Gå til innhold

[Løst] Statisk elektrisitet hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bygge en ny pc, og har skaffet meg et armbånd som har en krokodille-munn på andre siden. Men etter mye lesing på nettet, så har jeg ikke kommet fram til et klart svar på hvor man skal koble den til.

Folk sier man skal feste den til et sted på kabinettet uten noe maling. Men mitt kabinett er malt i svart overalt. Men burde jeg droppe armbåndet og bare koble PSUen til veggen mens den er av og ta på den?

 

Jeg har ikke veldig lyst til å ødelegge komponentene..

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn helt optimalt så bør både du, kabinettet og underlaget du legger alle komponentene på være tilkoblet jording via disse armlenkene og antistatisk matte.

 

OBS! Dette skal man ikke gjøre selv med vanlig kabel!

Det skal være innebygget en motstand på normalt 1Mohm i slike tilkoblinger, for å unngå alvorlig strømgjennomgang ved feil på elektrisk utstyr.

 

Men det er vanligvis ikke så enkelt å få til i heimen, så da er alternativet å koble seg selv til metall kabinettet slik at man har samme potensiale som dette.

Stort sett så holder jo det, men det kan alikevel være ulikt potensiale mellom deg+kabinettet, og den komponenten du plukker opp/setter inn.

Er normalt noe blankt metall inne i kabinettet ett eller annet sted, hvis ikke bruk en skrue som noen nevnte her.

 

Legger du frem alle delene på et sted, holder det ryddig og ikke subber rundt med plastsko og kunststoff på deg (Fleece genser er fy fy) bør det gå greit.

Ta gjerne delene ut av ytterembalasjen først, slik at de bare ligger i den antistatiske posen eller lignende.

 

Prøv å unngå berøring av kontaktflater og komponenter på delene du monterer, hold de i kantene og i braketten der det er mulig.

 

Lykke til! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og alle maskinene fungerer enda, uten at noen komponenter har takket for seg? Husk på at de fleste skader forårsaket av statisk elektrisitet ikke viser seg med en gang, men heller går utover levetiden.

Alle maskinene har vært i vigør fram til pensjonsalder. Aldri opplevd at noen komponenter har sluttet å virke.

Lenke til kommentar

Om du har en jordet stikkontakt i nærheten, så kan du koble til der. Altså ikke til en av fasene, men til jord.

 

Og der kom den vanlige misforståelsen om statisk elektrisitet igjen, at det skal kobles til jord.

Kan bare gjenta som så mange ganger før: jording til stikkontakt har ingen betydning for statisk elektrisitet.

Kobling mellom kroppen og PC chassis er det som skal til.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp, men der hvor jeg skal montere det er oppå et bord, som sitter på steinfliser så det blir vel ikke så mye problemer forhåpentligvis..

Jeg tror at viss du når du jobber, "jorder" deg sjøl ved å ta i kabinettet mer eller mindre hele tiden, så er det meste av problemet redusert.

Endret av Læremester
Lenke til kommentar

Om du har en jordet stikkontakt i nærheten, så kan du koble til der. Altså ikke til en av fasene, men til jord.

 

Og der kom den vanlige misforståelsen om statisk elektrisitet igjen, at det skal kobles til jord.

Kan bare gjenta som så mange ganger før: jording til stikkontakt har ingen betydning for statisk elektrisitet.

Kobling mellom kroppen og PC chassis er det som skal til.

Eh, hva? Jeg snakker altså om å koble det antistatiske armbåndet til jord, og siden de færreste vanlige husholdninger har egne jordledere til slikt formål så kan man bruke en jordet stikkontakt i stedet. Da lades kroppens statiske elektrisitet ut mot jord.

Lenke til kommentar

Og der kom den vanlige misforståelsen om statisk elektrisitet igjen, at det skal kobles til jord.

Kan bare gjenta som så mange ganger før: jording til stikkontakt har ingen betydning for statisk elektrisitet.

Kobling mellom kroppen og PC chassis er det som skal til.

 

Nå vil jo jeg si akkurat det motsatte da, er vanlig misforståelse at det å koble seg til PC chassis gir bra ESD sikring....

 

Er ingen problem å lade opp både deg selv og et PC chassis til noen tusen volt, der du subber med acryl/nylon strømpene dine over laminatgulvet med kabinettet i hånden.

Så setter du kabinettet på et isolerende underlag, og kobler deg selv til kabinettet med armlenken. Flotte greier det, helt til du tar i en annen komponent som ligger der å slenger, og sender en fin ladning fra deg og kabinettet over til den komponenten.

 

Så for å ha en god ESD sikring, skal både du, chassiset og underlaget der alle andre komponenter ligger på, kobles til jord! Er det ikke koblet til jord, har ikke ladningen noe sted å gjøre av seg. Den vil selvfølgelig fordele seg best mulig utover de ulike delene, og minker således.

 

Når det er sagt, går det jo stort sett greit å gjøre tingene på andre måter også.

Men ikke alltid......

Lenke til kommentar

Når du tar i kabinettet blir du utladet. Det holder i lange baner at hele arbeidsplassen er koblet til samme potensiale. Tilkobling til jord er overflødig.

Misforståelsen ligger i at 'jord' er noe spesiellt. Det er det jo ikke. Det er bare en referanse, mest kjent som sikkerhetsjord i strømnettet. Men dette har ingen relevans til statisk elektrisitet.

 

Det ville jo ikke være noe problem å lade opp arbeidsplassen, PC og deg selv til en million volt, det ville ikke påvirke komponentene.

Forutsatt at alt er helt isolert fra jord. Poenget er bare at alt har samme potensiale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, poenget er at alt har samme potensiale. :thumbup:

 

Og det kan man ikke garantere, om man legger mange forskjellige ting utover et isolerende underlag. Noe de fleste bord og gulv gjerne er.

Går man frem og tilbake for å hente deler, gnisser klær mot innpakningen på utstyr osv, så vil gjerne de ulike tingene få ulike ladninger. Og de forsvinner ikke før man lader de ut mot noe....

Og da er moder jord en kjekk ting å ha.

Om man ikke har tilgang på jord enten gjennom det elektriske nettet, eller via egen jord, kan man bruke et felles koblingspunkt for alt ESD utstyret.

 

Er også en annen viktig funksjon til den motstanden som skal ligge i armlenker og lignende ESD utstyr enn å beskytte mot personskader.

Den sørger for at eventuelle ulike potensialer jevner seg ut litt gradvis, slik at man unngår den utladningen som plutselig skjer ellers. Selve gnisten i seg selv kan nemlig skade komponenter i nærheten, uten å være i kontakt med det som lagde gnisten.

 

Et lite tankekors:

Vi merker normalt ikke en utladning på kroppen før spenningen har kommet opp i 3-4000 volt, de mest følsomme komponentene tar skade av 10-100V.

 

Men nok om det. Jeg kan ihvertfall tilstrekkelig til mitt eget bruk om ESD sikkerhet etter mange år som serviceelektroniker, og et par-tre ESD kurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IKKE ha strømforsyningen tilkoblet mens du jobber.Ikke noe vits i det.

 

Fest armbåndet til en metallisk del som ikke er malt på kabinettet.

Skru for eksempel inn en skrue i kabinettet.og fest klemmen til den om alt er malt.

 

Så lenge du og kabinett er koblet sammen, så er du så sikret mot statisk utladning som du kan bli uten relativt mye utstyr.

 

Ha alltid armbåndet på når du håndterer deler. La delene ligge i antistatic posene frem til du skal bruke de. Sørg for at du har delene innen armlengdes avstand når du begynner å bygge. Så du ikke subber frem og tilbake over teppe el for å hente deler.

 

Da har du gjort det folk flest kan for å unngå å skade utstyret.

 

Ville ikke koblet armbåndet til jord i stikk kontakten.

 

Da er store deler av poenget borte.

Da kan fortsatt du og kabinettet ha forskjellig potensial.

Noe som kan skape statisk utladning/gnist.

 

Hovedpoenget er at du og kabinettet har samme potensial.

For å minske faren for statisk utladning/gnist.

Helt trygg blir du ikke før du har fullt sett med antistatiske matter ol.

Men det blir for dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...