Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Det eneste de sier er at de støtter opprettelsen av en stat innenfor disse grensene.

De sier ingenting om at de ikke senere vil kreve resten av området også.

 

Men hvis du samtdigi sjekker de andre linkene så har de anerkjent Staten Israel. Det er nettopp den type holdningen du viser her som hindrer for en endelig fredsavtale!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste de sier er at de støtter opprettelsen av en stat innenfor disse grensene.

De sier ingenting om at de ikke senere vil kreve resten av området også.

 

Men hvis du samtdigi sjekker de andre linkene så har de anerkjent Staten Israel. Det er nettopp den type holdningen du viser her som hindrer for en endelig fredsavtale!

Denne "holdningen" er å ikke være naiv. Og naiv er egentlig et dårlig ord for hva du er.

Du ønsker så sterkt at Hamas skal være "snille" at du ikke klarer å innse fakta.

 

Jeg svarte på de linkene du gav ovenfor... Det viste seg nemlig at Hamas ikke anerkjente Israel. For det første sa Hamas at de kanskje ville anerkjenne Israel i etterkant av en palestinsk stat..dvs at de kanskje ville anerkjenne Israel etter at fredsforhandlingene var over.

 

Og i nyere daterte artikler enn de du linker til, sier Hamas at de ikke har anerkjent Israel.

Gav link til en haug med slike uttalelser litt lenger bak her.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Dette handler ikke om Israel, Israel er ikke verdens navle! Egypt er et stort land med en lang og mektig forhistorie.

 

Men klart, Mubarak har vært usedvanlig israelvennlig, noe han har kunnet være fordi han er en diktator og ikke trenger å føye seg etter folket. Folket vil ha større solidaritet med palestinerne, og en hardere linje ovenfor Israel. Det er ikke det samme som å være krigshissende, det er bare tull.

 

I går anerkjente forøvrig Surinam Palestina som stat på 1967-grensene.

Handler ikke om Israel? Hva betyr den davidstjerna som er tegna i panna på Mubarak da?

Er det Egypternes nye symbol for støtte til revolusjon?

Dette er en plakat blant millioner av folk. Hvis du faktisk hadde fulgt demonstrasjonene på f.eks. Al Jazeera, ville du fått med deg at Israel ikke er et relevant emne. Alt handler om hva som skjer internt i Egypt.

Lenke til kommentar

Dette er en plakat blant millioner av folk. Hvis du faktisk hadde fulgt demonstrasjonene på f.eks. Al Jazeera, ville du fått med deg at Israel ikke er et relevant emne. Alt handler om hva som skjer internt i Egypt.

 

 

Jeg ber deg lese ett av mine tidligere innlegg om dette, hvor jeg skriver nettopp dette:

 

http://www.jpost.com....aspx?id=206357

 

Den folkelige opinionen i blant egyptere er:

- Alle egyptere hater israel

 

- Det skal ikke være fred med israel lenger, men de ønsker heller ikke direkte krig.

Men de ønsker å bryte fredsavtalen, og sende militære styrker inn i den demilitæriserte sonen i Sinai, langs Israels grense.

 

- "Vi har hatt fred, men freden har tatt fra oss vår verdighet", dvs, de blir sett ned på av den arabiske verden for å ha fred med jødene.

Dette ønsker demonstrantene å rette på.

 

 

Det er ikke på grunn av Israel at demonstrasjonene pågår, men får demonstrantene viljen sin, vil freden mellom Israel og Egypt bli brutt, og kjangsen for krig og militær opptrapping øker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er en plakat blant millioner av folk. Hvis du faktisk hadde fulgt demonstrasjonene på f.eks. Al Jazeera, ville du fått med deg at Israel ikke er et relevant emne. Alt handler om hva som skjer internt i Egypt.

Jeg ber deg lese ett av mine tidligere innlegg om dette, hvor jeg skriver nettopp dette:

 

http://www.jpost.com....aspx?id=206357

 

Den folkelige opinionen i blant egyptere er:

- Alle egyptere hater israel

 

- Det skal ikke være fred med israel lenger, men de ønsker heller ikke direkte krig.

Men de ønsker å bryte fredsavtalen, og sende militære styrker inn i den demilitæriserte sonen i Sinai, langs Israels grense.

 

- "Vi har hatt fred, men freden har tatt fra oss vår verdighet", dvs, de blir sett ned på av den arabiske verden for å ha fred med jødene.

Dette ønsker demonstrantene å rette på.

 

 

Det er ikke på grunn av Israel at demonstrasjonene pågår, men får demonstrantene viljen sin, vil freden mellom Israel og Egypt bli brutt, og kjangsen for krig og militær opptrapping øker.

Innlegget ditt er ikke relevant for diskusjonen. Det er et intervju, ikke en vitenskapelig undersøkelse. Du trekker grunnløse konklusjoner basert på løsrevne sitater.

Lenke til kommentar

Holder på å lese boken til Erik Fosse og Mads Gilbert, "Øyne i Gaza". Har fått et lite inntrykk av at Israel på det groveste utførte/utfører handlinger som er i mot menneskerettighetene.

 

Har israelittene glemt hvordan de selv ble behandlet under 2. verdenskrig?

Fint du leser om konflikten, men når du leser boka, husk å ha i tankene at den er skrevet at Erik Fosse og Mads Gilbert, begge sterkt Israel-fiendtlige.

Mads Gilbert uttrykkte også støtte for 9/11 terrorangrepet i USA.

Videre var begge to i Gaza, og skriver KUN krigen fra palestinernes side.

 

Leser du bøker som dette, vil jeg også anbefalle deg å prøve se krigen fra Israels synspukt, ved å lese like seriøst gjennom dokumentasjon og informasjon fra Israelsk UD.

 

Om dette er uaktuelt for deg, vil jeg iallefall anbefalle deg å lese artikelen "On proportionality", skrevet av Michael Walzer.

Walzer er en internasjonalt anerkjent filosof med ekspertise innen etikk og "Just war theory", og menneskerettigheter.

Link til artikelen:

http://www.dissentmagazine.org/online.php?id=191

 

Jeg hadde ikke anbefalt å se på israelsk UD som en troverdig kilde. Hvis man f.eks vil gå igjennom hva som skjedde under clinton-forhandlingene, vil jeg heller anbefale israelske forskere.

 

Når det gjelder krigene, finnes det masse god informasjon fra israelske historikere som Avi Shlaim, Tom Segev, Benny Morris etc. En god bok som går igjennom de fleste krigene er The Iron Wall, skrevet av Shlaim.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke anbefalt å se på israelsk UD som en troverdig kilde. Hvis man f.eks vil gå igjennom hva som skjedde under clinton-forhandlingene, vil jeg heller anbefale israelske forskere.

 

Når det gjelder krigene, finnes det masse god informasjon fra israelske historikere som Avi Shlaim, Tom Segev, Benny Morris etc. En god bok som går igjennom de fleste krigene er The Iron Wall, skrevet av Shlaim.

Leser du i det heletatt hva jeg skriver?

Jeg sier at når man leser ensidige kilder fra den ene siden, bør man også kunne lese ensidige kilder fra den andre.

 

Jeg sier ikke at Israelk UD er noen god kilde alene.

Jeg sier at dersom man leser ensidig fakta fra Gilbert og Fosse, kan man også med fordel lese ensidig fakta fra den andre siden.

Lenke til kommentar

Innlegget ditt er ikke relevant for diskusjonen.

Vi diskuterer hvordan en ny demokratisk regjering vil kunne stille seg til Israel.

Det er i høyestegrad relevant.

 

Det er et intervju, ikke en vitenskapelig undersøkelse. Du trekker grunnløse konklusjoner basert på løsrevne sitater.

Jeg har ikke tatt noen konklusjoner i det heletatt, jeg nevnte hva egypterne i intervjuene svarte. Tror du alt som er nevnt i denne debatten er gjort gjennom vitenskapelige undersøkelser? Tror du Aftenpostens artikler som regel er "vitenskapelige undersøkelser"?

Nei, men de godtaes som kilder fordet.

 

Det er dessuten velkjent at freden mellom Israel og Egypt er en såkalt "kald fred", hvor relasjonene mellom landene kun er government to government, og ikke people to people.

Dersom government plutselig blir the people, kan det gå dårlig med fredsavtalen.

 

Synes forøvrig du kan droppe attituden din og heller ta tak i det jeg skriver om du er uenig med noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...