Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-133


HKS

Anbefalte innlegg

STS-132 var ferdig i slutten av mai, etter at Atlantis kanskje for siste gang landet på Kennedy Space Center etter et vellykket oppdrag. I mellomtiden har det vært ganske mye diskusjon om hvordan resten av romfergeprogrammet skal flys, og alt er ikke klart enda, så planene er fremdeles ganske "flytende". STS-133 skal flys av romfergen Discovery, og slik planen er idag så er dette siste oppdrag for Discovery før hun pensjoneres. STS-133 blir oppdrag nummer 39 for Discovery, og det er etter nåværende plan det nest siste oppdraget for NASA sine romferger.

 

Link til foregående romfergeoppdrag:

Tråden for romfergeoppdraget STS-115

Tråden for romfergeoppdraget STS-116

Tråden for romfergeoppdraget STS-117

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

Tråden for romfergeoppdraget STS-120

Tråden for romfergeoppdraget STS-122

Tråden for romfergeoppdraget STS-123

Tråden for romfergeoppdraget STS-124

Tråden for romfergeoppdraget STS-126

Tråden for romfergeoppdraget STS-119

Tråden for romfergeoppdraget STS-125

Tråden for romfergeoppdraget STS-127

Tråden for romfergeoppdraget STS-128

Tråden for romfergeoppdraget STS-129

Tråden for romfergeoppdraget STS-130

Tråden for romfergeoppdraget STS-131

Tråden for romfergeoppdraget STS-132

 

STS-133 flys som sagt av romfergen Discovery. Forrige oppdrag for Discovery var STS-131 i april 2010. Discovery landet på Kennedy Space Center den 20. april 2010, og har siden da gjennomgått ganske standard vedlikehold i OPF-3. Hovedoppdraget til STS-133 er å frakte opp to elementer til den internasjonale romstasjonen. Det ene elementet er ELC4 (EXPRESS Logistics Carrier 4). ELC1 og ELC2 ble fraktet opp til romstasjonen på STS-129. En EXPRESS Logistics Carrier er en "plattform" med reservedeler som monteres til romstasjonen. Det er enda ikke helt klart hvilke elementer som skal monteres på ELC4. Den siste EXPRESS Logistics Carrier, ELC3 skal sendes opp med Endeavour på STS-134. Det andre hovedelementet som skal fraktes opp er det som kalles en PMM (Permanent Multi-Purpose Module). PMM er i bunn og grunn en modifisert MPLM modul (lastecontainer) som har fått oppdradert MMOD (mikrometeoritter og romsøppel) sjold. Det er MPLM-modulen "Leonardo" som nå gjennomgår oppdateringer for å permanent monteres på romstasjonen som en lagringsmodul. Det er også planer som å sende opp noe forsyninger i PMM-modulen, men det er enda ikke klart hva som skal pakkes inn. Det har også vært diskusjoner på om Discovery skal ta med noen ødelagte deler tilbake til jorden fra romstasjonen.

 

Planlagt oppskytning:

24. februar 2011 - 16:50 (EST) / 22:50 (CET)

Romferge:

Discovery (OV-103)

Oppskytningsvindu:

10 minutter

Oppskytningsrampe:

Kenedy Space Center 39A

Varighet av oppdraget:

11 dager

Planlagt landing:

Kennedy Space Center

Hovedlast:

35. ISS oppdrag (ULF5), EXPRESS Logistics Carrier 4 (ELC4), Permanent Multi-Purpose Module (PMM)

 

STS-133 er siste romfergeoppdrag planlagt for Discovery. Hvis NASA følger den planen de har nå så skal Discovery pensjoneres etter dette oppdraget, og det er allerede bestemt at Smithsonian Institution skal få Discovery. Discovery kommer da til å bli stilt ut på Smithsonian National Air and Space Museum (NASM) sin avdeling som ligger ved Dulles International Airport som ligger utenfor Washington D.C. Dette senteret heter Steven F. Udvar-Hazy Center. Det er allikevel en liten sjanse for at Discovery kanskje får ett oppdrag til. Det har en stund vært snakk om å legge til et ekstra romfergeoppdrag etter STS-134, siden NASA allikevel har et sett med ekstra tank og startraketter til overs. Dette oppdraget vil isåfall hete STS-135, og vil bli sent opp i juni/juli 2011. Egentlig er dette oppdraget formelt knyttet til Atlantis, men det er mulig at Discovery brukes til å fly dette oppdraget, da Discovery har SSPTS-systemet som gjør at hun kan være lenger dokket til romstasjonen, samt at Discovery har mer tid til overs med hensyn på neste utvidede vedlikeholds periode også kjent som OMDP (Orbiter Maintenance Down Periods).

 

Det er kun planlagt to EVA'er på dette oppdraget. Det var opprinnelig ikke planlagt noen EVA'er på dette oppdraget, men etter at rekkefølgen på STS-133 og STS-134 ble byttet om så har det blitt lagt til to EVA'er, samt at dette oppdraget er forlenget med to dager. Det er enda ikke annonsert hva innholdet i disse EVA'ene skal være.

 

Her er et en illustrasjon av ISS etter STS-133:

- Kommer senere

 

Oversikt over Discovery sitt lasterom:

post-22436-0-87896900-1290635329_thumb.jpg

 

Her er astronautene som skal være med på STS-133:

 

Kaptein: Steven W. Lindsey

Pilot: Eric A. Boe

Oppdrag spesialist 1: Steve Bowen

Oppdrag spesialist 2: Michael R. Barratt

Oppdrag spesialist 3: Nicole P. Stott

Oppdrag spesialist 4: Alvin Drew

 

Mannskapet på STS-133 har alle flydd før. STS-131 var siste romfergeoppdrag hvor det var med astronauter som aldri hadde flydd før. Steve Lindsey som er kommandør på dette oppdraget har flydd fire romfergeoppdrag før dette, og dette blir hans femte oppdrag.

 

Her er STS-133 sitt offisielle emblem:

post-22436-1276682921,9439_thumb.jpg

 

NASA har også laget et jubileums emblem for de siste romfergeoppdragene:

post-22436-1276682954,55_thumb.jpg

 

 

Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-133, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com

 

 

Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Etter at Discovery er tilbake på Kennedy Space Center for siste gang fortsetter vi med STS-134 i en ny tråd! Denne tråden blir foreløpig Discovery sin siste tråd, og vil fortsette helt til Discovery har funnet sin permanente plass på National Air & Space Museum (Steven F. Udvar-Hazy Center)

 

Pressekit for STS-133:

http://www.nasa.gov/pdf/491387main_STS-133%20Press%20Kit.pdf

 

 

Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag

 

Q: Kan jeg se oppskytningen live?

A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page

 

For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget:

Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets

 

Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet?

A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget:

NASA TV - 300kbps - Windows Media Player

NASA TV - 500kbps - Windows Media Player

NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player

 

Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program?

A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule

Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer.

 

Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra??

A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det.

 

 

Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost.

Edit 2: Ny oppskytningsdato.

Edit 3: Lagt inn oppskytningstidspunkt etter FRR, og link til Press Kit.

Edit 4: Ny dato etter trøbbel med ekstern tank.

Edit 5: Ny dato og lagt til illustrasjon av cargo-bay.

Edit 6: Ny dato i 2011.

Edit 7: Ny dato etter ny runde med ET-problemer.

Edit 8: Ny person i mannskapet. Steve Bowen erstatter Kopka etter sykkelulykke.

Edit 9: Oppskytningsdato satt av FRR

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Romfergen Discovery (OV-103)

 

post-22436-0-01166400-1308912910_thumb.gif

 

Discovery (OV-103) var NASA's tredje romferge, og ankom Kennedy Space Center for første gang i november 1983. Etter tester og prosessering ble Discovery sendt opp på sitt første oppdrag, STS-41-D 30. august 1984.

 

Siden hennes første oppdrag i 1984 har discovery nå fullført 38 vellykkede oppdrag, og der den romfergen i NASA's flåte som har flydd flest oppdrag. I løpet av sin kariere har Discovery gjennomgått flere oppgraderinger, den siste perioden også kjent som OMDP ble fullført i 2002 på Kennedy Space Center.

 

Discovery har også blitt valgt som "Return to Flight" romferge to ganger. Den første ganger var for STS-26 i 1988 som før første romfergeoppdrag etter Challenger ulykken, og den andre ganger var STS-114 i 2005 som var første oppdrag etter Culumbia ulykken.

 

Navnet Discovery ble som med de andre romfergene valgt fra historiske skip som har utforsket jorden tidligere. Et slikt skip som bar navnet Discovery var skipet Henry Hudson brukte tidlig på 1600-tallet til å utforske Hudson Bay samt finne den nordlige passasjen mellom Atlanterhavet og Stillehavet. Et annet kjent skip som bar navnet Discovery var skipet britiske James Cook brukte på 1770-tallet på hans reiser i Stillehavet hvor han bland annet oppdaget Hawaii.

 

Noen av de mest kjente og profilerte oppdragene til Discovery er disse:

 

STS-41-D: Første oppdrag for Discovery.

STS-26: Første oppdrag etter at romfergen Callenger eksploderte kort tid etter lift-off fra Kennedy Space Center.

STS-31: Discovery sendte opp Hubble-teleskopet, som senere har blitt besøkt av fem andre romfergeoppdrag for vedlikehold og oppgraderinger.

STS-95: Verdens eldste astronaut i verdensrommet, amerikanske John Glenn ble sent opp for andre gang på dette oppdraget.

STS-91: Siste dokking mellom en romferge og den Russiske romstasjonen Mir.

STS-92: Romfergeoppdrag nummer 100.

STS-114: Første oppdrag etter at romfergen Columbia brant opp på vei tilbake til jorden.

 

 

post-22436-1276849602,8571_thumb.jpg

Discovery skytes opp fra rampe 39-A på Kennedy Space Center på oppdrag STS-124 i mai 2008.

 

post-22436-1276849704,6726_thumb.jpg

Discovery fotografert fra den Internasjonale Romstasjonen under RPM-manøveren på oppdrag STS-121.

 

post-22436-1276849822,1806_thumb.jpg

Discovery på rullebanen på Edwards Air Force Base i California etter et vellykket oppdrag.

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilde av STS-133 mannskapet:

 

jsc2010e046394.jpg

 

Fra venstre er NASA astronauter Tim Kopra og Alvin Drew, begge oppdragspesialister. Eric Boe, pilot og Steve Lindsey, kommandør. Videre så står Michael Barratt og Nicole Stott, begge oppdragspesialister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den 11. mai 2010 ankom den eksterne tanken for dette oppdraget, ET-137 Kennedy Space Center med NASA sin spesialbygde lekter som heter Pegasus.

 

2010-3203-m.jpg

De eksterne tankene produseres utenfor New Orleans, og fraktes med båt til Kennedy Space Center, her har nettopp tanken blitt kjørt ut av lekteren.

 

2010-3276-m.jpg

Den eksterne tanken heises opp i VAB, over til en "checkout celle". Her blir tanken inspisert og klargjort til å festes til startrakettene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidet med lasten som skal opp med Discovery i oktober går sin gang i SSPF (Space Station Processing Facility). Vanligvis kjøres lasten ut til oppskytningsrampen hvor den plasseres i romfergen en måned før selve oppskytningen:

 

2010-3821-m.jpg

Her heises den tomme ELC4 (EXPRESS Logistics Carrier 4) over til en stand. ELC4 er nå klar til at eksterne deler skal monteres. Det er enda ikke helt bestemt hvilke deler som skal være med opp på dette oppdraget.

 

2010-3452-m.jpg

Bilde av MPLM-modulen "Leonardo" som nå blir modifisert til å være en permanent logistikk modul på romstasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prosesseringen av Discovery går også sin gang. Det er enda endel jobb som gjenstår før Discovery er klar til å festes til den eksterne tanken og startrakettene i VAB:

 

2010-3687-m.jpg

En av Discovery sine to OMS-podder blir montert av. Denne OMS-podden hadde problemer med en av de små navigasjons-motorene under STS-131, og det skal derfor byttes ut noen ventiler og sensorer.

 

2010-3833-m.jpg

Den 14. juni ble den første av Discovery sine tre hovedmotorer (SSME) montert inn. Legg merke til at den høyre OMS-podden fremdeles er borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På Kennedy Space Center går prosesseringen som normalt. STS-133 sin eksterne tank og startrakettene ble montert sammen i går. Samtidig har de begynt forberedelsene til å "stacke" startrakettene for STS-134.

 

 

Setter også inn en artikkel fra NASASpaceflight.com om litt av prosessen rundt å planlegge de siste romfergeoppdragene. Det er fremdeles ganske mye som ikke er helt klart enda:

 

STS-133: Three Flight Days and two EVAs added to Discovery’s mission

 

As NASA managers continue to work through evaluations on the remaining three Space Shuttle missions – STS-133/ULF-5, STS-134/ULF-6, and STS-335 (Launch On Need for STS-134) – a reconfiguration of the launch manifest has begun via the June 10th PRCB (Program Requirements Control Board) decision to official increase the mission duration and content of the final planned flight of veteran orbiter Discovery.

http://www.nasaspaceflight.com/2010/06/sts-133-three-flight-days-and-two-evas-added-to-discoverys-mission/

Lenke til kommentar

Den eksterne tanken som skal brukes på dette oppdraget, ET-137 har nå blitt montert sammen med startrakettene. Etter at den eksterne tanken er montert til startrakettene så tar det omtrent to uker før stacken er klar til å ta imot en romferge. For STS-133 kommer ikke dette til å skje før tidligst i slutten av August, siden oppskytningsdagen allerede er flyttet fra midten av september til slutten av oktober.

 

2010-3842-m.jpg

ET-137 blir løftet over fra checkout-celle 4 til high-bay 3

 

2010-3843-m.jpg

Den eksterne tanken boltes med eksplosive bolter til startrakettene. Startrakettene er allerede stacket på en mobil oppskytningsplattform (MLP)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

De tre hovedmotorene på Discovery skal nå taes ut av romfergen etter at de har oppdaget problemer med en av lavtrykk turbopumpene på oksygensiden. Under en rutinesjekk ble det oppdaget at pumpen på motor nummer 1 ikke roterer skikkelig.

 

Hovedmotoren på romfegene består av fire turbopumper. To for oksygen og to for hydrogen. På hvert system er en en lavtrykkspumpe og en høytrykspumpe. Lavtrykspumpen opererer på 5150 rpm og øker trykket fra 100 psia til 422 psia.

 

2010-3826-m.jpg

 

I og med at de allerede har veldig god tid med prosesseringen av Discovery så kommer dette ikke til å ha noe å si for selve oppskytningen. NASA har nå lagt inn en formel "Change Request" (CR) til romfergeprogrammet med å endre oppskytningstidspunktet for STS-133 fra 16. september til 29. oktober. Skal oppdatere første post når det blir formelt annonsert.

Endret av [GDI]Raptor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

2010-3882-m.jpg

Her jobber teknikere med å bytte ut lavtrykk turbopumpen for oksygen (LPOTP) på hovedmotor (SSME) nummer 1 som skal brukes i Discovery på STS-133. Turbopumpen skal byttes ut med en ny enhet, også skal motoren tilbake inn i Discovery.

Lenke til kommentar

Da er det mer eller mindre klart at romfergene vil fly også i 2011. Klide: Newscientists

Ja, selv om det ikke er offisielt fra NASA enda så blir STS-134 utsatt fra november 2010 til februar 2011.

 

Det er også en mulighet for at enda et oppdrag, STS-135 blir lagt til, foreløpig dato der er juli/august 2011.

 

Det er fremdeles diskusjoner om å forlenge romfergene enda lenger, men det begynner det å se ganske svart ut for, men man skal aldri si aldri.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

 

NASA har nå offisielt endret oppskytningsdatoen for STS-133. Ny dato er 1. november 2010.

 

Grunnen til denne endringen er at de har lagt til to EVA'er og tre dager ekstra på dette oppdraget. Astronautene trenger mer tid til å trene. Det vil også ta litt lenger tid enn de har regnet med for å modifisere MPLM-modulen til å kunne være permanent montert til romstasjonen.

 

Datoen for STS-134 som er det foreløpig siste romfergeoppdraget er også endret. Ny dato for STS-134 er 26. februar 2011.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9.juli var STS-133 mannskapet på Kennedy Space Center for det som kalles Crew Equipment Interface Test (CEIT). Dette er en anledning for mannskapet til å bli kjent med hardware de skal bruke på oppdraget. Astronautene var blant annet i OPF-3 og tittet på Discovery.

 

Alt er i rute med Discovery med hensyn på en oppskytning 1. november, og de har god tid til å gjøre siste forberedelser. Discovery skal ikke kjøres over fra OPF til VAB før i midten av september.

 

2010-3986-m.jpg

Kommandør Steve Lindsey og pilot Eric Boe titter på deler av varmeskjoldet som er rundt vinduene på Discovery.

 

2010-4007-m.jpg

Lasterommet på Discovery.

Lenke til kommentar

14. juli ble Discovery sin OMS-pod returnert. OMS-podden har vært på vedlikehold hvor det ble byttet ut flere ventiler og sensorer. Det var blant annet en ventil som ble defekt under forrige oppdrag. OMS-poddene må vedlikeholdes under spesielle forhold, siden de bruker "hyperfolic" drivstoff som er giftig.

 

2010-4089-m.jpg

Etter ankomst til OPF-3 løftes podden opp, og over til Discovery. På dette bildet kan vi også se drivstofftankene som er på innsiden.

 

2010-4096-m.jpg

Her er podden klar til å monteres tilbake på Discovery.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

På høy tid med en oppdatering!

 

Prosesseringen av Discovery fortsetter uten noen problemer, og i midten av September skal Discovery etter planen kjøres over til VAB, og monteres til den eksterne tanken som allerede er klar. Samtidig så går også prosesseringen av Discovery sin last fremover i Space Station Processing Facility (SSPF)

 

Ellers så er det nesten 100% offisielt nå at NASA har fått penger av kongressen til å fly enda et romfergeoppdrag. STS-135 med oppskytningsdato 28. juni 2011 med romfergen Atlantis vil høyst sannsynlig legges til manifestet.

 

 

2010-4429-m.jpg

19. august ble lasterommet til Discovery lukket for siste gang i OPF før roll-over til VAB. Hvis ikke noe uforutsett skjer så er neste gang det skal åpnes ute på oppskytningsrampen når lasten skal monteres inn.

 

2010-4386-m.jpg

En del av lasten som skal være med opp er Robonaut2. Denne roboten er det planlagt at skal brukes til diverse oppgaver på utsiden av romstasjonen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Prosesseringen av Discovery går nå inn i siste fase før oppskytningen 1. november!

 

I dag ble Discovery kjørt over fra OPF-3 hvor hun har blitt vedlikeholdet siden STS-131, og hver til VAB. Denne hendelsen er kjent som roll-over, og den ble utsatt en dag, siden de hadde et brudd i hovedvannledningen til Kennedy Space Center i går.

 

I og med at dette er den siste roll-over for Discovery ble det viet endel ekstra oppmerksomhet til den. Nå venter ca. en uke med prosessering i VAB. Discovery skal monteres til den eksterne tanken (ET-137) og startrakettene. Om ca. en uke skal Discovery kjøres ut til oppskytningsrampen.

 

 

2010-4591-s.jpg

Roll-over begynte på formiddagen fra OPF-3. Roll-over tar vanligvis rundt en time. Denne gangen tok det lenger tid siden det skulle bli tatt endel bilder.

 

2010-4604-m.jpg

Under roll-over fraktes romfergene på det som kalles en OTS (Orbiter Transport System). Romfergene monteres til OTS på samme steder som de monteres til den eksterne tanken. Hovedgrunnen til at de bruker OTS er at da kan de folde opp landingshjulene til romfergene allerede i OPF.

 

2010-4607-m.jpg

Fremme i VAB monteres romfergene til en spesiell slynge som løftes av to heisekraner. Denne brukes til å løfte romfergene av OTS, og å rotere de til vertikal posisjon for å kunne bli festet til den eksterne tanken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...