Gå til innhold

Pc vs konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor gidder folk å bruke mange tusen på å spille på pc? Når konsoll er mye billigere,større skjerm som oftest, og det er mer behagelig å sitte i sofaen å spille.

 

Gi meg et sekund:

Konsoll: 2000 kroner for konsoll + 5000 for TV + ca 2500 for sofa

PC: 5000 kroner for ferdig stasjonær PC, som er mye kraftigere enn konsollen, og med større diskplass

DU kan ikke legge i en skuffa et skjermen du bruke til din Xbox kostet også en del :p

Ikke glem at "oppgrader hver tredje kvartal" gikk over i starten av årtusnet.

Lenke til kommentar

Det virker som om 99% av konsollbrukerne ikke vet at man koble til PCen på 40" i stuen og bruke en xbox kontroller på så og si alle spill.

Etter jeg kjøpte meg 120hz skjerm og Nvidia 3D så kommer jeg aldri til å gå tilbake til Xboxen min.

Endret av duppskoen
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder folk å bruke mange tusen på å spille på pc? Når konsoll er mye billigere,større skjerm som oftest, og det er mer behagelig å sitte i sofaen å spille.

Argumentene dine er ikke spesielt gode.

 

For det første, de aller fleste har en PC (du inkludert), det koster uhyre lite å oppgradere en vanlig PC til å takle spill. I de fleste tilfeller er et halvgodt skjermkort nok, disse får du til mindre enn hva en konsoll koster. Eksempel: Jeg kjøpte et Geforce 8800GT for ca to år siden. Det kostet på den tiden ca 1100 kr, og lot min da 4 år gamle PC kjøre multiplattform spill (Mass effect i dette tilfellet) med marginalt bedre grafikk enn en XB360 kunne. (Samme teksturoppløsning, 30% høyere skjermoppløsning(1280x1024 versus XB360 sine 1280x720), samme mengde antialiasing, partikkeleffekter, etc.). Omtrent samme framerate også.

 

For det andre, som sagt tidligere, kan man lett koble PC på en TV. I tillegg har ikke mindre skjermstørrelse så mye å si når man sitter nærmere skjermen. Med mindre du er av typen som sitter en halvmeter unna en 40 tommers TV.

 

For det tredje, tastatur+mus gir en overlegen presisjon i spillsjangere som fps, tps og rts.

 

Og for det fjerde, det er ikke spesielt ubehagelig å game i en kontorstol med godt ryggstøtte og gode armavlastere.

 

For det femte, en del PC spill (eller PC versjoner av spill) kan lett moddes, mange andre kan moddes dersom man setter seg godt nok inn i det. Dette noe som mange er glad i, se bare på alle moddene man finner til bl.a. Oblivion. Disse kan konsollspillere bare glemme å prøve.

 

For det sjette, man har flere valg når det kommer til voip, og andre ting som kan gjøre spillingen din mer bekvem, eller effektiv.

 

For det sjuende, dersom man har litt ekstra peng til overs, kan man lett få seg grafikk som gruser konsoller totalt.

 

-edit-

 

Å ja, glemte nesten

 

For det åttende, PC spill er ofte 50-100 kr billegere enn konsollversjonen.

 

For det niende, digital distribusjon er mye bedre tilgjengelig for store titler på PC enn på konsoll.

 

Lurer på om jeg kommer på flere ting etter denne redigeringen :p.

Endret av Pseudopod
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er vel kun personlige preferanser egentlig. Det er ingen tvil om at en god pc knuser enhver konsoll når det gjelder grafikk og ytelse, og argumentet om å sitte i sofaen på den store flatskjermen like godt kan brukes i pc'ens favør. For mange vil likevel en konsoll være et greit alternativ, om man ikke er avhengig av tastatur og mus, og ikke har bruk for de andre mulighetene en pc kan gi. I så fall vil en konsoll være en rimelig inngangsbillett til spilling (kontra en ny, kraftig pc).

 

Jeg har både pc og konsoll, og bruker begge om hverandre i stua. For meg er dette helt optimalt. :)

Lenke til kommentar

For min del så er jeg litt lei av å sitte å stille på grafikken for å finne akuratt grensen mellom ytelse og utseende. Derfor går det for det meste i strategititler og gamle spill for pcen mens de nye multiplatformspillene havner i Playstationen. Er så vanvittig mye mer behagelig å kunne sette spillet i maskinen og vite at det fungerer enn alt styret med pcen, som i tilleg gjerne rammes av krashing osv. Men klart, noen titler passer mye bedre på pc

Lenke til kommentar

OP troller mest sannsynelig, men jeg biter alikevel ;)

 

Jeg har både 360, PS3 og PC. Eneste grunnen til at jeg skaffet 360 var for å spille Forza 2 og 3, PS3 for å spille MGS4 og Uncharted. ellers så spiller jeg mest mulig på pc. Men Konsoll er greit hvis man skal ta en kjapp runde i Tekken/Street Fighter med en kamerat eller bare slappe av i sofaen med no casual gaming.

 

Helt ærlig så syns jeg PC er overlegen på alt, siden du får brukt den til så mye mer. Koble til trådløs Xbox kontroll på pc'n og du kan sitte i sofaen. Kjøp barebone kabinett eller no annet mini-atx hvis du vil ha konsoll-størrelse. Du kan gjøre så mye mer. Jo før konsollen dør, jo bedre. men ser ut som at markedet tar en helt annen vei :(

Lenke til kommentar

Syntes egentlig det er ganske likt jeg, greit nok pc har mange fordeler men liker litt bedre og ha en kotroll enn mus og tastatur, men det kan være fordi jeg hele tiden har vokst opp med konsoll.. I det siste har jeg dog begynt og tippe litt over for pc, kjøpte meg ny mus og musematte+ css og må si at jeg klarer og sitte lengere med pc og spille før jeg blir lei enn med 360'n.

Lenke til kommentar

Du kan jo bruke mus og tastatur på noen konsoll spill også da *host*

 

Man kan gjerne si at PCen er overlegen, men nevn et spill som drar maks nytte av nye komponenter. Det er grafikken i seg selv som er flaskehalsen, ikke hardwaren. Opplever like flott grafikk på PS3 som PC, men savner selvfølgelig innstillingsmuligheter på PS3.

 

Høres ut som en PS3 fanatiker her. Når jeg først spiller sitter jeg helst forran PCen, PS3'en er omtrent kun for å spille av blueray filmer.

Lenke til kommentar

Kan du utdype? Det du sa om grafikk ga heller lite mening.

 

Om du mener grafikken er like flott på PS3, så kan du umulig ha analysert de to veldig godt. Hva mener du med at spill ikke drar full nytte av nye komponenter? Jeg har tilnærmet full GPU load i mange spill på mitt relativt nye kort (mye nyere enn hva man finner i konsoller, i alle fall).

 

Hva mener du med at det er grafikken som er flaskehalsen, ikke hardwaren? Mener du at ingen grafikkmotorer klarer å utnytte hardware optimalt? Hvordan vet du det? Er du en grafikkprogrammerer?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

OP troller mest sannsynelig, men jeg biter alikevel ;)

 

Jeg har både 360, PS3 og PC. Eneste grunnen til at jeg skaffet 360 var for å spille Forza 2 og 3, PS3 for å spille MGS4 og Uncharted. ellers så spiller jeg mest mulig på pc. Men Konsoll er greit hvis man skal ta en kjapp runde i Tekken/Street Fighter med en kamerat eller bare slappe av i sofaen med no casual gaming.

 

Helt ærlig så syns jeg PC er overlegen på alt, siden du får brukt den til så mye mer. Koble til trådløs Xbox kontroll på pc'n og du kan sitte i sofaen. Kjøp barebone kabinett eller no annet mini-atx hvis du vil ha konsoll-størrelse. Du kan gjøre så mye mer. Jo før konsollen dør, jo bedre. men ser ut som at markedet tar en helt annen vei :(

 

Jeg og beit på dette her...

 

Synd på PC det er ikke slike spill som Uncharted 1-2 og Metal Gear Solid der, Killzone 2 som er et skytespillsimulator for min del og heller ikke God Of War lignende spill og heller ikke Gears Of War 2-3 og ikke Halo spill. Det er derfor jeg foretrekker konsoller over PC for disse type spillene, og de kan ikke kalles casual ;)

 

Men ville gjerne hatt en pc kobla opp mot min 46" Full HD, men da må jeg ut med mere en 9k for å dra spill noenlunde greit. Nesten sånn at du må oppgradere innen et nytt toppspill til pc har kommet ut i snitt :tease:. Ville ha sett Crysis 2, Rage på min TV med en pc på rundt 13-16k :)

Lenke til kommentar

Men ville gjerne hatt en pc kobla opp mot min 46" Full HD, men da må jeg ut med mere en 9k for å dra spill noenlunde greit. Nesten sånn at du må oppgradere innen et nytt toppspill til pc har kommet ut i snitt :tease:. Ville ha sett Crysis 2, Rage på min TV med en pc på rundt 13-16k :)

Men det er feil.

 

De aller fleste konsollspill kjører bare i 1280x720 (noen rendrer faktisk 3Den i lavere oppløsning enn det og). Om dette er nok for konsollspillingen din, hvorfor er det ikke nok for PC spillingen din? PCer har brukt høyere oppløsninger enn dette som standard i nesten ti år.

 

Enten har du urimelig høyere krav til grafikk på PC enn du har på konsoll, eller så har du ikke spesielt god greie på hvordan man setter opp en rimelig PC som man kan spille på.

Lenke til kommentar

Hvorfor gidder folk å bruke mange tusen på å spille på pc? Når konsoll er mye billigere,større skjerm som oftest, og det er mer behagelig å sitte i sofaen å spille.

 

Gi meg et sekund:

Konsoll: 2000 kroner for konsoll + 5000 for TV + ca 2500 for sofa

PC: 5000 kroner for ferdig stasjonær PC, som er mye kraftigere enn konsollen, og med større diskplass

DU kan ikke legge i en skuffa et skjermen du bruke til din Xbox kostet også en del :p

Ikke glem at "oppgrader hver tredje kvartal" gikk over i starten av årtusnet.

 

 

De fleste har nok en sofa og en tv.

Regner med du foretrekker PC, men du har nok en sofa og en tv hjemme likevell?

Lenke til kommentar

Kan du utdype? Det du sa om grafikk ga heller lite mening.

 

Om du mener grafikken er like flott på PS3, så kan du umulig ha analysert de to veldig godt. Hva mener du med at spill ikke drar full nytte av nye komponenter? Jeg har tilnærmet full GPU load i mange spill på mitt relativt nye kort (mye nyere enn hva man finner i konsoller, i alle fall).

 

Hva mener du med at det er grafikken som er flaskehalsen, ikke hardwaren? Mener du at ingen grafikkmotorer klarer å utnytte hardware optimalt? Hvordan vet du det? Er du en grafikkprogrammerer?

Du er en sånn en som aldri er enig?

 

Jeg personlig synes at i enkelte spill så føles grafikken for meg omtrent likedan med det man kan få ut av de vakreste pc spill. Grafikken er ikke god nok til å utfordre det beste oppsettene du får kjøpt, så det er begrenset hvor mye "bedre" grafikken blir på pc kontra konsoll. Jeg har aldri sett animasjoner så bra som Demons Souls på pc for eksempel.

 

Å til slutt, nei jeg er ikke grafikkprogrammerer, men går ut ifra at det er sannelig ikke du eller. Har heller aldri skrevet at hardwaren ikke utnyttes optimalt. Er det noen praktisk forskjell på 60 og 120 fps? Det finnes bare ikke spill med så avanserte grafikkmotorer at en moderne pc kveles. Jeg har enda ikke funnet et eneste spill som tyner min 1 år gamle PC i 1900x1200. Forskjellen i grafikk er ikke så stor idag i mine øyne.

 

Du driver å sier at andres meninger er feil. Men det oppleves ikke likt av alle. Må gå ann å kunne godta at alle ikke mener det samme (Til tross for at vi ikke møter din høye standard om å være "grafikkprogrammerere"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...