Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Glimti: Jeg spør igjen siden det åpenbart ikke var så greit. Vil du fortsette å legge ut denne linken og påstå at:"Hamas anerkjenner Israels eksistens" når linken du selv viser til sier at:"Hamas kan komme til å vurdere en formell anerkjennelse av staten Israel, mener Meshaal."

 

Jeg vil påstå at det er direkte uærlig å gang på gang slenge ut samme påstanden, unngå å svare når det viser seg at du tar feil, og så legge den ut igjen en stund senere. Det blir derfor også særdeles lite kledelig at du avslutter innlegget ditt med å snakke om serriøsitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har lest artikklene flere ganger. Men slikt som at Israel er en realitet og det alltid vil være en stat som heter Israel og at problemet ikke er Israels eksistens, men det faktum at det ikke er etablert en palestinsk stat er kansje ikke så viktig å lese for deg?

 

Nå finner du på meninger til meg, det er fryktelig userriøst og du unngår, som vanlig, å svare på spørsmålet. Denne debatten ødelegges av at man skal diskutere det samme igjen og igjen og unngå å svare der man mangler svar. Særlig det å aldri innrømme feil eller prøve å se saken fra flere sider er veldig ødeleggende. Det er også noe du ser ut til å ha problemer med.

 

Spørsmålet står, skal du fortsette å påstå ting du er blitt gjort oppmerksom på at er feil eller skal du ta det til deg og prøve å drive debatten fremover, i stedenfor å gjennta det samme flere ganger.

Lenke til kommentar

Spørsmpålet står det Glimti. Du legger ut en link der du påstår at den sier ting den ikke gjør. Dette kalles gjerne løgn. Du blir gjort oppmerksom på at påstanden din er feil. Du velger så å overse dette. Du blir konfrontert med det igjen, fordi man er vant til at du gjerne kommer med den samme linken igjen, til tross for at du er gjort oppmerksom på at det er feil. Du tar ingen selvkritikk, tvert i mot, du anngriper motdebatanten.

 

Vil du fortsette slik eller vil du kanskje heller ha en konstruktiv debatt? Er ikke ett par hundre sider med den samme ekstreme skyttergravsdiskusjonen nokk?

Lenke til kommentar

Nå finner du på meninger til meg, det er fryktelig userriøst og du unngår, som vanlig, å svare på spørsmålet. Denne debatten ødelegges av at man skal diskutere det samme igjen og igjen og unngå å svare der man mangler svar. Særlig det å aldri innrømme feil eller prøve å se saken fra flere sider er veldig ødeleggende. Det er også noe du ser ut til å ha problemer med.

 

Spørsmålet står, skal du fortsette å påstå ting du er blitt gjort oppmerksom på at er feil eller skal du ta det til deg og prøve å drive debatten fremover, i stedenfor å gjennta det samme flere ganger.

 

Ta deg sammen. Det er ikke slik at mine meninger, påstander eller linker er tilbakebevist bare fordi en annen bruker kommer med noe annet! INGEN av de påstandene jeg har kommet med er tilbakebevist og du driver ikke debatten framover ved å påstå at jeg snakker om noe som er tilbakebevist for det er løgn! Hamas har sagt forskjellige ting, men det som jeg har vist til gang på gang er at de modererer seg og har gjort det i årevis alt, men dette nekter Israel såvel som USA å innse! Som jeg sa var Israel IDIOT som aldri ville høre snakk om en palestinsk forsoning og samlingsregjering som inkluderte Hamas! De hadde fri tilgang til å snakke med alle palestinerne istedefor bare med Fatah, men de forspilte det og ødela dermed kraftig for seg selv! Og spørsmålet gjenstår: Hvordan skal Hamas kunne vise at de mener alvor når de aldri blir tatt seriøst?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finner du på meninger til meg, det er fryktelig userriøst og du unngår, som vanlig, å svare på spørsmålet. Denne debatten ødelegges av at man skal diskutere det samme igjen og igjen og unngå å svare der man mangler svar. Særlig det å aldri innrømme feil eller prøve å se saken fra flere sider er veldig ødeleggende. Det er også noe du ser ut til å ha problemer med.

 

Spørsmålet står, skal du fortsette å påstå ting du er blitt gjort oppmerksom på at er feil eller skal du ta det til deg og prøve å drive debatten fremover, i stedenfor å gjennta det samme flere ganger.

 

Ta deg sammen. Det er ikke slik at mine meninger, påstander eller linker er tilbakebevist bare fordi en annen bruker kommer med noe annet! INGEN av de påstandene jeg har kommet med er tilbakebevist og du driver ikke debatten framover ved å påstå at jeg snakker om noe som er tilbakebevist for det er løgn! Hamas har sagt forskjellige ting, men det som jeg har vist til gang på gang er at de modererer seg og har gjort det i årevis alt, men dette nekter Israel såvel som USA å innse! Som jeg sa var Israel IDIOT som aldri ville høre snakk om en palestinsk forsoning og samlingsregjering som inkluderte Hamas! De hadde fri tilgang til å snakke med alle palestinerne istedefor bare med Fatah, men de forspilte det og ødela dermed kraftig for seg selv! Og spørsmålet gjenstår: Hvordan skal Hamas kunne vise at de mener alvor når de aldri blir tatt seriøst?

 

Jeg vet ikke hvordan de skal kunne vise at de blir tatt serriøst. Mye av grunnen til at jeg ikke engasjerer meg særlig i denne tråden lenger er jo nettop at den gjerne er kapret av ekstremister som deg selv og har endt opp som en evigvarende skittkasting og skyttergravskrig. Jeg har ikke gått inn i en diskusjone om Hamas med deg. Jeg har spurt deg om du har tenkt til å fortsette å påstå ting som ikke er sant, for dermed å overse dette.

 

Du hevder at linken din beviser at Hamas anerkjenner Israel, linken din sier at: "Hamas kan komme til å vurdere en formell anerkjennelse av staten Israel, mener Meshaal."

Altså tar du beviselig feil i ditt innlegg, og det er vell ikke første gangen du kommer med denne linken heller?

 

Men jeg ser igjen at du ikke vil innrømme feil eller vike en tomme, selv om det er ganske klart at påstanden din er direkte feil, og det ser ut til at du bevisst lyver når du poster den. Det er trist, og debattanter som deg tror jeg er en av hovedgrunnene til at debatten ikke har beveget seg noe i løpet av flere hundre sider og noen års diskusjon. Man ser det man vil se, og overser resten. Det er trist å se.

Lenke til kommentar

Les overskriften på ny...

Dette er det som står:

Lederen for Hamas-myndighetene på Gaza-stripen sier at den islamistiske bevegelsen støtter en palestinsk stat på territoriene som Israel har okkupert etter Seksdagerskrigen i 1967.

 

Det står ingen ting om at Hamas anerkjenner Israel, det står kun at Hamas godtar en Palestinsk stat innenfor de nevnte grensene. De sier ingenting om at de ikke vil fortsette å forøke å utslette Israel.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Med litt andre ord: De går vekk ifra kravet om at Staten Palestina skal inkludere det som i dag er de anerkjente grensene til Staten Israel!

Det eneste de sier er at de støtter opprettelsen av en stat innenfor disse grensene.

De sier ingenting om at de ikke senere vil kreve resten av området også.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...