Gå til innhold

Paradise Hotel 2011 Norge - Sesong 3 (mandag-torsdag kl. 21.30!) *Spoilerfri tråd*


Anbefalte innlegg

Tok sånn språktest på P3, svarte feil på alle med vilje :p

 

Du ble dårlig nok for Paradise Hotel.

Dette er så dårlig at du kunne sklidd rett inn på Paradise Hotel. Og kanskje du er tidligere deltaker til og med? Eneste å gjøre nå er å forsøke og etablere dine egne uttrykk som språknorm. Lykke til!

 

Den som har laget testen er ikke helt stødig i norsk heller, ser jeg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok sånn språktest på P3, svarte feil på alle med vilje :p

 

Du ble dårlig nok for Paradise Hotel.

Dette er så dårlig at du kunne sklidd rett inn på Paradise Hotel. Og kanskje du er tidligere deltaker til og med? Eneste å gjøre nå er å forsøke og etablere dine egne uttrykk som språknorm. Lykke til!

 

Den som har laget testen er ikke helt stødig i norsk heller, ser jeg...

Evt. er det bare du som ikke har fulgt med i norsktimen. Riktig å bruke "og" i det tilfellet.

Lenke til kommentar

Tok sånn språktest på P3, svarte feil på alle med vilje :p

 

Du ble dårlig nok for Paradise Hotel.

Dette er så dårlig at du kunne sklidd rett inn på Paradise Hotel. Og kanskje du er tidligere deltaker til og med? Eneste å gjøre nå er å forsøke og etablere dine egne uttrykk som språknorm. Lykke til!

 

Den som har laget testen er ikke helt stødig i norsk heller, ser jeg...

Det er riktig å skrive "og" i det tilfellet der :)

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Hvem ville sagt nei til sol, fest og masse alkohol?

"For 99,9 prosent av befolkningen vil det være et karrieremessig selvmord å være med. Programmet er tufta på å framprovosere episoder knyttet til sex, alkohol og skandaler. Sikkert moro der og da, men ikke det klokeste å bli husket for om man trenger en ripefri CV."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Normal og normal, du... Han har nå meldt seg på Paradise Hotel. ;)

 

Hvem ville sagt nei til sol, fest og masse alkohol? Og Maren virker ganske lett på tråden. dette virker som ett lotteri...

 

De som vil ha en ripefri CV.

 

Edit: Latias var først.

Endret av DiNozzo
Lenke til kommentar

Tok sånn språktest på P3, svarte feil på alle med vilje :p

 

Du ble dårlig nok for Paradise Hotel.

Dette er så dårlig at du kunne sklidd rett inn på Paradise Hotel. Og kanskje du er tidligere deltaker til og med? Eneste å gjøre nå er å forsøke og etablere dine egne uttrykk som språknorm. Lykke til!

 

Den som har laget testen er ikke helt stødig i norsk heller, ser jeg...

Evt. er det bare du som ikke har fulgt med i norsktimen. Riktig å bruke "og" i det tilfellet.

 

Nei, det er "å" som er riktig her.

 

Eneste du kan gjøre nå er å forsøke å finne ut hvorfor det er slik...

 

Edit:

 

Hint: setningsanalyse

Endret av pifler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok sånn språktest på P3, svarte feil på alle med vilje :p

 

Du ble dårlig nok for Paradise Hotel.

Dette er så dårlig at du kunne sklidd rett inn på Paradise Hotel. Og kanskje du er tidligere deltaker til og med? Eneste å gjøre nå er å forsøke og etablere dine egne uttrykk som språknorm. Lykke til!

 

Den som har laget testen er ikke helt stødig i norsk heller, ser jeg...

Evt. er det bare du som ikke har fulgt med i norsktimen. Riktig å bruke "og" i det tilfellet.

 

Nei, det er "å" som er riktig her.

 

Eneste du kan gjøre nå er å forsøke å finne ut hvorfor det er slik...

 

Edit:

 

Hint: setningsanalyse

 

Begge kan være riktige, men betydningene er forskjellige. Men i den setningen ser det ut som om å er mest riktig.

Lenke til kommentar

Begge kan være riktige, men betydningene er forskjellige. Men i den setningen ser det ut som om å er mest riktig.

 

Fortidsprøven:

 

Å forsøke å etablere

forsøkte å etablere

 

Kun det første bytter tid, ergo "å".

 

For å utdype enda litt til, slik at det ikke utarter seg... om det skal brukes "og" må verbene være to separate hendelser/aktiviteter.

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Herregud. Dersom dere skal innlede en norskdiskusjon, vær iaf sikker på språkbruken. Du kan selvsagt ikke bruke "og" i den sammenhengen. Korrekt bruk er "å"

 

Beklager at det ble litt off topic, men jeg klarer ikke å la være å korrigere når jeg blir feilaktig rettet på og fortalt at jeg ikke har fulgt med i norsktimen. Skal man være arrogant, bør man være sikker på at man har rett. Dessuten er det greit å rette det opp, slik at ikke flere begår samme feilen...

 

Uansett, det var bare ment som en kort kommentar til en småironisk å/og-feil i en test som skal teste norsk rettskriving, og nå som det er rettet opp kan vi legge denne diskusjonen død, og heller fokusere på trådens egentlige tema :)

Lenke til kommentar

Og eller å?

 

Introduksjon

Infinitivsmerket å og den sideordnende konjunksjonen og blir uttalt likt. Derfor er mange i tvil når de skal bruke disse ordene i skrift.

 

Regelen er slik:

Å er infinitivsmerket og kan bare stå sammen med et verb i infinitiv.

Og er en konjunksjon og binder sammen to eller flere ord og setninger.

 

Eksempel:

Jeg liker å spille fotball.

Jeg liker å spille fotball og håndball.

 

Den største vanskeligheten ligger i at og også kan stå foran en infinitiv, nemlig når og, for eksempel:

Han kan lese og skrive.

 

Vi kan teste om vi gjør det riktig på flere måter:

 

1) Prøv deg frem ved å sette inn både-og: Han kan både lese og skrive.

2) Prøv å sette de to infinitivene i preteritum (fortid). Han leste og skrev. Da ser du klart at det dreier seg om to sideordnede handlinger.

Endret av Overdox
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal vi si at grammatikkanalysen legges død nå, kanskje? :)

Det synes jeg også. Man kan ikke forvente at de som ser på Paradise Hotel kan særlig mye om gramatikk.

Elsker generaliseringen! Takk for at du drar oss alle under en kam!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...