til jorden.

 

Her er et en illustrasjon av hvordan romstasjonen skal se ut under STS-128:

post-22436-1248994743_thumb.jpg

 

Oversikt over Discovery sitt lasterom:

post-22436-1250841265_thumb.jpg

 

Her er astronautene som skal være med på STS-128:

 

Kaptein: Frederick W. "Rick" Sturckow

Pilot: Kevin A. Ford

Oppdrag spesialist 1: Patrick G. Forrester

Oppdrag spesialist 2: José M. Hernández

Oppdrag spesialist 3: Christer Fuglesang (ESA)

Oppdrag spesialist 4: John D. "Danny" Olivas

ISS astronaut rotasjon: Nicole P. Stott (opp) / Timothy L. Kopra (ned)

 

På ISS skal Timothy L. Kopra erstattes med Nicole P. Stott. Kopra var med Endeavour opp på STS-127. Stott skal være på romstasjonen frem til STS-129, og det oppdraget er planlagt i november.

 

Her er STS-128 sitt ofisielle emblem:

post-22436-1248994779_thumb.jpg

 

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-128, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com

 

Astronaut og oppdrag spesialist José Hernández bruker Twitter, og han kommer også til å Twittre fra verdensrommet under STS-128. Følg han her:

http://twitter.com/Astro_Jose

Christer Fuflesang har også Twitter, og dere kan følge han her:

http://www.twitter.com/CFuglesang

 

Presse-kit for STS-128 er nå også klart:

http://www.nasa.gov/pdf/379392main_STS-128_Press_Kit.pdf

 

Kan også nevne at spacekim (kimmern123) som har vært aktiv i alle romfergetrådene vi har hatt her skal over til Florida for å se oppskytningen, og har laget en blog:

http://sts128.wordpress.com/

 

Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjenglige! Etter at Discovery er tilbake på Kennedy Space Center fortsetter vi med STS-129 i en ny tråd!

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden:

NASA - NASA TV Landing Page

For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget:

Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets

 

Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet?

A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget:

NASA TV - 300kbps - Windows Media Player

NASA TV - 500kbps - Windows Media Player

NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EDT (Eastcoast Day Time) og legge til 6 timer.

 

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Info om lasterom og presse-kit lagt til.

Edit 3: Utsatt 24 timer grunnet dårlig vær.

Edit 4: Utsatt etter problemer med PV12 ventil

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sts128-s-002.jpg

Her er et bilde av STS-128 mannskapet. På første rad er astronautene Rick Sturckow (høyre), kommandør, og Kevin Ford, pilot. Fra venstre bak er astronautene Jose Hernandez, John "Danny" Olivas, Nicole Stott, European Space Agency's Christer Fuglesang og Patrick Forrester, alle er oppdrag spesialister.

Lenke til kommentar

Prosesseringen av Discovery har pågått siden STS-119 landingen i slutten av mars i år. Discovery har vært i Orbiter Processing Facility 3 på Kennedy Space Center, og hatt standard vedlikehold.

 

2009-2595-m.jpg

9. april ble OBSS (Orbiter Boom Sensor System) montert i lasterommet til Discovery OBSS er en Kanadisk produsert boom som brukes til å inspisere romfergen sitt varmeskjold.

 

2009-2613-m.jpg

Romfergen sine tre hovedmotorer (SSME) tas av romfergen for vedlikehold ganske kjapt etter at de har kommet tilbake til OPF etter en landing. 10. april fikk Discovery den første av sine tre hovedmotorer for STS-128. En hovedmotor kan gjenbrukes minst 15 ganger, og er verdens kraftigste flytende drivstoff rakettmotor som er gjenbrukbar.

Lenke til kommentar

5. juni hadde hadde STS-128 mannskapet det som kalles CEIT (Crew Equipmet Interface Test) som er en mulighet for mannskapet til å titte på utstyret de skal bruke under oppdraget. CEIT er ofte et par måneder før oppskytning, det kommer også en mulighet senere før oppskytning.

 

2009-3590-m.jpg

Her er STS-128 astronautene i lobbyen til OPF-3 hvor Discovery blir vedlikeholdet.

 

2009-3598-m.jpg

Bilde tatt på undersiden av Discovery. Dere ser de svarte flisene som er romfergen sitt varmeskjold under.

Lenke til kommentar

Lasten som skal være med Discovery opp til den internasjonale romstasjonen har blitt prosessert i SSPF (Space Station Processing Facility) på Kennedy Space Center. Dette er her all hardware som sendes opp til romstasjonen fra USA klargjøres før oppskytning.

 

2009-3927-m.jpg

LMC-plattform med ATA (Almonia Tank Assembly) løftes over i lastecontaineren som skal ta med komponentene ut til oppskytningsrampen. Denne ATA-tanken er full, og den skal byttes ut med en tom tank oppe på romstasjonen som skal fraktes tilbake til jorden.

 

2009-4226-m.jpg

Her løftes MPLM-modulen Leonardo over til lastecontaineren. Leonardo er en av tre europeisk bygd moduler til å ta med forsyninger og eksperimenter opp og ned til romstasjonen.

Lenke til kommentar

Mannskapet er nå på vei til Florida for TCDT.

 

Jeg skal av gårde for å se oppskytingen av STS-128. Jeg skal også innom Johnson Space Center i Houston, og Kennedy Space Center i Florida. I samarbeid med Norsk Romsenter, i anledning Christer Fuglesangs andre ferd, har jeg opprettet en blogg jeg kommer til å oppdatere jevnlig frem mot, og under ferden, med rapporter fra turen min også.

 

STS-128 Flight Blog

 

Følg også Christer Fuglesang på Twitter

 

Håper mange tar seg tid til å sjekke ut bloggen. Så langt bare 2 innlegg men det kommer mer :)

Lenke til kommentar

Liten oppdatering fra meg også:

 

For et par dager siden hadde Discovery roll-out til utskytningsrampe 39A. Dette var en ganske dramatisk roll-out, da crawler-veien (Crawler er det store beltegående fartøyet de bruker til å løfte selve rampen romfergen er montert på) var full av gjørme enkelte steder. De var også presset av været, og det var et par ganger de var på nippet til å snu.

 

Discovery kom som sagt trygt ut til selve rampen, og skal nå igjennom en standard runde med forberedelser. Det som skiller seg litt ut er at de skal bytte ut en hydraulikk-pumpe i den ene startraketten, som de oppdaget problemer med i VAB.

 

Foreløpig er de i rute til en oppskytning rundt den 25. august. Kommer de seg ikke avgårde før utgangen av august må Discovery vente til midten av September, da det japanske HTV lastekapslen som skal sendes opp 7. september har første prioritet.

Lenke til kommentar

Noen bilder fra Discovery sin vei fra OPF-3 til oppskytningsrampe 39A:

 

2009-4237-m.jpg

Roll-over fra OPF-3. Har blir Discovery fraktet på toppen av OTV (Orbiter Transport Veichle). Tidligere ble romfergene tauet over til VAB på egne hjul, men med OTV slipper de dette, og sparer dermed tid i VAB.

 

2009-4246-m.jpg

Fremme i VAB festes to heisekraner til Discovery, og romfergen roteres fra horisontal posisjon til vertial. Samtidig benyttes anledningen til å fotografere Varmeskjoldet under fergen, slik at man har noe å sammenligne med senere.

 

2009-4258-m.jpg

Romfergen monteres deretter til den eksterne tanken og startrakettene som allerede står klare inne i VAB. Etter at romfergen er festet så blir det gjennomført flere tester for å verifisere at koblingene mellom romferge, tank, startrakettene og oppskytningsplattform er bra.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

I dag hadde astronautene generalprøven på oppskytingen. Det markerte også slutten på TCDT. Den simulerte nedtellingen var overstått rundt klokken 11 lokal tid i Florida.

 

I dag har det også oppstått diskusjoner om å rulle Discovery tilbake til VAB, på grunn av det noen anser som problemer med Ice Frost Ramps på den eksterne drivstofftanken. Avgjørelsen blir tatt innen onsdag.

 

Jeg har skrevet litt mer inngående om dette i STS-128 bloggen:

 

www.sts128.wordpress.com

Lenke til kommentar

Flere bilder fra Discovery sin vei fra VAB til oppskytningsrampe 39A:

 

2009-4400-m.jpg

Roll.out begynner fra VAB. Oppskytningsplattformen (MLP) med Discovery på toppen blir fraktet ut av VAB med en Crawler transporter.

 

2009-4421-m.jpg

Her på vei opp siste kneiken av veien opp til rampe 39A. Roll-out fra VAB til rampen tok omlag 12 timer denne gangen.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

Romfergeprogrammet (SSP) sitt FRR (Flight-Readiness Reivew), har anbefalt at de skal sende opp Discovery uten å modifisere noen ramper (Ice Frost Ramps) på den eksterne tanken. Det er allikevel opp til NASA sitt "agency-FRR" som er neste uke til å ta den endelige avgjørelsen.

 

Mye tyder uansett på en oppskytning 24. eller 25. august for STS-128

Lenke til kommentar

I går oppstod et nytt problem med Discovery, da en strømstyringsenhet kalt Forward Power Control Assembly #3, tok kvelden. Enheten ble byttet i løpet av dagen, og på grunn av nøye retesting etter installasjonen har mye av forberedelsene blitt utsatt med 24 timer. Dersom noe skulle skje under testingen av enheten, i den grad at det ikke kan gjøres noe ute på rampen, så vil Discovery rulles tilbake til VAB i morgen.

 

Den infoen jeg har fått har ihvertfall gått ut på at dette ikke er noe særlig å bekymre seg for. Det har skjedd før, og har ikke vært noe stort problem.

 

Neste spenningsmoment blir nok Agency FRR på tirsdag da den endelige avgjørelsen om en oppskytingsdato tas.

 

Har også skrevet litt om dette i bloggen det er linket til i signaturen min.

Endret av spacekim
Lenke til kommentar
Neste spenningsmoment blir nok Agency FRR på tirsdag da den endelige avgjørelsen om en oppskytingsdato tas.

Jepp, noe annet som kan potensielt bli et spenningsmoment er orkansesongen som er i gang for fult... :)

 

http://www.nhc.noaa.gov/

Jeg har på følelsen det kan bli nokså spennende for meg på flere plan å bo på Cocoa Beach en uke :p

Endret av spacekim
Lenke til kommentar
Neste spenningsmoment blir nok Agency FRR på tirsdag da den endelige avgjørelsen om en oppskytingsdato tas.

Jepp, noe annet som kan potensielt bli et spenningsmoment er orkansesongen som er i gang for fult... :)

 

http://www.nhc.noaa.gov/

Jeg har på følelsen det kan bli nokså spennende for meg på flere plan å bo på Cocoa Beach en uke :p

Vi får krysse fingrene!

Det er kipt å ikke få med deg ting når man har reist så langt. Jeg har også prøvd det. Går alt etter planen så blir det oppskytning om natten. Det er veldig spesielt å se på! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...