Gå til innhold

Nynorsk - av og til vanskelig å forstå


1976kjell

Anbefalte innlegg

NRK brukte nynorsk i en artikkel på nettet, der de brukte ordet "andletet". Måtte søke på nettet for å finne ut hva det betydde. Ansikt betydde det.

 

Greit at de bruker nynorsk av og til, men nynorsk irriterer meg litt :)

 

Det minner meg om nynorsk på ungdomsskola. Er det virkelig nødvendig å ha grundig undervisning i nynorsk på skola for de som ikke bruker det? Jeg synes ikke det. Kunne fått en introduksjon om at det finnes og at de bruker f.eks mye a-er i slutten av ordene, men man behøvde ikke å skrive stiler i det språket.

 

Andre meninger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nynorsk er faktisk ett av de offisielle skriftspråkene i Norge, og man skal beherske såvel bokmål som nynorsk skriftlig. Jobber du f.eks. i det offentlige, og noen skriver til deg på nynorsk skal du svare på nynorsk. NRK er så vidt jeg vet forpliktet til å ha en viss andel artikler på nynorsk, i tillegg til at en viss andel av tv-programmene skal være tekstet på nynorsk.

Endret av abrj
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er et av de offisielle skriftspråkene i Norge ja. Men jeg mener man behersker som regel det skriftspråket man bruker bedre enn det man ikke bruker, i praksis.

 

Spesielt interesserte eller som du nevnte offentlige ansatte som bruker begge skriftspråkene kan kanskje begge like bra, siden de bruker begge når de svarer på et brev f.eks.

 

Skrev at det er greit at NRK bruker det av og til. Så det du skriver om NRK og forpliktelsene er jeg enig i. Bare det ikke blir for mye nynorsk.

 

Det er en del av gammel norsk kultur, men slik detaljert undervisning i gramatikk f.eks synes jeg er unødvendig. Det er ganske likt bokmål, så man forstår det som regel uansett.

 

Enkelte ord er vanskelig å forstå, men å huske alle nynorske ord fra undervisninga på ungdomsskola kan være vanskelig å huske, for de som ikke bruker nynorsk

 

De som har det som hovedspråk bør ha det som fast undervisning, men det kunne godt vært et valgfag for de som har bokmål som hovedspråk

Endret av 1976kjell
Lenke til kommentar

Husker nok ikke alle nynorske ord når det er nesten 20 år siden jeg hadde undervisning. Mesteparten av nynorsken er forståelig, men visse ord skiller seg ut.

 

Forstår godt bokmål som også er et offisielt språk. Tror jeg hadde forstått like mye av nynorsken som jeg gjør i dag, selv om jeg ikke hadde hatt undervisningen.

Lenke til kommentar

Dette viser nettopp poenget med å undervise nynorsk på skolen. Som voksen burde du ikke ha noen problemer med å forstå våre offisielle språk.

 

Spør du meg, viser dette heller at man burde fjerne et av skriftspråkene.

 

Nå er jeg ikke sikker på hvor mange som foretrekker nynorsk over bokmål, men jeg ser for meg at det er et stort fåtall. Unødvendig at majoriteten må pine seg gjennom å lære seg nynorsk fordi fåtallet vil det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Det utgjør helt klart en forstyrrelse, eller bråk om du vil, i kommunikasjonen når man bruker nynorsk. Det er derfor det ikke er utbredt i reklamer, men så lenge det er et offisielt skriftspråk i Norge er NRK og andre instanser tilknyttet staten benytte seg av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NRK brukte nynorsk i en artikkel på nettet, der de brukte ordet "andletet". Måtte søke på nettet for å finne ut hva det betydde. Ansikt betydde det.

 

Greit at de bruker nynorsk av og til, men nynorsk irriterer meg litt :)

 

Det minner meg om nynorsk på ungdomsskola. Er det virkelig nødvendig å ha grundig undervisning i nynorsk på skola for de som ikke bruker det? Jeg synes ikke det. Kunne fått en introduksjon om at det finnes og at de bruker f.eks mye a-er i slutten av ordene, men man behøvde ikke å skrive stiler i det språket.

 

Andre meninger?

Det heter skolen. Eller skulen på norsk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nynorsk.

 

...

Ivar Aasen gikk over berg og daler og samlet inn lokale varianter av ord.

 

...

Problemet med nynorsken er at det ikke er mer norskt enn bokmål, fordi språket er i KONSTANT utvikling og modernisering.

Eldre ord er ikke bedre enn nyere, de er bare eldre.

Ord i innlandet og bygdesamfunnene er ikke mer orginale, de er bare mindre modernisert og mindre tilpasset verden rundt oss.

 

Jeg stemmer uansett for at vi skal ha ETT skriftspråk, og siden nynorsksiden av debatten er så fordømt sytete kan vi godt bare flette sammen begge to og bruke begge, selv om det er soleklart at vi skulle ha brukt bokmål.

 

Hvis alt for mange nynorskbrukere tenner fyr på seg selv eller truer med å splitte sogn og fjordane og de delene av hordaland som ligger utenfor Bergen ut fra Norge, så la gå -- dere kan få hele det norske språket.

Vi kan bruke nynorsk som offisiellt skriftspråk -- såfremt dere tillater at språket utvikler seg naturlig og i normalt tempo.

 

Så kan vi heller lære samisk som sidemål, som brukes av flere mennesker i verden i dag enn nynorsk.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Så lenge det er et offisielt språk, så bør vi lære det. Debatten kan godt endres fra om det skal undervises i, til om det skal være et offisielt språk.

Samisk er også et offisielt språk. Hvorfor bør vi ikke lære det?

 

Synes sidemåls undervisning kunne vært valgfag da det uansett ikke er vanskelig å forstå. Får bare mer skoleleie elever.

Lenke til kommentar

Så lenge det er et offisielt språk, så bør vi lære det. Debatten kan godt endres fra om det skal undervises i, til om det skal være et offisielt språk.

Samisk er også et offisielt språk. Hvorfor bør vi ikke lære det?

Det er kun offisielt i Finnmark og deler av Troms. Vet ikke om de lærer det der.

 

Synes sidemåls undervisning kunne vært valgfag da det uansett ikke er vanskelig å forstå. Får bare mer skoleleie elever.

 

Tviler på at det vil være like mange som forstår hvis det kuttes.

 

For min del kunne de heller kuttet ned på litteraturhistorien, ble langt mer lei av den.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge det er et offisielt språk, så bør vi lære det. Debatten kan godt endres fra om det skal undervises i, til om det skal være et offisielt språk.

Samisk er også et offisielt språk. Hvorfor bør vi ikke lære det?

Det er kun offisielt i Finnmark og deler av Troms. Vet ikke om de lærer det der.

Er frivillig. Slik nynorsk burde være.

 

Synes sidemåls undervisning kunne vært valgfag da det uansett ikke er vanskelig å forstå. Får bare mer skoleleie elever.

 

Tviler på at det vil være like mange som forstår hvis det kuttes.

 

For min del kunne de heller kuttet ned på litteraturhistorien, ble langt mer lei av den.

 

Jeg forstår nynorsk helt fint uten å ha hatt det på skolen. Skrive derimot er ganske mye verre.

 

For min del kunne de heller kuttet ned på litteraturhistorien, ble langt mer lei av den.

 

Begge deler hadde vært nice :) .

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

syntes også nynorsk er latterlig. Mamma jobber i det offentlige, og der er det sånn at hun må skrive rapporter og brev på nynorsk noen ganger. Men hun bruker faktisk et oversettelsesprogram på datan.....

 

For min del er det vanskelig å lære meg nynorsk. Jeg lærte det på skolen, men de hele 3 første årene av vgs hadde vi ikke nynorsk en eneste gang. Da hadde jeg allerede glemt all nynorsken jeg lærte på ungdomsskolen (ikke at jeg lærte så veldig mye der heller da).

Og på mitt 4 år (påbygg) på vgs var det på'n igjen med sinnsykt mye nynorsk. Det gikk altfor fort i svingene for meg, og jeg kan knapt skrive en setning på nynorsk nå.

Jeg bruker det SÅ lite i hverdagen nå, så jeg har ihvertfall glemt det nå...

 

Og det er sikekrt fler som har det som meg. Det blir bare nesten helt umulig å lære nynorsk, og det blir ikke opprettholdt etter at man er ferdig på videregående, så du skal vel være ekstra flink eller interessert i nynorsk for å klare å skrive og lese det perfekt fra du går på videregående til du dør..

 

Et dødt prosjekt spør du meg... det er så få som bruker det, at det blir glemt. Og hvorfor skal vi bruke det da?

 

Er klar over at det er noen som har nynorsk som hovedmål og sånt, men det er fremdeles en så liten andel av norges befolkning, at det blir enklere for oss som er bokmål-ere å lære seg trøndersk enn å lære seg nynorsk...

Endret av lillepy
Lenke til kommentar

Nynorsk er likestilt med bokmål og hvor mange som skriver det er irrelevant så lenge noen skriver det og det er offisielt. Dersom du har problemer med å forstå nynorsk må du akseptere det og 1) bli bedre i nynorsk og 2) søke/slå opp ordet du har problemer med, på samme måte som de med nynorsk som hovedmål kan ha problemer med å forstå bokmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg, som nynorskbrukar, spør deg:

 

"Er det virkelig nødvendig å ha grundig undervisning i nynorsk på skola for de som ikke bruker det?"

 

Er det nødvendig å ha grundig undervisning i bokmål på skulen for dei som ikkje nyttar det?

Nei, det er det absolutt ikke. Regner med at nynorskbrukere er i stand til å lese bokmål.

 

Jeg er i mot å fjerne all sidemålundervisning, men det at det er egen karakter i sidemål er latterlig. Hvorfor har vi tre norskkarakterer og kun en mattekarakter når vi har like mange timer i begge fag? (Har det nå i VGS1 i hvertfall, husker ikke ungdomskolen, men mener det ikke var store forskjellen i timeantall der heller).

 

Og mengden undervisning i sidemål bør også minke. Vi må heller lære folk å bruke hun/henne riktig. Jeg syns det er uvesentlig hvorvidt jeg kan skrive nynorsk så lenge jeg kan lese det, og den jeg kommuniserer med kan lese bokmål. Er det et ord jeg ikke fårstår kan jeg slå det opp, slik jeg gjør når jeg leser svensk, dansk, engelsk og (hele tiden når jeg leser) tysk. Hender jo jeg slår opp "bokmålsord" (aka. fremmedord) jeg finner i en bokmålstekst også.

Lenke til kommentar

Problemet med nynorsken er at det ikke er mer norskt enn bokmål.

Jo.

Bokmål kommer fra dansk.

Nynorsk kommer fra en blanding av alle dialekter rundt i hele norge. Derfor er nynorsk mer norsk.

 

Jeg stemmer uansett for at vi skal ha ETT skriftspråk, og siden nynorsksiden av debatten er så fordømt sytete kan vi godt bare flette sammen begge to og bruke begge, selv om det er soleklart at vi skulle ha brukt bokmål.

Hvem var det som var sytete sa du igjen? "Nynorsk-ere" klager ikke på å måtte lese bokmål hver eneste dag i aviser/ på tv og diverse. "Bokmål-ere" klager hver eneste gang de ser et nynorsk ord.

 

 

Så kan vi heller lære samisk som sidemål, som brukes av flere mennesker i verden i dag enn nynorsk.

 

Kilde på dette?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...