Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Israel har jo gjort det helt klart at det ikke er aktuelt for dem med en enstatsløsning så nei, de israleske jødene kan ikke leve i fred med palestinerne i samme land!

 

Israel ble opprettet som en stat for jøder, altså ikke en arabisk stat. Skal enn kjøre inn millioner på millioner av arabere i Israel, så blir det jo en arabisk stat iløpet av 1 dag.

 

...så jeg forstår jo at Israel ikke støtter ett slikt forslag hahah!

Endret av Chi Spurger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Israel har jo gjort det helt klart at det ikke er aktuelt for dem med en enstatsløsning så nei, de israleske jødene kan ikke leve i fred med palestinerne i samme land!

 

Israel ble opprettet som en stat for jøder, altså ikke en arabisk stat. Skal enn kjøre inn millioner på millioner av arabere i Israel, så blir det jo en arabisk stat iløpet av 1 dag.

 

...så jeg forstår jo at Israel ikke støtter ett slikt forslag hahah!

 

Men den planen om en jødisk stat inkluderte en palestinsk side om side med den jødiske. Og forøvrig må det komme en løsning og problemet er at Israel akkurat som du gjør her hverken vil åpne for en enstatsløsning eller en tostatsløsning...

 

Det bor arabere i Israel, og Israel har ikke noe mot det.

 

De diskrimineres som bare det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke anbefalt å se på israelsk UD som en troverdig kilde. Hvis man f.eks vil gå igjennom hva som skjedde under clinton-forhandlingene, vil jeg heller anbefale israelske forskere.

 

Når det gjelder krigene, finnes det masse god informasjon fra israelske historikere som Avi Shlaim, Tom Segev, Benny Morris etc. En god bok som går igjennom de fleste krigene er The Iron Wall, skrevet av Shlaim.

Leser du i det heletatt hva jeg skriver?

Jeg sier at når man leser ensidige kilder fra den ene siden, bør man også kunne lese ensidige kilder fra den andre.

 

Jeg sier ikke at Israelk UD er noen god kilde alene.

Jeg sier at dersom man leser ensidig fakta fra Gilbert og Fosse, kan man også med fordel lese ensidig fakta fra den andre siden.

 

Jeg leser selvfølgelig hva du skriver, men jeg ser ikke noe poeng i å anbefale dokumenter fra israelsk UD hvis man leser en bok fra Gilbert og Fosse.

 

Hvis noen f.eks bare hadde brukt israelsk UD som kilde, hadde jeg aldri anbefalt personen å lese en bok fra Gilbert og Fosse.

 

Det fornuftige er å lese korrekt informasjon, fra troverdige kilder, og jeg har allerede nevnt noen av dem.

Endret av Nonzchi
Lenke til kommentar

Israels president Shimon Peres advarer mot å holde demokratisk valg i Egypt:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article4020650.ece

 

Der ser man jo hvor latterlig det er at Israel smykker seg med å være Midtøstens eneste demokrati når de selv advarer mot å holde demokratiske valge... :!:

De hadde demokratiske valg i Gaza også, du ser hvilke galninger som styrer der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Diskriminering forekommer - Israel er ikke perfekt, men det er ikke stort verre enn minoriteter i Europeiske land møter på.

Kan du nevne noen europeiske land som systematisk meier ned minoriteters hus & hjem med bulldozere?

I farten kommer jeg på Tyrkia, de har en ganske interessant holdning til kurdere.

 

edit: Sveits forbød jo minareter i fjord :)

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskriminering forekommer - Israel er ikke perfekt, men det er ikke stort verre enn minoriteter i Europeiske land møter på.

Kan du nevne noen europeiske land som systematisk meier ned minoriteters hus & hjem med bulldozere?

I farten kommer jeg på Tyrkia, de har en ganske interessant holdning til kurdere.

 

edit: Sveits forbød jo minareter i fjord :)

 

Men ikke pga. rasisme. De ville bare ikke at tårnene skulle trekke så stor oppmerksomhet, siden de ruger så høyt og vises så godt. Moskeer uten minareter er fortsatt lov.

Lenke til kommentar

Kan du nevne noen europeiske land som systematisk meier ned minoriteters hus & hjem med bulldozere?

Frankrike.

Forøvrig meier hverken Israel eller Frankrike ned alle minoriteters hus,

kun de som er ulovelig satt opp.

 

Som regel gjelder dette beduiners(et nomade-folk som ikke bosetter seg noe spesielt sted men reiser rundt) improviserte leirer i Israel, og sigøynere i Frankrike(som lever på samme måte).

 

Men ikke pga. rasisme. De ville bare ikke at tårnene skulle trekke så stor oppmerksomhet, siden de ruger så høyt og vises så godt. Moskeer uten minareter er fortsatt lov.

hehe, jeg regner med dette var ironisk? :p

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg leser selvfølgelig hva du skriver, men jeg ser ikke noe poeng i å anbefale dokumenter fra israelsk UD hvis man leser en bok fra Gilbert og Fosse.

 

Hvis noen f.eks bare hadde brukt israelsk UD som kilde, hadde jeg aldri anbefalt personen å lese en bok fra Gilbert og Fosse.

 

Det fornuftige er å lese korrekt informasjon, fra troverdige kilder, og jeg har allerede nevnt noen av dem.

Det kan være nyttig å lese forklaringen til partene i konflikten også, dersom man bare ikke glemmer at man leser partisk informasjon, slik både Gilbert&Fosse, og Israelsk UD er.

 

Selv om man leser bøker fra historikere betyr det forøvrig ikke at det de skriver ikke er partisk. Historikere har gjerne en mening om saken og skriver deretter, spesielt deres konklusjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt eldre artikkler om diskrimineringen og rasismen i Israel:

 

Israelske velgere tror ikke på endring:

 

- Israel er ikke noe demokrati, det er en rasiststat der bare jøder skal ha det bra, slår 64 år gamle Mahmoud fast.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=540763

 

Arabiske jernbanefolk fikk sparken i Israel:

 

Israels avtroppende statsminister Ehud Olmert har innrømmet at arabere og israelere ikke stiller likt når de søker jobb. De lider under en utålelig diskriminering, sa han under en parlamentshøring i fjor.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=561628

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...