Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang bilkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HAHA! Det var dagens latter :D Du får flinge opp en finger tilbake IT-Henrik ;)

 

Til TS: Hva med å se på en Smart for two, har hørt de skal være billige, om ikke billige drivstoff utgifter. Er jo grenser for hvor mye en 0,8 liter kan svelge i seg. Vurderer bilen selv, da min bil fra forrige århunde drikker for meget. Eller bensinprisene er for høye..

Lenke til kommentar

Jeg synes du burde begynne å spare øyeblikkelig. Sett av noen hundrelapper i måneden. Har du råd, så sparer du 4-500 NOK i måneden, det er 6000 NOK i året. Er det litt mye, så sparer du litt mindre, 100-300 NOK. Du sa at faren din hadde sparekonto, da kan du jo spare inn på den. Legge inn et fast trekk i måneden. Tror det blir litt vanskelig uten å spare. Ska selv ha meg en relativt dyr bil om et par år. Tar lappen i år, den er dyr nok. Jeg tror jeg skal spare 4-500 NOK i måneden. Og med et fast trekk i måneden er det umulig å bruke det på noe annet.

 

En annen ting som er ganske nyttig er å sette opp budsjett. Har du Microsoft Excel så er det ingenting som er bedre enn det. OpenOffice fungerer nok bra det også. Med budsjett er det mye enklere å planlegge og ha oversikt over økonomien.

 

Synes ikke du skal droppe skolen på grunn av dette. Er verdt å måtte vente et år lengre, det går fort. Utdanningen er noe som påvirker hele livet ditt fremover, bedre å ha god utdanning først som sist.

 

Dessuten, når ble spydige/nedlatende kommentarer debattering?

 

Det får du nesten spørre deg selv om. Du har tydeligvis et torn i siden til meg og det skinner igjennom hver eneste gang du skriver tilsvar til noe jeg skriver på disse sidene. Jeg har kommet med råd til trådstarter om bilkjøpet basert på min livserfaring, som naturlig nok er lenger enn din. Såpass må du tåle. Kommer du med dårlige økonomiske råd (som du har gjort i denne tråden) og avfeier noe som i mine øyne er bedre råd med en enkel "bullshit" må du tåle at folk er uenige med deg. Det har ingenting med å være på defensiven å gjøre eller noe annet, det er en helt enkel diskusjon.

Det er ikke det at han ikke tåler at du er uenig. Jeg synes du har en dårlig tone her i tråden (det gjelder kanskje litt begge parter), kan vi ikke bare diskutere hyggelig og saklig? :) Er totalt unødvendig å begynne krangling, fokuser på å hjelpe trådstarter isteden.

 

Smart ForTwo er nok for dyr med en inntekt på 3500 i mnd. gitt....

Men så har hun sagt tydelig flere ganger at hun ikke kjøper bil med den inntekten. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde begynne å spare øyeblikkelig. Sett av noen hundrelapper i måneden. Har du råd, så sparer du 4-500 NOK i måneden, det er 6000 NOK i året. Er det litt mye, så sparer du litt mindre, 100-300 NOK. Du sa at faren din hadde sparekonto, da kan du jo spare inn på den. Legge inn et fast trekk i måneden. Tror det blir litt vanskelig uten å spare. Ska selv ha meg en relativt dyr bil om et par år. Tar lappen i år, den er dyr nok. Jeg tror jeg skal spare 4-500 NOK i måneden. Og med et fast trekk i måneden er det umulig å bruke det på noe annet.

 

En annen ting som er ganske nyttig er å sette opp budsjett. Har du Microsoft Excel så er det ingenting som er bedre enn det. OpenOffice fungerer nok bra det også. Med budsjett er det mye enklere å planlegge og ha oversikt over økonomien.

 

Synes ikke du skal droppe skolen på grunn av dette. Er verdt å måtte vente et år lengre, det går fort. Utdanningen er noe som påvirker hele livet ditt fremover, bedre å ha god utdanning først som sist.

 

Dessuten, når ble spydige/nedlatende kommentarer debattering?

 

Det får du nesten spørre deg selv om. Du har tydeligvis et torn i siden til meg og det skinner igjennom hver eneste gang du skriver tilsvar til noe jeg skriver på disse sidene. Jeg har kommet med råd til trådstarter om bilkjøpet basert på min livserfaring, som naturlig nok er lenger enn din. Såpass må du tåle. Kommer du med dårlige økonomiske råd (som du har gjort i denne tråden) og avfeier noe som i mine øyne er bedre råd med en enkel "bullshit" må du tåle at folk er uenige med deg. Det har ingenting med å være på defensiven å gjøre eller noe annet, det er en helt enkel diskusjon.

Det er ikke det at han ikke tåler at du er uenig. Jeg synes du har en dårlig tone her i tråden (det gjelder kanskje litt begge parter), kan vi ikke bare diskutere hyggelig og saklig? :) Er totalt unødvendig å begynne krangling, fokuser på å hjelpe trådstarter isteden.

 

Smart ForTwo er nok for dyr med en inntekt på 3500 i mnd. gitt....

Men så har hun sagt tydelig flere ganger at hun ikke kjøper bil med den inntekten.

 

Tusen takk for seriøst innlegg og tips! :)

Har søkt på skole til høsten, så skal ta skolen først og prøve å få en jobb utenom.

Bør vel begynne å spare nå ja, uansett om jeg kjøper meg bil i år eller til neste år.. har 20.000 innpå sparekonto fra før, så blir vel bil til 10-15.000.

Lenke til kommentar

Tusen takk for seriøst innlegg og tips! :)

Har søkt på skole til høsten, så skal ta skolen først og prøve å få en jobb utenom.

Bør vel begynne å spare nå ja, uansett om jeg kjøper meg bil i år eller til neste år.. har 20.000 innpå sparekonto fra før, så blir vel bil til 10-15.000.

Bare hyggelig. :) Ja, det skal nok gå. Kan få til mye hvis man bare er innstilt på det. :thumbup: Skal selv ha meg en relativt dyr bil om et par år, når jeg har spart opp ihvertfall halvparten av prisen. Lykke til!
Lenke til kommentar

Tusen takk for seriøst innlegg og tips! :)

Har søkt på skole til høsten, så skal ta skolen først og prøve å få en jobb utenom.

Bør vel begynne å spare nå ja, uansett om jeg kjøper meg bil i år eller til neste år.. har 20.000 innpå sparekonto fra før, så blir vel bil til 10-15.000.

Bare hyggelig. :) Ja, det skal nok gå. Kan få til mye hvis man bare er innstilt på det. :thumbup: Skal selv ha meg en relativt dyr bil om et par år, når jeg har spart opp ihvertfall halvparten av prisen. Lykke til!

 

Det er sant! :) Da er jo du godt på vei, hvilken bil skal du kjøpe? :)

jeg har funnet ut at jeg vil betale litt av lappen selv, så skal betale for langkjøringen som er på 7400,- .. sinnsyke priser!!

Lenke til kommentar

Du har funnet ut at du vil betale litt av lappen selv bare for gøy, og allikevel forventer du at du skal ha råd til en brukbar bil og vedlikehold i fremtiden, selv om det har blitt nevnt gjentatte ganger at det ikke vil gå med den inntekten du har?

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg virkelig tenkt litt på hvordan pengebruken din ser ut.

Lenke til kommentar

Du har funnet ut at du vil betale litt av lappen selv bare for gøy, og allikevel forventer du at du skal ha råd til en brukbar bil og vedlikehold i fremtiden, selv om det har blitt nevnt gjentatte ganger at det ikke vil gå med den inntekten du har?

Hvis jeg hadde vært deg hadde jeg virkelig tenkt litt på hvordan pengebruken din ser ut.

 

Bare på gøy? Hvordan har du kommet på det? :)

Og jeg har FLERE GANGER sagt at jeg ikke skal kjøpe bil med den inntekten jeg HAR NÅ!!! :)

 

gud, blir så lei av at folk ikke klarer å lese skikkelig igjennom tråden!

Endret av SunnivaKL
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt ærlig, hvor mye tror du at du klarer å tjene ved siden av skolen? Du skal vel klare å komme deg gjennom med brukbare karakterer slik at du faktisk har noe å stå for, og da krever det at du jobber litt. La oss si nå at du klarer å jobbe cirka 8 timer hver uke, og så er det litt ferier og diverse. Med en timelønn på 125 kroner og 40 uker med arbeid ender du akkurat på 40.000 - som er frikortgrensen. Det betyr at du hver måned vil få litt i underkant av 3500 kroner.

 

8 timer hver uke blir to dager med jobb etter skolen, og da har du fri i helgene. Du kan alltids jobbe på lørdager også, og tjene litt mer, men jeg tror ikke det er store håp om mer enn 4000 kroner i disponibel inntekt hver måned - noe som blir veldig knapt dersom du skal holde styr på en bil og kunne gjøre noe annet. Men for all del.

 

Og til hvordan jeg fant ut at du gjorde det på gøy? Vel, du skrev selv at du gjorde det frivillig, og det forstår jeg ikke hvorfor du gidder å gjøre. Du antyder at noen hadde betalt lappen for deg uansett, så hvorfor du vil kaste penger ut av vinduet er uforståelig for min del.

"jeg har funnet ut at jeg vil betale litt av lappen selv, så skal betale for langkjøringen som er på 7400,- .. sinnsyke priser!! "

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, for det første: Typen min er bilmekaniker, så han gjør alt av service, arbeid osv.

Gamle husverten våres er fra polen, så vi får billige og veldig brae deler der ifra. Og jeg har aldri sagt at jeg skal kjøpe bil utifra den lønnen jeg har nå. Sier seg vel selv at når jeg fyller 18 så vil jeg ha en annen jobb, der jeg kan tjene mer.

Hvis typen din er bilmekaniker, så er han nok ganske klok på bil. Hvorfor spør du "oss" om et utrolig simpelt bilspørsmål da? Det hadde vel vært mye lettere å bare spurt typen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt ærlig, hvor mye tror du at du klarer å tjene ved siden av skolen? Du skal vel klare å komme deg gjennom med brukbare karakterer slik at du faktisk har noe å stå for, og da krever det at du jobber litt. La oss si nå at du klarer å jobbe cirka 8 timer hver uke, og så er det litt ferier og diverse. Med en timelønn på 125 kroner og 40 uker med arbeid ender du akkurat på 40.000 - som er frikortgrensen. Det betyr at du hver måned vil få litt i underkant av 3500 kroner.

 

8 timer hver uke blir to dager med jobb etter skolen, og da har du fri i helgene. Du kan alltids jobbe på lørdager også, og tjene litt mer, men jeg tror ikke det er store håp om mer enn 4000 kroner i disponibel inntekt hver måned - noe som blir veldig knapt dersom du skal holde styr på en bil og kunne gjøre noe annet. Men for all del.

 

Og til hvordan jeg fant ut at du gjorde det på gøy? Vel, du skrev selv at du gjorde det frivillig, og det forstår jeg ikke hvorfor du gidder å gjøre. Du antyder at noen hadde betalt lappen for deg uansett, så hvorfor du vil kaste penger ut av vinduet er uforståelig for min del.

"jeg har funnet ut at jeg vil betale litt av lappen selv, så skal betale for langkjøringen som er på 7400,- .. sinnsyke priser!! "

 

Mamma og de betaler kjøretimer for meg nå, men synes det blir litt stygt gjort og la de betale alt.

Lenke til kommentar

Det er sant! :) Da er jo du godt på vei, hvilken bil skal du kjøpe? :)

jeg har funnet ut at jeg vil betale litt av lappen selv, så skal betale for langkjøringen som er på 7400,- .. sinnsyke priser!!

Jeg skal kjøpe denne hvis jeg får tak i den (sjelden bil):

 

Subaru Impreza RB5 :)post-171018-0-45591800-1296870518_thumb.jpg

 

 

Jeg har funnet varianter til 60000 NOK, så tror jeg skal kunne skaffe denne for under 80000 NOK. Skal skjekke dette med forhandler når jeg nærmer meg sparemålet.

 

Jeg holder på å ta trafikalt grunnkurs nå. Skulle ha tatt det for 2 år siden (jeg vet jeg er treig :p). Det som er kjipt er at det koster 4000 NOK. I forrige skoleår bodde jeg i Haugesund, og der koster det 1500 NOK. I tillegg skal jeg til Tyskland om noen uker, noe som vil koste meg rundt 5000 NOK. Så jeg vet ikke om jeg tar lappen med en gang. Da vil også bilkjøp bli utsatt. :p Lappen kommer jeg nok til å betale selv, tror jeg. Vet ikke hva den koster, men blir nok rundt 20000 NOK kan jeg tenke meg. Det skal bli dyrt å bli "voksen"! :ermm:;) Sinnsyke priser, det kan du godt si!

 

Forresten, har du bestemt deg for hvilken bil du skal ha?

Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar
Subaru Impreza Turbo RB5 :)Vedlagt bilde: TEMP_Subaru impreza Turbo RB5.jpg

 

Jeg har funnet varianter til 60000 NOK, så tror jeg skal kunne skaffe denne for under 80000 NOK. Skal skjekke dette med forhandler når jeg nærmer meg sparemålet.

 

 

Litt utenfor temaet, kanskje. Likevel:

 

Du vet at vi har bilavgifter her til lands? En vanlig Impreza GT med høy kilometerstand får du får rundt 100 000 i dag. Vil du ha en med lav kilometerstand, vil det koste deg 150 000.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Litt utenfor temaet, kanskje. Likevel:

 

Du vet at vi har bilavgifter her til lands? En vanlig Impreza GT med høy kilometerstand får du får rundt 100 000 i dag. Vil du ha en med lav kilometerstand, vil det koste deg 150 000.

Jeg har allerede sett en Impreza STi (husker ikke nøyaktig modell) til 60000 NOK, som selges i Norge, samt andre modeller til lignende priser. Det trenger ikke å være en RB5, men det er det jeg håper på. Dette er også en 1999-modell, så den er over 10 år gammel. Endret av StianAarskaug (S10QaN)
Lenke til kommentar

Da var det uten skilter, isåfall. :)

 

La oss si at du finner en RB5 til 80 000 i England (som er det eneste stedet disse bilene ble solgt - noe som betyr at de er høyrestyrte).

 

Først er du nødt til å legge på moms. Da snakker vi om 100 000 kroner. I tillegg kommer engangsavgiften på cirka 85 000 kroner.

 

Hvis det ikke er en RB5, men en bil med 210 hester, kommer engangsavgiften på rundt 70 000 kroner. :)

Lenke til kommentar

Tror jeg revurderer hele bilen og begynner å sykle...! :no::ermm:

Neida, jeg får se hva jeg kan skaffe når den tid kommer. Trenger ikke over 200HK, det er hovedsaklig pga utseende og firhjulsstrekk. Jeg råkjører ikke, kjører pent. Men forsikringer blir vel svindyre pga jeg er 19-20 år (når jeg kjøper bilen), og bilen er en rask en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...