Gå til innhold

Bør det lages atomkraftverk i Norge?


  

64 stemmer

  1. 1. Hva synes du?

    • Nei, jeg ønsker ikke atomkraftverk i norge
    • Ja, jeg ønsker atomkraftverk i norge
    • Jeg ønsker kun atomkraftverk om man har funnet et lagringssted for avfall før det bygges
    • Jeg ønsker kun atomkraftverk om det er thorium eller fusjon
    • Jeg ønsker kun atomkraftverk om det er fusjon.
    • Annet/Vet ikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vel vært lagd reaktorer før til testing(mener å ha lest noe om det), og de kan lage de om de vil. Og ja, de kan brenne alt avfallet som blir produsert i tradisjonelle kraftverk. Men det er vel vanskeligheter å etablere det pga tradisjonelle kraftverk er så utbredt. Cern har jo mange flotte forskere som mener det er mulig.

 

Hvorfor skal vi lagre avfallet hos meg? Er det liksom et hinder å lage Thoriumkraftverk fordi vi har for mye avfall??

 

Ingen vil ha et atomkraftverk i sin bakgård. Ingen vil ha avfallet fra et atomkraftverk i sin bakgård.

Hvem vet når et Thoriumkraftverk kan stå ferdig?

Lenke til kommentar

Det har vel vært lagd reaktorer før til testing(mener å ha lest noe om det), og de kan lage de om de vil. Og ja, de kan brenne alt avfallet som blir produsert i tradisjonelle kraftverk. Men det er vel vanskeligheter å etablere det pga tradisjonelle kraftverk er så utbredt. Cern har jo mange flotte forskere som mener det er mulig.

 

Hvorfor skal vi lagre avfallet hos meg? Er det liksom et hinder å lage Thoriumkraftverk fordi vi har for mye avfall??

 

Ingen vil ha et atomkraftverk i sin bakgård. Ingen vil ha avfallet fra et atomkraftverk i sin bakgård.

Hvem vet når et Thoriumkraftverk kan stå ferdig?

 

 

Du er ignorant og uvitende! Du vet ikke ditt eget beste engang, det framstår helt tydelig. Thoriumkraftverk virker på en helt annen måte en tradisjonelle atomkraftverk og de er 100% sikre mot nedsmeltning slik som urankraftverk ikke er.

 

Hva vil du ha som alternativ til kjernekraft? Vind?? Hahah, den var morsom.. Kullkraft? Kullkraft dreper enormt mye mennesker hvert år enn atomkraft noen gang vil!

 

Som sagt, Thoriumkraftverk vil kvitte oss med alt kjernefysisk avfall som har blitt produsert av tradisjonelle kraftverk.

 

Om du ikke skjønner hva jeg snakker om, google litt og finn det ut selv. Å si at atomkraft er noe dritt bare fordi det har det "skumle" ordet atom i seg, er fullstendig galskap!

 

Undersøk litt, slutt å med den utrolig trangsynte holdningen som nettopp gjør jorda til et verre sted å leve.

Endret av Hyd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med sine mange olje- og gassressurser vil jeg tro Norge bygger fullskala gasskraftverk før man bygger atomkraftverk.

 

Personlig ser jeg ingen overbevisende grunn til hvorfor Norge burde bygge atomkraftverk. Denne oppfatningen har jeg hatt lenge før hendelsen i Japan.

 

EDIT: Vil likevel presisere hvor enig jeg er i at miljøvennlig fornybar energi er framtiden og burde forskes mye mer om.

Endret av Waldemariel
Lenke til kommentar

snip

 

Eksisterer fullskala Thoriumkraftverk, eller blir det et nytt Månelandsingsprosjekt?

 

Hvem nevnte kullkraft?

 

Thoriumkraftverk eksisterer ikke kommersielt, men de finnes. Til og med utviklet av et norsk selskap, Aker Solutions faktisk. Så det er mulig.

 

Du bekrefter igjen hvor utrolig uvitende du er, gratulerer.. Når du har denne nei til atomkraft holdningen din og du tydeligvis vil bli kvitt det. Så inviterer du med engang til massiv utbygging av kullkraft.. Atomkraft er og bli den reneste formen for energi vi har, bortsett fra vannkraft, vindkraft osv.. Men de færreste landene har vannkraftvelsignelsen slik Norge har.

Lenke til kommentar

Thoriumkraftverk har vært diskutert før på diskusjon.no. Jeg mener at det der ble sakt at et fullskala thoriumkraftverk ligger noen 10år fram i tiden. Du kan sikkert finne den diskusjonen selv, siden jeg er ignorant og uvitende.

 

Det er forøvrig greit å vere 'frisk' i diskusjonen, men du trenger ikke å være som John Gummer. :cry:

Lenke til kommentar

Thoriumkraftverk har vært diskutert før på diskusjon.no. Jeg mener at det der ble sakt at et fullskala thoriumkraftverk ligger noen 10år fram i tiden. Du kan sikkert finne den diskusjonen selv, siden jeg er ignorant og uvitende.

 

Det er forøvrig greit å vere 'frisk' i diskusjonen, men du trenger ikke å være som John Gummer. :cry:

 

Skal beklage min litt krasse formulering, det var ikke heldig. Ser også at Thorium kanskje er litt fjernt, men det er mulig og burde bygges mener nå jeg, som et mye tryggere og bedre alternativ til uranbaserte kraftverk :) Jeg skulle gjerne vært uten hendelser som Tjernobyl og dette som forespiller seg i Japen, det er tragisk. Og jeg entret nok denne debatten med litt feil utgangspunkt da jeg tenkte litt utenfor Norges grenser også. Norge klarer seg jo bra uten foreløpig.

 

Syns uansett det ville vært spennende med et så ressursterkt land som Norge, å satse litt på Thorium, rent forskningsmessig, bygge en prototype osv. Hadde vært mye mer verdt for landet og verdenssamfunnet enn å kaste bort 150 milliarder på nye jagerfly, eller hva nå den summen har kommet opp i :)

 

Beklager igjen min tone tidligere, jeg ble bare litt engasjert. Du er sikkert ikke en så uvitende person jeg skulle ha det til :)

Lenke til kommentar

Når man kjører igjennom den 24 km lange Lærdalstunnelen mellom Aurland og Lærdal, så har man gjerne 1000-1500 meter med fjell over seg. Om man ser på verden som helhet, så hadde det jo vært gunstigere å ha atomkraftverk inne i dønn stabile norske fjell; enn å nesten ha atomkraftverkene stående på stranden i tsunamisonen til en av verdens mest tektonisk ustabile plater.

 

Bemerk at jeg ikke sier at det bør bygges atomkraftverk her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror capex på et slikt prosjekt (grave ut et fjell) er en smule mer en hva gevinsten av atomkraft hadde vært.

 

Et hybrid fisjon fusjon kraftverk med thorium som brensel er uansett trygt nok til at jeg ikke ville brydd meg om å ha dette som nabo (foruten at det sikkert ser stygt ut og støyer).

 

Ligger nok en 20 år frem i tid, men i det store bildet er ikke dette så veldig lenge til.

Lenke til kommentar

Tror capex på et slikt prosjekt (grave ut et fjell) er en smule mer en hva gevinsten av atomkraft hadde vært.

 

Et hybrid fisjon fusjon kraftverk med thorium som brensel er uansett trygt nok til at jeg ikke ville brydd meg om å ha dette som nabo (foruten at det sikkert ser stygt ut og støyer).

 

Ligger nok en 20 år frem i tid, men i det store bildet er ikke dette så veldig lenge til.

Fusjon med thorium. Hvordan får du til det?

Lenke til kommentar

ja det bør bygges atomkraftverk i Norge, vi sliter med å få produsert nok elektrisitet og vannkraft som er vår viktigste kraftkilde er stabilt men et atomkraftverk kan jo produsere strøm til langt flere husstander enn et vannkraftverk og du trenger ikke å demme opp daler / vassdrag og nok av ledig plass til å lagre avfall har vi også her til lands. og må si jeg finner tanken å bygge et kraftverk inni et fjell spennende, om ting går galt vil jo ikke stråling reise like langt gjennom fjell som gjennom luft og ikke er det til mye sjenanse sammenliknet med et vannkrafterk som trenger større reservoarer osv

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte meg ja. Virker litt som at soulless bare har lest en atikkel i illustrert vitenskap uten å ha forstått den.

 

Et hybrid kraftverk bruker fremdeles thorium som brensel, men benytter i tillegg nøytroner fra fusjonsprosessen til å lage spaltbart uran av thoriumet.

 

Hva var det jeg ikke forsto?

 

 

Og btw: hvorfor føler du et behov for selvhevdelse på nettet? Skjønner du ikke at du egentlig bare fremstår som en idiot selv?

 

Lenke til kommentar

Det er laget en prøvereaktor thoriumkraftverk i tyskland som brukte "pellets-tekologi" i steden for vannkjøling. Mener det ble brukt helium eller argon som kjølemedium, slik jeg forsto det var det ikke varmeveksler mellom turbin og reaktor. Pelletsene var stabile for seg selv, men ble kritiske når nok ble stablet i rett mønster. De var også designet slik at de ikke kunne oppnå en temperatur som potensielt kunne føre til nedsmeltning.

 

Anlegget hadde noen feil, men det var et utilsiktet (lite) utslipp som skulle bli slutten for anlegget. Dette var akkurat samtidig med Tsjernobyl, så ledelsen prøvde å dysse det ned som Tsjernobyl-utslipp. Senere fant de Pa233 i omgivelsene rundt reaktoren, som ikke oppstår i uranfissjon. Dette førte til at anlegget ble fylt med betong og stengt ned. Jeg mener anlegget var operativt i 8-10 år, men av disse var det bare fåtallet som ble brukt til å faktisk levere strøm. Når demonteringskostnader ble innregnet, kom kostnadene pr kWh noe sånt som 4 kr - altså ikke så veldig billig.

 

Dette gjorde at pellets-reaktorer og thorium ble kuttet ut av det Tyske atomprogrammet.

 

Skrevet fritt fra hukommelsen, men rimelig sikker på at mesteparten er rett.

 

Når det kommer til atomkraft, støtter jeg det fullt ut. I diskusjoner rundt atomkraft liker jeg å dra frem ting som oljeutslippet Exxon Valdez, Mexico-gulfen og den tankeren som gikk på grunn nede ved Oslo nå nylig. Folk er så lite nyanserte -.-

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden treng ein poll.

Men eg vil hive meg med i gjengen som er for atomkraftverk.

Risikoen med thoriumkraftverk er jo minimal! Pluss at olja ikkje vare evig, og med bør satse på noko som kan holde lenger.

Klart, ein kan fortsette med vindkraft, bølgjekraft og alt slikt, men dette tar stor plass i motsetning til kraftverket som bare treng sjølve reaktoren og utvinning i eit eller anna fjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...