Gå til innhold

Posten blir digital


Anbefalte innlegg

Dette er vell en opptrapping i forhold til DLD hvor staten får enklere innsyn i e-posten til folk hvis de bruker posten sitt nye system, ser ikke noe annen grunn til at Posten skal lansere en "digipost" som også kan defineres som e-post hos andre. Men uvitende folk kommer til å bruke posten sitt system og gjør det lettere for andre(f.eks politiet) for å få innsyn i hva du får i e-posten. Er vell ikke like lett for politiet i Norge å få innsyn til en Gmail konto?

 

Det er vel i all hovedsak regninger og den slags som skal sendes i den postens nye system, ikke vanlige private e-poster. At politiet har innsyn i dette er også ren spekulasjon fra din side, og skulle de ha det så bryr jeg meg faktisk lite. Jeg planlegger alle mine kriminelle handlinger med g-mail uansett og kommer til å fortsette med det.

 

 

hehe, ja det er nok en litt konspirasjons teori over dette jeg skrev. Men tror ikke det så langt ifra sannheten, virker litt slikt at dette er planlagt fra høyere hold at dette skal innføres nå sammen med DLD som jeg tror men ikke håper blir til.

Endret av vivastar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Sikkerhetsløsning på linje med nettbanker ja... blir kjekt å måtte logge inn med kodebrikke for å sjekke epost... Kyss meg i ræva, norske tjenester er og blir bak mål

Hvem sa digipost skal ta over for epost? Ellers vil jeg og sette pris på nettbank sikkerhet når kode til bankkort og andre sensitive opplysninger skal sendes digitalt...

 

Epost er en relativt usikker form for kommunikasjon slik for flest bruker det privat. Om digipost vil bruke feks. bankid for innlogging vil det jo være ett annet sikkerhets nivå enn ola dunk sine 1234 passord og brukernavn på epost.

 

 

Hvis sikkerhetsnivået skal være på nivå med den fysiste posten så er det nok å ha "passord" som standard, ikke-utbyttbart passord for alle brukerne. Trenger ikke være noen kriminell mesterhjerne for å rappe med seg post her i landet. Spesielt enkelt her i byen, der postman pat setter igjen sykkelen full av post mens han er inni i leilighetsbygg i noen minutter. På postkontoret får du hentet ut de fleste pakker så lenge du har hentelappen, så du kan gjøre god butikk på å rappe med deg en bunke post.

 

Derimot trenger du fortsatt selve kortet for å få utnyttet en pinkode, noe som betyr 1): kortet blir sannsynligvis sperret rimelig fort og 2) du kan handle hva du vil med Visa-delen som er på mange slike kort, hvor all info du trenger er på selve kortet. Så hva ellers er det av sensitiv informasjon som sendes per post i dag og som faktisk kan sendes digitalt? Skal ha fritidsproblemer for å gidde å hacke til deg regningene til folk

Lenke til kommentar

Det var jo på tide at dette kom da jeg har planer om å avvikle postkassa

iløpet av 2011. Den skal tas ned og settes på loftet. Har til og med

sendt brev om dette til firmaer. Da kommer alt i retur hvis ikke de tar imot

den digitale alderen.

Trur det går meir ut over deg enn dei. Det eg får i brevform for tida er stort sett bankbrev, skattebrev og liknande. Det meste av rekningar går på nett med avtalegiro eller e-faktura. Eitt og anna brev dukkar alltid opp, postkassen blir neppe avvikla med det første.

Lenke til kommentar

Sikkerhetsløsning på linje med nettbanker ja... blir kjekt å måtte logge inn med kodebrikke for å sjekke epost... Kyss meg i ræva, norske tjenester er og blir bak mål

 

Du mener altså at det er bedre med en vanlig e-posttjeneste der passord/brukernavn og e-postdata blir sendt i klartekst, slik at hvermansen lett kan få tilgang til det? Og at slike brukeropplysninger ofte blir brukt på andre nettsteder som kan ha lagret kredittkortinformasjon osv.? Eller at de logger seg på kontoen din og finner påloggingsinformasjon for slike og andre tjenester? I beste fall blir kontoen din brukt til å sende spam og virus - verste fall identitetstyveri. E-post er og forblir én av de største sikkerhetstruslene så lenge man bruker ukryptert kommunikasjon. Å gå for en sikker løsning er absolutt ingen dårlig idé, om man bruker kodekort eller noe annet.

 

Et helt annet spørsmål blir om Posten er den rette aktøren for det. Norske myndigheter vil da ha enkel tilgang, men det vil de for så vidt også ha med andre norske leverandører. Du kan selvfølgelig gå for en utenlandsk leverandør, men spørsmålet blir da om du kan stole på dem og myndighetene i det landet der serverne er plassert. Vi så jo selv hvor enkelt det var for politiet å ta seg til rette etter å ha fått en forespørsel fra Italia http://www.hardware.no/artikler/skulle_ta_info_om_to_-_beslagla_om_7000/80787

 

Hvem stoler dere på, og hvem er det som har den beste tekniske løsningen og policyer for personvern når det gjelder e-post?

Lenke til kommentar

Post med sensitiv informasjon som bankbrev, skattebrev og liknande bør absolutt ha eit innloggingssystem som på nettbanken. Det meste av skatterelaterte brev kjem jo i dag og i digital versjon på altinn.no. Banken byrjar bruke nettbanken meir og meir til sine brev, samt kanskje sende ein e-post til personen om at det er kome noko i innboksen. Eg signerte sjølv nyleg lånedokumenter via nettbanken, enkelt og greit.

 

Det tar ikkje lengre tid å logge seg inn på nettbanken enn det tar å hente posten. Akkurat tidsbruken på å dagleg hente e-post ser eg ikkje på som noko problem.

 

Buypass-kort, som ein til dømes brukar på Norsk Tipping kjem ein inn på Altinn med, så folk skal være litt obs på sånt. Ikkje alle som passar på tippekortet like godt som kredittkortet.

 

Pakkar får ein ofte beskjed om at er kome via e-post eller SMS.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt lyst til å gi bort personnummeret til gud og hvermann.

Siden jeg bor i Sverige så er jeg litt forundret over denne motvilje til og gi sitt personnummer til noen, hvorfor er det sånn? Finnes det noen konkrete overhengende fare for og bli utnyttet i Norge som er så mye større en i Sverige?

 

Slik fødselsnummeret er tenkt å vere brukt skal det ikkje vere farleg, fordi det kun skal brukast til identifisering, og ikkje autentisering. Det har derimot spreidd seg ein kultur om at fødselsnummeret er hemmeleg, og vert brukt som autentisering i halvautomatiske eller manuelle system. Difor skal ein vere litt forsiktig, sjølv om det ikkje burde vere nødvendig. Det kan vere Sverige er betre på dette området, det kan eg lite om.

 

Eg ser fram til dette. Det er ikkje så ofte eg har bruk for brevpost (med mindre eg skal motta noko fysisk, som bankkort e.l.), men dei sjeldne gongene eg må vente på eit brev (skattekortkodar, andre passordaktige ting som ikkje kan sendast via e-post) vil truleg dette korte ned ventetida.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Fødselsnummer: 250111 12345

Fødselsdato: 250111

Personnummer: 12345

 

Personnummeret er ein del av fødselsnummeret. Navna vert derimot blanda fritt, så eg går ut frå at det var heile nummeret (11 siffer) han spurte om. Særleg sidan eg aldri har sett personnummeret brukt til noko, utan fødselsdato.

 

Vær så god, forklar meg forskjellen.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt poenget annet at de tilbyr samme tjenester som alle andre.

 

Hadde det derimot vær slik at hvis jeg skriver et brev /eller epost ( noen kaller det også for ebrev) og mottakeren kunne få det i postkassen i i utskrevet versjon eller hvis jeg sender et brev som papir så kan mottakeren få det som en epost.

da hadde der vær noen. Det må selvfølgelig virke begge veier.

 

Nå er nok et slikt behov minimalt da alle bruker endre elektroniske tjenester

Lenke til kommentar

Danskene har noe som fungerer ganske utmerket, e-boks.dk. Greit nok kan ikke private sende til den, men den holder all information mht off.brev, praktiske ting som el, vann, fjernvarme, forsikringer, kontoutskrifter osv osv. Ettersigende skal en kunne uploade dine egne dokumenter og.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spesielt lyst til å gi bort personnummeret til gud og hvermann.

Siden jeg bor i Sverige så er jeg litt forundret over denne motvilje til og gi sitt personnummer til noen, hvorfor er det sånn? Finnes det noen konkrete overhengende fare for og bli utnyttet i Norge som er så mye større en i Sverige?

 

Slik fødselsnummeret er tenkt å vere brukt skal det ikkje vere farleg, fordi det kun skal brukast til identifisering, og ikkje autentisering. Det har derimot spreidd seg ein kultur om at fødselsnummeret er hemmeleg, og vert brukt som autentisering i halvautomatiske eller manuelle system. Difor skal ein vere litt forsiktig, sjølv om det ikkje burde vere nødvendig. Det kan vere Sverige er betre på dette området, det kan eg lite om.

I Sveige så brukes ikke personnummer for identifisering. Der har man sertifisert legitasjon, som förerkort etc.
Lenke til kommentar

Gammelt nytt. Men ikke klag på posten og si at det kommer 10 år for sent. Jeg har aldri vært borte i noe mer moderne offentlig postselskap en Posten Norge. Ikke Royal Mail, ikke USPS eller Deutsche Post som er de jeg har mest erfaring med. De ligger også langt foran sine danske, svenske og finske kolleger. Og de er raske.

Lenke til kommentar
Med stadig fallende bruk av tradisjonell post – eller snailmail – må Posten se seg om etter nye beitemarker.

Dette høres jo nesten ut som å finne opp fax eller telex på nytt. Kan umulig bli noen stor suksess.

Det er snarere et forsøk på å lage én felles "postkasse" på nettet, slik at du slipper å ha én "postkasse" i nettbanken, én hos Lånekassen, én hos ISP'en, én hos kredittkortselskapet, én hos nettleverandøren, én hos kraftleverandøren, én hos skattemyndighetene, én hos kabelTV-selskapet, én hos fastlege/sykehus, osv. (Det er mulig jeg overdriver.)

 

Enkelte meldinger egner seg ikke for overføring via klassisk email, og da kan dette være et alternativ til vanlig brevpost. Men det er langt fra sikkert at det vil slå an ...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er snarere et forsøk på å lage én felles "postkasse" på nettet, slik at du slipper å ha én "postkasse" i nettbanken, én hos Lånekassen, én hos ISP'en, én hos kredittkortselskapet, én hos nettleverandøren, én hos kraftleverandøren, én hos skattemyndighetene, én hos kabelTV-selskapet, én hos fastlege/sykehus, osv.

... men du må jo logge inn på flere av stedene du nevner uansett og da er det ikke rare poenget at "posten" evt. havner et annet sted.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, så er dette overhodet ikke ment som en "gmail-killer".. Og jeg ser heller ikke for meg at man får en IMAP/POP-mailadresse ala [email protected] - det er vel kun snakk om en "trygg" digital "epost"-adresse for offentlig og annen informasjon man ikke vil ha på avveie, f.eks fra Lånekassen, skattekort, pin-koder til bankkort og mobilabonnement, lønnsslipper, regninger, og kanskje hentelapper for pakker.

 

Så det blir vel en slags "nettbank"-aktig personlig informasjonskanal, og som kun kan være interessant for de som til vanlig sender store volumer med post. Om Telenor i fjor sendte 1 million pin-kodebrev til 5 kr stykket, så kan jo de spare litt å sende det som "digipost" til f.eks 3 kr stykket. Spesielt interesserte betaler jo den dag i dag 35 kr for å få papirfaktura istedenfor efaktura, tviler på at noen vil betale 35 kr for å få regningen som "digipost".

 

Digipost er strengt tatt fullstendig uinteressant for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...