Gå til innhold

Nye fartsgrenser i Norge skal redde liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et godt eksempel på arbeiderpartiets veipolitikk er vel at bomringen i Oslo skulle etter avtalen når den ble bygd fjærnes i 2007. I stedenfor ble den altså bygget om og helautomatisert i 2008 og står fortsatt der i dag uten at det er noen planer om å noen gang fjærne den. Og mesteparten av bompengene går til ikke-veirellaterte ting.

 

Bilistene er i Norge rejeringens melkeku nummer 1

 

Hvor ting som airbag, antiskrens, ABS, sikkerhetsseler og andre sikkerhetsdetaljer belønnes med mer avgifter på bilen!

Endret av flesvik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om Norge ikke er kommunistisk og styret ikke består av 99% tåper så lurer jeg egentlig litt på hva vi skal kalle Norge etterhvert jeg.

 

Ser ut til at vi taper uansett hva vi velger... Sitter bare å venter på "Den norske revolusjon" jeg nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet dere forresten at i september 2009 ble vi offisielt slått av Albania mhp vegnett? Dermed er Norge det landet i Europa med det dårligste vegnettet og som har lavest snittfart mellom (større) byer.

 

Det er merkelig. Når jeg var i Polen for to år tilbake var store deler av motorveiene vi kjørte på (hovedmotorveier som går til tyskland osv) ikke asfaltert. Det var bare blitt lagt store plater etter hverandre, så hvert tredje sekund sa det "dunk". Da er det langt bedre i Norge

 

Liker også hvordan folk poster photshoppa bilder av helt nye motorveier fra andre land og later som om det er standard

Dette er helt riktig. Norske veier er ikke så dårlige. Jeg har bodd i Wisconsin og der fylte de igjen sprekkene med tjære sånn at veiene ble humpete og ubehagelige. Og motorveiene var gjort på samme måte som i Polen.

 

Problemet i Norge er veiene utenfor Oslogryta. Veiene i de områdene mangler midtstripe og bilene kjører veldig nærme hverandre i høy fart. I tilegg så har veiene lavere standard. Problem nummer 2 er at alle veiene blir betraktet som det samme. Hvorfor senke hastigheten på hele E6, når ulykkene skjer på delene uten midtstripe og forbikjøringmulighet?

Lenke til kommentar

@Error:

Nå har jeg ikke kjørt i Polen ennå, men jeg har kjørt hele tidligere Øst-Tyskland fra Berlin til Dresden på Autobahn. Den gang jeg kjørte der, var det ennå ikke blitt vdlikeholdt etter sammenslåingen av Stor-Tyskland og store deler av Autobahn var de her "dunk-dunk" betongplatene.

Som Filmzes nevner, dette er veger lagt under Hitlers regjeringsperiode og er/var knapt nok vedlikeholdt siden da. Du nevner Polen og hovedvegen inn til Tyskland (Szczecin-Berlin?). Dette er også veger fra Hitler-tiden og med lite/intet vedlikehold.

 

Vis meg så den (motor)vegen i Norge som tåler samme trafikkmenge i like mange år uten vedlikehold.

Betongplateveger krever tilvenning å kjøre på, men er verdens beste veger.

 

@Camlon:

Du trekker frem én stat i USA.

Ok, her er "verstingstatene" (eller fylkene) i Norge:

Telemark, Finnmark, Nordland og Troms i rekkefølge fra verst til mindre verst.

 

Europavegstandard er minimum 8,5 meter bredde på to-felts veg. E6 gjennom Nordland er nede i 3,5m bredde flere steder og har også flere titalls kilometer med 5-5,5m bredde. Vedlikehold er enten å fylle oljegrus i hull eller fraværende.

 

E8 fra Skibotn til Finland har hatt minimalt vedlikehold og sporene er oppmot 15 cm dype. Dette takket være en av Nord-Norges mest travle veger for vogntog. I tillegg skal de nå tillate 25,25m lange vogntog med totalvekt 60 tonn på denne strekningen. Det er ikke engang galskap, det er hinsides sinnssykt.

Men sånn blir det vel når de setter gamle kjærringer uten begrep om hvordan en bil ser ut til å være "samferdselsminister". Det eneste nye ordet hun måtte lære seg var "ATK". Det er jo som kjent columbiegget og løsningen på alle traffikalske problemer.

 

E8 mellom Laksvatn og Nordkjosbotn, på innfartsvegen til Tromsø, Nord-Norges største by, bygget de ny veg for en del år tilbake. Tror du de klarte å lage den etter Europavegstandard, selv om de hadde mer enn plenty plass? *NEI* - de laget den selvsagt 7,5 m bred. Nesten på trass. Men det beste av alt, og det finner du ikke dokumentasjon på, er at vegen bevisst ble laget ekstra svingete for å forhindre forbikjøringsmulighet. Denne informasjonen har jeg som "inside info" fra en vegplanlegger.

 

Som jeg nevnte; Norge har nå offisielt det dårligste vegnettet i Europa siden vi ble forbigått av Albania i september 2009.

Denne helhetsvurderingen gjordt av EU baserer seg ikke bare på hullete veger (eller "dårlige" betongplater), men også på vegbredde og generell hastighet.

Les hele utsagnet mitt. Norge har pr idag *laveste* snittfart mellom (større) byer.

 

Egentlig gidder jeg ikke lenger å engasjere meg. Jeg har som sagt flyttet til et fattigere land hvor de har råd til å bygge/vedlikeholde veger, og det *uten* bompengefinansiering.

 

Skal kanskje vurdere å flytte tilbake når FrP blir Regjering og Martin Schanche blir samferdeselsminister. Han har iallefall greie på veger og biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

snip

Jeg har vært i Telemark og det er ingenting galt med de veiene utenom at de er svingete og smale og dermed noe farlige. De har ikke masse hull og de er behagelige å kjøre på. Jeg tror den undersøkelsen du snakker om, handler mer om størrelsene på veiene, hastigheten og veisikkerheten og deler av årsaken er den spredte bosetningen. Den andre årsaken er manglende invistering. Hvis det er hva det handler om, så er det ikke rart at Norge gjør det dårlig. Det er ikke mange vestlige land jeg har funnet 3.5 meter brede veier.

 

Hvor bor du som ikke har toll? Det er ikke veldig vanlig. Og jeg bor ikke i Norge heller, men jeg flytter ikke tilbake uansett hvem som kommer i regjering.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Jeg har vært i Telemark ...

Mulig de har ordnet det der da. Jeg leste rapporten i "gubbebladet" Motor for noen år siden. Men kanhende satans vegvesen har ordnet der siden det er "nært Oslo" og at det har vært negativ omtale om et fylke "sørpå".

 

Hvor bor du som ikke har toll? Det er ikke veldig vanlig. Og jeg bor ikke i Norge heller, men jeg flytter ikke tilbake uansett hvem som kommer i regjering.

Tidligere Sovjetstat ;) (Nei, ikke Russland, selv om jeg har vært der (og kjørt der) en del).

Men jeg skal korrigere meg litt. Det finnes én bomstasjon og den gjelder for en hel by. Men igjen, de som har adresse inne i byen slipper å betale. Det er bare de utenfra som må betale ved besøk og dette pga smale og begrensede veger i "gamlebyen".

Lenke til kommentar

Quiz:

 

Gjett hvilken del av veien som tilhører Norge, og hvilken som tilhører Sverige.

 

81183262.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Hvis du gidder å kjøre til flere grenseoverganger finner du sikkert skiller både den ene og andre veien. Ved svinesund er det minst like fine veier på den norske siden, og det er mye bedre brøyting av e6 på den norske siden.

Lenke til kommentar

Veien fra Oslo til Svinesund er vel ikke akkurat det store problemområdet i Norge når deg gjelder vei. Og er det virkelig noen tvil om at svenskene er bedre enn nordmenn når det gjelder å bygge gode veier?

 

En stund siden jeg kjørte den strekninga på bildet, men jeg glemmer det aldri. Fra hompetitten hompetatten til smoothness! Med til historien så følger det med at lastebilen jeg kjørte var klar for å bytte fjæringer når turen var over. Bildet viser langt ifra det værste(og det ser faktisk ut som veien har blitt utbedret siden den gang :p), og noen steder så det ut som det var skispor i veien(DYPE hjulspor). Ikke bare bare å kjøre lastebil under sånne forhold. Prislappen på å skifte fjæringer ble ihvertfall rundt 30-35tusen.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Joda, er flott å hente bilder for å sammenligne, dog så er det lite representativt å hente tilfeldige bilder av andre land og sammenligne deretter. Men ja, Norge ligger på 47 plass over land i verden med best veistandard. Selv om vi har en topografisk vanskelig landskap er vi uansett muligheten til å revurdere statsbudsjettet og bevilge litt mer av oljefondet til å ha en storsatsing over det norske veinettet...

Lenke til kommentar

Eksisterer vell ingen som betaler såpass mye som oss for veier. Er selv Bergenser og har jo blitt rundlurt her nede angående "bybanen" som før den kom ble vi lovet at den overhodet ikke skulle sponses av bompengeringen; og per i dag er vell mer eller mindre hele greien betalt av bompenger.

 

Føler meg selv grundig lurt.

Lenke til kommentar

Det er litt betenkelig at det blir snakkes så kraftig om å redde liv i trafikken i norge ved å sette ned fartsgrensene som nesten ingen respekterer i utgangspunktet. Om så folk vet at det er kontroll langs veiene så setter de kun ned farta i den akutelle sonen!

Om man skal forholde seg til god HMS skikk så skal jo reglene oppdateres etter praksis :p

 

Noe som også får meg til å undre er det faktumet at vi snakker om å redusere trafikkulykkene vi har langs norske veier, jeg vet dette er en sak mange har sterke relasjoner til og vil regaere med vanntro på det jeg skriver nå. I norge så har vi nesten ikke ulykker overhode! Og en stor andel av de ulykkene vi har er ulykker som hadde skjedd uansett veistandard!

Jeg tror at Norge bør begynne å tenke mer trafikk avvikling en trafikk sikkerhet...

Lenke til kommentar

Jeg lagde en tråd om dette samme dag som artikkelen kom, men den druknet visst veldig fort. Den finnes her.

 

Noen ting jeg påpekte i den tråden:

 

Sitat i fra Nettavisen

 

Siden 1970 har ulykkesrisikoen på norske veier sunket med 90 prosent om en ser på antall skadde og drepte per kjørte kilometer, og ser vi på dem som sitter i rommet her så er risikoen enda mindre enn det igjen. Dette fordi vi vet at risikoen er så mye høyere for enkelte grupper, sier vegdirektøren.

 

Syns det er godt gjort av myndighetene å svartmale ulykkesstatistikken så voldsomt når den generelle risikoen blant folk har gått ned. Selv om ulykker sansynligvis er høyere er det også fordi det finnes noen tusen flere biler i Norge i dag enn i 1970. Vi ser også at det er en mindre gruppe som står bak de fleste ulykker, men sånn har det i grunn vært hele tiden.

 

En liten kommentar angående de bildene som ble presentert som bevis på forskjellen på veistandarden i ørknen i USA og her i Norge. Som man så av bildet fra USA så var ikke de geografiske forholdene akkurat de samme. En motorvei gjennom ørknen holder seg mye lenger enn norske veier som blir utsatt for regn, frost og telehiv hvert år.

 

[ironi]Fortsetter de i denne retningen kan de vel snart likegodt endre alle fartsgrenser til 40 og la det bli et generelt forbud mot forbikjøringer. Da burde de virkelig ha klart å forebygge ulykker.[/ironi]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...