Gå til innhold

Test: Nvidia GeForce GTX 560 Ti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fins det en plass som har alle diverse kort og poeng de har fått? Selv gammle kort? Skulle likt å se hva mitt har sammenlignet mot en jeg vurderer å kjøpe.

 

Den listen i artikkelen? Det er vel kort dere har testet selv, eller er den hentet fra et kilde?

Tomshardware.com

 

 

 

 

 

http://www.tomshardware.com/charts/graphics-cards,1.html :thumbup:

 

De har cpu chart også. Skulle vært obligtorisk å gå der, så hadde det vært 100 000 færre spørsmål om diverse her :p

 

 

 

 

No offence :D

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ser enkelte andre tester er litt mer i favør av HD 6950, noe jeg tror stemmer med et litt bredere spillutvalg.

 

Uansett så vil ulike driverversjoner i kombinasjon med oppsett alltid gi ulike variasjoner, men generelt så stabiliserer det seg rundt en måneds tid etter lansering.

 

 

Jau, dette 1GB kortet fra nV er like lite ment å konkurere med HD6950 som HD6870 er ment det, og de aller fleste som tester dette nye kortet idag fant ut at det heller ikke gjør det i de fleste spill...

 

2k for dette mot 2195,- for HD6950, og det før norske nettbutikker har justert prisen på HD6950 som skal ned i henhold til ATI/AMD, er liksom et rimelig enkelt valg imho, spesiellt mtp 6950's shader opplåsning.

 

Tar man med i regnestykket 2gb vs. 1gb, så er det lett å skjønne hvorfor nV ikke nevner HD6950 med et eneste ord når man lister hva/hvem de konkurerer mot med dette kortet..

 

Selv med en rimelig heftig klokking 980/4900, så vil ikke 560 røre på et shader opplåst HD6950, ja faktisk ikke et vanlig klokket HD6950 engang (målt i 3dm11)..

 

Etter min mening er prisen altfor høy, noe jeg mener hovedkonkurenten HD6870 også er (før norske nettbutikker har justert etter AMD/ATI's prisjustering), som spiller rett i fanget på HD6950..

 

Jeg vil si det så sterkt at å velge 560/6870 fremfor et HD6950 er et veldig uklokt valg siden de så og si koster det samme...

 

Til hw.no: Hvorfor i den videste verden testes et spill som BC2 med 2xAA? Her har vi altså et spill de aller fleste nye mid-end kort drar enkelt, og BC2 har en rimelig dårlig AA, så 4xAA er et minimum imho....

Minst 4xAA bør være en gjenganger i ALLE spillene for å få en viss sammenheng i testene og for å vise forskjellene på mid og high-end... Dessuten er det vel knapt noen som ikke spiller med 4xAA idag, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser enkelte andre tester er litt mer i favør av HD 6950, noe jeg tror stemmer med et litt bredere spillutvalg.

 

Uansett så vil ulike driverversjoner i kombinasjon med oppsett alltid gi ulike variasjoner, men generelt så stabiliserer det seg rundt en måneds tid etter lansering.

 

2k for dette mot 2195,- for HD6950, og det før norske nettbutikker har justert prisen på HD6950 som skal ned i henhold til ATI/AMD, er liksom et rimelig enkelt valg imho, spesiellt mtp 6950's shader opplåsning.

 

Tar man med i regnestykket 2gb vs. 1gb, så er det lett å skjønne hvorfor nV ikke nevner HD6950 med et eneste ord når man lister hva/hvem de konkurerer mot med dette kortet..

 

Selv med en rimelig heftig klokking 980/4900, så vil ikke 560 røre på et shader opplåst HD6950, ja faktisk ikke et vanlig klokket HD6950 engang (målt i 3dm11)..

 

Etter min mening er prisen altfor høy, noe jeg mener hovedkonkurenten HD6870 også er (før norske nettbutikker har justert etter AMD/ATI's prisjustering), som spiller rett i fanget på HD6950..

 

Jeg vil si det så sterkt at å velge 560/6870 fremfor et HD6950 er et veldig uklokt valg siden de så og si koster det samme...

Opplåsning av HD 6950 til HD 6970 medfører at garantien ryker og er forbeholdt de entusiastene som vil ta risikoen.

 

Det finnes bra overklokkede kort til en billig penge, og etter hvert en variant på 1 GHz.

 

Mer minne er spesielt viktig i høyere oppløsninger, og etter hvert kommer mest sannsynlig også GTX 560 med 2 GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eff: Feiler det er det bare og bruke switchen som er på kortet.

Og man SKAL ikke flashe til 6970 biosen, låse opp shaderne er dønn trygt...har ikke sett noe skade-rapport på det ennå.

 

Flashe til 6970 biosen har mange ødelagt 6950 kortet sitt, men og åpne shaderne er så og si trygt.

 

Garantien tror jeg ikke det er så mye og bekymre seg for ;)

 

Så det med garantien ser jeg ikke på som en begrunnelse, flasher man til 6970-biosen så er jeg enig med deg for det er bevist at er ganske så stor risiko fpr at kortet tar alvorlig skade.

 

 

Edit: Vil heller ikke si det er forbeholdt oss ekstreme siden veldig mange kjøper 6950 pga. de kan låse opp shaderne meget lett.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Har et 8800-noe kort som jeg har ruget på å bytte ut en god stund nå.

 

Det som plager meg mest med dette kortet er at hvis jeg oppdaterer driver (har prøvd med flere driverversjoner i løpet av over et år nå) så begynner video i windows media center å skippe ... altså hoppe en frame eller 2 fram og/eller tilbake (uavheging av codecversjoner). Dette har gjort meg skeptisk til nvidia, selv om jeg har vært nvidiatilhenger (var innom ATI 9600 som jeg var fornøyd med).

 

På jobb har jeg AMD-kort, og det funker fint, men må innrømme at dette kortet frister.

 

Nei, jeg er fortsatt like klok. Det eneste fornuftige (for å komme til bunns i sakene) er å kjøpe et nytt Nvidia kort og se om jeg får samme artifacts.

 

 

 

Edit: en annen ting jeg har lurt på: Er det mulig å kjøpe nVidia referansekort??

 

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Har et 8800-noe kort som jeg har ruget på å bytte ut en god stund nå.

 

**Et par spørsmål**

 

Edit: en annen ting jeg har lurt på: Er det mulig å kjøpe nVidia referansekort??

 

 

8800 kortene er desverre kjent for mye problemer med gpu, noen dør veldig kjapt mens andre får ymse artifacts som kan være relativt uforklarlige. Antar du kan være der om forksjellige driveroppdateringer ikke har vært til hjelp i det hele tatt.

 

Kjøper du et nytt Nvidia kort bør du selvsagt vurdere ett av de nye og i riktig prisklasse til deg, velger du selvsagt en versjon lavere enn feks 560 så bør du sjekke tester for å se om det yter bra nok.

 

Nilsen :

 

Hva er årsaken til at dere ikke har noen gode tall på støy ?

Noen muligheter for at dere kan få sørget for opptak av støynivåene som vi kan høre?

Lenke til kommentar

Du kan gå inn på www.komplett.no for å sammenligne priser mellom de to.

Erfaringsmessig så blir prisen en tanke lavere når flere butikker som f.eks. Amentio.no får inn produktene. Jeg tror 1900 NOK er en god pekepinn på hva prisen blir.

 

 

Det er nok flere grunner, men vi går alltid ut i fra de dataene vi har. I dag betydde det ytelsen vi har målt, og prisen vi fikk oppgitt til 1900-1950 kroner. Det første problemet jeg nå ser at prisene varierer noe fra land til land, der Norge kommer bedre ut enn flere andre land, noe som i sin tur påvirker totalvurderingen til andre nettsteder. Videre ble dette noe forverret av at AMD først i dag tidlig annonserte deres prisendringer for HD 6870 og HD 6950 (disse tok vi høyde for, som det påpekes i konklusjonen). Det jeg også ser nå er at foreløpig billigste pris på dette kortet i Norge er 1999 kroner, altså noe mer enn hva vi fikk opplyst.

 

Videre så må man merke seg at så godt som alle test-sider rundt om i verden benytter forskjellige innstillinger. Jeg har nå funnet flere nettsteder som konkluderer i retning det du sier, og et par som konkluderer det samme som oss. Det er uansett snakk om totalt sett konklusjoner som omtaler GTX 560 som et godt kort, med HD 6950 som en sterk konkurrent. Som alltid er det lurt å sjekke flere kilder før man gjør et kjøp, og dette er vår side av saken - vurdert etter beste evne basert på alt vi har tilgjengelig av data :-)

Synes det er flott at du involverer deg i kommentarfeltet! :thumbup: Synes du gjør en god jobb med artiklene dine. Konklusjonen i denne testen var også godt grunngitt. Forøvrig lurer jeg på hvorfor dere ikke overklokker kortene. Er det dårlig tid eller restriksjoner fra NVIDIA skyldes mangelen av overklokking? Eller har dere kuttet det ut av andre grunner? :) Hadde vært interessant å sett hvordan dette kortet overklokker. Er nok sikkert andre sider som har testet dette, men har ikke kommet lengre enn Hardware.no pga norsk-projekt.

 

Battlefield Bad Company 2:

 

DirectX 11 enabled

8x Multi-sample Anti-aliasing

16 Anisotropic filtering

All image quality settings enabled at maximum

 

 

attachment=416198:560 sli fun.PNG] :new_woot:

 

Snakk om skalering! :ohmy:

 

Metro 2033:

 

post-42975-0-65884200-1295971632_thumb.png

Dette er jo i nærheten av dobbel skalering! Imponerende! Lurer på om jeg skal velge 560 eller 570. 560 er billig og prisen tillater investering av flere kort. Når det skalerer så godt som det gjør, så blir det vanskelig å gå for 570 eller 580. Spørsmålet er vel hvordan en 580 står mot to stk 560. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Opplåsning av HD 6950 til HD 6970 medfører at garantien ryker og er forbeholdt de entusiastene som vil ta risikoen.

 

Det finnes bra overklokkede kort til en billig penge, og etter hvert en variant på 1 GHz.

 

Mer minne er spesielt viktig i høyere oppløsninger, og etter hvert kommer mest sannsynlig også GTX 560 med 2 GB.

Testen skal jo være rettet mot vanlige, ukyndige folk hvor modifikasjoner er både irrelevant og uaktuelt. Tror det er svært få som egentlig vet om dene "modifikasjonen". Det kunne dog vært nevnt i artikkelen, rettet mot entusiaster/kyndige personer.

 

Tror det kommer mange spennende varianter av dette kortet! Gleder meg, kanskje det blir et overklokket kort med mer minne på meg. F.eks. MSI GeForce GTX 460 HAWK Talon Attack Edition var jo helt rått! En venn av meg snappet dette opp for rundt 1400 NOK og det tilbydde sinnsyke overklokkingsmuligheter! Referanseklokk på dette kortet er 675/1350/3600 MHz på henholdsvis kjerne/shader/minne. Talon Attack Edition var overklokket til henholdsvis 810/1620/3900 MHz. Har selv vært med på overklokking av dette kortet og det klarte henholdsvis 1000/2000/4000 MHz. I tillegg var det både stillegående og kaldt! Dette er egentlig bare sykt! Kommer det en slik variant av GTX 560, så er det ingen tvil om hva jeg velger.

 

Vil tro GTX 560 ikke er et unntak. Det overklokker nok like godt som forgjengeren.

 

Ut over det, kommer Zotac med noen høyst spennende Extreme Edition kort med to stk 120mm vifter som kjøler kortet. Det kommer sikkert variant av GTX 560, men hittil har jeg bare sett rykter om Extreme Edition av GTX 570 og GTX 580. Blir det en akseptabel pris på disse, så faller valget på dem.

 

 

Eff: Feiler det er det bare og bruke switchen som er på kortet.

Og man SKAL ikke flashe til 6970 biosen, låse opp shaderne er dønn trygt...har ikke sett noe skade-rapport på det ennå.

 

Flashe til 6970 biosen har mange ødelagt 6950 kortet sitt, men og åpne shaderne er så og si trygt.

 

Garantien tror jeg ikke det er så mye og bekymre seg for ;)

 

Så det med garantien ser jeg ikke på som en begrunnelse, flasher man til 6970-biosen så er jeg enig med deg for det er bevist at er ganske så stor risiko fpr at kortet tar alvorlig skade.

 

Edit: Vil heller ikke si det er forbeholdt oss ekstreme siden veldig mange kjøper 6950 pga. de kan låse opp shaderne meget lett.

Dette er ikke relevant for folk flest eller "casual gamers". Det burde nevnes, men testresultatet burde ikke baseres på det. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
Hva er årsaken til at dere ikke har noen gode tall på støy ?

Noen muligheter for at dere kan få sørget for opptak av støynivåene som vi kan høre?

Er noe som har vært etterspurt i mange år og "det er på vei" er svaret man får tilbake ;)

 

Litt info på lyd kan du få her:

35201.png

35202.png

It’s our load noise values that make us reconsider our earlier temperature data. While the GTX 560 Ti may run hotter than a GTX 460, NVIDIA clearly didn’t lose their knack when it comes to noise. The GTX 460 768MB set a new record for a mid-range card, and the GTX 560 Ti is the second –best, besting even the GTX 460 1GB by a bit over 2dB. When it comes to our GPU testbed the GTX 560 is just shy of silent, which is quite an accomplishment for as much power as it consumes. This also handily illustrates why we don’t consider the Radeon HD 6870 to be much competition for the GTX 560 Ti – it may be cheaper, but it’s also a heck of a lot louder. It takes a 6950 to find an AMD card with similar performance that has acoustic qualities in the same neighborhood.

http://www.anandtech.com/show/4135/nvidias-geforce-gtx-560-ti-upsetting-the-250-market/1

Lenke til kommentar

Nilsen :

 

Hva er årsaken til at dere ikke har noen gode tall på støy ?

Noen muligheter for at dere kan få sørget for opptak av støynivåene som vi kan høre?

 

Egentlig en kombinasjon av mange småirriterende faktorer på temmelige ugunstige tider.

 

Det begynte med at maskina som måler støy og dertil programvare som var låst til akkurat den maskinen, tryna samtidig som vi oppdaterte skjermkorttestriggen forrige gang. Samtidig var det et par små komponenter fra Elfa som vi aldri fikk tak i av riktig type. For å måle støy må vi legge skjermkortet alene i støyskapet vårt. Når vi tester vil vi da måle turtallet på viften, og gjenskape dette i støyskapet når skjermkortet alene ligger der. Det betyr videre at vi må koble oss på viften manuelt, men siden vi ikke kan demontere kontakten da produsentene gjerne vil ha kortene tilbake hele, var vi avhengig av et par små kontakter som ikke var tilgjengelig på det tidspunktet. Med støyskapet ute av drift en periode og en rekke andre "unnskyldninger", ble det rett og slett aldri noe av.

 

Men, nøyaktige støymålinger av hele spekteret er noe som står meget høyt på prioriteringslisten når den nye skjermkorttestbenken kommer på plass. Jeg har fortsatt ikke hørt noe annet enn at vi får nytt testrom rundt 15-20. februar. Så fort vi har rigget oss på plass der, blir oppdatering av skjermkorttestbenken min førsteprioritet.

 

Eksempel på støymålingene som vil komme: http://images.gfx.no/554/554218/siberian-tiger-2.jpg

Litt info om støyskapet: http://www.hardware.no/artikler/ny_testlab_for_stoymaalinger/40840

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Jeg ser enkelte andre tester er litt mer i favør av HD 6950, noe jeg tror stemmer med et litt bredere spillutvalg.

 

Uansett så vil ulike driverversjoner i kombinasjon med oppsett alltid gi ulike variasjoner, men generelt så stabiliserer det seg rundt en måneds tid etter lansering.

 

 

Jau, dette 1GB kortet fra nV er like lite ment å konkurere med HD6950 som HD6870 er ment det, og de aller fleste som tester dette nye kortet idag fant ut at det heller ikke gjør det i de fleste spill...

 

2k for dette mot 2195,- for HD6950, og det før norske nettbutikker har justert prisen på HD6950 som skal ned i henhold til ATI/AMD, er liksom et rimelig enkelt valg imho, spesiellt mtp 6950's shader opplåsning.

 

Tar man med i regnestykket 2gb vs. 1gb, så er det lett å skjønne hvorfor nV ikke nevner HD6950 med et eneste ord når man lister hva/hvem de konkurerer mot med dette kortet..

 

Selv med en rimelig heftig klokking 980/4900, så vil ikke 560 røre på et shader opplåst HD6950, ja faktisk ikke et vanlig klokket HD6950 engang (målt i 3dm11)..

 

Etter min mening er prisen altfor høy, noe jeg mener hovedkonkurenten HD6870 også er (før norske nettbutikker har justert etter AMD/ATI's prisjustering), som spiller rett i fanget på HD6950..

 

Jeg vil si det så sterkt at å velge 560/6870 fremfor et HD6950 er et veldig uklokt valg siden de så og si koster det samme...

 

Til hw.no: Hvorfor i den videste verden testes et spill som BC2 med 2xAA? Her har vi altså et spill de aller fleste nye mid-end kort drar enkelt, og BC2 har en rimelig dårlig AA, så 4xAA er et minimum imho....

Minst 4xAA bør være en gjenganger i ALLE spillene for å få en viss sammenheng i testene og for å vise forskjellene på mid og high-end... Dessuten er det vel knapt noen som ikke spiller med 4xAA idag, eller?

Helt enig, om man leser på de litt mer seriøse testsidene som anandtech der de bruker siste driverne på alle kortene så er jo dette kortet såvidt bedre enn de nye fabrikkoverklokka 6870 kortene, og med opplåsning av shadere så er det jo i en helt annen liga enn 6950. For all del et ok kort, men med utsalgsprisene som er kommet nå og Amd sine prisreduksjoner som er varslet så vil jeg påstå at dette ikke er å foretrekke fremfor Amd. Jeg skal nå bytte ut mitt aldrende og støyende gtx470 og vurderer blir nok helt sikkert å gå for Amd om jeg da ikke jekker på noen 100 lapper til å går for 570 da dette kortet kommer alt for kort ut i forhold til ekstra ytelse vs. gtx470, i høy oppløsning taper det til og med ofte pga. det har mindre ram enn gtx470.

Endret av ArneJ.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg også savner støy nivå på skjermkort testene fra hardware men ikke minst overklokking av skjermkortene. GTX 560 Ti som dere kan se på andre tester overklokker ganske bra i likheten med GTX 460. Så jeg ser heller på seriøse tester fra andre.

 

GTX 560 Ti default clock gpu 823mhz memory 1002mhz shader 1645mhz og kan overklokkes til ca gpu 943mhz memory 1240mhz shader 1885mhz slik at man kan få 18,3 mere fps i call of duty 4 :thumbup:

 

Her er alle testene for GTX 560 Ti og 3stk med SLI for de som vil se på flere tester. SLI testene er mere interessant for meg som skal kjøre disse i SLI :dribble:

 

http://www.ntcompatible.com/news/story/geforce_gtx_560_reviews_roundup.html

 

For de som ønsker å kjøpe et ferdig super overklokket skjermkort så kjøp Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC som er ferdig klokket til gpu 1000mhz memory 1145mhz shader 2000mhz og for de som ønsker overklokke dette skjermkortet maksimalt så kan man få ca gpu 1044mhz memory 1237mhz shader 2088mhz med temperaturer på bare 29 grader idle og 60 grader på load og ikke minst støynivået er bare 36db idle og 38db på load :new_woot:

 

http://www.guru3d.com/article/gigabyte-gtx-560-ti-soc-review/12

 

MSI og Gigabyte har de beste kjøleløsningene til dags dato når man skal tenke på temperaturer og støy nivå som jeg har sett ut i fra tester fra andre leverandører som Asus, Shappire, Powercolor Zotac, Palit, His, XFX osv.

 

ATI HD6950 gir bedre ytelse i høyere oppløsning med flere skjermer siden den har 2gb minne og slår GTX 560 Ti når det ikke er overklokket. Men 6950 korta blir altfor varme og støyer for mye for min smak :thumbdown:

 

Er ikke dere enige i det ? Folka sier at Geforce har bedre drivere og nå kan man velge clean install så man slipper å bruke driver sweeper, restarte pcen flere ganger osv.

Endret av Kraa
Lenke til kommentar

ATI HD6950 gir bedre ytelse i høyere oppløsning med flere skjermer siden den har 2gb minne og slår GTX 560 Ti når det ikke er overklokket. Men 6950 korta blir altfor varme og støyer for mye for min smak :thumbdown:

 

Er ikke dere enige i det ? Folka sier at Geforce har bedre drivere og nå kan man velge clean install så man slipper å bruke driver sweeper, restarte pcen flere ganger osv.

 

 

Ati HD 6950 er jo enkelt og greit et bedre kort, og varme er ikke noe stort problem mm. man har en shuttle, det er vifta som er problemet om den støyer. Og ja det kan nok være at orginalvifta på 6950 avgir mer støy enn på 560ti, men også på amd så er det mulig å få med bedre kjølere. Driverne er nå buggy på begge plattformer, har hatt 5870, 4890 og nå gtx470, og ingen av de måtte jeg gjøre annet enn å reinstallere driverne. Noen får problemer men det kan skyldes så mangt. Hadde jeg ikke tenkt å kjøpe meg nytt toppkort nå så hadde jeg angra på jeg solgte 5870 å beholdt 470 siden 5870 opplevdes som bedre på nesten alle områder. Dog. var det på tide å selge 5870 mens jeg enda fikk endel for det, mens 470 var billigere i innkjøp og tapet vil bli mindre i kroner og øre nå når det selges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...