Gå til innhold

Så mye sparer jeg ved å ikke være en merkeslave idiot.


Artemia

Anbefalte innlegg

Dette med revet ost har eg oppdaget nylig. Dvs, eg har oppdaget at den smaker ikke likt vanlig ost. Så fremover kommer eg kun til å kjøpe vanlig ost(den eg vil ha til formålet) og rive den opp selv.

 

Godt valg! Når tråden i tillegg i hovedsak dreier seg om å spare penger, så vil ejg påstå det er mer idiotisk å kjøpe ferdigrevet landlord eller First Price fett til en dyrere kilopris, enn å kjøpe en gulost og rive den opp selv.

 

Det er et annet poeng i denne debatten. Dersom man tar seg bryet med ås jekke kilopris og næringsinnhold på en del varer vil man raskt avdekke at mange av de produktene man anser som "billige" i realiteten er forholdsvis dyre dersom man regner kilopris, siden mye av billigvarer er halvfabrikat-produkter som selges til de som ikke kan/gidder lage mat selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sluttet å kjøpe tomatsauser, a.la pizzasaus og pastasaus. Er mye bedre å lage den selv, en pakke knuste eller passerte tomater koster 4,90.- (500g), krydder og buljong koster en del, men varer også lenge, tror jeg regnet meg frem til at sausen koster 7-8kr for et halvt kg (passer til et halvt kg kjøttdeig - to middager). Sammenlignet med at dolmio gjerne koster 25kr for en pakke så er det en del å spare der (Spesielt for studenter som spiser slikt ofte). For ikke å snakke om at det smaker en hel del bedre.

 

De knuste tomatene/passerte tomatene er faktisk first-price, og smaker bedre enn de dyrere, de dyrere inneholder smaksforsterkere og salt og slikt, first pricen inneholder i stort sett bare tomat, jeg mener, vanskelig å knuse tomater på en dårlig måte. (Hva skulle skje, ble de knust?)

 

Grunnen til at jeg faktisk gidder er at jeg sparer tid - kok opp vann, når det koker, legg i spaghetti og sett på stekepanna. Stek kjøttdeigen og løken sammen. Når kjøttdeigen og løken begynner å nærme seg så er pastaen ferdig. Tom kasserollen for pasta og vann, og så bruk samme kaserolle og plate for tomatsausen - Tøm helle pakken med knuste eller passerte tomater i kasserollen, og nedi med en bit buljong - for salt og fyldighet i smaken. Og så fyller du på med oregano, basilikum, grovmalt sort pepper og om du liker det sterkt, litt chilipulver. Kan også ta med hvitløk om man ønsker. Når det koker og buljongen har løst seg opp, så heller du kjøttdeigen og løken ned i kasserollen. Rør godt, hell halvparten over spaghettien som du nå har lagt i en skål eller på en tallerken, sett på lokk over resten og inn i kjøleskapet.

 

Tar 10-15 minutter med 8-minutters pasta (Avhengig av hvor fort vannet koker). Pastasausen fra dolmio skal jo ligge og godgjøre seg i 20 minutter - etter at det er stekt. Tar en evighet.

 

Begynner man med råvarer er det mer penger å spare enn noe ferdigprodukt, men i de tilfellene det tar lenger tid er det vanskelig å motivere seg, spesielt etter en lang dag på skole + trening/evt jobb.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper Tine melk fordi foreldra mine leverer til Tine, dermed støtter jeg de indirekte. Og prisen er bare ca. 50 øre billigere på Q-melk der jeg handler. Det er egentlig eneste grunnen, og en grei nok grunn for meg.

 

Som sagt, nordfjordkjøttdeigen smaker ikke så mye dårligere, men så og si hver eneste gang jeg bruker det, ender jeg opp med å sitte å spytte ut små bruskbiter. Dette merker jeg meget sjeldent med gildekjøttdeig, og man får tak i gildekjøttdeig til 65 kr/kg (på bunnpris, til og med, og de er dyre), ikke nesten 100 kr , som noen andre påstod lengre opp.

 

Ost, på brødskiver jeg spiser så og si bare jarlsberg og diverse blåmuggoster. Til smelting på pizza etc så bruker jeg billigost med litt jarslberg blandet inn. Ingen av billigmerkene fører noen form for blåmuggoster (som jeg har sett), men jeg hadde sikkert prøvd de om jeg fant noen. Ofte kjøper jeg skikkelig dyr blåmuggost også, slik som man finner i egne ostedisker (ikke få hjertestans nå, TS).

 

Cornflakes, der kjøper jeg landlord. Hvor vanskelig er det å lage cornflakes liksom? Jeg merket absolutt ingen forskjell fra landlord og kellog's, og landlord koster en tredjedel av prisen.

 

Forresten, det at blindtester ikke alltid viser at 100% av deltagerene foretrekker billigvarene, viser jo faktisk at en god del foretrekker merkevarene selv om de ikke vet det er merkevarer. Altså, en betydelig andel av befolkningen foretrekker smaken til de dyrere produktene. Om det er snobbete å kjøpe den maten man liker best, når man har mer enn nok penger til å gjøre det, ja da får jeg bare bli kalt snobbete.

 

Også: det at en vare er lagd på samme fabrikk som de dyrere alternativene har ikke en dritt å si. Samme fabrikk kan to forskjellige produkter på to veldig forskjellige måter. Selv om Gilde slakteriene lager indrefilet så betyr jo ikke det at kjøttdeigen som er lagd på samme fabrikk smaker like godt. First price osten er nok lagd på en fabrikk som også lager store mengder "merkeost", men den smaker absolutt ikke i nærheten av de.

 

FP osten produseres av Synnøve Finden!

Firstprice var egentlig bare et tilfeldig valg. Kunne like godt ha sagt landlord-osten eller Coop-osten. Poenget var som sagt at disse ostene ikke nødvendigvis blir produsert på samme måte som annen ost fra samme fabrikk, og man derfor også kan få veldig forskjellig smak.

Lenke til kommentar

Sjekket forresten prisen på Heinz på rema i dag. - Heinz koster 1.40 kr (ca) mer enn idun, det er det jaggu verdt :p

 

Og til de som sier at den er "vannete" (sukk) - Den må jo ristes!!!!! herregud da, hva lærer ungdommen nå til dags :o - Akkurat det samme skjer med idun ketchupen, men de har ikke gjennomsiktige flasker, og det tar litt lengere tid fordi den er tykkere i utgangspunktet. (ja, tomater inneholder ganske mye vann, og de modne gode tomatene inneholder mere vann enn de umodne billigtomatene)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...