Gå til innhold

Her er superbredbånd-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg ble sjokkert over prisene og de elendige hastighetene som tilbys i Norge. Selv bor jeg i Sverige, og har 100/100 via fiber for 375 kr i måneden. Her har dere en link med priser fra de ulike operatörene her: http://www.mora.opennet.se/serviceguide/category.php?category=39

Her ser det jo faktisk ut som om kommunene er involvert på infrastruktursiden.

Det hadde aldri gått i Norge - her skal kun kommersielle aktører slippe til. Kostnadene ved å bygge ut infrastruktur betyr som regel at man får én tilbyder over xDSL, én tilbyder over kabelnett, og én tilbyder over fiber, i beste fall. (Mange har bare ett alternativ.) Det blir jo en form for konkurranse ut av det, men det ser ikke ut til at prisene drives nedover i særlig høyt tempo.

Lenke til kommentar

I Sverige har kommunerna mottagit statligt och EU-stöd för att bygga fibernäten sedan har dom bjudit in olika leverantörer i näten. Man vill nog inte bosätta sig i en kommun där snittåldern i kommunstyrelsen är över 60 :-) Det skall sägas att kvalitén och mängden hushåll som fått tillgång till fibern varierar KRAFTIGT. Priserna däremot håller sig generellt sett låga tack vare den fria konkuransen mellan operatörerna. Bidragen har i många tillfällen även täckt anslutningsavgifterna för hushållen så dom kan variera som från i min brors fall, 1500 kr för fiber + fiberkonverter monterat i huset till rena fantasibelopp bara för att få fibern grävd fram till huset. Själv har jag köpt hus i Norge nu och kommer satsa på NGT som operatör då jag haft dåliga erfarenheter med både Telenor och Powertech.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...