Gå til innhold

Nynorsk - av og til vanskelig å forstå


1976kjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Argumentet som ser ut til å gå igjen blant dem som er motstandere er at "jeg forstår da nynorsk selv om jeg ikke nødvendigvis lærer det på skolen".

 

Har det aldri slått dere at tanken bak sidemålsundervisning ikke utelukkende er at man skal bygge en forståelse for språket, men også utvikle brukskunnskapene (i mangel på et bedre egnet uttrykk)? Blir neste del av debatten å revurdere behovet for engelskundervisning ettersom "folk flest" lærer "nok" engelsk fra TV og film til å forstå dagligtale?

 

Hensikten med utdanning er nettopp å utvikle personlige ferdigheter. Det er en svært grunnleggende generalisering, men like fullt er det formålet med all form for utdanning. Å hevde at noe er unyttig å lære seg fordi det er vanskelig er jo en logisk selvmotsigelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det utgjør helt klart en forstyrrelse, eller bråk om du vil, i kommunikasjonen når man bruker nynorsk. Det er derfor det ikke er utbredt i reklamer, men så lenge det er et offisielt skriftspråk i Norge er NRK og andre instanser tilknyttet staten benytte seg av det.

 

Det er ikkje heilt rett. Faktisk kan det vere ein forsvarleg ting å gjere fleire gonger. Om ein skal lage noko "urnorsk", eller berre ha undertoner av at noko er særeige norsk (styrke nasjonalkjensla) nytter fleire nynorsk. Berre sjå på Lerum. Dei gjer nettopp dét.

 

Redigert:

Eg hadde bokmål i heile grunnskuleopplæringa. Nynorsk var det verste. Eg hate dét, skydde det som pesten. Var ein av dei som fant det utruleg festleg å skrive Spynorsk Mordliste på Alf Helleviks gule bibel.

 

Det heile utvikla seg frå det. Frå å le av nynorsken, til å pariodere nynorsken, til å like nynorsken. Eg gjekk mediafag, og då velte eg faktisk å byrje med nynorsk. Fordi eg pariodierte det sterkt i fleire visuelle uttrykk. Ikkje slakt det før du har prøvd det.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Norsk: Språket folk flest i norge bruker

 

Bokmål: Danskbasert og utviklet språk som praktisk talt ingen i Norge bruker i dagligtale

 

Nynorsk: Ikke-utviklet ikke-modernisert språk som praktisk talt ingen i Norge bruker i dagligtale.

 

---

 

Kan noen fortelle meg HVORFOR vi ikke har ETT Norskspråk som vi lar utvikle seg naturlig med mild bevaring i regi av språkrådet?

 

Nynorsk er bare et mindre utviklet / mindre modernisert norskspråk enn bokmål.

Ja, fordi bygdene utvikler seg tregere enn byene -- og Ivar Aasen gikk til bygdene.

 

Dersom målet med nynorsk var noe annet enn å sette språket 50 år tilbake i tid -- ja, for eksempel om målet med nynorsk var å bevare det norske språket -- så hvorfor i Helvete gikk man ikke bare tilbake til "urnorsk", men tok språk fra bygdene som ligger noe bak byene?

Lenke til kommentar

2) søke/slå opp ordet du har problemer med, på samme måte som de med nynorsk som hovedmål kan ha problemer med å forstå bokmål.

 

Du skal vere flink for å finne ein nynorskbrukar som ikkje forstår bokmålsord. Men det fins nok av bokmålsbrukarar som ikkje skjønar nynorsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

det er enklere for de som har nynorsk som hovedmål å forstå bokmål... fordi de vokser opp med at det skrives og 'snakkes' på bokmål overralt rundt dem. Den eneste nynorsken jeg leser er om jeg en sjelden gang ser på et program på nrk der de har teksta til nynorsk, eller en og annen artikkel i en avis. Ikke nok til at det skal 'prentes' inn i språket mitt.

Jeg har mer engelsk rundt meg enn nynorsk....

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Til alle grinebytter som mener det er unødvendig og lære Nynorsk så blir det omtremt det samme som og sei at vi som ønsker Nynorsk ikkje skal lære bokmål.

 

Nynorsk er ikkje et vannskelig språk, det har såklart ord som kan være vannskelige og oppfatte betydningen i men kan ikkje bli sett på som vannskelig.

 

Når det kommer til NRK og Nynorsk.

 

NRK er en kanal som er betalt av folket og siden Nynorsk, Samisk, Bokmål og Døve skal stillest likt skal alle ha et tilbud i kanalen, Derfor har vi døveshit før barnetv og samepreik en liten stund kvar dag.

 

Men Nynorsk kvaliteten til NRK er begredelig, eg husker spesielt i en film eg såg som var tekstet på Nynorsk blei det sagt "Freeze Motherfuckers" og idioten som hadde teksta det skreiv "STÅ STILL GUTAR" eg trur eg aldri har facepalma så jævli masse i heile mitt liv.

 

Nynorsk er det Norskespråket, siden bokmål er dannet etter Dansk er Nynorsk dannet etter Gammalnorsk og vestlandstk bygdenorsk, at folk flest skal lære om Ivar Aasen og hanna måte og samle språket på er heller så, men at folk trenger Nynorsk, Absolutt.

 

 

Are Kalvø FTW <3

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

de som har lært nynorsk på skolen, MÅ heller ikke lære seg bokmål..

vi forstår hverandre ja... men det er vanskeligere å skrive ting ned, med helt andre ord og annen grammatikk... Og når det er omntrent tilnærmet umulig å holde på nynorsken for en som snakker bokmål, så er det jo ikke noe vits i å mase om at vi skal måtte KUNNE nynorsk.

 

Tja det var nå på grunn av at danskene tok over Norge at begge skriftspråkene ble lagd. Etter at Norge ble fritt og folk begynte å bli nasjonalistiske, ville de gjerne ha sitt 'eget' språk.

 

Men ingen av de målene er det 'riktige'... hadde ikke danskene kommet, så hadde ingen av de to målene blitt lagd, og vi hadde snakket noe mer tilnærma gammelnorsk/islandsk-aktig.

 

Men språk utvikler seg, det er NORSK selv om vi snakker mer likt dansk enn det som var norsk før. Danskene påvirket språket vårt, men det betyr ikke at det er feil, og at det BURDE vært annerledes og at et mål er riktigere enn det andre.

Lenke til kommentar

ja, du skjønner nå hva jeg mener:P Om det ikke bare er grammatikk, så er det mye annet. Man må bøye en del ord annerledes og sånn..

 

Selv om man lærer nynorsk på skolen, så betyr det ikke at det kommer til å bli bevart. De fleste som bruker bokmål, kan ikke skrive nynorsk bra nok. Og som mora mi, som er over 50, som må bruke oversettelsesprogram for å klare å skrive et brev på nynorsk, så har ikke hun hatt noe mulighet etter hun ble ferdig på vgs til å friske opp nynorsken sin..

 

Så det hjelper ikke at du lærer nynorsk på ungdomsskolen og vgs, også ferdig med det...

Ja man lærer engelsk der. Men dette bruker vi i mye større grad. Jeg lærte også fransk på skolen, men jeg husker ikke en dritt av det bortsett fra noen få ord og setninger. Fordi jeg ikke har hatt bruk for fransk senere.... så går det i glemmeboken....

 

Hvis nynorsk skal bestå, så får da offentligheten bruke det mer enn på NRK et par ganger, og en artikkel i en lita lokalavis en gang i uka...

 

Nynorsk blir jo latterliggjort. Jeg kan være ærlig å si at jeg og folk jeg kjenner snakker kun nynorsk når vi skal tulle og ha det gøy...

da sier det vel seg selv at nynorsk er noe som brukes så sjeldent at folk syns det er MORSOMT når de hører/leser det.

 

 

Nynorsk kan godt være mye utbredt og mye brukt for min del. Men når det ikke er NOE mulighet for å friske opp nynorsken, så gidder jeg ikke å ha så mye med det å gjøre...

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Jeg må lære nynorsk på skolen, men har ikke noe stort problem med dette. Det er et fag på skolen, på lik linje med alle de andre. Jeg kommer til å få mer bruk for nynorsk videre i livet enn f.eks. den mest knotete matematikken.

 

Jeg har en femmer i nynorsk, og i matte ligger jeg på fire. Jeg gjør den innsatsen jeg orker i begge fagene. Det er ikke spesielt vanskelig med nynorsk, og har man en ordbok eller noe annet fint å slå opp/ søke i, er der intet problem.

 

Om det er nødvendig å lære nynorsk er som så... Det er fullt mulig å forstå nynorsk uten at man lærer det på skolen, men tenk hvor mye bedre du er i det hvis du legger litt i det, og faktisk kan bruke det senere i livet hvis nøvendig... =) Og ikke minst er det en fin mulighet for å pynte på karakterkortet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...