Gå til innhold

Så mye sparer jeg ved å ikke være en merkeslave idiot.


Artemia

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt artig å se TS hisse seg så voldsomt opp grunnet dette, og det er jo tydelig noe som har opptatt store deler av hjernehalvdelen hans den siste tiden...

 

Dog er jeg enig i hovedpoengene til TS, men det er nok muligens fordi jeg ikke eier smakssans? Jeg kjøper vertfall mye billigmerker. Ikke fordi de er bedre, men fordi jeg kjenner evært liten eller ingen forskjell. Grans Cola smaker dog piss, og selv jeg unngår denne. Men stort sett så kan man spare noen kroner på billigmerkene.

 

Men TS mister meg litt når han nærmest forguder seg selv og kaller seg selv smartere fordi han velger "klokt" når det gjelder mat for å spare penger.

 

Jeg har inntrykk av at TS i hovedsak er mot alle matrialister som bruker mer penger enn nødvendig for å eie noe som blir ansett som status? Noe sier meg at dette stikker dypere enn kun matvarediskusjonen, for makan til bitterhet er det lenge siden jeg har sett...

 

TS skal være forsiktig med å kalle matrialister og merkevareslaver som idioter. At dem er idioter for TS er en ting... men at dem faktisk er idioter tror jeg neppe og det er nok muligens heller omvendt.

 

Jeg kjenner ett par personer som regelrett lever på fattiggrensen, og dette er mennesker som regelrett sparer på absolutt alt. Forståelig så klart, men det er kun livsstilen dems som gjør at dem må spare inn en del på ting vi andre kanskje ikke tenker så mye på.

 

Man sitter regelrett forran den gamle bilderørs TV'en og tyner i seg de siste sendingene som blir sent via kabel/antennenettet. Det HØRES nesten ut som om TS er i en slik situasjon og er litt misunnelig på andre som har penger nok til å kline til med en Heinz ketchup fremfor et annet billigere merke.

 

Jeg forstår som sagt hovedbudskapet til TS, men det er så synd at det blir lagt frem på en så fiendlig og lite diskusjonsvenlig måte. Man får ikke med seg andre ved å være arrogant og sammtidig dytte andre ned for å fremme sin egen sak.

 

Så det at trådstarter kaller seg selv "smartere" enn andre fordi han klarer og spare noen kroner på billigvarer blir litt søkt. Alle vet jo at man kan spare penger på varer som koster mindre. Så hvorfor gjør vi det da ikke, lurer man kanskje på?

Rett å slett fordi de fleste har penger nok til å ikke gå rundt med kalkulatoren i matbutikken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kan vi ikke stenge denne snart? trådstarter har flere ganger kommet med fornærmelser som ikke hører hjemme i et forum.

 

Og til trådstarter, folk handler det de vil, noen handler kanskje fordi det er så tøft og handle tine (wow trist) og noen handler det fordi det er hva de pleier og ha, det er hva de synes smaker godt, og om det koster de 1-2kr mere eller 20kr mere så får det være.

 

Jeg personlig handler en mix av billig og dyr, noe billig synes jeg smaker godt, noe synes jeg smaker forferdelig.

 

Skulle jeg kjøpt brød og ikke hadde super lite penger hadde jeg ikke valgt et til 5kr jeg hadde kjøpt et brød som smaker mye mye mye bedre og koster over 20kr

 

Vann? ja jeg kjøper vann på flaske noen ganger. hvorfor? fordi det smaker godt. og som noen andre pekte ut, det er ikke overalt i Norge at springvann smaker godt.

Tviler også på at folk i Afrika hadde drept folk på grunn av handlevaner, men det at du faktisk sier at du blir med på og drepe folk som kjøper vann gjør deg til en trist og bitter person.

 

 

Du sier at det er ingen forskjell i smak mellom dyr/billig, da mener jeg det forteller litt om din standard innenfor mat og dine smaksløker.

 

Og igjen du sa at man kan spare 20.000kr/året og da kan man jo hjelpe de fattige i Afrika/verden.

 

Hvor mye gidde du vekk ifjor til sånt du da? ga du vekk 20.000kr???

 

Og til slutt vil jeg bare si dette til deg.

 

Du har ofte gjennom tråden sagt at den og den tingen smakte godt iforhold til prisen, ok så la meg se om jeg har fått dette korrekt, Du vil heller spise noe som smaker middels godt istedet for noe som smaker veldig godt men koster deg litt mere?

 

Jeg personlig er en person som alltid har likt kvalitet over kvantitet. jeg tar heller 2 veldig gode brød i uka en 5 som smaker ok bare for og spare noen kroner

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvordan Artemis skriver innlegg her. Sikkert en nokså ny data. Han kunne nok hatt en fra 1995 uten problem. Tenker han ikke på de i Afrika?!?!?!!!?!?

 

Barna i Afrika har det mye bedre enn oss. De har aldri opplevd å spise så mye at du får vondt i magen i mange timer etterpå, tenk så deilig de har det! :yes:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Trådstarter, du må være en ufattelig bitter og fordomsfull person...

 

Selv kjøper jeg en miks av billigvarer, midrange merkevarer, og dyre high-end matvarer. Det hele går ut på å vite hva man kan kjøpe billig og hva man må legge litt mer penger i. Jeg skal innrømme at jeg har tapt mye penger på å teste ut billigvarer som har smakt helt grusomt, og som har gått rett i søpla. Laks (både naturell og røkelaks) er et typisk eksempel på en vare der kvaliteten og pris følger hverandre.

 

Artig at du nevner makrell i tomat, da jeg også fant ut at jeg ville teste Landlord sin makrell i tomat en dag, og konkluderte med at dette var et av de vondeste fiskeproduktene jeg har smakt. Den var åpenbart produsert med basis i større laks, som har mye fetere kjøtt, og smaker svært sterkt av fiskefett.

 

Som jeg ser andre har nevnt tidligere er First Price kyllingfileter et eksempel på en vare som er helt greit til hverdags, men jeg ville aldri invitert gjester og servert disse, da de er smakløse sammenlignet med dyrere alternativer grunnet innsprøyting av store mengder saltvann.

Lenke til kommentar

Selv visste jeg egentlig ikke før nylig at også Solvinge, Lerøy, Nordfjord og Gode Hav var billigmerker, selv om jeg alltid kjøpte de på rema.

 

Solvinge er en leverandør som kun levererer kylling og egg til Rema 1000. Det vil si at det er Remas "eget" merke.

 

Full kontroll over produksjon, transport og utvikling av produkter = besparelser. De kan dessuten og vil nok presse marginene hardere enn de gjør ved merkevarer.

 

Besparelser på bekostning av hva da? Ser man f. eks på kyllingfileten (som står på kjøl) er den 100% kylling. Hvordan det står til med den som er fryst det vet jeg ikke, men hvis du står i butikken, plukk opp et produkt fra et "billigmerke" og et fra det "vanlige" merket og sammenlign.

 

Andel fisk og kjøtt i f. eks fiskegrateng og karbonader varierer kraftig etter hvilket merke det er. Her kommer ofte billigmerkene dårligst ut.

Lenke til kommentar

Som jeg ser andre har nevnt tidligere er First Price kyllingfileter et eksempel på en vare som er helt greit til hverdags, men jeg ville aldri invitert gjester og servert disse, da de er smakløse sammenlignet med dyrere alternativer grunnet innsprøyting av store mengder saltvann.

Altså.. kyllingfileter har lite smak. Derfor serverer man vanligvis ikke en naturell kullingfilet stekt i panne. Man marinerer den, fyller den med noe eller på annen måte gjør slik at den tar opp smaker som gjør den mer delikat. Ellers blir det bare kjedelig. Og var det ikke First Price-kyllingen som viste seg å være akkurat det samme produktet som Prior?

Lenke til kommentar

Jeg kjøper Tine melk fordi foreldra mine leverer til Tine, dermed støtter jeg de indirekte. Og prisen er bare ca. 50 øre billigere på Q-melk der jeg handler. Det er egentlig eneste grunnen, og en grei nok grunn for meg.

 

Som sagt, nordfjordkjøttdeigen smaker ikke så mye dårligere, men så og si hver eneste gang jeg bruker det, ender jeg opp med å sitte å spytte ut små bruskbiter. Dette merker jeg meget sjeldent med gildekjøttdeig, og man får tak i gildekjøttdeig til 65 kr/kg (på bunnpris, til og med, og de er dyre), ikke nesten 100 kr , som noen andre påstod lengre opp.

 

Ost, på brødskiver jeg spiser så og si bare jarlsberg og diverse blåmuggoster. Til smelting på pizza etc så bruker jeg billigost med litt jarslberg blandet inn. Ingen av billigmerkene fører noen form for blåmuggoster (som jeg har sett), men jeg hadde sikkert prøvd de om jeg fant noen. Ofte kjøper jeg skikkelig dyr blåmuggost også, slik som man finner i egne ostedisker (ikke få hjertestans nå, TS).

 

Cornflakes, der kjøper jeg landlord. Hvor vanskelig er det å lage cornflakes liksom? Jeg merket absolutt ingen forskjell fra landlord og kellog's, og landlord koster en tredjedel av prisen.

 

Forresten, det at blindtester ikke alltid viser at 100% av deltagerene foretrekker billigvarene, viser jo faktisk at en god del foretrekker merkevarene selv om de ikke vet det er merkevarer. Altså, en betydelig andel av befolkningen foretrekker smaken til de dyrere produktene. Om det er snobbete å kjøpe den maten man liker best, når man har mer enn nok penger til å gjøre det, ja da får jeg bare bli kalt snobbete.

 

Også: det at en vare er lagd på samme fabrikk som de dyrere alternativene har ikke en dritt å si. Samme fabrikk kan to forskjellige produkter på to veldig forskjellige måter. Selv om Gilde slakteriene lager indrefilet så betyr jo ikke det at kjøttdeigen som er lagd på samme fabrikk smaker like godt. First price osten er nok lagd på en fabrikk som også lager store mengder "merkeost", men den smaker absolutt ikke i nærheten av de.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg ser andre har nevnt tidligere er First Price kyllingfileter et eksempel på en vare som er helt greit til hverdags, men jeg ville aldri invitert gjester og servert disse, da de er smakløse sammenlignet med dyrere alternativer grunnet innsprøyting av store mengder saltvann.

Altså.. kyllingfileter har lite smak. Derfor serverer man vanligvis ikke en naturell kullingfilet stekt i panne. Man marinerer den, fyller den med noe eller på annen måte gjør slik at den tar opp smaker som gjør den mer delikat. Ellers blir det bare kjedelig. Og var det ikke First Price-kyllingen som viste seg å være akkurat det samme produktet som Prior?

 

Det kan godt hende, jeg synes ikke Prior kyllingfileten er noe å skryte av heller, og kan gå med på at det er overpriset til de grader. Dersom jeg skulle servert kylling til gjester ville jeg nok aldri kjøpt noe dårligere enn Stange kylling. Selv om kyllingfilet per def har lite smak er det forskjell i konsistens, saltinnhold, evne til å ta til seg krydder, etc.

 

Marinade vil uansett kun sette smak på noen få millimeter av de ytterste kjøttlaget, så en er avhengig av at resten av fileten har en god, men allikevel nøytral smak.

Endret av chrisoh
Lenke til kommentar

Snip

 

Kneipp er det beste brødet. Solekart. Finner jeg ikke kneipp til 5.50kr så kjøper jeg ikke brød den dagen. Ikke bare fordi det irriterer meg grenseløst å kjøpe et brød til 15-30kr, men også fordi de smaker skit i forhold til kneipp.

 

Hadde aldri hørt om at folk ikke likte kneipp før jeg lagde denne tråden. Tydelig at det er fler matsnobber på dette forumet enn ellers i befolkningen.

Loff kan jeg forstå at folk ikke vil ha, men kneipp er da for søren et helt greit brød.

 

Jeg bare lurte... Det som jeg har uthevet i den teksten der, hva i alle dager er sammenhengen mellom å ikke like kneipp og å være en matsnobb? Slutt å vær så bitter og legg heller opp til diskusjon istedet for å avfeie alle som prøver å si noe...

Lenke til kommentar

Fantastisk hvordan alle som mener noe annet enn deg er idioter. Har hørt mange ganger av deg at jeg er en idiot som har en PS3 på konsollforumet, og jeg er tydeligvis en idiot som kjøper mat jeg synes smaker godt.

 

 

Bør ikke folk få lov til å ha sine egne meninger uten å skulle være idioter, zombier, merkevareslaver etc?

Lenke til kommentar

Jeg kjøper Tine melk fordi foreldra mine leverer til Tine, dermed støtter jeg de indirekte. Og prisen er bare ca. 50 øre billigere på Q-melk der jeg handler. Det er egentlig eneste grunnen, og en grei nok grunn for meg.

 

Som sagt, nordfjordkjøttdeigen smaker ikke så mye dårligere, men så og si hver eneste gang jeg bruker det, ender jeg opp med å sitte å spytte ut små bruskbiter. Dette merker jeg meget sjeldent med gildekjøttdeig, og man får tak i gildekjøttdeig til 65 kr/kg (på bunnpris, til og med, og de er dyre), ikke nesten 100 kr , som noen andre påstod lengre opp.

 

Ost, på brødskiver jeg spiser så og si bare jarlsberg og diverse blåmuggoster. Til smelting på pizza etc så bruker jeg billigost med litt jarslberg blandet inn. Ingen av billigmerkene fører noen form for blåmuggoster (som jeg har sett), men jeg hadde sikkert prøvd de om jeg fant noen. Ofte kjøper jeg skikkelig dyr blåmuggost også, slik som man finner i egne ostedisker (ikke få hjertestans nå, TS).

 

Cornflakes, der kjøper jeg landlord. Hvor vanskelig er det å lage cornflakes liksom? Jeg merket absolutt ingen forskjell fra landlord og kellog's, og landlord koster en tredjedel av prisen.

 

Forresten, det at blindtester ikke alltid viser at 100% av deltagerene foretrekker billigvarene, viser jo faktisk at en god del foretrekker merkevarene selv om de ikke vet det er merkevarer. Altså, en betydelig andel av befolkningen foretrekker smaken til de dyrere produktene. Om det er snobbete å kjøpe den maten man liker best, når man har mer enn nok penger til å gjøre det, ja da får jeg bare bli kalt snobbete.

 

Også: det at en vare er lagd på samme fabrikk som de dyrere alternativene har ikke en dritt å si. Samme fabrikk kan to forskjellige produkter på to veldig forskjellige måter. Selv om Gilde slakteriene lager indrefilet så betyr jo ikke det at kjøttdeigen som er lagd på samme fabrikk smaker like godt. First price osten er nok lagd på en fabrikk som også lager store mengder "merkeost", men den smaker absolutt ikke i nærheten av de.

 

FP osten produseres av Synnøve Finden!

Lenke til kommentar

Når det kommer til mild gulost type Norvegia, Synnøve Finden, Coop, landlord, First price, Euroshopper, etc. er jeg rivende likegyldig til hva jeg velger. Denne synes jeg smaker så lite uansett, at jeg kun kjøper dette dersom jeg skal lage noe med smeltet ost på. Dog styrer jeg milevis unna produkter som "revet", som ikke er ost.

 

Ellers sverger jeg til Jarlsberg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...