Gå til innhold

Så mye sparer jeg ved å ikke være en merkeslave idiot.


Artemia

Anbefalte innlegg

Spørsmål til trådstarter. Hvorfor er den billige maten så billig? Eller, eventuelt, hva er det som gjør at den dyre maten er dyr?

 

Fordi den markedsføres lite eller ingenting. Noe merkevarene gjøres.

Kjedene driver det selv og kan derfor kutte ut mellomledd. Det setter også pris press på merkevarene, noe som er flott.

 

Noe importeres kanskje fra utlandet billigere.

 

Innholdet er ikke alltid like høy kvalitet, men det kan slå begge veier. Mindre sukker i ting osv, som bare er en fordel.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1kg nordfjord kjøttdeig, 48.50. 99kr for 1 kg gilde.

 

Jeg har prøvd Nordfjord kjøttdeig i min matlaging, fordi den var så billig.

Dessverre ble jeg svært skuffet, den tilførte en litt "sur sokk"-smak til maten, og det ble ingen matglede igjen.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe Nordfjord igjen. Bare Gilde.

 

Høres søkt ut. Aldri hørt noe om at kjøttdeigen deres er noe dårligere enn annet. Og fordi du kanskje var uheldig med en pakke så skal du heller betale dobbel pris for resten av livet?

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/matogdrikke/test-av-kjoettdeig-2226245.html

 

Selv hos tv2 så vinner nordfjord kjøttdeig over Gilde.. Billigst og best.

 

Smaken er selvsagt som baken men du har nok bare vært uheldig.

Lenke til kommentar

1kg nordfjord kjøttdeig, 48.50. 99kr for 1 kg gilde.

 

Jeg har prøvd Nordfjord kjøttdeig i min matlaging, fordi den var så billig.

Dessverre ble jeg svært skuffet, den tilførte en litt "sur sokk"-smak til maten, og det ble ingen matglede igjen.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe Nordfjord igjen. Bare Gilde.

 

Høres søkt ut. Aldri hørt noe om at kjøttdeigen deres er noe dårligere enn annet. Og fordi du kanskje var uheldig med en pakke så skal du heller betale dobbel pris for resten av livet?

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/matogdrikke/test-av-kjoettdeig-2226245.html

 

Selv hos tv2 så vinner nordfjord kjøttdeig over Gilde.. Billigst og best.

 

Smaken er selvsagt som baken men du har nok bare vært uheldig.

 

Du sier smaken er selvsagt som baken, delt i 2. noen liker noe andre liker ikke noe.

 

jeg forstår bare ikke hvordan du kan gå til person angrep på folk som liker ting du ikke liker på samme måte.

 

Sånn som du gjorde når du kalte folk som liker cola bedre en first price.

 

First price cola btw smaker dritt.

Lenke til kommentar

Selv hos tv2 så vinner nordfjord kjøttdeig over Gilde.. Billigst og best.

 

Ja det stemmer det, jeg kjøpte Nordfjord etter å ha lest en slik test.

Som sagt ble jeg ikke fornøyd, syntes smaken SLETT IKKE var god, men heller direkte vond.

Den egnet seg ikke til min matlaging.

Kanskje den er bedre egnet til f ex Taco og annen krydret mat, der smaken på kjøttdeigen ikke kommer så godt frem.

 

Ut fra testene ble det gitt særskilte plusskarakterer til at den stekte fint.

vel vel.. er det stekeprosessen, eller smaken som teller mest? For meg - smaken.

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at mye av landlord, euroshopper, first price osv har mye bra produkter til en fornuftig pris, men enkelte ting kan ikke velges vekk. First price kaffe er uaktuelt, her er det kun evergood/friele som gjelder. Pølser med frist price ketchup, nei takk. Kun Heinz. Jeg tror en del av produktene som er dyrere er verdt de kronene ekstra. Det å dra et måltid fra og være OK til å være godt er verdt 3,5,- ekstra.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

1kg nordfjord kjøttdeig, 48.50. 99kr for 1 kg gilde.

 

Jeg har prøvd Nordfjord kjøttdeig i min matlaging, fordi den var så billig.

Dessverre ble jeg svært skuffet, den tilførte en litt "sur sokk"-smak til maten, og det ble ingen matglede igjen.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe Nordfjord igjen. Bare Gilde.

 

Høres søkt ut. Aldri hørt noe om at kjøttdeigen deres er noe dårligere enn annet. Og fordi du kanskje var uheldig med en pakke så skal du heller betale dobbel pris for resten av livet?

 

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/testbasen/matogdrikke/test-av-kjoettdeig-2226245.html

 

Selv hos tv2 så vinner nordfjord kjøttdeig over Gilde.. Billigst og best.

 

Smaken er selvsagt som baken men du har nok bare vært uheldig.

 

Du sier smaken er selvsagt som baken, delt i 2. noen liker noe andre liker ikke noe.

 

jeg forstår bare ikke hvordan du kan gå til person angrep på folk som liker ting du ikke liker på samme måte.

 

Sånn som du gjorde når du kalte folk som liker cola bedre en first price.

 

First price cola btw smaker dritt.

 

Jeg går til person angrep? Jeg er blitt kalt arrogant eller utrolig teit i denne tråden. Og sikkert et par ting til. Bitter og. Jeg har ikke kalt noen personer her noen ting. Jeg har kalt de store massene som ukritisk kjøper kun merkevarer for merkeslave idioter ja. Og det er de.

 

Jeg har prøvd å få frem at man kan spare 20 tusen i året på maten per person bare ved å ikke være merkeslave. Tenk på hva de ekstra pengene kunne gjort for fattige barn i andre deler av verden f.eks.

 

Folk liker den brusen og maten de er vandt med. Man kan lett venne seg til å like andre merker bedre. En brus skal være uhorvelig mye bedre før jeg synes det er verdt å betale 3 ganger så mye for den.

 

Og i blindtester så er det ikke slik at merkevarene alltid vinner heller. Ei heller i mer seriøse tester. Så Coca cola light ble gruset av Grans Cola light for ikke lenge siden.

 

Ganske morsomt og trist hvor defensive folk blir når det påpekes at de kanskje kunne handlet litt smartere. Men sånn er vel dessverre folk.

Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du tror at vi handler etter merker. Nei, vi gjør ikke det. Kan du være så snill å slutte å anklage oss for det? Vi handler etter smak.

 

Heinz er mye bedre enn Idun, som er alt for søt. Kneip er så dårlig at jeg ikke hadde kjøpt det om det hadde kostet én krone. Norske butikkpølser er grusomme alle sammen (jeg blir rett og slett kvalm av smaken. Må nesten spy. Seriøst.), må kjøpes på slakter (Gabbas eller Itsøe e.l.) eller importeres fra utlandet. Dette er min mening. Smaken er som baken som du sier selv.

 

 

Du er (u)heldig som har en smakssans som er tilpasset billigmerkene. Oss normale folk liker faktisk kvalitetmat. Noe som forøvrig er mangelvare her i Norge.

 

Et eksempel: Grandiosa er en norsk pizza, ikkesant? (Som smaker ille). I Finland har de mer typer Grandiosa enn i Norge!

 

Et annet eksempel: Hvor mange forskjellige ostetyper har vi her? 5? 10? 20? I Finland har de (i en butikkkjede à la Rema 1000 eller Kiwi) en ostedisk som er 20 meter lang! Dette gjelder de fleste matvarer, brød, kjøtt, ferdigmat, frokostblanding, smågodt, pålegg,osv. (Jeg bruker Finland som et eksempel, men dette er også tilfellet i store deler av verden. Estland og Romania f.eks. Til og med de "skikkelige" butikkene i Norge, slik som Helgø, der du kan få tak i krokodille- og kengurukjøtt har et begrenset utvalg i forhold til finske "vanlige" butikker.

 

Og så vil de også unnskylde seg med at kvaliteten er liksom dårligere osv. Vel, kanskje du skal være litt mindre egoistisk og tenke på hva de 20 tusen kronene du sparte kunne innebært for fattige barn i andre land f.eks hvis du ga de til dem?

Dette blir for dumt; hvorfor selger du ikke huset ditt og lever i en pappeske? Kanskje du skal være litt mindre egoistisk og tenke på hva de x mill kronene du sparte kunne innebært for fattige barn i andre land f.eks hvis du ga de til dem?

 

Ett sted må grensen gå, er du så heldig å leve i et rikt land så skal du sannelig få lov til å ta det i bruk. Jeg sier ikke at veldedighet er dumt, men du kan ikke kalle noen egoistiske fordi de kjøper skikkelig mat til seg selv (for penger de har tjent selv gjennom hardt arbeid). Eller en bil til 400k for den saks skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg kjøper alltid billigmerkene på mat og godterier så lenge det er mulig. Vel, bortsett fra ketchup. Den er dessverre grusom. Og det irriterer meg skikkelig fordi den er så sykt billig.

6kr eller noe for en liter er det vel. Hadde vært mye å spare på den.

 

Og til de snobbene som driver å innbiller seg at Heinz ketchupen er bedre enn Idun's, dere tar så vanvittig feil. Slutt å lat som du liker Heinz bedre bare fordi den er dyrere og du tror du virker mer verdensvant ved å si at den er best. Den er mye verre og virker som den er blandet ut i vann.

 

Kjøpte den for første gang nylig siden Joker hadde den på 10krs tilbud. Blir nok aldri oppbrukt. Slutt å si at den møkka er bedre. Vrøvl.

 

 

Handler for det meste på rema 1000 fordi de har best og billigst billigvarer og noen ganger first price i andre kjeder hvis jeg først er der.

 

Her er en typisk handletur på rema:

 

Kneipp/loff brød 5.50kr. Nest "billigste" brød er da 15kr. Helt tragisk.

 

Landlord makrell i tomat 11kr. Mye bedre enn stabburet og first price. Og opphakket.

 

Tortilla lefser 6.90kr for 6stk. Disse er noen nye greier. Dobbelt så billige som de allerede billige landlord sine. Og smaker helt likt. Bedre enn First price sine og Tex mex og hva disse snobbemerkene heter. Og ikke minst 3-4 ganger billigere.

 

Solvinge 12 egg 19.90.

 

Landlord Taco saus 9.90

 

Ambro kaffe, 5.90 for 250gram. Denne kaffen er rå, altså den smaker ikke kjempegodt men fy flate så billig. Når nest billigste koster 14-15 kr så sier det seg selv hvem man velger.

 

1kg nordfjord pølser 33kr. De beste og billigste pølsene på markedet. Og det sier jeg som kun skulle ha snobbepølsene før, leiv vidar, finsbråten osv. Skammelig.

 

Landlord ostepop. 16.90.

 

Landlord 200g sjokolade, 15-16kr. Smaker ikke helt freia men smaker ikke 10-12 kr dårligere heller.

 

Nordfjord kjøttdeig 48.50kr kg.

 

Landlord spaghetti 9.90kr

 

Grans brus, 6.90 for 1.5 cola light. Slutt å si at Coca Cola er bedre. Det er kun en vanesak. Sist gang jeg smakte coca cola så smakte det fælt i forhold til grans og selv first price sin. Slutt å vær dust og ikke kjøp en brus som koster 3 ganger så mye.

 

Landlord Surkål 4kr.

 

Landlord lapskaus 19kr.

 

Landlord Juice 1L 5.50kr

 

Nordfjord Strimlet svinekjøtt 300g 20.90kr.

 

Gode hav Fiskekaker, 20kr.

 

= 258kr omtrent.

 

 

 

Hadde jeg valgt idiotmerkene så hadde jeg måttet punge ut minst dobbelt så mye, minimum 500kr. Eller enda verre, kjøpt de hos Meny f.eks så hadde det vel blitt rundt 600kr.

 

For disse få usle varene. Og en lignende mengde som dette handles vel inn ca 2 ganger i uka hvis man er singel.

 

Så da sparer man minimum 500kr i uka ved å ikke la seg lure av penere innpakning og å holde seg vekk fra snobbekjedene. Det blir 2000kr billigere i måneden.

 

Over 20 tusen i året!

 

Er man 2-3 personer så kan man vel da spare over 40 tusen i året på maten. Helt sykt.

 

Likevel er det mange som ikke kjøper billigmerker. Fordi de tror de er bedre enn andre og synes det flaut å kjøpe varer de ikke har blitt fortalt av reklame at de skal kjøpe.

Merkelig nok. Burde jo være flauere å vise alle at man er merkeslave.

 

Og så vil de også unnskylde seg med at kvaliteten er liksom dårligere osv. Vel, kanskje du skal være litt mindre egoistisk og tenke på hva de 20 tusen kronene du sparte kunne innebært for fattige barn i andre land f.eks hvis du ga de til dem?

 

Men neida, det viktigste er selvsagt at du slipper ydmykelsen av å legge de pinlige billigvarene i bæreposene dine. Uffameg så fælt.

 

 

Og til de snobbene som driver å innbiller seg at Heinz ketchupen er bedre enn Idun's, dere tar så vanvittig feil (Du kaller folk som foretrekker Heinz over idun snobber)

 

Ambro kaffe, 5.90 for 250gram. Denne kaffen er rå, altså den smaker ikke kjempegodt men fy flate så billig (ok? så er enig med at en 15kr dyrer kaffe smaker bedre men du vil heller ta en som smaker ok, Noen liker faktis god kaffe på morgenen)

 

1kg nordfjord pølser 33kr. De beste og billigste pølsene på markedet. Og det sier jeg som kun skulle ha snobbepølsene før, leiv vidar, finsbråten osv. Skammelig.(skammelig??? Skammelig og foretrekke en smak over en anna? jeg husker når jeg var mindre jeg ELSKET leiv vidar, og vis noen hadde kaldt meg snobb over det hadde jeg begynnt og le)

 

Slutt å vær dust og ikke kjøp en brus som koster 3 ganger så mye.( du kaller folk som kjøper coca cola duster fordi de ikke vil ha first price cola, Og jeg har drukket first price cola og den smaker helvete i forhold til coca cola så jeg er vel en idiot da??)

 

Hadde jeg valgt idiotmerkene (Idiot merker??? så ting som koster litt mere en andre er idiot merker? så kvalitet over kvantiet så tar du alltid kvantiet? hmm jeg er litt mere glad i kvalitet jeg da)

 

Likevel er det mange som ikke kjøper billigmerker. Fordi de tror de er bedre enn andre ( WOW nei nei WOW) (La meg se om jeg leser dette riktig, jeg tror jeg er BEDRE en deg, når jeg bruker 13kr på en kaffe som smaker GODT istedet får en som smaker meeh, jaha ja)

 

synes det flaut å kjøpe varer de ikke har blitt fortalt av reklame at de skal kjøpe (noen av oss ser ikke på reklamer 24/7 og blir heller ikke pårvirket av reklame men av smaksansene i tunga men ok lev i din fantasi verden)

 

Og så vil de også unnskylde seg med at kvaliteten er liksom dårligere osv. Vel, kanskje du skal være litt mindre egoistisk og tenke på hva de 20 tusen kronene du sparte kunne innebært for fattige barn i andre land f.eks hvis du ga de til dem?

 

(Tenk vis folk sluttet og gå på kino, sluttet og kjøpe godis, sluttet og drikke alkohol, sluttet og gå på cafe, sluttet og kjøre bil og kun buss, sluttet og ta taxi, sluttet og ta dyre ferier, sluttet og kjøpe ny pc fordi den gamle var litt gammel, det er mye man kan slutte med, skal vi bare slutte med alt da? fordi det finnes folk i andre land som man kan hjelpe?

 

sier ikke at det er dumt og hjelpe folk i andre land men er det også dumt og faktis kose seg litt med pengene man tjener ?? vi betaler allerede over 1/3 av all lønn til staten og staten sender ut mye penger.

 

Og du da? sendte du 20.000 sist år til de fattige barna???

 

Og igjen så kommer du med sånne utsang som dette:

Men neida, det viktigste er selvsagt at du slipper ydmykelsen av å legge de pinlige billigvarene i bæreposene dine.

 

Jeg har ofte kjøpt billige ting mange ganger, jeg er aldri flau over det.

 

Ble veldig veldig lang post :3

 

TL;DR trådstarter er en helgen som gir 20k i året til fattige barn og han er dermed i full rett til og kalle andre folk snobber og idioter fordi de har forskjellige smaksløker og mat vaner en han :)

 

Og igjen first price cola smaker helvete

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil er nordmenn dem i Europa som bruker desidert minst penger på mat (målt i prosentandel av lønnen). Og det merker man. De fleste norske matbutikker er gråkjipe, og har ikke antydning til ferskdisk (eller lokalt produserte varer). Alt på grunn av gnukke folk som ser seg blind på prislappen. Ugg.

 

Om man kjøper mat forsvarlig (kortreist, lokalprodusert eller etisk fremstilt f.eks.) er det ingenting galt med å bruke kjempemye penger på mat. Mange er glad i mat, og syns det er viktig å spise sunt og riktig. Det er ikke alltid det lønner seg å bare se på prislappen. For eksempel ville alle hatt godt av å bytte fra kjøttdeig til karbonadedeig, selv om den koster noen kroner mer.

 

Det virker som om du tror at andre mennesker ikke skjønner hvor mye billigere de kunne fått maten sin, faktumet er vel at de fleste VET dette, men velger mat etter kvalitet og smak (som vi også har fått bekreftet her i tråden.)

 

Og angående pris på brus og andre usunnheter: virkelig? Om man først skal spise usunn mat, kan man i det minste spise god usunn mat. (Om du liker brusen er det selvfølgelig det riktige valget, men om man liker Freia bedre enn First Price-sjokolade, er man i mine øyne dum om man kjøper den istedefor Freia. Som sagt, når du først skal spise dritt kan du i det minste spise dritt du syns er god.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet ditt er at du tror at vi handler etter merker. Nei, vi gjør ikke det. Kan du være så snill å slutte å anklage oss for det? Vi handler etter smak.

 

Heinz er mye bedre enn Idun, som er alt for søt. Kneip er så dårlig at jeg ikke hadde kjøpt det om det hadde kostet én krone. Norske butikkpølser er grusomme alle sammen (jeg blir rett og slett kvalm av smaken. Må nesten spy. Seriøst.), må kjøpes på slakter (Gabbas eller Itsøe e.l.) eller importeres fra utlandet. Dette er min mening. Smaken er som baken som du sier selv.

 

 

Du er (u)heldig som har en smakssans som er tilpasset billigmerkene. Oss normale folk liker faktisk kvalitetmat. Noe som forøvrig er mangelvare her i Norge.

 

Et eksempel: Grandiosa er en norsk pizza, ikkesant? (Som smaker ille). I Finland har de mer typer Grandiosa enn i Norge!

 

Et annet eksempel: Hvor mange forskjellige ostetyper har vi her? 5? 10? 20? I Finland har de (i en butikkkjede à la Rema 1000 eller Kiwi) en ostedisk som er 20 meter lang! Dette gjelder de fleste matvarer, brød, kjøtt, ferdigmat, frokostblanding, smågodt, pålegg,osv. (Jeg bruker Finland som et eksempel, men dette er også tilfellet i store deler av verden. Estland og Romania f.eks. Til og med de "skikkelige" butikkene i Norge, slik som Helgø, der du kan få tak i krokodille- og kengurukjøtt har et begrenset utvalg i forhold til finske "vanlige" butikker.

 

Og så vil de også unnskylde seg med at kvaliteten er liksom dårligere osv. Vel, kanskje du skal være litt mindre egoistisk og tenke på hva de 20 tusen kronene du sparte kunne innebært for fattige barn i andre land f.eks hvis du ga de til dem?

Dette blir for dumt; hvorfor selger du ikke huset ditt og lever i en pappeske? Kanskje du skal være litt mindre egoistisk og tenke på hva de x mill kronene du sparte kunne innebært for fattige barn i andre land f.eks hvis du ga de til dem?

 

Ett sted må grensen gå, er du så heldig å leve i et rikt land så skal du sannelig få lov til å ta det i bruk. Jeg sier ikke at veldedighet er dumt, men du kan ikke kalle noen egoistiske fordi de kjøper skikkelig mat til seg selv (for penger de har tjent selv gjennom hardt arbeid). Eller en bil til 400k for den saks skyld.

 

*Snobb alert*

 

Sorry. Du liksom spyr av kneipp? Ingen norske pølser er bra nok? Må kjøpes hos slakter?

 

Kenguru og krokodille kjøtt? Skikkelig typiske sutrete høyre/frp holdninger angående økonomi.

 

Ja, tror ikke du er typen for denne tråden, ei heller dette landet helddigvis.

Sånn, tilbake til bærum med deg.

 

Forresten litt overrasket over at du tydeligvis ikke er kristen, utifra signatuen din.

Fordi du viser skikkelig typiske egoistiske holdninger, som kristne som regel har.

 

I motsetning til ikke religiøse som pleier å være mye lengre til venstre enn du tydeligvis er.

Endret av Artemia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg ikke husker helt feil er nordmenn dem i Europa som bruker desidert minst penger på mat (målt i prosentandel av lønnen). Og det merker man. De fleste norske matbutikker er gråkjipe, og har ikke antydning til ferskdisk (eller lokalt produserte varer). Alt på grunn av gnukke folk som ser seg blind på prislappen. Ugg.

 

Om man kjøper mat forsvarlig (kortreist, lokalprodusert eller etisk fremstilt f.eks.) er det ingenting galt med å bruke kjempemye penger på mat. Mange er glad i mat, og syns det er viktig å spise sunt og riktig. Det er ikke alltid det lønner seg å bare se på prislappen. For eksempel ville alle hatt godt av å bytte fra kjøttdeig til karbonadedeig, selv om den koster noen kroner mer.

 

Det virker som om du tror at andre mennesker ikke skjønner hvor mye billigere de kunne fått maten sin, faktumet er vel at de fleste VET dette, men velger mat etter kvalitet og smak (som vi også har fått bekreftet her i tråden.)

 

Og angående pris på brus og andre usunnheter: virkelig? Om man først skal spise usunn mat, kan man i det minste spise god usunn mat. (Om du liker brusen er det selvfølgelig det riktige valget, men om man liker Freia bedre enn First Price-sjokolade, er man i mine øyne dum om man kjøper den istedefor Freia. Som sagt, når du først skal spise dritt kan du i det minste spise dritt du syns er god.)

 

Butikker som Ica maxi, Meny og andre har da vel godt nok utvalg for dere "kvalitetsbevisste"?

Fullt av ferskvarer for de som liker å stå i fiskestank og kø bak pensjonister som skal ha flyndrene sine pakket inn og hva det måtte være.

 

Jeg liker grans cola f.eks bedre enn coca cola. Jeg gjorde det ikke før, da jeg var yngre og staere, da skulle jeg også bare ha coca cola. Det er kun en vanesak. Nå smaker coca cola rart og vondere enn grans colaen.

 

Billigmerke godteriet er også som regel helt på høyde. Som de kokosbollene jeg kjøpte i dag til halve prisen av den vanlige som alle kjøper.

Potetgullet, nøttene er også akkurat det samme. Bare billigere.

 

Euroshopper har også noen skikkelig gode frukt karameller og vingummi poser som ingen merkeprodukter her er i nærheten av.

 

For ikke snakke om den store sjokolade posen deres på 500g som er full av Bounty, Snickers, Mars, Raider og andre kopier. Den er virkelig verdt pengene. Bare 25kr.

 

Det vil si bare 50 kr kiloen. Ikke mye sjokolade som er så billig og god.

Bare synd raider kopien trekker ned litt, men så har raider aldri vært særlig godt heller.

 

Og nei, jeg tror ikke særlig mange vet hvor mye penger man kan spare på billigmerkene.

De flest ville sikkert tippe 1000kr i året og rundt der.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Disse artiklene er også alltid like morsomme.

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=542526

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=542522

 

Slik testet vi:

På oppfordring fra VG har Grete Roedes ernæringsfysiolog Kari H. Bugge, gjort et tilfeldig utvalg blant kjedenes billigmerker.

 

Ut ifra pris og innhold har Bugge plukket ut et variert utvalg matvarer som kan inngå i et sunt kosthold. Varenes innholdsfortegnelse danner grunnlaget for vurderingen. Smak er ikke vurdert.

 

Mange er imidlertid skeptiske til butikkenes egne billigvarer, og velger de bort på grunn av usikkerhet om kvaliteten.

 

- Det er det ingen grunn til, mener Bugge. Og tilføyer at det heller ikke er holdepunkt for å si at billigproduktene inneholder flere tilsetningsstoffer.

 

http://www.dinside.no/493959/billigmerkene-er-bedre-enn-du-tror

 

Denne er også litt bra.

 

Alle våre fem testere synes billig-coalen smakte bedre enn merkevaren.

 

Det var coca cola mot grans cola.

 

Reklame og merker har stor påvirkning gitt.

Lenke til kommentar

Cornflakes f.eks.

 

http://www.klikk.no/mat/spise/article513402.ece

 

Alle får omtrent like bra kritikk. Men Kellogsen koster vanvittige 4 ganger mer nesten.

 

15kr kg for landlord, horrible 55kr kg for kellogs.

 

Likevel tror jeg aldri at jeg har sett noen kjøpe noe annet enn kellogs i butikken.

Skammelig.

 

Se her ja. Billig juicen slår skvipet Tine selger til 3 ganger prisen. Og den står kaldt i butikkene også i motsetning til billig juicen.

 

http://www.klikk.no/mat/drikke/article513303.ece

 

Det fortsetter.

 

Fiskekakene jeg alltid kjøper gruser de andre. Dobbelt så bra som den dyreste som også koster over 3 ganger mer.

 

http://www.klikk.no/mat/spise/article513264.ece

 

Blir bare mer og mer overbevist om at folk ser seg blinde på merker.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Litt enig med trådstarter, mange kjøper dyre merkevarer kun pga merket eller fordi det de er kjent med. Men samtidig, jeg kjøper ikke ketsjupen til First Price, for jeg synes den smaker vondt. På mange områder synes jeg dog billigmerkene, spesielt First Price, er gode alternativer til de dyrere merkene.

 

Ironisk er det jo også at f.eks eggene eller kyllingfilétene til First Price kommer fra samme leverandør som Prior. Husker de tok opp dette på FBI. Dyrt er ikke nødvendigvis bedre.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

*Snobb alert*

 

Sorry. Du liksom spyr av kneipp? Ingen norske pølser er bra nok? Må kjøpes hos slakter?

 

Kenguru og krokodille kjøtt? Skikkelig typiske sutrete høyre/frp holdninger angående økonomi.

 

Ja, tror ikke du er typen for denne tråden, ei heller dette landet helddigvis.

Sånn, tilbake til bærum med deg.

 

Forresten litt overrasket over at du tydeligvis ikke er kristen, utifra signatuen din.

Fordi du viser skikkelig typiske egoistiske holdninger, som kristne som regel har.

 

I motsetning til ikke religiøse som pleier å være mye lengre til venstre enn du tydeligvis er.

Nei, jeg spyr nesten av pølser. Korrekt. Korrekt. Eller ikke spises i det hele tatt, noe jeg gjør.

Ingen plass har jeg sagt at jeg spiser dyrt kenguru- og krokodillekjøtt, selv om det hadde vært interessant å smake en gang.

Så jeg er ikke typen for denne tråden fordi jeg har andre meninger enn deg? Du har rett i at jeg ikke er typen for dette landet, både med tanke på matutvalg, -kvalitet og klima blandt annet.

Hva i all verden har dette med politikk og religion å gjøre? :blink:

Jeg kjøper mat som smaker godt: ... ... venstre... politikk :hm:?

 

Kan du svare på dette:

[...]

Og du da? sendte du 20.000 sist år til de fattige barna???

[...]

Et lite tips, personangrep er ikke et særlig godt argument.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

At du i det hele tatt våger å bruke klikk.no sine middelmådige tester for å fremheve billigvarene forstår eg ikke. Har du sett på karakterene som er gitt, eller er du bare på jakt etter billige poeng for å fremheve billigvarene? (pun intended)

 

For det første. Ikke en eneste av de testene der ser på hva produktene inneholder. På Cornflakes er kanskje ikke dette viktig, men det er viktig på både juice og fiskekaker. Eg har selv testet flere merker og eg orker ikke mer av billigskvipet som eg tidligere har kjøpt i 2-liters kartonger. Eg holder meg til Sunniva inntil eg skulle komme over noen eg liker bedre(ikke nødvendigvis dyrere).

 

En ting som irriterer meg med billigjuicen er kartongene. De er;

- utrolig tynne i forhold til innhold, noe som gjør det til tider vanskelig å tømme fra(gjelder 2 literene)

- har ofte for lite hull så juicen "skvulper" når du heller fra kartongen pga liten lufttilgang(søler fælt)

- limet som holder korken på plass er nesten fraværende og man ender av og til opp med å rive av korken(reduserer holdbarheten)

 

Når det gjelder juicetesten på klikk.no så får alle karakteren 3 bortsett fra en som får 4. Snakk om marginale forskjeller. Ikke akkurat det endelige beviset for at billig mat er minst like god som dyr mat. La du forresten merke til at det var flere billigmerker i den testen der som fikk "stryk"? Og så har de kun tatt med en "luksusvare" til sammenligning.

 

Det ble stilt et spørsmål her tidligere av en annen debattant om hvorfor tror du billige produkter er billige? Tror du virkelig at det er slik at Landlord har funnet en rik råvareprodusent som selger varene til en lav pris for å redde verden? Eller en transportmetode som er gratis? Kanskje hele Landlord organisasjonen er en ideell organisasjon som skal redde verden med økologisk fremstilte matvarer til kostpris uten å måtte lønne de ansatte? Samtidig sitter Tine der som den store stygge ulven og bestemmer kostpris og salgspris med gaffel mens de utnytter alle ledd i produksjonen til maks uten å betale de ansatte normale lønninger? Eller kanskje ikke.

 

Så enkelt er det ikke. Ja, Tine(og andre større produsenter) kan nok selge varene sine for en høyere pris pga at de er et kjent merkenavn, men samtidig har de også mange års erfaring fra bransjen og høyt salgsvolum noe som begge deler kan bidra til lavere kostpris(og lavere salgspris eller høyere fortjeneste). Landlord, First price osv må kutte kostnaden et sted, og bortsett fra markedsføring, så er dette ofte og enklest gjort på råvarene og produksjonskostnaden. Da ved å kjøpe varer av dårligere kvalitet, litt eldre mat, mat som er utblandet med kunstige tilsetningsstoffer, mangelfulle eller fraværende kontroller underveis og ofte pakket i billige kartonger. Men for all del, dette kan og de større gjøre. Det er en komplisert prosess.

 

Men ikke la deg lure til å tro at det er så enkelt som at billigprodusenten har gjort noe så genialt som å kutte ned på markedsføring og selge med lavere fortjeneste. Det er naivt.

 

Kaller du meg en merkeslave? Da kaller eg deg en prisslave.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som student er jeg relativt bevisst på pengebruken. Jeg kjøper mer enn gjerne billigprodukter, men bare hvis kvaliteten er omtrent tilsvarende de dyrere alternativene. Det skjer ikke at jeg spiser kneipbrød. Her skal det være et ferskt, skikkelig grovt brød som faktisk smaker godt. Pålegget legger jeg gjerne en del penger i av samme grunn. Angående godteri, så kjøper jeg såpass lite av det at jeg unner meg noe som virkelig smaker godt når jeg først kjøper det. Laban seigmenn smaker for eksempel mye bedre enn alternativet fra First Price. Sistnevnte smaker skikkelig kunstig. Ellers kjøper jeg mye frukt og grønnsaker, og prøver da å finne de gode tilbudene. Til tørstedrikke drikker jeg mye heller vann fra springen enn den billigste juicen. Alt i alt bruker jeg mindre enn trådstarter i løpet av en typisk uke, enda jeg unner meg kvalitetsprodukter...men så lever jeg ikke på Landlord sjokolade heller da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Cornflakes f.eks.

 

http://www.klikk.no/mat/spise/article513402.ece

 

Alle får omtrent like bra kritikk. Men Kellogsen koster vanvittige 4 ganger mer nesten.

 

15kr kg for landlord, horrible 55kr kg for kellogs.

 

Likevel tror jeg aldri at jeg har sett noen kjøpe noe annet enn kellogs i butikken.

Skammelig.

 

Håhå, der gikk du rett i fella gitt.

Jeg kan fortelle med en gang at billig-cornflakesen faktisk er laget på samme sted som Kellogs cornflakesen. (Hvertfall når det gjelder euroshopper sin.)

 

MEN! Det er et digert men her. Innholdet er ikke det samme.

Gjett hvordan de sparer pengene? INNHOLDET i cornflakesen.

Du tror kanskje at cornflakes er cornflakes? Det er helt feil, tooootalt feil.

 

I kelloggs cornflakes er innholdet:

Mais, sukker, salt, maltekstrakt.

 

Euroshopper cornflakes inneholder ikke sukker.

Hva inneholder det da sier du? SOYAEXTRAKT!

Hvordan fant vi dette ut sier du?

Jo, min ex dame var veldig allergisk mot soya. Så sitter vi der da, og spiser corn flakes. I den tro at all corn flakes er likedan.

Etter en tid har hun utslett over hele kroppen. Så vi titter på innholdet.. og tror du faen ikke de har putta soya i corn flakesen.

 

Euroshopper er altså produsert på en billigere måte, med et mer industriellt innhold, et billigere innhold.

 

Og, det er vesenlig smaksforskjell, den smaker ikke like godt!

 

Litt av årsaken til prisforskjellen er bl.a. at de har erstattet sukker med soya, og soya og sukker smaker slett ikke likedan.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...