Gå til innhold

Nynorsk - av og til vanskelig å forstå


1976kjell

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nynorskundervisning i skolen er det mest idiotiske som finnes. Kommer aldri i livet til å få bruk for det, og husker ikke en dritt av det nå selv om jeg hadde 4'er i det xD

 

 

Med mindre du jobber i et offentlige og må svare på brev skrevet av nynorskfantaster på trass. De kunne godtatt et svar på bokmål, men neida, her skal man være så trass, prinsippfast og absurd at sharialovgivningen i Saudi-Arabia blir som barnemat i forhold.

Jobber selv i det offentlige og er 4-5 som jeg jobber med som skriver ny-norsk. Å jeg og mine bokmål kollegaer har ikke svart dem på ny-norsk, eller omvendt på mail eller ligne ;)

Lenke til kommentar

Først: Jeg går på ungdomskolen, og dette er sånn jeg opplever nynorsk, og nødvendigheten av det.

 

Nynorsk er et gamelt, gamelt språk som samlet alle/mange forskjellige dialekter i hele Norge. Forsåvidt greit det, men: Idag er det så og si ingen som bruker nynorsk. De få som bruker det, har jeg INGEN TING imot, og syntes de kan få snakke det de vill. MEN: At staten skal prakke på meg nynorsk blir totalt feil. Hvorfor skal jeg lære ekstra nynorsk i forhold til hva jeg kan? De lærer vell ikke ekstremt utvidet bokmål der hvor de snakker nynorsk? Dette blir totalt feil, ihvertfall for meg.

 

En som snakker nynorsk forstår bortimot like godt bokmål, som nynorsk. En som snakker bokmål forstår alt av nynorsk, etter å ha fått tenkt seg om litt. (Personlig snakker jeg både ''flytende'' bokmål og nord-norsk, like lett å forstå...) Og, hvorfor skal man bruke verdifulle norsktimer på et språk man mest sannsynlig aldri vill få bruk for igjen? Mye bedre å få luka bort skrivefeil og andre feil hos elevene, istede for å lære dem noe nytt...

 

Den ultimate løsningen (som jeg kan se), var at alle hadde fått velge selv, de som ville lære nynorsk det, kunne få et tilbud på det i ENKELTE norsktimer/andre timer, mens de som heller bare ville lære bokmål, kunne fått ekstra undervisning der, og blitt bedre i et språk hele norge snakker.

 

Dette er ihvertfall mine tanker, ikke skyt meg fordi jeg har andre meninger enn dere :innocent:

Lenke til kommentar

Nynorsk er et gamelt, gamelt språk som samlet alle/mange forskjellige dialekter i hele Norge.

Nynorsk er faktisk eitt av dei yngste språka i verda. Det vart nemleg konstruert, så det eksisterte ikkje før Aasen arbeidde det fram. Det er slett ikkje gamalt i forhold til andre språk.

 

Idag er det så og si [/ingen som bruker nynorsk. De få som bruker det, har jeg INGEN TING imot, og syntes de kan få snakke det de vill.

Det er sant at nynorsk er mykje mindre brukt enn bokmål, men det er ikkje sant at ingen bruker det. Nynorsk finst overalt om ein leitar etter det, og at du trur at nynorsk er tilnærma irrelevant, vitnar om at du ikkje har opplevd særleg mykje av Noreg. Mitt råd: Utforsk landet!

 

Dessutan talar ingen nynorsk. Det er jo nesten umogleg å effektivt regulera talemålet. Eins dialekt er nemleg avhengig av dei umiddelbare reaksjonane som kjem frå djupt, djupt inne i språkdelen av hjernen. Ergo, eit mål om å tala nynorsk er nesten uoppnåeleg, jamvel om ein verkeleg, verkeleg vil. Skriftspråket er derimot mykje meir handterleg å endra på. Sjølv talar eg oslomål, og eg skriv nynorsk. Både dialekta mi og skriftspråket mitt passar meg fullstendig utmerkt.

 

MEN: At staten skal prakke på meg nynorsk blir totalt feil.

Veit du, det synest eg er fullstendig, 100% korrekt. Som liberalist meiner eg jo at staten ikkje bør ha nokon kontroll som helst over pensumet i skular, og at all utdanning bør vera privatisert. Private norske skular ville truleg ikkje inkludert sidemål som eit eige fag, men det nynorske språket ville sjølvsagt fått ein sentral rolle i pensumet om norsk språksoge.

 

De lærer vell ikke ekstremt utvidet bokmål der hvor de snakker nynorsk?

Faktisk har dei det. Alle elevar må nemleg ha like mykje sidemålsundervising, ellers er det grov og omfattande diskriminering.

 

Den ultimate løsningen (som jeg kan se), var at alle hadde fått velge selv, de som ville lære nynorsk det, kunne få et tilbud på det i ENKELTE norsktimer/andre timer, mens de som heller bare ville lære bokmål, kunne fått ekstra undervisning der [...]

Problemet er at det er så pokkers vanskeleg å få gjennom nokon endringar som helst.

 

I eit privatisert skulesystem vil dette skje: kvar einaste skule må kontinuerleg fastsetja korleis dei kan gjeva elevar den best moglege utdanninga, basert på ressursane dei har tilgjengelege, og kva sjølve elevane ønskjer frå skulen. På denne måten handlar ikkje utdanning lenger om kva slags ting den norske staten har synsa seg fram til at du skal læra, men om kva du/foreldra dine er gått med på at du skal læra. Om elevane føler at dei lærer for mykje eller for lite i eit slik system, må skulen tilpassa seg dette for å overleva.

Lenke til kommentar

Nynorsk er et gamelt, gamelt språk som samlet alle/mange forskjellige dialekter i hele Norge.

Nynorsk er faktisk eitt av dei yngste språka i verda. Det vart nemleg konstruert, så det eksisterte ikkje før Aasen arbeidde det fram. Det er slett ikkje gamalt i forhold til andre språk.

 

Idag er det så og si [/ingen som bruker nynorsk. De få som bruker det, har jeg INGEN TING imot, og syntes de kan få snakke det de vill.

Det er sant at nynorsk er mykje mindre brukt enn bokmål, men det er ikkje sant at ingen bruker det. Nynorsk finst overalt om ein leitar etter det, og at du trur at nynorsk er tilnærma irrelevant, vitnar om at du ikkje har opplevd særleg mykje av Noreg. Mitt råd: Utforsk landet!

 

Dessutan talar ingen nynorsk. Det er jo nesten umogleg å effektivt regulera talemålet. Eins dialekt er nemleg avhengig av dei umiddelbare reaksjonane som kjem frå djupt, djupt inne i språkdelen av hjernen. Ergo, eit mål om å tala nynorsk er nesten uoppnåeleg, jamvel om ein verkeleg, verkeleg vil. Skriftspråket er derimot mykje meir handterleg å endra på. Sjølv talar eg oslomål, og eg skriv nynorsk. Både dialekta mi og skriftspråket mitt passar meg fullstendig utmerkt.

 

MEN: At staten skal prakke på meg nynorsk blir totalt feil.

Veit du, det synest eg er fullstendig, 100% korrekt. Som liberalist meiner eg jo at staten ikkje bør ha nokon kontroll som helst over pensumet i skular, og at all utdanning bør vera privatisert. Private norske skular ville truleg ikkje inkludert sidemål som eit eige fag, men det nynorske språket ville sjølvsagt fått ein sentral rolle i pensumet om norsk språksoge.

 

De lærer vell ikke ekstremt utvidet bokmål der hvor de snakker nynorsk?

Faktisk har dei det. Alle elevar må nemleg ha like mykje sidemålsundervising, ellers er det grov og omfattande diskriminering.

 

 

Blir vanskelig og sitere alt tilbake igjen, så tar det punktvis her jeg:

 

Nr.1: Nei, nynorsk er ikke gammelt i forhold til andre språk, men det er vell fra ca 1895, noe jeg ihvertfall ser på som gammelt, i forhold til hverdagslige ting.

 

Nr.2: Ja, det er noen få som bruker og snakker nynorsk, men disse er i et ekstremt undertall. Nei, nynorsk finnes ikke overalt. Det er spessielt mye på vestlandet, mens tilnærmet ingenting hvis du ''leter'' etter det fra nord-trøndelag og oppover. Og tro meg, jeg har utforsket landet, selvom jeg bare er 15 år. Jeg har vært i alle landets fylker, og vært på mange små plasser, spessielt nordover rundt Harstad, da jeg er født der. (Hele livshistorien min dette...) Jeg har hørt mye dialekt overalt, og der jeg har hørt mest, og dialekt nærmest nynorsk er fra litt nord for bergen, og nordover til ca Molde.

 

Nei, omtrent INGEN snakker rent nynorsk, men mange snakker en liten blanding, som kan deffineres som nynorsk, imo.

 

Nr.3: Der er vi ihvertfall fullstendig enige, og du uttrykte det på en mye bedre måte enn meg! :)

 

Nr.4: Ja, de må ha like mye sidemålsundervisning. Men jeg tviler på at de snakker like godt bokmål som jeg nynorsk, hvis man hadde tatt i betraktning at mange flere snakker bokmål...

 

Sistet punktet er vi jo også enige, så der har jeg ingen ting å kommentere. :)

 

Merk: Dette er slik jeg opplever skolen jeg går på, i de 2 årene jeg har hatt nynorsk, og fått muligheten til å spørre læreren om div. spørsmål i forhold til hvorfor vi må ha nynorsk osv...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nynorsk er ikke vanskelig. DETTE er vanskelig.

 

http://www.youtube.com/watch?v=62Xgnx0oy-Q

 

:D

Syns du dette er vanskelig? Jeg er ikke kristiansunder men forstår godt hva mannen sier. Dog skal jeg innrømme at han mumler en del, så jeg skjønner at mange syns det er vanskelig å forstå - spesielt de som omgir seg med "bokmål" til hverdags.

 

Men riktig; nynorsk er ikke vanskelig. Hvis de som er så imot nynorsk faktisk brukte den tida de irriterte seg over at den norske skole har nynorskundervisning til å sette seg ned og prøve å forstå nynorsken, så er jeg sikker på at de aller fleste ville forstått det helt perfekt. At det er vanskelige ord er så, men dette er pugging på samme måte som gloseøving i andre språk. Og bokmål har vel så mange merkelige ord som man kan bruke hvis man ønsker at det man skrives skal tas som litt mer "høytidelig".

 

Jeg er for nynorsken, jeg. Det er en del av kulturen vår, historia vår og befolkninga. Hovedmålet mitt er bokmål, men jammen er jeg glad i nynorsken også.

Og så liker jeg at Norge er så utbredt på dialekter. Men det er en helt annen diskusjon :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK brukte nynorsk i en artikkel på nettet, der de brukte ordet "andletet". Måtte søke på nettet for å finne ut hva det betydde. Ansikt betydde det.

 

Greit at de bruker nynorsk av og til, men nynorsk irriterer meg litt :)

 

Det minner meg om nynorsk på ungdomsskola. Er det virkelig nødvendig å ha grundig undervisning i nynorsk på skola for de som ikke bruker det? Jeg synes ikke det. Kunne fått en introduksjon om at det finnes og at de bruker f.eks mye a-er i slutten av ordene, men man behøvde ikke å skrive stiler i det språket.

 

Andre meninger?

Jeg hopper konsekvent over å lese alt som står på nynorsk. Det sier vel hva mitt syn er på det språket/dialekt/whatever.

Lenke til kommentar

men: Idag er det så og si ingen som bruker nynorsk. De få som bruker det, har jeg INGEN TING imot, og syntes de kan få snakke det de vill.

Mange som opprinnleg skriv nynorsk, men som brukar sidemål pga. frykt av å bli klaga på, eller som karen rett over her sa, bli direkte oversett.

Endret av J0gg1s3n
Lenke til kommentar

NRK brukte nynorsk i en artikkel på nettet, der de brukte ordet "andletet". Måtte søke på nettet for å finne ut hva det betydde. Ansikt betydde det.

 

Greit at de bruker nynorsk av og til, men nynorsk irriterer meg litt :)

 

Det minner meg om nynorsk på ungdomsskola. Er det virkelig nødvendig å ha grundig undervisning i nynorsk på skola for de som ikke bruker det? Jeg synes ikke det. Kunne fått en introduksjon om at det finnes og at de bruker f.eks mye a-er i slutten av ordene, men man behøvde ikke å skrive stiler i det språket.

 

Andre meninger?

... Det skal sies at jeg godt kunne vært foruten nynorsk, men så lenge det er et offisielt språk i Norge må det være undervisning i det. Å bare få en innføring holder tydligvis ikke.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal jeg lære ekstra nynorsk i forhold til hva jeg kan? De lærer vell ikke ekstremt utvidet bokmål der hvor de snakker nynorsk? Dette blir totalt feil, ihvertfall for meg.

 

1. Lære ekstra nynorsk i forhold til hva du kan? Hvorfor skal du lære ekstra norsk i forhold til hva du kan? Jo, for å bli bedre.

2. Hva mener du med ekstremt utvidet bokmål der hvor de "snakker" nynorsk? Vi som har vokst opp med nynorsk og skriver det mye, har like mye sidemålsundervisning som det du har. Vårt sidemål er bokmål. Ditt sidemål er nynorsk.

 

Og forresten, ingen snakker nynorsk. Nynorsk er et skriftspråk.

 

Mitt hovedmål er forresten nynorsk, men velger å skrive på bokmål her på diskusjon.

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK brukte nynorsk i en artikkel på nettet, der de brukte ordet "andletet". Måtte søke på nettet for å finne ut hva det betydde. Ansikt betydde det.

 

Greit at de bruker nynorsk av og til, men nynorsk irriterer meg litt :)

 

Det minner meg om nynorsk på ungdomsskola. Er det virkelig nødvendig å ha grundig undervisning i nynorsk på skola for de som ikke bruker det? Jeg synes ikke det. Kunne fått en introduksjon om at det finnes og at de bruker f.eks mye a-er i slutten av ordene, men man behøvde ikke å skrive stiler i det språket.

 

Andre meninger?

Anlete är ett fagrare ord än ansikte, i min mening, ity det har en äldre klang.

Lenke til kommentar

Etter å ha slitt med nynorsk på skolen selv, har jeg kommet fram til den enkle konklusjonen at bokmål er for dominant og at om språkene ble mer likestilt i realiteten også så hadde nok nynorsk kommet lettere til de fleste.

Derfor synes jeg at flere kanaler og aviser bør bli like pålagt som nrk til å fylle en viss nynorsk kvote. Viktigst av alt derimot er det å treffe medier unge benytter seg av som film og bøker. Jeg kan ikke huske å noensinne ha sett en film på kino med nynorsk tekst, ringenes herre ble først gitt ut på nynorsk i 2006 og andre poppulære ungdomsbøker som harry potter er ikke utgitt på nynorsk i det hele tatt.

Jeg tror virkelig at om elever får lese litt nyere utgivelser som harry potter på nynorsk så vill det bidra til en bedre holdningen enn den de urgamle tekstene vi ble tvunget gjennom på vgs.

 

Og om oslo skolen skal få prøve å slippe nynorsk så synes jeg det samme bør gjøres med bokmål i en annen by.

 

Hvordan dette skal kunne gjenomføres er jo en annen sak :\

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og får du et brev eller mail på nynorsk synes jeg at man skal svare på nynorsk også.

Ikke enig med deg der da det hadde på en måte gitt ny-norsk en høyere status enn bokmål. Nei syns slik det er nå funker greit jeg, at folk kan velge :)

Ikke høyere status, men en faktisk status. Alle som er imot nynorsk skyfler det jo bort som et dumt og ubrukelig skriftspråk. Det er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og får du et brev eller mail på nynorsk synes jeg at man skal svare på nynorsk også.

Ikke enig med deg der da det hadde på en måte gitt ny-norsk en høyere status enn bokmål. Nei syns slik det er nå funker greit jeg, at folk kan velge :)

Ikke høyere status, men en faktisk status. Alle som er imot nynorsk skyfler det jo bort som et dumt og ubrukelig skriftspråk. Det er det ikke.

Men syns du at hvis en som hadde skrevet bokmål hadde skrevet til en som skrev ny-norsk skulle da den som skrev ny-norsk skrevet bokmål tilbake?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...