Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Israel støtter ham og har oppfordret Vesten til å gjøre det samme så det er ikke noe grunnlag for å hakke på palestinerne!

Jeg hakker ikke på noen.

Jeg synes ikke det er lett å si hva som er best for Egypt eller midtøsten generelt... Mubarak, en diktator, eller noe demokratisk, men ukjent og i verstefall islamister og et nytt Iran?

 

Men jeg har fått inntrykk her av at en del her inne på forumet at en del palestina-støttere kritiserer Israel for å støtte Mubarak.

Nå viser det seg altså at Palestinerne støtter han like mye.

Og av samme grunn som Israel, de ønsker fred og stabilitet, ikke krig og elendighet.

 

Og både Israel og PA er engstelige for at et nytt Egyptisk regime skal fore Hamas med våpen.

Et Hamas backet opp av Egypt er det siste midtøsten trenger, og en garanti for en krig man ikke har sett maken til de siste tiårene.

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

USA er også livredde for at nok en venn skal bli en fiende slik det gikk med Iran. Og Fatah ønsker absolutt ikke noe sterkere Hamas. Tverti imot har han sagt at han er for blokaden. En krig vil ikke noen være tjent med uansett, men nå som det uansett er faktum at Mubarak forsvinner blir det spennende å se hva som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan du liksom vite og analysere hvordan egypterne og jordanerne tenker?

Jeg kan selvfølgelig ikke lese tanker. Det er det ingen som kan.

Men ser du på hva befolkningen i Jordan og Egypt mener,

og ser på historien mellom Israel/Egypt/Jordan og den arabiske verden,

og hvordan relasjonene er mellom landene i dag,

er det en rimelig antakelse.

 

 

Edit:

Det kan selvfølgelig hende at araberne ikke ville gått til angrep på Israel selv om jødene var ute av stand til å forsvare seg tilstrekkelig.

 

Men det er som sagt mer sansynlig at de nettopp ville gått til angrep.

Og jeg pleier ikke gamble med halvparten av verdens jødiske befolknings liv som innsats, og det vil heller ikke Israel.

 

Det kan faktisk hende at egypterne for lengst e rlei av krig og konflikter og bare ønsker å leve i fred slik du og andre vil ha det til at Israel vil! Og i det tilfellet vil det ikke skje noe som helst med fredsavtalen mellom de to landene. Og hvis du ikke vet det så brøt Israel et punkt i den fredsavtalen under kigen mot Gazastripen da de fløy med militære fly over Egypt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan gå tyve år i samfunnet uten å møte noen som ønsker dødsstraff. På dette forumet trenger jeg ikke vente like lenge. Du tar uansett poenget mitt.

 

Nja, det er jeg faktisk ikke helt sikker på. Det kan vel så mye dreie seg om hvilke miljøer du vanker i.

 

Det er vanskelig å regne med de som ikke sier noe, ja.

 

Så dermed vet man aldri nøyaktig hvor stort tallet er hverken på ja-siden eller nei-siden.

 

Dette er en analyse fra din side. Siden verken du eller jeg kan vite hva Sharon tenkte er det ganske usannsynlig at vi kan vite noe som helst.

 

Finner du noen annen forklaring? Skal jeg se om jeg finner artikkel?

 

Jeg mener at enhver fornuftig administrasjon bør falle bakover om det gjør det mulig å snakke med ham. Om Fayyad faller fordi den israelske regjeringen nekter å være fornuftig blir jeg ganske irritert på Netanyahu.

 

Og Israel kommer helt sikkert ikke til å vise noen forunft. Ikke så lenge de har den regjeringen de har nå...

 

Bosetterne er sivile. Å angripe dem er og blir illegitimt, dette har vi vel også diskutert før.

 

Ja, det har vi, men nå er det jo oppe igjen. 1) Bosetterne velger selv å bosette seg på okkupert jord. 2) De angriper selv sivile palestinere og som du selv har sagt har de noen ganger militærets "velsignelse" til å gjøre dette.

 

Problemet med Arafat var til en viss grad at han sa andre ting på arabisk enn han sa på engelsk. Han ønsket nok fred. Og han hadde sine gode sider. Men vi skal ikke glemme hans mørke sider.

 

Poenget mitt er at det var de gode sidene han viste i sitt senere liv. Om han burde ha sagt ja til tilbudet han fikk av Ehud Barak under Camp Davidforhandlingene kan sikkert diskuteres både opp og ned og fram og tilbake, men det er nå fakta at han ville gjenoppta forhandlingene med Ariel Sharon da han avløste Barak som statsminister, men Sharon vendte ham konsekvent ryggen!

 

PA og Hamas? Tja.. Kanskje, det er i alle fall teoretisk mulig.

 

De ble enige om en samlingsregjering og de har hatt samtaler mellom hverandre siden. Men merk deg at Israel ikke ønsker en slik palestinsk forsoning.

 

Jo, men det ligger alltid under.

 

Alltid under hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muslimsk brorskap i Egypt vil si opp fredsavtalen med Israel:

 

http://www.dagbladet.no/2011/02/03/nyheter/egypt/utenriks/demonstrasjon/israel/15300617/

 

Skjønner du nå hvorfor Israel vil ha Mubarak som leder i Egypt fortsatt? Og det har vel alle skjønt at om det Muslimske brorskap kommer til makten i Egypt og gjerne flere arabiske land vil det bli en mye verre situasjon enn det er nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag ligger det mellom 40.000 og 60.000 raketter i Sør-Libanon som kan nå Tel-Aviv. Derfor har Israel flyttet kampfly og nesten hele luftforsvaret til Negev-ørkenen.

 

Poenget er?

 

Israel frykter også nå at palestinske terrorgrupper kan få tak i Katysha-raketter fra Iran gjennom Egypt nå som situasjonen er slik som den er i Egypt nå.

 

Som sagt så er de ikke terrorister og Israel driver konstant og ruster opp militæret så selvsagt gjør de andre partene det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Idag ligger det mellom 40.000 og 60.000 raketter i Sør-Libanon som kan nå Tel-Aviv. Derfor har Israel flyttet kampfly og nesten hele luftforsvaret til Negev-ørkenen.

 

Poenget er?

 

Israel frykter også nå at palestinske terrorgrupper kan få tak i Katysha-raketter fra Iran gjennom Egypt nå som situasjonen er slik som den er i Egypt nå.

 

Som sagt så er de ikke terrorister og Israel driver konstant og ruster opp militæret så selvsagt gjør de andre partene det også.

 

Poenget er at det er konstant en trussel fra araberlandene mot Israel, som du nærmest nektet for tidligere.

 

De palestinske miltante gruppene går kun etter sivilie Israelere, så jo, det er terrorister. Og det er også et stort poeng når det gjelder Israels kontroll av forsyninger til Gaza, når de er ute etter våpen som de kan bruke mot Israel.

 

Idag ligger det mellom 40.000 og 60.000 raketter i Sør-Libanon som kan nå Tel-Aviv. Derfor har Israel flyttet kampfly og nesten hele luftforsvaret til Negev-ørkenen.

 

Israel frykter også nå at palestinske terrorgrupper kan få tak i Katysha-raketter fra Iran gjennom Egypt nå som situasjonen er slik som den er i Egypt nå.

 

Israel har atomvåpen.

 

Tuller du ? :ohmy:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er konstant en trussel fra araberlandene mot Israel, som du nærmest nektet for tidligere.

 

Jada... :roll: De har tilbudt fred og anekrjennelse for lenge siden, men Israel takket plent nei!

 

De palestinske miltante gruppene går kun etter sivilie Israelere, så jo, det er terrorister. Og det er også et stort poeng når det gjelder Israels kontroll av forsyninger til Gaza, når de er ute etter våpen som de kan bruke mot Israel.

 

I det tilfellet er israelerne også terrorister!

Endret av Glimti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er konstant en trussel fra araberlandene mot Israel, som du nærmest nektet for tidligere.

 

Jada... :roll: De har tilbudt fred og anekrjennelse for lenge siden, men Israel takket plent nei!

 

De palestinske miltante gruppene går kun etter sivilie Israelere, så jo, det er terrorister. Og det er også et stort poeng når det gjelder Israels kontroll av forsyninger til Gaza, når de er ute etter våpen som de kan bruke mot Israel.

 

I det tilfellet er israelerne også terrorister!

Nei, for Israel går etter militære mål og ikke utelukkende sivile slik som palestinerne gjør. Herregud. :roll::wallbash:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så å slippe bomnber over boligblokker i tett befolkede boligområder samt skyte raketter inn i store folkemengder hvor det det befinner seg EN ENESTE militant person er å utelukket gå ettter militære mål? Eller å bombe hele nabolag med feks. hvit fosfor er å utelukket gå etter militære mål?

 

Jada... :roll::roll::roll::roll:

 

Det gjør ikke Israel, de bomber steder der det finnes mer enn én militant.

Du snakker alltid om at Israel sender raketter inn i folkemengder, men du kommer verken med kilder eller noe annet.

 

Hvit fosvor blir brukt for å lage kaos og ble brukt av Israel under krigen i 2009 for at det ikke skulle bli en enda farligere situasjon.

Endret av Medlem-205774
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør ikke Israel, de bomber steder der det finnes mer enn én militant.

Du snakker alltid om at Israel sender raketter inn i folkemengder, men du kommer verken med kilder eller noe annet. Du gjør ikke annet enn å påstå idiotiske ting som du rettogslett ikke vet noe om. Du hører bare på propaganda og tror Israel er satan. Du er så jævla godtroende og naiv at det ikke går an. Takk for diskusjonen.

 

Hvit fosfor sier jeg bare.

Lenke til kommentar

 

Det gjør ikke Israel, de bomber steder der det finnes mer enn én militant.

Du snakker alltid om at Israel sender raketter inn i folkemengder, men du kommer verken med kilder eller noe annet.

 

Hvit fosfor sier jeg bare.

 

Hvit fosvor ble brukt for å skape kaos, ikke for å drepe, men for å gjøre situasjonen mindre farlig.Ved å bruke dette gjør de sitausjonen mindre farlig ettersom personer blir sat ut av spill på en ufarlig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...