Gå til innhold

Syklister og plassering i kjørebanen


Runar

Anbefalte innlegg

Jeg er heller ikke enig i at eventuell kødannelse er en helt annen diskusjon - faktisk mener jeg at kødannelsen er stridens kjerne. Dersom en syklist ikke lager kø, vil heller ikke bilistene irritere seg over ham.

Som syklist kan jeg bekrefte det der er feil. Evt. er mange bilister definisjon på kø et tap av tid på 2-5 sekunder.

Som syklist er dette min erfaring. Jeg vil kalle meg selv relativt aktiv også, sykkelen ble brukt både til og fra jobb og skole i flere år fram til jeg flyttet i sommer. Syklet da både langs landevei og i byen.

 

Jeg vet ikke, men kanskje du opptrer noe mer "bestemt" enn meg på sykkelsetet? Jeg kan f.eks. fint bruke sykkelsti dersom trafikken er stor på hovedveien - asfalten er også ofte bedre på sykkelstien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er heller ikke enig i at eventuell kødannelse er en helt annen diskusjon - faktisk mener jeg at kødannelsen er stridens kjerne. Dersom en syklist ikke lager kø, vil heller ikke bilistene irritere seg over ham.

Som syklist kan jeg bekrefte det der er feil. Evt. er mange bilister definisjon på kø et tap av tid på 2-5 sekunder.

Som syklist er dette min erfaring. Jeg vil kalle meg selv relativt aktiv også, sykkelen ble brukt både til og fra jobb og skole i flere år fram til jeg flyttet i sommer. Syklet da både langs landevei og i byen.

 

Jeg vet ikke, men kanskje du opptrer noe mer "bestemt" enn meg på sykkelsetet? Jeg kan f.eks. fint bruke sykkelsti dersom trafikken er stor på hovedveien - asfalten er også ofte bedre på sykkelstien.

 

Jeg opplever det ikke som deg i det hele tatt, ei heller kjenner jeg en eneste syklist som gjør det. Jeg må bare konkludere med at du er ekstremt heldig.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke enig i at eventuell kødannelse er en helt annen diskusjon - faktisk mener jeg at kødannelsen er stridens kjerne. Dersom en syklist ikke lager kø, vil heller ikke bilistene irritere seg over ham.

Som syklist kan jeg bekrefte det der er feil. Evt. er mange bilister definisjon på kø et tap av tid på 2-5 sekunder.

Som syklist er dette min erfaring. Jeg vil kalle meg selv relativt aktiv også, sykkelen ble brukt både til og fra jobb og skole i flere år fram til jeg flyttet i sommer. Syklet da både langs landevei og i byen.

 

Jeg vet ikke, men kanskje du opptrer noe mer "bestemt" enn meg på sykkelsetet? Jeg kan f.eks. fint bruke sykkelsti dersom trafikken er stor på hovedveien - asfalten er også ofte bedre på sykkelstien.

 

Jeg opplever det ikke som deg i det hele tatt, ei heller kjenner jeg en eneste syklist som gjør det. Jeg må bare konkludere med at du er ekstremt heldig.

 

AtW

Eventuelt har jeg en litt annen innstilling til trafikkbildet. Jeg setter i alle fall hundrelappen min på det. ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men kanskje du opptrer noe mer "bestemt" enn meg på sykkelsetet? Jeg kan f.eks. fint bruke sykkelsti dersom trafikken er stor på hovedveien - asfalten er også ofte bedre på sykkelstien.

Jeg er veldig lite "bestemt". Men der jeg har syklet mest er Geilo <-> Gol i Hallingdal. Ingen form for sykkelsti, og som regel heller ikke gangsti. Finnes ingen plasser å sykle der man ikke er i veien om man treningssykler (da prøver jeg å holde meg unna trafikk), og sykler jeg til/fra en plass blir det også på bilveien. Flink til å vike og stoppe.

Var noe annet når jeg syklet igjennom Danmark/Sverige, f. eks., da var det lett å ikke være til sjenanse.

 

Enig med ATW.

Lenke til kommentar

Bilister generelt sett reagerer ikke på forsinkelse. Det er noe man er veldig vant med. Derimot det kan kan regne som unødvendige forsinkelser (sett fra bilistens side) er noe veldig mange vil reagere på. Dersom en syklist tar opp plass på veien som regnes som unødvendig fra bilistens side vil det lett kunne reageres på. Dette inkluderer alt fra det å ligge midt i kjørefeltet der det er plass nok til forbikjøring, det å ikke benytte sideveier eller sykkelveier der det finnes, osv. Mange vil også forvente en aktiv handling fra syklister som går veldig sakte (f.eks det å ligge og putre bortover en 80-grense), f.eks det å faktisk sette ned hastigheten, og så om nødvendig stanse (slik regler påkrever, enten man vil det eller ikke).

 

Dette gjør det at dersom man som saktegående gjør hva man kan for å ikke hindre trafikken vil de aller færreste reagere på det. Gjør man derimot noe aktivt for å hindre trafikkflyt (sett fra eget perspektiv) vil man ende opp med å bli blåst av veien før eller senere enten man vil det eller ikke.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men kanskje du opptrer noe mer "bestemt" enn meg på sykkelsetet? Jeg kan f.eks. fint bruke sykkelsti dersom trafikken er stor på hovedveien - asfalten er også ofte bedre på sykkelstien.

Jeg er veldig lite "bestemt". Men der jeg har syklet mest er Geilo <-> Gol i Hallingdal. Ingen form for sykkelsti, og som regel heller ikke gangsti. Finnes ingen plasser å sykle der man ikke er i veien om man treningssykler (da prøver jeg å holde meg unna trafikk), og sykler jeg til/fra en plass blir det også på bilveien. Flink til å vike og stoppe.

Var noe annet når jeg syklet igjennom Danmark/Sverige, f. eks., da var det lett å ikke være til sjenanse.

 

Enig med ATW.

Klart man må være mer oppmerksom når man bruker veien, slik man gjerne ikke gjør i Sverige og Danmark, men det må man klare dersom man skal bruke offentlig vei til å sykle. Flott at du er flink til å vike, men dersom du opplever så mye problemer som du påstår, kan det være at du kunne være enda flinkere?

 

Eventuelt har jeg en litt annen innstilling til trafikkbildet. Jeg setter i alle fall hundrelappen min på det. ;)

 

Mulig, men bilisten som blir 2-5 sekund forsinket blir 2-5 sekund forsinket uansett hva slags innstilling man har.

 

AtW

Poenget er vel heller å tilstrebe at forsinkelsen ikke finner sted.

Lenke til kommentar

Så du skaper ikke slike forsinkelser for billister?

 

AtW

Nei, jeg skaper tydeligvis ikke forsinkelser som gjør at bilister blir irriterte, all den tid jeg ikke opplever disse problemene på sykkelsetet.

 

Hva er det egentlig du prøver å si her? Skaper du slike forsinkelser eller skaper du ikke slike forsinkelser? Diskusjonen her var jo om billister ikke ble irritert av små forsinkelser, det mente du at du ikke hadde opplevd at de ble. Da regner jeg med du faktisk har opplevd å skape slike forsinkelser, ellers er jo ikke den uttalelsen særlig vektig? Og når man da går utifra at du gjør det, hva er det med din innstilling som gjør dine forsinkelser på 2-5 sekund mindre irriterende enn andres?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du prøver å si her? Skaper du slike forsinkelser eller skaper du ikke slike forsinkelser? Diskusjonen her var jo om billister ikke ble irritert av små forsinkelser, det mente du at du ikke hadde opplevd at de ble. Da regner jeg med du faktisk har opplevd å skape slike forsinkelser, ellers er jo ikke den uttalelsen særlig vektig? Og når man da går utifra at du gjør det, hva er det med din innstilling som gjør dine forsinkelser på 2-5 sekund mindre irriterende enn andres?

 

AtW

Jeg bruker sykkel på samme måte som dere, men unnlater å skape irritasjon blant bilister. Hva er vanskelig å forstå her? Jeg ser bare en variabel som endres.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du prøver å si her? Skaper du slike forsinkelser eller skaper du ikke slike forsinkelser? Diskusjonen her var jo om billister ikke ble irritert av små forsinkelser, det mente du at du ikke hadde opplevd at de ble. Da regner jeg med du faktisk har opplevd å skape slike forsinkelser, ellers er jo ikke den uttalelsen særlig vektig? Og når man da går utifra at du gjør det, hva er det med din innstilling som gjør dine forsinkelser på 2-5 sekund mindre irriterende enn andres?

 

AtW

Jeg bruker sykkel på samme måte som dere, men unnlater å skape irritasjon blant bilister. Hva er vanskelig å forstå her? Jeg ser bare en variabel som endres.

 

Det er mange variabler som kan endres, at blilister ikke skulle gjøre det samme mot deg i akkurat samme situasjon som de gjør noe mot andre (2-5 sekunds forsinkelse), tyder heller på at det er en ekstern variabel som er endret, ikke at du magisk er mindre irriterende i eksakt samme situasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er mange variabler som kan endres, at blilister ikke skulle gjøre det samme mot deg i akkurat samme situasjon som de gjør noe mot andre (2-5 sekunds forsinkelse), tyder heller på at det er en ekstern variabel som er endret, ikke at du magisk er mindre irriterende i eksakt samme situasjon.

 

AtW

Hvilken ekstern variabel skulle dette så være? Jeg tillegger interne variabler langt større sannsynlighet, f.eks. trafikkforståelse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilister generelt sett reagerer ikke på forsinkelse. Det er noe man er veldig vant med. Derimot det kan kan regne som unødvendige forsinkelser (sett fra bilistens side) er noe veldig mange vil reagere på. Dersom en syklist tar opp plass på veien som regnes som unødvendig fra bilistens side vil det lett kunne reageres på. Dette inkluderer alt fra det å ligge midt i kjørefeltet der det er plass nok til forbikjøring, det å ikke benytte sideveier eller sykkelveier der det finnes, osv. Mange vil også forvente en aktiv handling fra syklister som går veldig sakte (f.eks det å ligge og putre bortover en 80-grense), f.eks det å faktisk sette ned hastigheten, og så om nødvendig stanse (slik regler påkrever, enten man vil det eller ikke).

 

Dette gjør det at dersom man som saktegående gjør hva man kan for å ikke hindre trafikken vil de aller færreste reagere på det. Gjør man derimot noe aktivt for å hindre trafikkflyt (sett fra eget perspektiv) vil man ende opp med å bli blåst av veien før eller senere enten man vil det eller ikke.

 

Min erfaring er at mange bilister (ikke alle) betrakter enhver åpning som er stor nok til å presse bilen inn i er stor nok til å kjøre forbi i. Kan hende de ikke enser forsinkelser, men mange har en besettelse om at man må forbi syklister uansett. Jeg har opplevd farlige forbikjøringer til tross for at det 20 M lengre fremme er et rødt lys. Som syklist kan man derfor ikke nødvendigvis anta at alle bilister handler fornuftig, vi må fremtvinge trygg oppførsel.

 

Før når jeg var en 'grønnere' syklist opplevede jeg flere ganger å bli farlig nært forbikjørt (Noen ganger klippet de til og med styret med speilet, i.e. uaktsomt drapsforsøk). Nå har jeg lært og tar filen så lenge den ikke er bred nok til at bilisten kan kjøre forbi slik at jeg har 1M 'rømmingsvei' på høyre side (Ikke nødvendigvis innenfor hvitstripen, selv en grøft kan være en mulig utvei, men en fortauskant er det ikke. Den kan slå hjulet ut i veibanen igjen) samt 1.5m klaring på venstre. Er det plass til alt dette i filen kan jeg holde til høyre. Hvis ikke tar jeg filen slik at biler må bruke neste fil til å komme forbi. (Noe som nesten aldri er et problem siden jeg kjører normalt raskere enn biler hvis det er stor trafikk, og hvis det er lite trafikk er det luker)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trafikkreglene sier at du skal passere på en sikker måte med god avstand, mens Vegvesenet sier at det skal være minst 1,5 meters avstand i det du passerer.

Jeg har vært på årets første sykkeltur, og det er en ting som er helt sikkert, utrolig mange som passerer med mye mindre plass enn det. Skulle trodd det var på trass.

Lenke til kommentar
Skulle trodd det var på trass.

Selvfølgelig er det på trass. Noen bilister takler dessverre ikke sykler i veibanen.

Henviser til slutningsstigen (Argyris & Schön, 1974), et svært forklarende rammeverk for konflikten mellom bilister og syklister. Begge grupper har bestemt seg for at den andre gruppen ikke tolererer deres tilstedeværelse, og har derfor dannet seg en negativ holdning allerede ved inngangen av en trafikksituasjon.

 

Aktuelle quotes er gode eksempler på dette. Debattantene, som jeg forutsetter at er syklister, har bestemt seg for at bilistene kjører forbi for tett inntil dem på trass. Dette er et svært lite fruktbart utgangspunkt for å finne løsninger på problemet. Nå skal det selvsagt ikke utarbeides generelle løsningner her på mikronivå, men paralellen kan dessverre enkelt overføres til makronivå.

 

Jeg firer meg herved ned på bakkenivå igjen, og hevder: "Noen syklister provoserer bilførere gjennom å etablere unødvendige hindringer i veibanen - de eier ikke trafikkforståelse." :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg firer meg herved ned på bakkenivå igjen, og hevder: "Noen syklister provoserer bilførere gjennom å etablere unødvendige hindringer i veibanen - de eier ikke trafikkforståelse." :)

 

Tja, det er ikke en unødvendig hindring å ligge litt ut mot midten av veien. Dette underbygges tydligvis av vegvesenet. Som jeg tilegger større vekt enn gamle Olga på 70 som du bruker som foregangseksempel :)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...