Gå til innhold

Cookies kan bli ulovlig


Anbefalte innlegg

Hvorfor forbyr jeg coockies ?

Det er vel fordi at jeg ikke vet - jeg har ikke oversikt over hva de kan gjøre, eller hva det i sin tid kan lede til at det ligger en haug småfiler der jeg ikke har oversikt over.

Og hva de samlet kan få til.......

Personvernet er viktig, men er ikke det eneste som er viktig.

Sikkert noen sorte får her ? - eller "som regel" - det holder bare ikke !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har innstillet Firefox så jeg selv bestemme hvilke cookies som tillates. Mit Internett fungere utmerket i nu tiden, men det er mulig at noen som vil selge noe eller se hva jeg gjør settes tilbake til stenalderen.

NoScript er også en god ting som ytterligere vern mot at få dritt på computeren.

Lenke til kommentar

Er det egentlig noe problem om vi blir spurt om vi vil ha småkaker? Noen av oss liker jo valgfrihet og frihet fra å få ting auto-dyttet inn på maskina. Hvert nettsted trenger jo bare spørre en gang om man spør på riktig måte, selv om det er 100 småkaker.

 

"Ønsker du at dette nettstedet skal bruke småkaker?

Småkakene vil brukes til å lagre autologin, ditt, datt, hummer, kanari og alt mulig annet vi måtte finne på

[Ok] [Fortsett uten småkaker]"

 

Småkakene er jo uansett bare nyttige på nettsider man besøker regelmessig og da trenger man bare godta en gang. Det er jo omtrent like "slitsomt" som å taste inn hele URLen første gang man bruker maskina. Neste gang taster man jo bare inn "har" og trykker på forslaget "http://www.hardware.no/ som dukker opp under adressevinduet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde når jeg hørte om dette var å sette i Opera at "ask me before accepting cookies". Det er _ingen_ problem og jeg har surfet slik nå flere dager.

Hvordan er "ask me before accepting cookies" forskjellig fra "Ask For Cookie Confirmation"? Jeg må trykke accept 17 ganger for hver diskusjon.no-refresh hvis jeg huker av for siste, men ikke for første.

 

Edit: måtte visst det likevel.

 

Jeg kunne tenkt meg en løsning der man bare aksepterer cookies fra domenet man besøker og ikke tredjeparter slik at for eksempel annonsenettverk eller facebook ikke kan overvåke brukere gjennom cookies.

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Noen ønsker at innloggingen skal skje automatisk slik som på forumet her, nettopp fordi passordet kan være vanskelig å huske når man ikke kan velge passord selv på innlogging. Nå forstår jeg ikke helt poenget med loven når bare noen land vil tillate den. Noe som medfører at den slett ikke vil fungere

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Problemet med dette er jo ikke at det er "plagsomt" for oss erfarne brukere å trykke "godta cookies".

 

Problemet oppstår for personer som ikke har peiling på hva en "cookie" er, og ikke gidder å lese det som står, og selvfølgelig trykker nei, "for det er jo ikke bra at noe blir lagret på harddisken min!". Og som da irriterer seg over at visse funksjoner ikke lenger fungerer.

 

Man kan jo lage en lov om at alle må si "hei på deg, din gamle sei" før de spiser fisk, og det er jo ikke noe problem å gjøre det, men hva i alle dager er grunnen da?

Lenke til kommentar
Hvordan er "ask me before accepting cookies" forskjellig fra "Ask For Cookie Confirmation"? Jeg må trykke accept 17 ganger for hver diskusjon.no-refresh hvis jeg huker av for siste, men ikke for første.

Jeg har også på "remember for this site". Slik at første gang jeg er på diskusjon.no velger jeg å huske, men første gang jeg besøker hw.no sier jeg nei. Hverken av disse domenene spør igjen.

Lenke til kommentar
Hvert nettsted trenger jo bare spørre en gang om man spør på riktig måte, selv om det er 100 småkaker.

 

"Ønsker du at dette nettstedet skal bruke småkaker?

Småkakene vil brukes til å lagre autologin, ditt, datt, hummer, kanari og alt mulig annet vi måtte finne på

[Ok] [Fortsett uten småkaker]"

Ironisk vil de jo, hvis det besvares nei - måtte stille spørsmålet neste gang gjesten kommer innom og sesjonen er utløpt - de kan jo tross alt ikke lagre på maskinen til brukeren hva de har svart.

 

I Sverige hvor de skal ha innført Ekomforskriften eller en lignende forskrift har det visst bare vært nødvendig at nettsidene har en side som forklarer bruken av cookies og hvordan man deaktiverer dem, jeg vil ikke si at informasjonen er spesielt synlig der den ligger i bunnen av siden heller.

 

Som for eksempel: http://www.telenor.se/privat/integritetspolicy/information-om-cookies.html

Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde når jeg hørte om dette var å sette i Opera at "ask me before accepting cookies". Det er _ingen_ problem og jeg har surfet slik nå flere dager.

 

Ja, selv om jeg ikke synes det er nødvendig å forby cookies, så synes jeg konsekvensen er overdrevet, det er ikek så forbanna umulig å surfe slik, eller med cookies diabled.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvor mage av der irriterer seg over at man MÅ skrive inne passord og innlogging navn hver gang man skal poste noe på forumet her ? hva med andre nettsteder ?

 

Hvorfor ikke skille mellom innlogging og "overvåking". det siste er for å tilpasse reklame.

 

hvordan skal loven praktiseres. Gjelder det for nettstedet (der data serveren med nettsiden er plassert ) eller på pcen som brukes for lese nettsiden.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se noe særlig annet enn dette er udelt positivt at noe gjøres med cookie og problematikken i forhold til personvern. Det er alt for mange nettsider som overhode ikke tenker på hva de gjør og utsetter brukerne for. I dag er det spesielt to firmaer som kan spore en skremmende stor mengde internettbrukere. Disse er Google og Facebook.

 

Google er jo ganske åpenbar i og med at «alle» bruker Google Analytics. Selv om verktøyet nyttig medfører det ekstremt god sporbarhet for Google, som ganske enkelt ikke burde vært lov å tilnærme seg.

 

Facebook er på sin side også i ferd med å skaffe seg en respektabel base å spore brukerene på. Hvor mange ganger har vi ikke sett en «Like»-knapp for Facebook? Den ser harmløs ut, men knappen (+ innholdet rundt) hentes faktisk inn fra Facebooks servere og tilbys med en aldri så liten cookie på slepet. Dette er på sett og vis enda verre enn Google siden dette kan knyttes opp mot din eventuelle profil på Facebook. Etter min mening skal man være rimelig naiv hvis man synes dette er akseptabelt og noe man ikke bør få bukt med.

 

Å totalforby cookie er nok litt vel drastisk, men en mulighet er jo å faktisk forby cookie fra tredjepart. Enhver cookie man godtar skal stamme fra domenet for siden man ser på, mens ev. innhold som hentes fra andre domener (bilder, javascript e.l.) skal regnes som tredjepart. Det bør etter min mening sette en effektiv stopper for mye av sporingen Google og Facebook kan gjennomføre pga. kollektiv utenksomhet.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Tro egentlig vi må slutte å se så naivt på slike ting. HTML5 kan bli en stor utfordring.

 

"The NY Times reports that in the next few years, HTML5 will provide a powerful new suite of capabilities to Web developers that could give marketers and advertisers access to many more details about computer users' online activities. The new Web language and its additional features present more tracking opportunities because the technology uses a process in which large amounts of data can be collected and stored on the user's hard drive while online. Because of that process, advertisers and others could, experts say, see weeks or even months of personal data that could include a user's location, time zone, photographs, text from blogs, shopping cart contents, e-mails and a history of the Web pages visited. 'HTML5 opens Pandora's box of tracking in the Internet,' says Pam Dixon, the executive director of the World Privacy Forum. Meanwhile Ian Jacobs, head of communications at the World Wide Web consortium, says the development process for HTML5 will include a public review. 'There is accountability,' Jacobs says. 'This is not a secret cabal for global adoption of these core standards.'"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...