Gå til innhold

[Løst] Gravitasjon i jordens midtpunkt?


Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt om dette er det rette stedet å poste dette, så jeg beklager hvis dette er feil sted. Men det jeg lurer på: Si at man borret et hull igjennom jorda (uten å tenke på magmaen og alt det der), hvis man så kastet en ball nedi, ville den begynne å gå tilbake mot deg når den kom over midtpunktet? Og ville den gå frem og tilbake helt til den bare svevet helt stille i midten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Shoot me if im wrong

 

Men mener å huske at gravitasjon skapes ved enormt mye masse komprimert, altså kjernen til jorda. Om du borrer igjennom der, vil gravitasjonen bli svakere vil nå jeg tro, tettheten i massen er jo ikke like stor lenger.

 

Intressant, men kan ikke så nyttig spørsmål. Men jeg vil også vite svaret på det! :tease:

Lenke til kommentar

Om du ser bort fra trykket, og f. eks månen som vil trekke litt på ballen, og sannsyneligvis så vil også forandringer/omveltninger i magmaen rundt kjernen også skape en viss ubalanse i sentrum osv...

 

Så vil ballen sveve stille i midten ja. :)

 

 

 

 

Men mener å huske at gravitasjon skapes ved enormt mye masse komprimert, altså kjernen til jorda. Om du borrer igjennom der, vil gravitasjonen bli svakere vil nå jeg tro, tettheten i massen er jo ikke like stor lenger.

 

 

To masser vil trekke på hverandre. Akkurat som at DU vil trekke litt på jorden mot deg. (men ettersom din masse er så ekstremt mye mindre enn jroden kan vi vel mildt sagt kalle det neglisjebart.

 

Nå vil jo ikke massen bli fjernet fra jorden om du borrer, og den endringen det ville påført gravitasjonen til jorden er nok ganske bagatellmessig.

 

 

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

..ville den begynne å gå tilbake mot deg når den kom over midtpunktet? Og ville den gå frem og tilbake helt til den bare svevet helt stille i midten?

Ja på begge spørsmålene. Men hvis det ikke var luftmotstand i hullet (absolutt vakuum), ville ballen gå helt til overflata på motsatt side av Jorda. Så ville den snu og gå tilbake i en repeterende pendelbevegelse. Luftmotstand i hullet ville dempe bevegelsen kraftig, slik at den raskere ville falle til ro i Jordas sentrum.

Lenke til kommentar

En morsom ting som er nesten relatert til dette er at beveger du den inne i Jorda med en radius r fra sentrum (og vi antar at tettheten er relativt uniform (hvertfall i lag med samme radius)) så er det bare massen innenfor denne radiusen som kontribuerer til resultantkraften. Newton beviste faktisk dette geometrisk i Principia (selv om han sikkert brukte sin fluxion og fluents metode (Kalkulus) først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...