Gå til innhold

Høyttalere lager lyd som kun du kan høre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jeg sterkt uenig i. Dersom prisnivået ikke blir for høyt og lydkvaliteten god, så vil dette være helt ypperlig. Enten du har en musikksmak du ikke vil at andre skal høre, har tynne vegger og gretne naboer, en sovende romkamerat ved siden av deg... Mulighetene er mange. Må selvsagt kunne tilby innstillinger for fokusering da. Slik at man kan kringkaste i et helt rom om nødvendig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var på et museum i Italia i sommerferien, og der hadde de sanne små "stands" med en liten skjerm og litt skrift ved siden av, og i taket 4-5m opp var det en slags parabol som gjorde at når du stod rett forran standen, hørte du lyden til det som spiltes på skjermen. Jeg vil tro det er noe av samme teknologien. Det fungerte vertfall veldig bra, og hvis man bevegde seg 1m bakover, hørte man ingenting.

Lenke til kommentar

Hva blir neste ? Kjøleskap med tilhengerfeste ? Vanntette solur ?

 

I tilfelle noen ikke har oppdaget det så er hodetelefonen oppfunnet...

Å ah høytalere som bare lager lyd i sofaen, eller en vekkerklokke som bare vekker ene siden av sengen høres ut som utmerkede situasjoner der hodetelefoner er mildt sagt upraktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva blir neste ? Kjøleskap med tilhengerfeste ? Vanntette solur ?

 

I tilfelle noen ikke har oppdaget det så er hodetelefonen oppfunnet...

Hadde det ikke vært flott å ikke få vondt i ørene pågrunn av dårlig passform, eller å ha støttet øret og er hardt objekt mot håndflaten en time? Dette og risikoen for nedsatt hørsel blir atskillig mindre.

 

Et annet futuristisk konsept kan være at man får TVer som viser to forskjellige bilder avhengig av hvilken vinkel man ser fra. Da kunne denne lydteknologien komme gått med.

 

Som sagt, man trenger bare å finne fram til felter der det er nyttig. Jeg finner personlig veldig mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vært genialt om de hadde kommet som småe bord høytalere. Kunne sotte på jobb å sett på film uten at gjester osv som plutselig kommer hører noe. (jobber som nattevakt hvor det til tider er mye dø tid, da er det grett med litt underholdning så lenge det ikke går utover gjestene).

 

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

tydligvis ingen som følger lenger med i verden, i det amerikanske forsvaret og marinen så bruker dem lignende system til å jage bort pirater og "the bad guys" og dem har brukt det i nu ca 5 år og det er rette lyd bare der høytaleren peker og hvis man står ved siden av den så høre men ingenting men hvis men går mer i midten av denne så høre man alt. :) just as you know

Lenke til kommentar

tydligvis ingen som følger lenger med i verden, i det amerikanske forsvaret og marinen så bruker dem lignende system til å jage bort pirater og "the bad guys" og dem har brukt det i nu ca 5 år og det er rette lyd bare der høytaleren peker og hvis man står ved siden av den så høre men ingenting men hvis men går mer i midten av denne så høre man alt. :) just as you know

 

Som nevnt tidligere, museer og liknende har også allerede tatt dette i bruk. Det er ikke en ukjent teknologi.

 

Jeg forsto den originale artikkelen slik at en nå så på muligheten for å flytte teknologien inn til skrivebordet. Altså å skape et behov kundene ennå ikke har realisert at de har, og kunne selge produktet til en billig penge samt med tilstrekkelig kvalitet. Akkurat dette kan bli utfordrende. Jeg står ennå ved det jeg sa om at jeg tror det vil bli et nisjeprodukt for spesielt interesserte, men selvfølgelig kan jeg ta feil.

Lenke til kommentar

For meg som er samboer med ei som ikke liker den samme musikken som meg hadde det vært strålende. Går i hodetelefoner nå, men det er ikke like praktisk hele tiden. Hadde også fett for oss som liker å se film på natta, og helst vil ha dundrende lyd uten at naboene klager.

Jeg tror nok neppe du får så heftig bass med disse høyttalerne. Da basslyder sprer seg svært effektivt i rommet, så det skal ikke mye bass til før det høres godt overalt uansett hvor retningsstyrt høyttalerne er i utgangspunktet. Disse høyttalerne vil nok være mest effektivt for lyder litt høyere opp i spekteret.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...