Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang bilkjøp


Anbefalte innlegg

Det kommer jo helt ann på hvor jeg får jobb, det. Men siden det blir en deltidsjobb så rekner jeg ikke med så mye, men forhåpentligvis mer enn nå.

 

Da er bilhold for dyrt for deg. Enkelt og greit. Jeg går utifra at du har andre ting å bruke penger på i hverdagen også og da tror jeg at det beste for din del er å vente til du har økonomi til å kjøpe deg en bil. Bil er dyrt og Norge er et av de dyreste landene å ha bil i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Det kommer jo helt ann på hvor jeg får jobb, det. Men siden det blir en deltidsjobb så rekner jeg ikke med så mye, men forhåpentligvis mer enn nå.

 

Da er bilhold for dyrt for deg. Enkelt og greit. Jeg går utifra at du har andre ting å bruke penger på i hverdagen også og da tror jeg at det beste for din del er å vente til du har økonomi til å kjøpe deg en bil. Bil er dyrt og Norge er et av de dyreste landene å ha bil i.

Bullshit.

Jeg hadde selv bil til rundt 20 000, mens jeg gikk på videregående og hadde kun deltidsjobb på Kiwi :-)

Så får TS bestemme mest av hva som veier mest, erfaring eller påstand.

Lenke til kommentar

Bullshit.

Jeg hadde selv bil til rundt 20 000, mens jeg gikk på videregående og hadde kun deltidsjobb på Kiwi :-)

Så får TS bestemme mest av hva som veier mest, erfaring eller påstand.

 

Da regner jeg med at du bodde hjemme på promperommet, ikke sant? Kan forøvrig føye til at jeg hadde bil til 170.000,- da jeg gikk på videregående (og hadde deltidsjobb) og jeg vet akkurat hvor mye bil koster. Bilen hadde jeg ikke betalt en krone for, drift og vedlikehold betalte jeg ikke selv og selv om jeg bodde hjemme på promperommet hadde jeg ikke akkurat god råd for å si det mildt - Ikke i nærheten av å kunne drifte en bil selv. Jeg har eid biler i over 15 år, hvor lenge har du eid og brukt biler?

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Jeg bruker ca 5-6.000kr i mnd på bilen, og har for øyeblikket en inntekt på ca 9.000,- netto i mnd som bilmekanikerlærling.

Bensin - ca. 3.000,-

Forsikring - ca.1000,-

Slitedeler, dekk og div. - ca 2.000,-

 

Alt går hvis man vil, men da jeg kjøpte bilen hadde jeg uker der jeg har måtte låne penger for å holde bilen på veien, men alt gikk som oftest opp i opp neste mnd. Dette var også når jeg hadde lønning på ca 7000,-. Hadde snille foreldre som kunne låne meg en 1000-lapp om det var krise.

Jeg er også da avhengig av bil for å komme meg på jobb, men jeg kunne definitivt ha kjøpt meg en bil som hadde vært billigere å drifte. Litt entusiast må man være for å tømme nesten hele lønningen i bilen.

Diverse aktiviteter som kino, spise ute, jenteturer og lignende kan det være du bare må leve uten en god stund, men det er jo et valg du tar selv. Alt kommer jo så klart an på hva du tjener.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bullshit.

Jeg hadde selv bil til rundt 20 000, mens jeg gikk på videregående og hadde kun deltidsjobb på Kiwi :-)

Så får TS bestemme mest av hva som veier mest, erfaring eller påstand.

 

Da regner jeg med at du bodde hjemme på promperommet, ikke sant? Kan forøvrig føye til at jeg hadde bil til 170.000,- da jeg gikk på videregående (og hadde deltidsjobb) og jeg vet akkurat hvor mye bil koster. Bilen hadde jeg ikke betalt en krone for, drift og vedlikehold betalte jeg ikke selv og selv om jeg bodde hjemme på promperommet hadde jeg ikke akkurat god råd for å si det mildt - Ikke i nærheten av å kunne drifte en bil selv. Jeg har eid biler i over 15 år, hvor lenge har du eid og brukt biler?

Jeg er jo bare en liten drittunge pga. min alder ifølge deg, oppfører meg iallefall ikke som en.

Du har kanskje eid bilen i mer år enn meg, men jeg har iallefall vært i samme situasjon som TS har og har tydeligvis litt mer erfaring med å være selvstendig i ung alder (/ikke bortskjemt), selv om jeg bor hjemme på "promperommet".

 

Dessuten var unektelig økonomien annerledes for 15 år siden.

Lenke til kommentar

Jeg er jo bare en liten drittunge pga. min alder ifølge deg, oppfører meg iallefall ikke som en.

Du har kanskje eid bilen i mer år enn meg, men jeg har iallefall vært i samme situasjon som TS har og har tydeligvis litt mer erfaring med å være selvstendig i ung alder (/ikke bortskjemt), selv om jeg bor hjemme på "promperommet".

 

Dessuten var unektelig økonomien annerledes for 15 år siden.

 

Unnskyld meg, men hvor har jeg skrevet at du er en liten drittunge? Stått opp på feil bein i dag? Som du sier så var økonomien annerledes for 15 år siden - men det er ingenting som skulle tilsi at det er lettere å holde en bil med en ekstremt lavt inntekt i dag i forhold til for 15 år siden. Det er klart det er lettere å holde en bil om du har null utgifter til alt annet (husleie, strøm, mat osv. osv.) men som sagt har jeg inntrykk av at trådstarter ikke bor hjemme hos mor og far (les: hun nevner husvert). Derav mitt råd om at bilhold vil bli for dyrt. Jeg synes ikke det faktum at du fortsatt bor hjemme kvalifiserer til erfaring om mine antagelser om trådstarters boforhold skulle stemme.

Lenke til kommentar

Jeg er jo bare en liten drittunge pga. min alder ifølge deg, oppfører meg iallefall ikke som en.

Du har kanskje eid bilen i mer år enn meg, men jeg har iallefall vært i samme situasjon som TS har og har tydeligvis litt mer erfaring med å være selvstendig i ung alder (/ikke bortskjemt), selv om jeg bor hjemme på "promperommet".

 

Dessuten var unektelig økonomien annerledes for 15 år siden.

 

Unnskyld meg, men hvor har jeg skrevet at du er en liten drittunge? Stått opp på feil bein i dag? Som du sier så var økonomien annerledes for 15 år siden - men det er ingenting som skulle tilsi at det er lettere å holde en bil med en ekstremt lavt inntekt i dag i forhold til for 15 år siden. Det er klart det er lettere å holde en bil om du har null utgifter til alt annet (husleie, strøm, mat osv. osv.) men som sagt har jeg inntrykk av at trådstarter ikke bor hjemme hos mor og far (les: hun nevner husvert). Derav mitt råd om at bilhold vil bli for dyrt. Jeg synes ikke det faktum at du fortsatt bor hjemme kvalifiserer til erfaring om mine antagelser om trådstarters boforhold skulle stemme.

 

GAMLE husvert. Bor hjemme hos mamma og de nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

På defensiven idag?

 

Mot hva? Deg? Ikke få meg til å le. Bli tørr bak øra før du prøver deg på meg.

Du snakker som om forumet var et spill?

Vinner du?

Lenke til kommentar

På defensiven idag?

 

Mot hva? Deg? Ikke få meg til å le. Bli tørr bak øra før du prøver deg på meg.

Du snakker som om forumet var et spill?

Vinner du?

 

Gjesp. Du kjeder meg. Vi voksne kaller det du refererer til som et "spill" som en debatt, forøvrig. Det å ha en debatt mot en motpart kalles "å diskutere". Det har ingenting med spill å gjøre. Hils mor og far fra meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

På defensiven idag?

 

Mot hva? Deg? Ikke få meg til å le. Bli tørr bak øra før du prøver deg på meg.

Du snakker som om forumet var et spill?

Vinner du?

 

Gjesp. Du kjeder meg. Vi voksne kaller det du refererer til som et "spill" som en debatt, forøvrig. Det å ha en debatt mot en motpart kalles "å diskutere". Det har ingenting med spill å gjøre. Hils mor og far fra meg.

promperom->debatt? Ikke en særlig saklig en iallefall.

Dessuten, når ble spydige/nedlatende kommentarer debattering?

 

Men ja, du er konge av diskusjon.no, du er eldst, klokest, mest erfaring og har alltid rett. Nesten en skam at du ikke ble årets medlem, med alle dine gode bidrag!

 

Jeg har iallefall lagt meg en mening om hvordan du er, hva andre mener får være opp til dem.

Håper du ikke har blitt for tørr bak øra.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

promperom->debatt? Ikke en særlig saklig en iallefall.

 

Promperom er for meg en helt normal måte å omtale rommet til en som ikke har flyttet ut fra mor og far. Som du ser i et annet innlegg omtalte jeg rommet mitt hjemme hos mor og far på akkurat samme måte. Beklager at du tar dette ille opp, du er kanskje flau over at du bor hjemme hos foreldrene dine? Det var ikke meningen å såre deg i hvert fall, unnskyld.

 

Dessuten, når ble spydige/nedlatende kommentarer debattering?

 

Det får du nesten spørre deg selv om. Du har tydeligvis et torn i siden til meg og det skinner igjennom hver eneste gang du skriver tilsvar til noe jeg skriver på disse sidene. Jeg har kommet med råd til trådstarter om bilkjøpet basert på min livserfaring, som naturlig nok er lenger enn din. Såpass må du tåle. Kommer du med dårlige økonomiske råd (som du har gjort i denne tråden) og avfeier noe som i mine øyne er bedre råd med en enkel "bullshit" må du tåle at folk er uenige med deg. Det har ingenting med å være på defensiven å gjøre eller noe annet, det er en helt enkel diskusjon.

 

Men ja, du er konge av diskusjon.no, du er eldst, klokest, mest erfaring og har alltid rett. Nesten en skam at du ikke ble årets medlem, med alle dine gode bidrag!

 

Hvordan du oppfatter meg bryr meg helt ærlig ikke i det hele tatt. Jeg føler jeg har kommet med gode råd til trådstarter her, som er essensen i denne tråden. Jeg føler også at dine råd er dårlige og basert på liten erfaring. Hvem som er årets medlem eller ikke bryr meg heller ikke.

 

Jeg har iallefall lagt meg en mening om hvordan du er, hva andre mener får være opp til den.

Håper du ikke har blitt for tørr bak øra.

 

Jeg merker du har gjort deg opp en mening om meg, men som sagt er det totalt uinteressant. Jeg skjønner heller ikke hva dette har med mine råd og motargumenter mot dine råd har med dette å gjøre. God helg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Du har faktisk ikke en gyldig grunn til at din erfaring eller råd er bedre enn min, utenom at selvfølgelig:

Du har alltid rett fordi du er eldst.

 

du er kanskje flau over at du bor hjemme hos foreldrene dine?

Nope, pga. arbeidssituasjon hiver jeg meg ikke bare ut i Norges dyreste boligmarkedet (stavanger).

 

Uansett TS, jeg gikk på skole, jobbet deltid, bodde hjemme uten noe spesielle utgifter, delkasko forsikring på foreldre på bil kjøpt med cash, og hadde NULL problem med å komme igjennom dagen og lever. Dette var for 2 år siden.

Så får du veie selv hva som er en best erfaring, av 2 år gammel erfaring som er identisk din situasjon, eller en 15 år gammel erfaring hvor bil ikke ble kjøpt inn selv, betalt utgifter på selv og tydeligvis bare brukt resten av lønna på møll.

Lenke til kommentar

Du har faktisk ikke en gyldig grunn til at din erfaring eller råd er bedre enn min, utenom at selvfølgelig:

Du har alltid rett fordi du er eldst.

 

OK, så du mener at det å ha eid mange forskjellige biler i mange, mange år ikke kvalifiserer meg til å uttale meg med mer grunnlag om hvor mye bil koster kontra en som har eid bil i to-tre år? Det er ikke snakk om å "alltid ha rett", jeg har aldri påstått det. Hold deg til saken, vi snakker om ett tilfelle, ikke "alltid". Du debatterer på et lavt nivå nå.

 

Nope, pga. arbeidssituasjon hiver jeg meg ikke bare ut i Norges dyreste boligmarkedet (stavanger).

 

Så da er vi enige om at "promperom" ikke var et personlig angrep mot deg?

 

Uansett TS, jeg gikk på skole, jobbet deltid, bodde hjemme uten noe spesielle utgifter, delkasko forsikring på foreldre på bil kjøpt med cash, og hadde NULL problem med å komme igjennom dagen og lever. Dette var for 2 år siden.

Så får du veie selv hva som er en best erfaring, av 2 år gammel erfaring som er identisk din situasjon, eller en 15 år gammel erfaring hvor bil ikke ble kjøpt inn selv, betalt utgifter på selv og tydeligvis bare brukt resten av lønna på møll.

 

Møll og møll, det har vel strengt tatt du ikke noe som helst grunnlag å uttale deg om. Jeg synes jeg har vært flink jeg. Kan jeg spørre hvorfor du gang på gang prøver å "sette meg på plass" hver gang jeg ytrer meg her på disse sidene? Har jeg gjort noe som gjør at du er så sinna på meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...