Gå til innhold

Holocaust - fakta eller fiksjon? (Les reglene i førstepost)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forklaring: Lær deg riktig bruk av kilder.

 

Det hjelper ikke.

Du må forteller meg hva som er galt med min nåværende metode, vis ikke, så er det ubegrunnet kritikk. Ubegrunnet kritikk er ikke verdt en shit.

Å si "du tar feil", uten å begrunne det er også ubegrunnet kritikk.

Så kan jeg få valid kritikk?

Lenke til kommentar

Ah, jeg forstår. Du kan ikke utelukke en kilde basert på motivasjonen til de som presenterer kilden. Du må være nøytral.

 

Eksempel: Nesten alle kildene fra Holocaust er jo i utgangspunktet laget av nazister. Språket de bruker og holdningene de presenterer er jo grusomme, men det er jo ingen som sier at du ikke kan bruke rapportene fra Bergen-Belsen fordi duden som skrev de ikke likte jøder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siste nytt! Japans krematorier er at de er overfylte. De klarer nemlig ikke mer enn 18 lik om dagen

 

"Tide of dead bodies overwhelms Japan's crematoriums

 

In one town in a neighbouring prefecture, the crematorium was unable to handle the crush of bodies being brought in for funerals.

 

"We have already begun cremations, but we can only handle 18 bodies a day. We are overwhelmed and are asking other cites to help us deal with bodies. We only have one crematorium in town," Katsuhiko Abe, an official in Soma, told the Associated Press."

 

http://www.thenational.ae/news/worldwide/asia-pacific/tide-of-dead-bodies-overwhelms-japans-crematoriums

 

Så Japans moderne krematorier klarer ikke mer enn 18 lik om dagen. Jeg vil tro at dette krematoriet er mere effektivt enn krematorier under andre verdenskrig. Holocaust er en fysisk umulighet folkens. Hvordan forklarer dere at moderne krematorier er så "dårlige"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mange mange grunner til at moderne krematorier bruker lengre tid.

 

1. kroppene er antaglivis velfødde, bein er i god stand osv, dette var ikke tilfellet i dødsleirene, der mennesker var så utmagret at de fungerte nesten som pinneved og brant fort.

 

2. Kroppene behandeles med omhu og respekt, en kropp i en ovn, og kroppen brennes helt opp osv. i dødsleirene bare stappa de kropper inn og brente dem så fort som mulig uten å tenke på respekt, oppgaven var bare å fjerne lik, ikke lage rester som skal gies til familien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

At noen i det hele tatt er overasket over at krematorier laget for massedrap var mer effektive enn dagens laget for respektfull behandling av døde, er jo i seg selv utrolig. Jeg mistenker likevell at Nico egentlig vet dette selv i og med at dette har blitt svart på vanvittig mange ganger nå. Jeg skal ikke gå inn i detaljer om forbrenningsprosesser, det er det flere som har gjort bedre enn jeg kan i denne og tidligere tråder, men man må nesten være så grei å ikke stille det samme spørsmålet flere ganger når man faktisk har fått gode svar. Det stiller en i ett veldig dårlig lys.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det er mange mange grunner til at moderne krematorier bruker lengre tid.

 

1. kroppene er antaglivis velfødde, bein er i god stand osv, dette var ikke tilfellet i dødsleirene, der mennesker var så utmagret at de fungerte nesten som pinneved og brant fort.

 

Har det ikke blitt sagt tidligere i tråden at de magreste brukte lengst tid? Pga fett eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Ah, jeg forstår. Du kan ikke utelukke en kilde basert på motivasjonen til de som presenterer kilden. Du må være nøytral.

 

Eksempel: Nesten alle kildene fra Holocaust er jo i utgangspunktet laget av nazister. Språket de bruker og holdningene de presenterer er jo grusomme, men det er jo ingen som sier at du ikke kan bruke rapportene fra Bergen-Belsen fordi duden som skrev de ikke likte jøder.

 

Stor forskjell på de som skriver historie, og materiale som blir funnet.

Lenke til kommentar

Det er mange mange grunner til at moderne krematorier bruker lengre tid.

 

1. kroppene er antaglivis velfødde, bein er i god stand osv, dette var ikke tilfellet i dødsleirene, der mennesker var så utmagret at de fungerte nesten som pinneved og brant fort.

 

Har det ikke blitt sagt tidligere i tråden at de magreste brukte lengst tid? Pga fett eller noe slikt.

 

Det som tar lengst tid å brenne i et lik er bein, som nevnt i den andre trådem, ville skjelettet være uthult, tynt og porøst pga. underærnering, og vil derfor brenne opp fortere.

Lenke til kommentar

Ah, jeg forstår. Du kan ikke utelukke en kilde basert på motivasjonen til de som presenterer kilden. Du må være nøytral.

 

Eksempel: Nesten alle kildene fra Holocaust er jo i utgangspunktet laget av nazister. Språket de bruker og holdningene de presenterer er jo grusomme, men det er jo ingen som sier at du ikke kan bruke rapportene fra Bergen-Belsen fordi duden som skrev de ikke likte jøder.

 

Stor forskjell på de som skriver historie, og materiale som blir funnet.

 

En sekundær kilde er også en kilde.

Lenke til kommentar

Ah, jeg forstår. Du kan ikke utelukke en kilde basert på motivasjonen til de som presenterer kilden. Du må være nøytral.

 

Eksempel: Nesten alle kildene fra Holocaust er jo i utgangspunktet laget av nazister. Språket de bruker og holdningene de presenterer er jo grusomme, men det er jo ingen som sier at du ikke kan bruke rapportene fra Bergen-Belsen fordi duden som skrev de ikke likte jøder.

 

Stor forskjell på de som skriver historie, og materiale som blir funnet.

 

En sekundær kilde er også en kilde.

 

De som skriver historie skal väre objektive, sekundäre kilder kan väre mer vinklede netopp fordi de stammer ifra tiden vi vil finne ut mer om.

Lenke til kommentar

Så Japans moderne krematorier klarer ikke mer enn 18 lik om dagen. Jeg vil tro at dette krematoriet er mere effektivt enn krematorier under andre verdenskrig. Holocaust er en fysisk umulighet folkens. Hvordan forklarer dere at moderne krematorier er så "dårlige"?

 

Dette handler jo mer om respekt og ritualer. For å forsikre at folk ikke får askeblandinger av flere folk med seg hjem i urnene sine, så kremeres likene enkeltvis, og ovnen blir nok rengjort mellom hver gang. Dessuten brenner man ikke kun lik, men i tillegg i rimelig robust kiste.

 

Japan har dessuten kremeringsritualer som er annerledes enn det vi har i vesten. Når kremeringen er over, plukker de ut knoklene fra askerestene. Om det skjer noenlunde i nærheten av kremeringsovnen kan jo det forsinke det hele..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ah, jeg forstår. Du kan ikke utelukke en kilde basert på motivasjonen til de som presenterer kilden. Du må være nøytral.

 

Eksempel: Nesten alle kildene fra Holocaust er jo i utgangspunktet laget av nazister. Språket de bruker og holdningene de presenterer er jo grusomme, men det er jo ingen som sier at du ikke kan bruke rapportene fra Bergen-Belsen fordi duden som skrev de ikke likte jøder.

 

Stor forskjell på de som skriver historie, og materiale som blir funnet.

 

En sekundær kilde er også en kilde.

 

De som skriver historie skal väre objektive, sekundäre kilder kan väre mer vinklede netopp fordi de stammer ifra tiden vi vil finne ut mer om.

 

Nettopp. Det er ikke bare de som skriver historie som være objektive, men også studenter av historie. Slutninger skal trekkes på basis av nøytral kildegranskning. Det er det som er hele poenget mitt ovenfor folk i denne tråden. Utelukking av kilder basert på forutinntatte holdninger eller førsteinntrykk av presentasjonen på en nettside er rett og slett uetisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det er mange mange grunner til at moderne krematorier bruker lengre tid.

 

1. kroppene er antaglivis velfødde, bein er i god stand osv, dette var ikke tilfellet i dødsleirene, der mennesker var så utmagret at de fungerte nesten som pinneved og brant fort.

 

Har det ikke blitt sagt tidligere i tråden at de magreste brukte lengst tid? Pga fett eller noe slikt.

 

Det som tar lengst tid å brenne i et lik er bein, som nevnt i den andre trådem, ville skjelettet være uthult, tynt og porøst pga. underærnering, og vil derfor brenne opp fortere.

 

Pussig. Har du kilde på dette?

 

Bidalaka sier nemlig (med kilde) det motsatte, at spesielt tynne lik brenner saktere.

Lenke til kommentar

Det er mange mange grunner til at moderne krematorier bruker lengre tid.

 

1. kroppene er antaglivis velfødde, bein er i god stand osv, dette var ikke tilfellet i dødsleirene, der mennesker var så utmagret at de fungerte nesten som pinneved og brant fort.

 

Har det ikke blitt sagt tidligere i tråden at de magreste brukte lengst tid? Pga fett eller noe slikt.

 

Det som tar lengst tid å brenne i et lik er bein, som nevnt i den andre trådem, ville skjelettet være uthult, tynt og porøst pga. underærnering, og vil derfor brenne opp fortere.

 

Pussig. Har du kilde på dette?

 

Bidalaka sier nemlig (med kilde) det motsatte, at spesielt tynne lik brenner saktere.

 

hmm, nå ble jeg veldig usikker, logisk sett, skal et lik med lett beinbygging bli akse fortere fordi bein er det som tar lengst tid å brenne opp, MED MINDRE, at fettet faktisk brenner så hett at selv friskt bein brenner forttere enn dårlig bein.

Jeg vet at fettbrann i seg selv kan være sterkt nok til å brenne bein til aske, men det tar timer.

 

Nå ble jeg veldig usikker, men siden jeg ikke har noen kilder, får vi bare tro øyenvitene som faktisk gjorde jobben og opplevde at tynne lik tok lengre tid

Lenke til kommentar

Jaja. Har noen videoer av såkalte vitner som lyger så det renner av dem, noe som svekker troverdigheten til hele myten betraktelig.

 

Første video inneholder en som hevder å ha sett dusjhoder som spruter zyklon-b og at han fant såpe som var laget av jøder 6 måneder etter krigen når han var på et tysk apotek. Myten om såpe var fremtredende rett etter andre verdenskrig og frem til vår tid. Fyren hevder at han var i 11 leirer. Interessant at han var i 11 "dødsleire" synes jeg, sier litt om hvor effektiv de tyske drapsmaskinene var.

 

http://www.youtube.com/watch?v=pTrJPYDOt6M&feature=channel_video_title

 

Andre video inneholder også noe som svekker troverdigheten til myten ganske massivt. Denne gangen er det en frøken som hevder å ha overlevd flere turer til gasskammeret, at hun rømte og at gasskammeret var fullt, at hun ble valgt til å bli lagd lampeskjerm av, men at hun sa "i'm not going" og dermed unnslapp, at om jøder tok livet sitt så straffet tyskerne alle innsatte i leirene kollektiv ved å drepe 5 stykker, i et annet opptak så sier hun 100 stykker for samme overtramp, at hun gjemte seg under krematorieovnene. Denne frøkenen reiser den dag i dag rundt til barneskoler og forteller løgnene sine til påvirkelige småbarn. Dette mener jeg er det samme som mental voldtekt. Man bør ikke lære unger om slike historier som har mange huller i seg til barn i en såpass tidlig alder da det kan ha uheldige virkninger på deres psyke og verdensforståelse.

 

http://www.youtube.com/watch?v=2sK5AEd8bCw

 

Tredje video er av Hermann Rosenblatt. Denne "overleveren" har blitt tatt i å lyge, hele historien hans var oppspinn og i dette klippet så forklarer han seg med at det i hans hode var sant og at han derfor ikke løy. Historien ble vist på Oprah winfreys show og ble lansert som "the greatest love story ever told". Gir et unikt innblikk i hvordan løgnere opererer.

 

http://www.youtube.com/watch?v=j30sWIOMIak

 

Nå regner jeg med at jeg hadde med nok korte sammendrag til at denne posten får stå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jaja. Har noen videoer av såkalte vitner som lyger så det renner av dem, noe som svekker troverdigheten til hele myten betraktelig.

 

 

Shabbos: Jeg lurer på hvor lang tid jeg ville brukt for å finne noen soldater fra Afghanistan, Kosovo eller Libanon som har noen ekte røverhistorier å fortelle. Kan jeg da argumentere for at ingen av disse konfliktene har funnet sted?

 

Ser du i det hele tatt ikke svakheten i argumentet ditt? (Argumentet i entall, siden dette ser ut til å være det eneste du har.)

Endret av Bidalaka
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...