Gå til innhold

Lyst til å Lære meg Programmering i C++


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor finne opp hjulet på nytt, når man kan konsentrere seg om å skrive kode og klikke på plass mesteparten av det grafiske grensesnittet?

For å lære C++.

 

Jeg vet hvilken plattform jeg ville gitt i gave til en skoleelev så lenge dette

 

http://www.diskusjon...owtopic=1341688

Sammenlignet med Visual C++ Express til 0 kroner... Så høres faktisk 899EUR ut som en ganske dårlig deal... Men hvis du akter å gi det bort i gave til folk som vil starte med C++ så er jo det en helt annen deal.

 

tilbudet gjelder, nemlig produkt #5043 til 790.00 kroner eksklusiv moms. Mer presis informasjon om kjøp i Norge her :

 

http://shop.alfasoft...goryName=Delphi

Hvorfor kjøpe Delphi XE? Det gir deg ingen C++ mulighet...

 

Her er en liste over C++ kompilatorer fra Bjarne:

http://www2.research.../compilers.html

 

Liker å quote: Again: I just list compilers, I don't endorse them. Also, there can be no one compiler that is best for everyone, people's needs differ too much for that.

 

Borland C++ 5.5 finner du gratis her, uten anbefaling fra meg siden den er veldig gammel: http://edn.embarcade...m/article/20633

 

Her er en liste over C++0x kompitabilitet til kompilere:

http://wiki.apache.o...CompilerSupport

Lenke til kommentar

Hvis man ønsker å bruke en IDE ifm læring av C++ anbefaler jeg mye heller gratis versjonen av MS Visual Studio enn noen andre løsninger. Med tanke på en fremtidig jobb som programmerer stiller man mye sterkere med erfaring fra VS enn noe gammelt Borland avkok som svært få seriøse arbeidsplasser i Norge benytter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

For å lære C++.

Har du hørt om å slå to / tre fluer i en smekk?

 

C->C++->C++ Builder RAD

 

Hvorfor kjøpe Delphi XE? Det gir deg ingen C++ mulighet...

Slik tolker ikke jeg tilbudet, men du kan ha rett i at det ikke er mulig å få hele RAD Studio XE pakken til 790 + moms for studenter. En ePost eller telefon til Alfasoft kan avklare det. Dere som er interesserte får undersøke selv. Jeg har C++Builder 2009 og 2010 og de holder sikkert til jeg får en ny stasjonær Pc om x antall år. C++Builder 3 er som nevnt fullt brukbar den dag i dag.

 

Her er en liste over C++ kompilatorer fra Bjarne:

Ja og der er der gratis Borland kompilatorer som er mer enn gode nok til å lære C++. Det er vel det noen av dere har hevdet i hele denne tråden, at formålet er å lære C++ og da spiller ikke platform så stor rolle. For meg virker det som noen av dere mener at eldre utgaver av Borland sine C++ kompilatorer ikke kan brukes til å lære seg C++.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Nei. Det er bare at Visual C++ er moderne, og fullstendig gratis, selv til kommersiell bruk. At Embercardero C++ Builder er billig er en annen sak, og jeg skal ikke uttale meg om kvaliteten på det ettersom jeg brukte det sist som Borland C++ Builder versjon Steinalder.

 

Det finnes andre gode IDE-er også, selv om jeg hater hele workspace opplegget i Eclipse, så funker Eclipse for C++ greit. Code::Blocks kan jeg også anbefale varmt, men det er litt vrient å få den nyeste versjonen under Windows, go en må skaffe MinGW eller lignende.

 

En kan eventuelt også gjøre som nevnt tidligere: last ned en god teksteditor (notepad++, textpad eller programmers notepad, og for de som synes det er viktig at det skal se 1337 ut nå en programmerer, emacs) og bruke kompilatorer direkte. For kompilatorer kan jeg egentlig anbefale Digital Mars C++ på grunn av at i motsetning til MinGW og stort sett alle andre, så er det ingen installasjonsprosess. Bare en .zip fil.

 

Bruk også Windows PowerShell og ikke cmd.

Lenke til kommentar

For meg virker det som noen av dere mener at eldre utgaver av Borland sine C++ kompilatorer ikke kan brukes til å lære seg C++.

 

Klart de kan, det er bare ikke et godt utgangspunkt siden de er utgått på dato. (Borland C++ er ikke det samme som Embarcadero C++Builder)

 

Husk det er C++ man skal lære, og ikke et IDE. C++ brukes til mye kode som aldri blir kjørt på Windows, og da å bruke et IDE som forenkler ting for deg til å begynne med gjør at du har vanskelig for å lære basisen som du faktisk trenger i de fleste andre situasjoner.

 

Hvis alt annet feiler så er faktisk VC++ Express gratis å komme i gang med, det er ikke Embarcadero sitt alternativ. Å kjøpe noe du ikke trenger er aldri en god deal uansett hvor billig det er.

 

Håper du ser hva folk vil frem til...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Klart de kan, det er bare ikke et godt utgangspunkt siden de er utgått på dato. (Borland C++ er ikke det samme som Embarcadero C++Builder)

Borland C kompilator -> Embarcadero C kompilator.

 

Borland C++ Kompilator -> Embarcadero C++Kompilator.

 

Borland C++ Builder -> Embarcadero C++Builder.

 

Det eneste som skiller dem er årstallet.

 

Håper du ser hva folk vil frem til...

Snakker du for opprinnelig poster og alle som leser denne tråden eller er du et ekko av ham som kaller meg barnslig og strør om seg med kompilatorer og plattformer som er mer egnet til å forvirre enn å klargjøre?

Lenke til kommentar

Snakker du for opprinnelig poster og alle som leser denne tråden eller er du et ekko av ham som kaller meg barnslig og strør om seg med kompilatorer og plattformer som er mer egnet til å forvirre enn å klargjøre?

Jeg tror de fleste er enige i at det ikke bør koste tusenlapper å lære seg C++. Det var det jeg prøvde å få frem.

Lenke til kommentar

Snakker du for opprinnelig poster og alle som leser denne tråden eller er du et ekko av ham som kaller meg barnslig og strør om seg med kompilatorer og plattformer som er mer egnet til å forvirre enn å klargjøre?

Barnslig var kanskje feil ord, men det er irriterende å diskutere med usakligheter som at MS har laget Internet Explorer. Hva hvis du må diskutere med usakligheter som at sjefsarkitekten for gamle Borland jobber i Microsoft og er sjefsarkitekten for språket C#?

 

Å si Visual Studio er gratis er en overdrivelse; det er to betingelser.

- Du må eie en Windows lisens (men samme er tilfellet for Embercardero C++ Builder)

- Du må registrere deg innen 30 dager

 

Forresten glemte jeg å nevne Open Watcom. Denne har et litt dårlig IDE, men er kanskje interessant for noen fordi den fortsatt støtter DOS med DOS Extendere (som HX DOS og DOS4GW)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Barnslig var kanskje feil ord, men det er irriterende å diskutere med usakligheter som at MS har laget Internet Explorer. Hva hvis du må diskutere med usakligheter som at sjefsarkitekten for gamle Borland jobber i Microsoft og er sjefsarkitekten for språket C#?

Kan hende litt off topic, men nå har Microsoft nylig kjøpt Skype utviklet i Borland / Embarcadero Delphi for x antall milliarder.

 

Når man sitter på pengesekken er det jo bare å kjøpe ... :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Delphi er likefullt noe skikkelig møl ^^

Det mente vel ikke han / de som utviklet applikasjonen. De tjente ganske mye på det første gang den ble solgt til eBay eller hvem det var.

 

Og mange begynner med Dephi siden RAD grensesnittet ble først utviklet for Delphi, deretter for C++ Builder og siden for PHP.

 

Det kan med andre ord være en stor fordel å kunne Delphi. På samme måte som mange som begynner med Java desverre (vil jeg personlig si) aldri kommer lenger enn til Java, er der også mange som ikke kommer lenger enn til Delphi (Object Pascal). Merk også:

 

Delphi XE (Delphi 2011) delivers hundreds of new features and enhancements to accelerate your development. With Delphi XE you'll find new ways to get your work done faster, build higher quality apps, and take advantage of multi-tier and cloud.

 

Den gang Borland lagde Turbo C++ og Turbo Pascal valgte jeg å følge C++. Jeg håper at det var et klokt valg selv om jeg gjerne skulle hatt tid til å lære å utvikle applikasjoner for nettskyen med Delphi på en Oracle Sun server: http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/servers/index.html

 

Jeg skiter desverre ikke penger som Microsoft :innocent:

 

Alfasoft holder også jevnlig betalte og gratis Delphi seminarer. Selv om du bruker C++Builder, kan det være svært så produktivt å delta på de seminarene.

 

Det hevedes at for hver C++Builder utvikler er det 10 Delphi utviklere.

 

Så tilbake til Skype. Ville det være så inmari vanskelig å utvikle en lignende applikasjon i C++Builder? Antagelig ikke om man tar seg tid til å studere de involverte teknologiene. Grensesnittet kan man klikke på plass. Det vanskelige er nok å programmere den kommunikasjonen som skjer fra Ip til Ip. Muligens er cURL med noen modifikasjoner skreddersydd til det. Det ville sikkert også være en fordel å ha kontakt med noen programmerer fra at Teleselskap som kjenner denne teknologien.

 

Muligens finnes komponentene allerede. Problemet er da å sy dem sammen med noen linjer egen kode.

 

Noen som påtar seg oppgaven:

http://www.dinnettavis.no/#bachelor-eller-master-oppgave

 

Jeg har altfor mange ideer, men noen studenter kunne jeg da veiledet eller tenkt høyt sammen med.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Funderer på om du er klar over at Visual Studio har samme RAD mulighetene som C++ Builder har?

Hva mener du med samme RAD muligheter? Det kan tolkes på ulike måter som for eksemple et lignende grensesnitt. Det er ikke nytt for meg, selv om jeg aldri har sett MS Visual Studio C++ i bruk. Samme betyr ihvertfall ikke identiske.

 

Jeg har deltatt på et seminar med C# sin utvikler Anders Helsberg der jeg antar at Visual Studio ble brukt. Imponerende, men vel ikke sammenlignbart med C++Builder og alle dets komponenter. Jeg har ofte sammenlignet C++Builder's komponenter (som kan droppes på et skjema hvor man får et inntrykk av den ferdige Windows Applikasjonen i design tid) og object inspekter med "generalisert mønster" programmering / applikasjons utvikling i C++.

 

Den gang Borland hadde sitt Object Windows Library (OWL) og Microsoft sine foundation classes (MFC) var det vel kjent at Borlands sin C++ kompilator kunne bruke MFC (endog bedre enn Microsoft sin C++ plattform ble det påstått i datatidsskrifter). Jeg kjenner ikke til at det motsatte var tilfelle.

 

Mye skal ha endret seg om MS Visual C++ er en like avansert utviklingsplatform som Embarcadero C++Builder XE med like mange komponenter.

 

 

samme RAD muligheter

tolker jeg dithen at MS Visual C++ er en grafisk visuell C++ utviklingsplattform. Det er ikke nytt for meg.

Lenke til kommentar

Jeg setter pris på diskusjonen din, men jeg vet ikke helt hva du prøver å oppnå.

 

At noen kanskje kaster bort pengene sine på Embercardero C++ Builder? Jeg har ikke en eneste gang sagt at C++ Builder er dårlig, jeg har simpelthen sagt at det ikke er gratis.

 

edit: jeg har sagt at Delphi er noe søppel, og det står jeg for.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

kgun, jeg vet ikke om det har vært nevnt her, eller om du er klar over det..., når jeg tenker meg om så er du sikkert det. Du var jo på seminar med fyren.

 

Anders Hejlsberg altså.

 

Synes bare det er småmorsomt hvordan du roser Borland og Delphi mens du rakker ned på Microsoft og C#. Du vet at Anders er fyren bak både Turbo Pascal og Delphi, ikke sant, og at han tok med seg dette og videreforedlet det hos Microsoft - noe som resulterte i C# og et mye bedre Visual Studio?!

 

Update: Ok, ser nå at dette har vært nevnt minst en gang allerede. Sorry!

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

At noen kanskje kaster bort pengene sine på Embercardero C++ Builder? Jeg har ikke en eneste gang sagt at C++ Builder er dårlig, jeg har simpelthen sagt at det ikke er gratis.

Jeg har heller aldri hevdet at de siste versjonene av C++Builder er gratis. Noen ganger får man hva man (ikke) betaler for. Tid (les produktivitet / effektivitet) er også penger. Mange norske utviklere (små firmaer) tar ca NOK 1 000/ time for å utvikler applikasjoner eller websiter. Det skal ikke mange utviklingstimer til før prisen er mer enn forsvart.

 

edit: jeg har sagt at Delphi er noe søppel, og det står jeg for.

Hvordan pleier du å karakterieser slike svar? Likevel kjøpte det firmaet du forsvarer med nebb og klør i denne tråden nylig en applikasjon utviklet med den plattformen for Milliarder.

 

Jeg setter pris på diskusjonen din, men jeg vet ikke helt hva du prøver å oppnå.

Jeg vet ikke om jeg setter like stor pris på din kverulering GG. Tolk det utsagnet som du vil. Se tilbake i tråden så vil du se hvem som fyrte opp denne tråden.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

VSC++ fungerer perfekt å lære seg c++ :)

Slutt med uinformativt kopi av dine tidligere innlegg. Det tar tid å laste inn denne tråden og lese innlegget ditt. Har du ikke noe å bidra med, så spar oss og ti stilt.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...