Gå til innhold

Her er superbredbånd-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget er vel heller at økt upload skaper en større trafikkøkning en tilsvarende økt download.

 

AtW

Poenget er akkurat det jeg sier, det koster ISPene mer penger å sende data ut av nettet.

 

Jeg synes det er en nyanseforskjell mellom de to påstandene. Det blir som forskjellen mellom høyere drivstofforbruk og dyrere bensin.

 

AtW

Lenke til kommentar

Uluen: Ta deg en tur til Shell og prut på pølsa de har liggende. Er like umulig det som å prute på ISP-giganter som Telenor.

Så, det at jeg fikk satt ned prisen på mitt abonnement med 100,-/mnd. er bare noe jeg innbiller meg? :roll:

 

Hva med å prøve før du slenger med leppa..?

Hadde jeg ikke jobbet hos en av disse gigantene hadde jeg ikke sleng med leppa heller. Hvilken ISP var dette, og var det under Antichurn?

Lenke til kommentar

Å sammenligne Norge med Sverige blir som å sammenligne epler og pærer. I Sverige har de skyhøye etableringskostnader og lave månedsavgifter. I Norge er det mottsatt.

 

Bare bullshit!

 

Bestilte fiber inn til et av våre kontor i Sverige, og det innebar å grave opp asfalt og hele pakka.

Der kom installasjonen på ca 10k skr.

 

Banetele skulle ha ca 80k nkr for tilsvarende jobb her, samt en langt høyere mnd pris.

Endte opp med at vi la fiberen selv inn til noden dems her.

Lenke til kommentar

Burde vært nye definisjoner på dette.

 

Internett-tilkobling - ingen krav, man skal kunne åpne e-post uten å pinge ut

Bredbånd - minst 5/1, helst 5/5.

Superbredbånd - minst 50/50.

 

überbånd - minst 100/100

 

osv.

 

I dag reklameres jo alt som supert. Telenor reklamerer vel fortsatt med 10 x raskere enn ISDN!

Hva om 10 år, når kanskje 100/100 er helt standard?

Lenke til kommentar

Jeg spurt min fiberleverandør om de kom til å sette ned prisen nå som det ble større konkurranse i området, men fikk kontant svar at de hadde ingen planer verken om å sette opp farten eller ned med prisen.

Nå fikk jeg i posten i dag at de i stedet setter opp prisen på tv delen med 60 kroner i måneden. (og gir oss noen ekstra fjottekanaler vi aldri kommer til å bruke) Så nå betaler vi 860 kroner i måneden for billigste tv og data gjennom Fiber. Det begynner å bli ganske stivt. De har riktignok en pakke med 15/15 breibånd, tv og tlf til 917 pr måned med litt høyere hastighet og telefon med på kjøpet.

Lenke til kommentar

Gode nyheter!

Ikke at jeg er noen stor fan av Telenor, men flott å se at de endelig utvider kapasiteten på nettet sitt og tilbyr høyere hastigheter. Måtte det bare få leverandører av fiber til å våkne, både når det gjelder utbygging og pris.

 

Jeg kan få hele rekka her hjemme:

19338845.jpg

Endret av Solaris
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkverdig at når man bor i et boligfelt med mange tusen husstander, at det ikke er et større antall sentraler som sørger for at flere enn en brøkdel får tilbudet. Det blir merkelig for meg at man prioriterer produkter som gjør at bare noen få i et tett konsentrert boligfelt kan få det.

 

Det hele blir redusert til en slags PR kampanje for å tilfredstille andre enn kundene.

 

Jeg savner en mer helhetlig utbygging og bredere satsing.

Når skal man begynne å fornye et snart 100 år gammelt nett som bare leder inn i teknologiske blindgater og kraftige innsnevringer?

 

Det handler om å utvikle landet mot fremtiden og det er skremmende at vi ikke gjør mer enn dette i et av verdens rikeste land. Her sparer man seg til fant på faretruende mange områder.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er fordi man har kobberlinjene koblet inn i huset og bruker disse. Dvs. en ren nettavgift på lik linje med nettavgift på strøm. Egentlig noe latterlig siden vedlikeholdsarbeidet er minimalt og nyutviklingen heller ikke er tilstede. Vi betaler for noe som ble gjort for en mannsalder siden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bygg ut et skikkelig fiber nett til alle slik som i sverige da kan man begynne å snakke om superlinjer.

 

 

Vel, "fiber til alle" finnes ikke i sverige. Nærmeste vi kommer til "fiber til alle" er sør-korea.

 

Internet_connect_speeds_by_country.png

 

 

Det er bedre fiberdekning i sverige, og hovedårsakene er som følger.

 

 

1. 9.3 millioner innbyggere mot våre 4.9

2. Fiberutbygging er heftig subsidiert

3. Flere bor i byer/store tettsteder.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...