Gå til innhold

Bør det lages atomkraftverk i Norge?


  

64 stemmer

  1. 1. Hva synes du?

    • Nei, jeg ønsker ikke atomkraftverk i norge
    • Ja, jeg ønsker atomkraftverk i norge
    • Jeg ønsker kun atomkraftverk om man har funnet et lagringssted for avfall før det bygges
    • Jeg ønsker kun atomkraftverk om det er thorium eller fusjon
    • Jeg ønsker kun atomkraftverk om det er fusjon.
    • Annet/Vet ikke


Anbefalte innlegg

Hva skjedde egentlig i Chernobyl?

 

Jeg tror den korteste beskrivelsen blir at de prøve å teste skjebnen.

De blandet dårlig reaktor design(vannet var UNDER reaktoren), med å kjøre eksperimenter samtidlig med å være underbemannet samt fulgte ikke sikkerhetsreglene.

Samt at de hadde f.eks ikke noen ekstra skall i tilfelle ting gikk galt.

 

Fant denne: http://www.whatisnuclear.com/chernobyl/timeline.html

Oppsummering:

1. De drar i gang en test

2. De skulle egnetlig være på ca 30% kapasitet, men dro den opp til 50% pga myndighetene sin forespørsel

3. De fikk en feil når de skulle reprogramere kjerne, gir ca 1% strøm

4. De tar ut tonenvis av stavene OG skrudde av mange sikkerhetsystemer for å få kjerne tilbake i drift

5. 8 av vanntårnene kjørte så på omtrent ingen effektivitet

6. De skrur så av 4 av 8 turbiner som brukes til kjøling

7. Og ting begynner å gå galt, tonnevis med varme begynner å skape et trykk pga utvidede stoffer

8. Operatør ser faren og smeller i alle stavene, for sikkerhets skyld

9. Stavene sine tupper har et stoff, stoffet fungerer fint til å nedkjøle etter å ha blitt satt i kjernen, MEN det øker spenningen når det settes i.

10. Siden alle sikkerhetsmekanismene er skrudd av, så går reaktorer opp til 400 ganger normal kapasitet på 4 sekunder, og trykk bygges opp enda mer

11. Nok trykk til at noen tusen toon med betong blir bare skyvd bort blir bygd opp, og bang sier det, ekstremt store mengder med radioaktive stoffer er i gassform og stiger opp i atmosfæren, kjerne i i fyr, og de prøver å slukke den

12. Ca 4 og en halv time senere så tar kontrollstavene fyr, dette inneholder tonnevis med radioaktivt materiale, og dette drar i gang "Chernobyl" som vi kjenner den til i dag: Det radioaktive avfall daler ned langt bortenfor det Sovietiske atomkraftverket

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...