Gå til innhold

Pc vs konsoll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid.

omvendt?

 

Kanskje i ditt hue.

 

Her bør man kanskje skille mellom hardcore gamere som henter spillene sine via torrents, og familiefedre som kun vil sette seg ned med familien for å hygge seg. For førstnevnte gruppe vil kanskje ikke en konsoll "fungere", om man ikke har moddet den til å spille av iso-filer og piratkopierte spill, men for familiefaren fungerer selvfølgelig konsollen perfekt, han trenger jo bare å sette inn spillet og alt vil fungere. Alt til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid.

omvendt?

 

Kanskje i ditt hue.

 

Her bør man kanskje skille mellom hardcore gamere som henter spillene sine via torrents, og familiefedre som kun vil sette seg ned med familien for å hygge seg. For førstnevnte gruppe vil kanskje ikke en konsoll "fungere", om man ikke har moddet den til å spille av iso-filer og piratkopierte spill, men for familiefaren fungerer selvfølgelig konsollen perfekt, han trenger jo bare å sette inn spillet og alt vil fungere. Alt til sitt bruk.

 

Konsoll spiller ikke av ISO-filer. Og, hardcore gamere kjøper spill de også. Ikke nødvendigvis drittspillene de store selskapene lager for å dra til seg penger, men de som er gode.

 

Familiefaren liker sikkert å dytte inn disken i konsollen sin, for så å spille spill med familien med noe begrenset grafikk.

 

Jeg prater fra min synsvinkel.

 

Og, flere "hardcore" gamere har konsoll også, mest da de ikke vil bruke mye penger på hardware, men allikevel vil spille alle spill som kommer ut.

 

Har selv PSX, PS2, PS3, Xbox og Xbox 360, men liker PC best. Konsoll er fint pga ekslusiver, og tidlige spill (trenger ikke crack).

Lenke til kommentar

Snip, snap

Jeg blir litt småsliten av argumentasjonen din. For det første kverulerer du på ting folk ikke har sagt, for det andre tenker du ikke veldig langt. Greit, du får en ok PC til 5000 som er enkel og grei. Hva med ekstra utstyr? Mus, Tastatur, Pcpult, kontorstol, høytalere, og du vil helst ha en skjerm til pcen også, veldig få som kun bruker en PC på tven. Noe som vil si at du må bytte kanal hver gang du vil sjekke facebook.

 

Å oppgradere en NY pc er ikke særlig dyrt, men om den er litt ute av dato (Si ny sokkel? Ny ram, ny port for komponenter, sterkere strømforsyning? osv) Det funker å oppgradere en liten stund, men ikke alt for lenge (dessverre). Nå skal jeg ikke argumentere for at PC er dårligere, for det synes jeg ikke. Men å si det er like dyrt med konsoll er bare tull. Det er kanskje enklere å piratkopiere til PC, om du føler det er en argumentasjon. Når det er sagt kan selvfølgelig en PC brukes til mye mer enn en konsoll.

 

Ta en titt på Killzone 3 btw. Synes det er overlegen grafikk der iforhold til f.eks Crysis.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Jeg viste jo at inkludert skjerm koster det heller ikke mye mer. Mus og tastatur tok jeg ikke med, noe jeg kanskje skulle ha gjort, men det er ikke store kostnader det er snakk om. Piratkopiering har jeg aldri sagt et eneste ord om, men siden du nevner det så er faktisk spill billigere på PC :).

 

Arbeidspult og stol er noe jeg tar for gitt at de fleste allerede har, likens som jeg ikke tok med sofa og TV benk i regnestykket mitt.

 

Jeg tar for så vidt det som gitt at en person legger opp til å bruke PCen sin til mer enn bare spilling. Regnestykket mitt bserte seg jo på et scenario hvor en person er ute etter en PC, pluss en metode å spille spill på. Jeg kom med et reelt eksempel på at man kan dytte litt ekstra penger inn i en PC i stedet for å bruke de på en konsoll, og dermed få en veldig habil spille-PC.

 

Angående oppgraderinger så bruker man i dag et grensesnitt for grafikkort som er bakoverkompatibelt med forrige versjon, som har eksistert siden 2004. Dersom PCen din har en CPU som er yngre enn 5 år, så er det en veldig stor sjangse for at ytelsen begrenses i mye større grad av skjermkortet eller det gjør av prosessoren. Mass Effect kjørte for eksempel helt greit på min Athlon 64 enkeltkjerne (kjøpt i 2005) etter at jeg byttet ut det gamle skjermkortet med et 8800GT som kosta meg ca 1100 kr i 2008. Dette kortet drar de fleste spill i XB360-kvalitet selv i dag, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal gjøre det i alle fall i et år til, siden hardwaren i konsollene ikke kommer til å endre seg heller. Når jeg kjøpte den PCen i 2005 så var den heller ikke en monsterPC. Den var kjøpt på et budsjett som ikke er så langt unna det jeg beskrev tidligere, bortsett fra at jeg brukte en del ekstra for å få en skikkelig god skjerm.

 

Angående strømforsyning så holder det i dag fremdeles med 400 watt selv om du skal ha for eksempel et GTX 460 kort i maskinen din. selv bytta jeg PSU når jeg gikk til innkjøp av 8800GT, men den PSUen hadde jeg også brukt siden 2001.

 

At Killzone 3 ser bedre ut enn Crysis, det kan godt hende. Grafikkstil har mye å si på helhetsinntrykket, men man skal ikke se bort i fra at det hadde vært mulig å lage samme grafikk til en PC heller.

 

Som sagt tidligere, jeg mener valg av spillplattform ikke er et valg basert på kjøpskostnader, men hvilke spill man er interessert i, og hvilket nettverk av spillere man har lyst til å spille sammen med. Selv spiller jeg kanskje mest på PS3, og jeg har mange ganger tenkt på å gå til innkjøp av en XB360.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hvorfor gidder folk å bruke mange tusen på å spille på pc? Når konsoll er mye billigere,større skjerm som oftest, og det er mer behagelig å sitte i sofaen å spille.

Personlig foretrekker jeg som regel å spille på en god gamer PC av følgene grunner:

 

Bedre bildekvalitet og grafikk

- Oppløsning

1920x1200 (eller 1920x1080 når jeg kjører mot TV'en) gir et markant skarpere og detaljfullt bilde kontra 1280x720 på konsoller. Flere konsoll spill kjører også i subHD oppløsning som f.eks 1024x600.

 

- Anti-aliasing

Dette er noe som rydder opp i kantete grafikk, shimmering og ellers pixel støy. Og 4-8xAA sammen med metoder som adaptive AA for alpha teksturer og høyere oppløsning kan (i mine øyne) gjøre en nokså dramatisk forskjell fra ingen til 2xAA som regel konsoll spillene kjører på.

 

- Texture filtering

Er også en punkt PC'en gjør det mye bedre. Ingen til lite texture shimmering, ingen synlige mip-map overganger og texturene er skarpere på lengre avstand.

http://www.tweakguides.com/images/GGDSG_22.jpg

 

- LOD

Level of detail. Innebærer detaljgraden av objektene ettersom dem beveger seg lengre og lengre unna. Dette er noe som ofte er bedre på PC da dette ikke er noe som koster utviklerene mye å gjøre bedre på PC versjonen av spillet. Rendering motoren bytter ikke ut til lavere detaljerte modeller like raskt på PC. GTA4 på konsollene f.eks har en veldig aggressiv LOD.

 

- Skygger

Dette er også noe som ofte er av bedre kvalitet på PC. Konsollene lider ofte av low-res blocky skygger der man også ofte ganske klart kan se overgangene i shapdow map'ene.

 

- Grafikk innhold

Det er ikke mange utviklerene som tar seg bryet med å legge noe særlig ekstra innhold i PC versjonen, men noen spill er det som f.eks: Metro 2033, Risen, Just Cause 2, Bad Company 2 og i fremtiden Crysis 2 og Doom 4.

 

- Framerate

Dette er også en ting konsoll spill ofte er dårlige på. De fleste sikter seg etter 30FPS og havner ofte under dette når det skjer mye på skjermen. Det er konsoll spill som til tider jeg mener har uspillbar framerate, som f.eks Red Dead Redemtion. Framerate er en stor grunn til at jeg foretrekker å spille på PC.

 

 

Bedre innlevelse

Punktene om grafikk spiller inn i dette, men også PC skjermen. Ja faktisk, for selv om min 46" TV er mye større enn min 24" skjerm dekker PC skjermen min mye mer av synsfeltet pga de store forskjellene i sitteavstand. Dette er viktig for meg i spill som simulatorere og FPS. Jeg liker ikke å spille FPS på konsoll først og fremt pga dette. Med FPS skal man (som navnet tilsier) se gjennom øynene til personen man spiller, men dette passer dårlig inn med at våpenet man holder i er 3meter unna på TV'en min og bildet dekker forholdsvis lite av synsfeltet mitt.

Det blir også på en måte mer personlig å sitte med en PC skjerm, selvom det er typer spill jeg heller spiller på TV (og derfor jeg også har koblet opp PC'en mot TV'en). Dette blir dog ganske subjektivt.

 

 

Kontroller

Mange spill syns jeg passer best med tastatur og mus, flere knapper og bedre presisjon.

 

 

Spill

PC har forsatt en god andel eksklusive spill, spesielt innen strategi og adventure spill. Markedet for lav budsjett spill for PC har også bare økt og mange av disse er veldig gode spill. Det er mange spill her jeg nødig ville ha gått glipp av.

For å nevne noen: STALKER spillene, Civilization 5, Men of war spillene, Company of Heroes, Starcraft 2, Spore, Amnesia: The Dark Descent og Total War spillene.

 

 

Mods

Mange spill har en rekke mods som kan legge til grafikk forbedringer, spill innhold, grensesnitt endringer osv. Dette er noe som kan være ganske artig å leke seg med og kan forbedre og/eller forlenge spillopplevelsen.

 

 

Man skal også huske på at spill til PC er en del rimeligere. 350,- vs 500,- som regel for nye spill, noe som kan utgjøre en ganske stor forskjell iløpet av et år og kan derfor veie en del opp for dyrere hardware.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid.

omvendt?

 

Kanskje i ditt hue.

 

Så forklar hva du mener da. Konsollen fungerer jo i utgangspunktet. Med pcen må man gjerne gjøre en del innstillinger underveis i spillet. Derfor ser jeg ikke helt logikke i innlegget diit

 

Fungerer ja, men jeg finner PC langt bedre.

 

Trenger da ikke en logikk i alt.

Lenke til kommentar

At Killzone 3 ser bedre ut enn Crysis, det kan godt hende. Grafikkstil har mye å si på helhetsinntrykket, men man skal ikke se bort i fra at det hadde vært mulig å lage samme grafikk til en PC heller.

Man kunne ha lagd Killzone 3 med mye bedre grafikk til PC, spesielt om målet var 30FPS i 1280x720 med 2x/QuincunxAA som på PS3.

Crysis som vel og merke er fra 2007 gjør en del ting teknisk sett bedre enn KZ3, som f.eks lys, skygger og teksturer. Og overall syns jeg forsatt det er det spillet med den peneste grafikken.

 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Unlimited detail gruser crysis hardt :)

For det første er ikke Unlimited Detail Technology et spill, for det andre blir det som å si at HDR rendering gruser Killzone 3, eller ID software's MegaTexture teknologi gruser også Crysis. Mao gir det ingen mening. Pen grafikk er mye mer enn en rendering teknikk.

Lenke til kommentar

Mye rare argumenter i denne tråden, og mange som tydligvis ikke helt er inne i hva en PC koster. FOr det første, drit i sofa, skjermer, kontorstoler og dill. PC kan kobles til TV, konsoller kan kobles til en dataskjerm, bare gjør det som passer deg best, dette er likt i begge tilfeller.

 

PC har følgende fordeler

- Muligheter for bedre grafikk og bedre ytelse på alle fronter

- Vesentlig større utvalg og lavere pris innen kontrollere

- modding

- lettere å gjøre stille.

- billigere spill

 

Konsoll har følgende fordeler

- Lettere å sette opp, og man må ikek ha kunnskap for å kjøpe de (på PC kan man gå i samme felle som feks Toman, og kjøpe en PC som ikke passer til bruksområdet)

- Billigere i innkjøp.

 

Videre så er det endel spill som ikke finnes på alle plattformer, og derfor kan dette få en plattform til å være mer eller mindre gunstig på individuell basis.

 

Om man må velge, så kan man si generelt at PC passer bedre om du spiller mye, og konsoll bedre om man spiller mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Unlimited detail gruser crysis hardt :)

For det første er ikke Unlimited Detail Technology et spill, for det andre blir det som å si at HDR rendering gruser Killzone 3, eller ID software's MegaTexture teknologi gruser også Crysis. Mao gir det ingen mening. Pen grafikk er mye mer enn en rendering teknikk.

 

Beklager, gjikk ut i fra at din intelligens kvotient hadde minst tre siffer men der tok eg feil. Mente selvfølgelig Unlimited Detail teknologien gruser crysis teknologien som blir brukt til å lage det visuelle. Men eg må bare beklage.

Lenke til kommentar

Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid.

omvendt?

 

Kanskje i ditt hue.

 

Så forklar hva du mener da. Konsollen fungerer jo i utgangspunktet. Med pcen må man gjerne gjøre en del innstillinger underveis i spillet. Derfor ser jeg ikke helt logikke i innlegget diit

 

Fungerer ja, men jeg finner PC langt bedre.

 

Trenger da ikke en logikk i alt.

 

Men dette har jo ingen sammenheng med det du skrev tidligere. Du forklarer jo noe helt annet.

Forklar denne:"Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid."

Lenke til kommentar

Unlimited detail gruser crysis hardt :)

For det første er ikke Unlimited Detail Technology et spill, for det andre blir det som å si at HDR rendering gruser Killzone 3, eller ID software's MegaTexture teknologi gruser også Crysis. Mao gir det ingen mening. Pen grafikk er mye mer enn en rendering teknikk.

 

Beklager, gjikk ut i fra at din intelligens kvotient hadde minst tre siffer men der tok eg feil. Mente selvfølgelig Unlimited Detail teknologien gruser crysis teknologien som blir brukt til å lage det visuelle. Men eg må bare beklage.

 

Vi får se, for meg hørtes det ut som en voxel-implmentering, mao ikke nye teknologi. Det er ifte ikke helt uten grunn at man bruker den teknologien man gjør, andre ting kan ha ulemper som det ikek snakkes så høyt om.

 

AtW

Lenke til kommentar

Beklager, gjikk ut i fra at din intelligens kvotient hadde minst tre siffer men der tok eg feil. Mente selvfølgelig Unlimited Detail teknologien gruser crysis teknologien som blir brukt til å lage det visuelle. Men eg må bare beklage.

Ja jeg burde selvfølgelig ha forstått det utifra den ene settningen din, det beklager jeg. Jeg burde på forhånd ha visst hvor kunnskap nivået ditt på dette lå. Unlimited Detail Technology står forøvrig kun for geometri renderingen og det visuelle er mye mer enn bare statisk geometri. ;)

Men takk for at du holder en hyggelig tone.

 

Her kan du forøvrig lese at det er en del skeptisme til Unlimited detail teknologien:

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=56779

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=47405

Endret av MistaPi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid.

omvendt?

 

Kanskje i ditt hue.

 

Så forklar hva du mener da. Konsollen fungerer jo i utgangspunktet. Med pcen må man gjerne gjøre en del innstillinger underveis i spillet. Derfor ser jeg ikke helt logikke i innlegget diit

 

Fungerer ja, men jeg finner PC langt bedre.

 

Trenger da ikke en logikk i alt.

 

Men dette har jo ingen sammenheng med det du skrev tidligere. Du forklarer jo noe helt annet.

Forklar denne:"Konsoll funker, om moddet.

PC funker.. perfekt.. alltid."

 

Orker ikke. Du vil aldri forstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...