Gå til innhold

Nynorsk - av og til vanskelig å forstå


1976kjell

Anbefalte innlegg

Men syns du at hvis en som hadde skrevet bokmål hadde skrevet til en som skrev ny-norsk skulle da den som skrev ny-norsk skrevet bokmål tilbake?

Pålegget går begge veier. Det er som du sier, en offentlig ansatt som mottar brev på sitt sidemål, skal svare på samme språk som brevet er skrevet, uavhengig av om det er bokmål eller nynorsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men syns du at hvis en som hadde skrevet bokmål hadde skrevet til en som skrev ny-norsk skulle da den som skrev ny-norsk skrevet bokmål tilbake?

Pålegget går begge veier. Det er som du sier, en offentlig ansatt som mottar brev på sitt sidemål, skal svare på samme språk som brevet er skrevet, uavhengig av om det er bokmål eller nynorsk.

Ja i teorien i det offentlige skal man det.

men her jeg jobber har jeg sett lite til det, men det funker greit for alle parter :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg mener det er galt å pålegge alle å lære nynorsk på skolen. Selv var jeg flink i nynorsk og fikk alltid god karakter i det. Og det at jeg var flink i det faget hjalp meg til å få en jobb i en nynorsk-avis da jeg gikk på videregående. Fremdeles leser jeg gjerne bøker på nynorsk hvis de ikke er tilgjengelig på bokmål, og har ingen problemer med det. Men likevel mener jeg at det ikke burde være obligatorisk med nynorsk på skolen. Har en venninne som ikke var så flink i språkfag på skolen, og hun ble veldig forvirret av å måtte lære to versjoner av det samme språket. Nå, flere år senere, skriver hun en slags rar miks av de to. For henne hadde nok vært en stor fordel å velge bort nynorsk. Akkurat som jeg ville hatt utbytte av å velge å ha nynorsk.

 

Så kan man si "skal vi fjerne alle fag som elevene synes er vanskelige?" Nei, men dette spesielle faget kan ødelegge noe som betyr mye for et menneske, evnen til å utrykke seg på en god måte skriftlig. Andre fag, som f.eks matematikk, vil vanligvis ikke få mye å si for den enkelte i hverdagen. Men språket bruker vi hver eneste dag. Derfor bør vi sørge for å gjøre norskfaget mindre forvirrende for dem som sliter fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...