Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sexual double standard


Anbefalte innlegg

"This standard evolved into the conditional double standard in which women were permitted to engage in sexual relations only within a committed love relationship, whereas men were permitted to have as many sexual partners as they wanted without condition."

 

det er jo fortsatt slik at kvinner som lever et utsveevende seksualliv med mange partnere blir sett ned på og kalt "horer" "løse" "simple" osv osv. mens det er det motsatte for menn.

 

rent hypotetisk sett; hvis slik stigmatisering ikke eksisterte, tror dere flere kvinner ville hatt sex oftere, med flere partnere, fordi det ikke medfører skam, dårlig rykte og fordi man ikke risikerer å bli "dømt", baksnakket eller sett ned på.

 

eller er det biologisk arv gjennom evolusjon at kvinner er mer selektive når de velger partnere fordi sex medfører større risiko for kvinner, spesielt med tanke på graviditet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok noe i biologien ...

 

Vi menn vil ofte bare ha sex mens kvinners involverer følelser. Vi tenker gjerne på en naken kropp og er klare til utfoldelse umiddelbart — også mentalt, mens kvinner kan se på nakne menn uten å en gang tenke på å bli forberedt til deltagelse.

 

Så er det jo faktorer som påvirker dette, som vårt ståsted for hva som er normen i samfunnet, noe som ofte(st) endrer seg over tid (med alder) og gjerne er direkte relatert til samfunnslaget man har siktet seg inn i å være deltager av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"This standard evolved into the conditional double standard in which women were permitted to engage in sexual relations only within a committed love relationship, whereas men were permitted to have as many sexual partners as they wanted without condition."

 

det er jo fortsatt slik at kvinner som lever et utsveevende seksualliv med mange partnere blir sett ned på og kalt "horer" "løse" "simple" osv osv. mens det er det motsatte for menn.

 

rent hypotetisk sett; hvis slik stigmatisering ikke eksisterte, tror dere flere kvinner ville hatt sex oftere, med flere partnere, fordi det ikke medfører skam, dårlig rykte og fordi man ikke risikerer å bli "dømt", baksnakket eller sett ned på.

 

eller er det biologisk arv gjennom evolusjon at kvinner er mer selektive når de velger partnere fordi sex medfører større risiko for kvinner, spesielt med tanke på graviditet.

 

 

Ligger i genene våre.Vi er "lagd" til forplanting i følge visse "eksperter".Men trenger vi leve det ut?...er en annen sak.En som holder seg til en:-)

Lenke til kommentar

Jaja, løse menn er også ''horer'' i mine øyne.

 

Forøvrig så er jeg uenig om at det er biologien som tilsier noe slikt, men heller samfunnets normer som har formet meningen om hvordan en kvinne skal oppføre seg.

 

Det biologiske tilsier ingenting om at kvinner skal være hard to get, biologisk sett så er de bygd for å ha sex med den sterkeste mannen som byr seg, den mannen som har størst sjanse til å beskytte hennes og deres avkom. Den kjemiske forbindelsen som man føler når man har sex oppstår ikke bare i kvinner, men også hos menn.

Det er når kvinnen er gravid det biologiske samholdet oppstår, og da gjør det det fra begge sider. Dette vedvarer i barnets første kritiske leveår, og deretter er det på'n igjen..

Lenke til kommentar

Det moderne vestlige samfunnet er bygget av menn og for menn. Det er ikke engang særlig lenge siden kvinner fikk stemmerett, og vi må ikke tro at holdningene som tidligere nektet dem denne retten forsvant med et vedtak. Tenk at kvinner en gang ble sett på som så mindreverdige at de ikke burde kunne delta i demokratiet, og det er ikke så rart å forestille seg at andre regler også gjaldt for deres seksualitet.

Lenke til kommentar

Jaja, løse menn er også ''horer'' i mine øyne.

 

Personlig ser jeg ikke på kvinner som har hatt mange sexpartnere som "horer". Allikevel er det noe med det som gjør at jeg ikke blir særlig tiltrukket av de som har hatt det. Kan ikke forklare helt hva, og kan heller ikke noe for det, slik er det bare. Kvinner har da like mye rett til å føle det samme ovenfor menn.

Lenke til kommentar

Jaja, løse menn er også ''horer'' i mine øyne.

 

Personlig ser jeg ikke på kvinner som har hatt mange sexpartnere som "horer". Allikevel er det noe med det som gjør at jeg ikke blir særlig tiltrukket av de som har hatt det. Kan ikke forklare helt hva, og kan heller ikke noe for det, slik er det bare. Kvinner har da like mye rett til å føle det samme ovenfor menn.

 

Det gjør ikke jeg heller, den korrekte definisjonen av en hore er jo en som har sex for penger, og det er uavhengig av hvor mange sexpartnere man har, men vi lever dessverre i ett samfunn hvor du blir feilaktig dømt uansett om du er en hore pr definisjon eller ei. Det er trist, og vitner heller om hvordan vi klarer å holde oss tilbake i utvikling av oss selv.

Lenke til kommentar

Det gjør ikke jeg heller, den korrekte definisjonen av en hore er jo en som har sex for penger, og det er uavhengig av hvor mange sexpartnere man har, men vi lever dessverre i ett samfunn hvor du blir feilaktig dømt uansett om du er en hore pr definisjon eller ei. Det er trist, og vitner heller om hvordan vi klarer å holde oss tilbake i utvikling av oss selv.

 

Legg gjerne merke til gåseøynene, som du også brukte i ett av dine egne innlegg tidligere.

 

Hvorfor så bitter? Hvis du ønsker å ha masse sex, så for all del, det er da ingen(ting) som hindrer deg.

 

Hvor gammel er du forresten? Mitt inntrykk er at denne problemstillingen blir mindre og mindre aktuell jo eldre man blir.

Lenke til kommentar

 

Legg gjerne merke til gåseøynene, som du også brukte i ett av dine egne innlegg tidligere.

 

Hvorfor så bitter? Hvis du ønsker å ha masse sex, så for all del, det er da ingen(ting) som hindrer deg.

 

Hvor gammel er du forresten? Mitt inntrykk er at denne problemstillingen blir mindre og mindre aktuell jo eldre man blir.

 

Ønsket bare å poengtere det, hvis du merket noe bitterhet i innlegget så er det noe du innbiller deg.

 

Hvor gammel jeg er er irrelevant til denne debatten, og har du ikke hørt at du aldri må spørre om en kvinnes alder? ;)

Lenke til kommentar

Som jeg forklarte er mitt inntrykk at alder kan være vesentlig i hvilken grad man opplever disse situasjonene, dermed ville din alder være relevant.

 

Men jeg skal beklage, for av en eller annen grunn trodde jeg du var trådstarter, og oppdaget noe seint at slik var det jo ikke. Med andre ord vil trådstarters alder være mer relevant, siden hun sannsynligvis i seinere har opplevd noe som førte til at hun startet denne debatten.

 

Påstår ikke at kun 17-18 år gamle jenter opplever slik, men tror nå allikevel at det er noe som blir et mindre og mindre problem for kvinner jo eldre de blir. Her hvor jeg bor kan jeg ikke komme på noen som har blitt stemplet som løs, eller blir sett ned på på noen måte, fordi de har hatt mange sexpartnere. De fleste i min omgangskrets er i 20-årene.

 

Dette er jo forøvrig ikke egentlig noe svar på hvorfor det kan være slik.

Lenke til kommentar

If a key opens lots of locks, it's considered a master key. But if a lock is opened by a lot of keys, then it's a preety shitty lock if you ask me!

 

Dette sitatet sier alt!

 

Nei. Det sier meg at det er ekstremt trist at menn fremdeles har denne idiotiske oppfatningen om at en kuk som har pult 100vis av kvinner fremdeles er tiltrekkende på noen måte.

 

Bare tanken gjør meg, ja, kvalm.

Lenke til kommentar

Det sier vel mer om holdningene til den som kommer med informasjonen.

 

Evt man kan endre det til at "en skje som har spist honning fra hundre krukker er antagelig skitten, en krukke honning som har fått besøk av 100 skjeer er antagelig også skitten"...

 

Dog vil jeg si at begge deler er uinteressant, vi må da få kose oss ;)

Lenke til kommentar

If a key opens lots of locks, it's considered a master key. But if a lock is opened by a lot of keys, then it's a preety shitty lock if you ask me!

 

Dette sitatet sier alt!

 

Nei. Det sier meg at det er ekstremt trist at menn fremdeles har denne idiotiske oppfatningen om at en kuk som har pult 100vis av kvinner fremdeles er tiltrekkende på noen måte.

 

Bare tanken gjør meg, ja, kvalm.

 

Poenget er at en kvinne kan si, "Kom å ta meg", og det er ikke en eneste mann som vil si "Nei, takk. Dette tilbudet lar jeg gå fra meg." En man kan ikke si det samme å få en slik respons, det er hele poenget. En mann må faktisk prøve for å få seg noe, en dame kan bare vifte med fingeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Poenget er at en kvinne kan si, "Kom å ta meg", og det er ikke en eneste mann som vil si "Nei, takk. Dette tilbudet lar jeg gå fra meg." En man kan ikke si det samme å få en slik respons, det er hele poenget. En mann må faktisk prøve for å få seg noe, en dame kan bare vifte med fingeren.
Ja, i din oppfatning så.

 

Dette tyder kanskje på at du er som Jokke i Frode Øverlis «Pondus»?

 

Det finnes nok av burugler, brunkremtroll, usympatiske jenter ++ der ute til å si imot deg. Og det finnes nok av gutter og menn der ute som ikke puler på et hvilket som helst kvinnfolk.

 

Den siste setningen din vitner forøvrig om hvor lite du har fått med deg om mange jenter og kvinner sin selvtillitt.

Lenke til kommentar

Uten å rable for mye om hva jeg mener om saken så er det nok ikke bare sosiale normer men også biologien som sørger for at det blir slik.

 

I alle dyresamfunn, inkludert mennesket, er det kvinnelige kjønn genetisk programmert til å lete etter mannen som gir best muligheter for avkommet eller som ellers har vist at han har best gener. Det er en grunn til at menn med mye makt eller penger kan ha seg med hvem de vil.

Med andre ord, når vi menn er ute på byen for å sjekke damer er vi nødt til å bevise for alle kvinnfolka på baren at vi er bedre enn de andre, slik at vi skal bli 'valgt'. En mann som har hatt sex med 100 kvinnfolk har 100 ganger bevist at han er bedre enn alle andre. Ei dame som har hatt sex med 100 menn har bare bevist at hun er villig til å sette standarden lavt nok.

 

Nå er jo vi mennesker notorisk kjent for å gjøre valg uten bruk av instinkter, men det aller meste vi gjør handler fortsatt om å overleve og å spre sine gener. En mann kan jo tråssalt befrukte 100 kvinner på 10 dager. Ei dame kan bare bli befrukta en gang i året, så hun beviser ikke akkurat mye tankekraft om hun har sex med 100 menn på 10 dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Laurb: Såklart. Men så spørs det jo også hvor mye vi har overkommet dette. Det er tydelig at det henger igjen i de sosiale normene, men det betyr ikke at dét ikke kan endres.

 

iChristian: Jeg vet at hvertfall én typpe føggel gjør noe lignende.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...