Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger råd ang bilkjøp


Anbefalte innlegg

Nå er jeg snart ferdig med lappen, og da er det jo greit med egen bil :)

Men trenger litt tips fra dere, ang kjøp. Jeg jobber for tiden på en matbutikk igjennom nav, så får bare 3500 i mnd. Men til høsten igjen tenkte jeg å begynne på skolen igjen. Men hvordan ville dere gjort det, fått en fast jobb nå og tatt opp lån? Eller begynt på skole til høsten igjen? Viss jeg begynner på skolen igjen har jeg bare råd til en billig bil, og da kan det jo fort komme opp i en stor sum uansett.

 

Hjelp?

Edit: NEI, jeg har IKKE TENKT til å ta opp lån/kjøpe bil med den lønnen jeg har NÅ! Utrolig hvor irriterende det er med folk som sier at jeg bør tenke meg om og at jeg aldri klarer det med den lønnen jeg har nå. Er fullt klar over det!!!!!!!

Endret av SunnivaKL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke helt med lokasjon osv. men kjøp en billig bil da vel, får en fin bil til 15 000 uten problemer. Men da er den værken "tøff" eller sterk, men får deg fra a - b! Bare å være på utkikk :) Etter det trenger du ikke regne mer enn 1000,- på bil i måneden. (Bensin, forsikringer osv) en billig bil du har råd til å miste og som ikke kommer i veien for videre vekst. Greier altids å jobbe såpass ved siden av skole.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Er litt mer intr i bmw, audi, toyota osv.. men bmw og audi blir vel dyr forsikring på, ialefall for en som akkurat har fylt 18.

Jeg har tenkt å snakke med sjefen ang fast stilling etter opplegget med nav er ferdig, så håper han vil gi meg det :) Viss ikke er det vel alltid en annen jobb å få.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Selv hadde jeg ikke brukt bil som enn unnskyldning for å ikke gå på skole, men men.

Ser at du ikke akkuratt bor på verdens navle (stord?), vil ikke tro at det finnes for mye utvalg av alternativer med å komme seg rundt på.

 

Uansett, selv hadde jeg en bil til 25 000 da jeg gikk på videregående og jobbet på Kiwi utenom.

Bilen ble betalt cash, delkasko på foreldrene mine (4000 i året ca.) og hadde ikke en altfor stor motor.

 

Jeg ville selvfølgelig ha en bil som så litt mer spesiell ut og var litt tøffere, så jeg ignorerte en noe høy KM og at det var fransk bil.

Var derfor bare litt uheldig, måtte blandt annet bytte deler av eksos.

Selv om noe slik som rublings nevner hadde vært bedre, men bilen fikk meg fra a til b det 1 1/2 året jeg hadde den.

Lenke til kommentar

Med en inntekt på 3.500 netto i måneden er det helt høl i hue å kjøpe seg bil. Det skal ikke mer til enn årsavgift (og den kommer) for å knekke budsjettet ditt. I tillegg kommer alt av uforutsette og planlagte utgifter som drivstoff, forsikring, vedlikehold, reparasjoner osv. Mitt råd er å vente med å kjøpe bil til du har bedre inntekt. Hvis du i tillegg må betjene et eventuelt billån med disse 3.500,- er det like greit å melde seg på luksusfellen.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Med en inntekt på 3.500 netto i måneden er det helt høl i hue å kjøpe seg bil. Det skal ikke mer til enn årsavgift (og den kommer) for å knekke budsjettet ditt. I tillegg kommer alt av uforutsette og planlagte utgifter som drivstoff, forsikring, vedlikehold, reparasjoner osv. Mitt råd er å vente med å kjøpe bil til du har bedre inntekt. Hvis du i tillegg må betjene et eventuelt billån med disse 3.500,- er det like greit å melde seg på luksusfellen.

Har jo aldri tenkt å ta opp lån med den lønnen. Man får ikke lov å ta lån når det er igjennom nav en gang.

Endret av SunnivaKL
Lenke til kommentar

Med den lønna har du ikke råd til bil. Bruk heller pengene dine på noe mer fornuftig.

stemmer det ;) blir aldri noe bil av den lønna der.

 

årsavgift er vell nå på litt over 3000

eukontroll: 650

olje og oljefilter blir fort 600-700 kr kan bli mere avhengig av hvilken olje du kjøper og hvor mye som går på bilen.

og ikke minst forsikring: er du ung og ikke har bonus og du skal forsikre den er det jo fort oppe i 10000 i året. og mere avhengi av bil. og som det er nevnt lengre opp, bmw og audi dummeste du kjøper til første bil hviss du har så lav inntekt.

og reng med reprasjoner og uventede reprasjoner.

drivstoff er ikke gratis lengre. koster jo flesk å fylle tanken.

 

så du er fort oppe i 30000-40000 kr i året bare for å eie en bil.

 

men den lønningen tror jeg hun har nokk med å skal holde seg med det dagligdakse med mat/klær

 

hviss det koster 30 kr en vei med buss og man tar bussen to ganger daglig i 365 dager. så blir det da 21900 kr i reiseavgift. og hviss det da koster 40 k i året å eie en bil med reprasjoner og alt av utgifter. ja da kan du ta bussen i 2 år tur-retur for det du har betalt bare for å eie bilen i 1 år. dette er bare et eksmpel da. koster mye å eie en bil ;)

 

tror jeg ville ha fådd meg en annen jobb med bedre betaling. og hvem vill jobbe for 3500 kr i månden? IKKE jeg.

 

men lykke til.

 

og hviss du skulle kjøpe bil! så kjøp en golf 2 1986 mod bensiner!

Lenke til kommentar

Ok, for det første: Typen min er bilmekaniker, så han gjør alt av service, arbeid osv.

Gamle husverten våres er fra polen, så vi får billige og veldig brae deler der ifra. Og jeg har aldri sagt at jeg skal kjøpe bil utifra den lønnen jeg har nå. Sier seg vel selv at når jeg fyller 18 så vil jeg ha en annen jobb, der jeg kan tjene mer.

Endret av SunnivaKL
Lenke til kommentar

Jeg tror ingen noen sinne, i alle de trådene du har skrevet i, har fått deg til å endre mening. Gjør som planlagt du, hva nå det måtte være. Jeg kan jo tippe på at kjæresten din som er bilmekaniker er relevant i avgjørelsen, han pleier å bli nevnt over alt. Tror faktisk hele internett vet at kjæresten din er bilmekaniker. Seriøst. Ta egne valg, og slutt å støtte deg på andre. Hvis du ikke har råd til å ha en bil, dropp det. Det betyr at hvis du ikke kan studere og ha bil, har du ikke råd til bil. Utdannelse er viktigere. Hvis du vil ha et forslag til bil, foreslår jeg en kjip japse fra det forrige millenium som nylig er EU-godkjent, med en bitteliten motor, som er tilnærmet gratis å forsikre. Eksempler er Corolla og Civic.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, for det første: Typen min er bilmekaniker, så han gjør alt av service, arbeid osv.

Gamle husverten våres er fra polen, så vi får billige og veldig brae deler der ifra. Og jeg har aldri sagt at jeg skal kjøpe bil utifra den lønnen jeg har nå. Sier seg vel selv at når jeg fyller 18 så vil jeg ha en annen jobb, der jeg kan tjene mer.

 

Dette virker som et klassisk tilfelle av "jammen jeg vil!" Du må nesten stikke fingeren i jorden og regne litt realistisk på dette. Bil er tapsprosjekt for en vanlig person i 99% av alle tilfeller. Det må du akseptere. Å kjøpe bil utfra en usikker fremtidig inntekt er idiotisk. Ting kan skje og det er ingenting som garanterer deg at du får en jobb med god inntekt før du har signert en arbeidskontrakt.

 

For all del, kjøp deg gjerne en bil, men kom ikke hit og grin når du innser realiteten. Inntekten din er altfor lav til at du skal kunne klare å holde en bil i både bruk og i stand. Du spiser opp mye av inntekten din bare på drivstoff - jeg personlig bruker bilen lite (under 10.000 km i året) og selv om den har et lavt forbruk betaler jeg mellom 900 og 1500 i mnd. bare i diesel.

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Hørr på hva jeg sier da. Jeg har IKKE TENKT å kjøpe bil på DENNE LØNNEN SOM JEG HAR NÅ. I mars, når jeg fyller 18, går også avtalen med nav ut. Og da skal jeg søke på ny jobb.

Jeg vet at bil er dyrt, er derfor jeg skal prøve å få en annen jobb. Og ja, har bestemt meg for å gå på skole til høsten,og jobbe vedsiden av.

Endret av SunnivaKL
Lenke til kommentar

Hørr på hva jeg sier da. Jeg har IKKE TENKT å kjøpe bil på DENNE LØNNEN SOM JEG HAR NÅ. I mars, når jeg fyller 18, går også avtalen med nav ut. Og da skal jeg søke på ny jobb.

Jeg vet at bil er dyrt, er derfor jeg skal prøve å få en annen jobb. Og ja, har bestemt meg for å gå på skole til høsten,og jobbe vedsiden av.

 

Hva forventer du at du vil få utbetalt når du har en deltidsjobb ved siden av skolegang? Har du noe som helst oppsparte midler eller trenger du å låne?

Endret av Kent Touch This
Lenke til kommentar

Hørr på hva jeg sier da. Jeg har IKKE TENKT å kjøpe bil på DENNE LØNNEN SOM JEG HAR NÅ. I mars, når jeg fyller 18, går også avtalen med nav ut. Og da skal jeg søke på ny jobb.

Jeg vet at bil er dyrt, er derfor jeg skal prøve å få en annen jobb. Og ja, har bestemt meg for å gå på skole til høsten,og jobbe vedsiden av.

 

Hva forventer du at du vil få utbetalt når du har en deltidsjobb ved siden av skolegang? Har du noe som helst oppsparte midler eller trenger du å låne?

 

Det kommer jo helt ann på hvor jeg får jobb, det. Men siden det blir en deltidsjobb så rekner jeg ikke med så mye, men forhåpentligvis mer enn nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...