Gå til innhold

Vil du betale 2459 kr per måned for bredbånd?


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er ikke om det er kjappt nok i dag, men om det er nok i morgen.

 

Begynner å bli ganske lei alle de som sier at sånn å sånn er nok, det er sånne folk som bremser den teknologiske utviklingen.

 

Til og med Bill Gates gjorde en blunder da han sa " 640K ought to be enough for anybody" å hvor er vi i dag? jo selv sitter jeg med en pc med 8gb ram og folk skriker etter mer.

 

Vi kommer sikkert til å se tilbake på denne diskusjonen om fem år og le og tenke, var det virkelig ikke raskere linjer enn 400Mbit/s.

 

Dere må ikke glemme at streaming som jo begynner å bli mer å mer vanlig krever mye båndbredde om vi tenker på HD materiale, det neste vil jo bli 3D HD som vil kreve ennda mer osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er ikke om det er kjappt nok i dag, men om det er nok i morgen.

 

Begynner å bli ganske lei alle de som sier at sånn å sånn er nok, det er sånne folk som bremser den teknologiske utviklingen.

 

Til og med Bill Gates gjorde en blunder da han sa " 640K ought to be enough for anybody" å hvor er vi i dag? jo selv sitter jeg med en pc med 8gb ram og folk skriker etter mer.

 

Vi kommer sikkert til å se tilbake på denne diskusjonen om fem år og le og tenke, var det virkelig ikke raskere linjer enn 400Mbit/s.

 

Dere må ikke glemme at streaming som jo begynner å bli mer å mer vanlig krever mye båndbredde om vi tenker på HD materiale, det neste vil jo bli 3D HD som vil kreve ennda mer osv...

 

Skal jeg kjøpe en 7seter bil i dag fordi jeg har en familie på 6 om 10år?

Teknologien stopper ikke ved VDSL2, den stoppet ikke ved Adsl eller Adsl2+ heller, eller ved 56k modem for den saks skyld.

Så det er absolutt relevant hva man trenger i dag og hvorfor skal ikke norske ISP`er tjene penger på dette? Grunnen til at teknologien utvikles er jo fordi markedet fungerer som det gjør.

Fiberselskapene blør penger pr dags dato og kommer til å gjøre det i årevis fremover (Lyse).

 

VDSL2 og raskere kabelnett er velkommen for min del, holder i massevis til 99% av Norges befolkning.

 

EDIT: Det med TV sinaler er en annen sak, før hadde vi feks Mpeg2, nå har vi Mpeg4 og komprimeringsteknologien kommer til å bli bedre, tipper vi kommer til å se HD signaler ned i 4mbit om ikke mange år.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om det er kjappt nok i dag, men om det er nok i morgen.

 

Begynner å bli ganske lei alle de som sier at sånn å sånn er nok, det er sånne folk som bremser den teknologiske utviklingen.

 

Til og med Bill Gates gjorde en blunder da han sa " 640K ought to be enough for anybody" å hvor er vi i dag? jo selv sitter jeg med en pc med 8gb ram og folk skriker etter mer.

 

Vi kommer sikkert til å se tilbake på denne diskusjonen om fem år og le og tenke, var det virkelig ikke raskere linjer enn 400Mbit/s.

 

Dere må ikke glemme at streaming som jo begynner å bli mer å mer vanlig krever mye båndbredde om vi tenker på HD materiale, det neste vil jo bli 3D HD som vil kreve ennda mer osv...

 

Skal jeg kjøpe en 7seter bil i dag fordi jeg har en familie på 6 om 10år?

Teknologien stopper ikke ved VDSL2, den stoppet ikke ved Adsl eller Adsl2+ heller, eller ved 56k modem for den saks skyld.

Så det er absolutt relevant hva man trenger i dag og hvorfor skal ikke norske ISP`er tjene penger på dette? Grunnen til at teknologien utvikles er jo fordi markedet fungerer som det gjør.

Fiberselskapene blør penger pr dags dato og kommer til å gjøre det i årevis fremover (Lyse).

 

VDSL2 og raskere kabelnett er velkommen for min del, holder i massevis til 99% av Norges befolkning.

 

EDIT: Det med TV sinaler er en annen sak, før hadde vi feks Mpeg2, nå har vi Mpeg4 og komprimeringsteknologien kommer til å bli bedre, tipper vi kommer til å se HD signaler ned i 4mbit om ikke mange år.

 

sendingen må også dekomprimeres. Det krever en del regnekraft.

 

Hvis man bygger ut en linje så er det lurt å tenke på fremtidige muligheter .

nå sier jeg ikke at man skal ha en 50 ell 100 mb linje men at mulighetene til det er er der med enkle grep ( når behovet melder seg )

Lenke til kommentar
sendingen må også dekomprimeres. Det krever en del regnekraft.

Med dedikert parallell hardware, så kan man dekomprimere det meste av media med 10-15W (eller mindre) fra en liten brikke. ION, bobcat, lano, og sandy er eksempler på at det er stor sjangs det blir vanlig å integrere slikt i de fleste medieplatformer fremover.

Lenke til kommentar
sendingen må også dekomprimeres. Det krever en del regnekraft.

Med dedikert parallell hardware, så kan man dekomprimere det meste av media med 10-15W (eller mindre) fra en liten brikke. ION, bobcat, lano, og sandy er eksempler på at det er stor sjangs det blir vanlig å integrere slikt i de fleste medieplatformer fremover.

 

Nå vil det også ta lit tid før man har det hjemme.

I mellomtiden er man avhengig av at linjen har nokk kapasitet .

 

Her må man ta i betraktning at behovet for stadig raskere likke er synkron med utviklingen.

Om behovet øker hver 3 år så vil neppe teknologien ta det helt igjen på disse 3 årene.

etter 5 år har en kanskje behovet for en dobbel så rask linje mens komprimeringen bare er kommet halvveis.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om det er kjappt nok i dag, men om det er nok i morgen.

 

Begynner å bli ganske lei alle de som sier at sånn å sånn er nok, det er sånne folk som bremser den teknologiske utviklingen.

 

Til og med Bill Gates gjorde en blunder da han sa " 640K ought to be enough for anybody" å hvor er vi i dag? jo selv sitter jeg med en pc med 8gb ram og folk skriker etter mer.

 

Vi kommer sikkert til å se tilbake på denne diskusjonen om fem år og le og tenke, var det virkelig ikke raskere linjer enn 400Mbit/s.

 

Dere må ikke glemme at streaming som jo begynner å bli mer å mer vanlig krever mye båndbredde om vi tenker på HD materiale, det neste vil jo bli 3D HD som vil kreve ennda mer osv...

 

Skal jeg kjøpe en 7seter bil i dag fordi jeg har en familie på 6 om 10år?

Teknologien stopper ikke ved VDSL2, den stoppet ikke ved Adsl eller Adsl2+ heller, eller ved 56k modem for den saks skyld.

Så det er absolutt relevant hva man trenger i dag og hvorfor skal ikke norske ISP`er tjene penger på dette? Grunnen til at teknologien utvikles er jo fordi markedet fungerer som det gjør.

Fiberselskapene blør penger pr dags dato og kommer til å gjøre det i årevis fremover (Lyse).

 

VDSL2 og raskere kabelnett er velkommen for min del, holder i massevis til 99% av Norges befolkning.

 

EDIT: Det med TV sinaler er en annen sak, før hadde vi feks Mpeg2, nå har vi Mpeg4 og komprimeringsteknologien kommer til å bli bedre, tipper vi kommer til å se HD signaler ned i 4mbit om ikke mange år.

 

sendingen må også dekomprimeres. Det krever en del regnekraft.

 

Hvis man bygger ut en linje så er det lurt å tenke på fremtidige muligheter .

nå sier jeg ikke at man skal ha en 50 ell 100 mb linje men at mulighetene til det er er der med enkle grep ( når behovet melder seg )

 

Og med det konkluderer vi at kobber er for dårlig?

VDSL2 kan levere alt det som er på markedet av digitalt tilbud pr i dag, om noen år så vil Adsl3, Vdsl3 komme, i tillegg når frekvensene som benyttes til fasttelefon og isdn frigjøres så vil det være enda mer kapasitet. Bundling av linjer er også et alternativ.

 

Sier ikke at fiber ikke skal finnes, men det må da være måte på hvor mye syting det blir, Norge er ikke et land der alle kan få fiber og sånn må det være, eneste jeg etterlyser er at staten bidrar med bredbåndsutbygging.

Har også et sterkt ønske om åpne fibernett slik at vi kan velge leverandører selv.

 

Edit: Angående regnekraft, så stopper ikke utviklingen på CPU/GPU fronten heller, ny teknologi kommer også på komprimering og dekomprimeringssiden.

 

Edit2: Når det gjelder teknologisk utvikling så har de siste 10årene vært som følger på xDsl, det begynte med Adsl på maks 2mbit, så 4, så 8mbit. Adsl2+ kom da med en kapasitet på inntil 24mbit og nå VDSL2 på inntil 100mbit.

Kan nesten banne på at det kommer nyere teknologi på xDsl fronten som gir bedre kapasitet.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar

Akk å akk. Jeg tenker bare på min egen dumhet. Jeg har valgt å flytte fra en leilighet som skal få innlagt fiber i april 2011, til et hus der jeg kun får ADSL fra telenor på 3500/400 kbps.. dette pga sur økonomi. Prisen med tv og internett blir så og si det samme men hastigheten er mikroskopisk i forhold. huset er billig da, men fytte jeg føler meg dum..

 

Jeg bannet i flere år over 2000/400 kbps linje fra Telenor, endelig bestemt meg for å flytte... og i oppsigelsesperioden så kom det ikke ett, men TO brev fra Viken og Telenor om at de begge skulle legge fiber. Før det bodde jeg et sted sentralen var full så jeg kunne ikke få ADSL. Og før det igjen gikk telefonlinja gjennom en utjevningssentral så alle øst, vest, sør og nord kunne få ADSL men ikke oss. Ingen av stedene hadde kabel heller.

 

Heldigvis har jeg nå 25/5 Mbit kabel fra Canal Digital - ikke 2,5 opp som det står her - og nå nekter jeg å flytte om ikke neste bolig har fiber. Må vel egentlig si at dette er raskt nok til det meste da, men jeg hadde gjerne tatt en litt større opplastingshastighet. 30/30 som Viken har hadde vært greit...

Lenke til kommentar

Akk å akk. Jeg tenker bare på min egen dumhet. Jeg har valgt å flytte fra en leilighet som skal få innlagt fiber i april 2011, til et hus der jeg kun får ADSL fra telenor på 3500/400 kbps.. dette pga sur økonomi. Prisen med tv og internett blir så og si det samme men hastigheten er mikroskopisk i forhold. huset er billig da, men fytte jeg føler meg dum..

 

Jeg bannet i flere år over 2000/400 kbps linje fra Telenor, endelig bestemt meg for å flytte... og i oppsigelsesperioden så kom det ikke ett, men TO brev fra Viken og Telenor om at de begge skulle legge fiber. Før det bodde jeg et sted sentralen var full så jeg kunne ikke få ADSL. Og før det igjen gikk telefonlinja gjennom en utjevningssentral så alle øst, vest, sør og nord kunne få ADSL men ikke oss. Ingen av stedene hadde kabel heller.

 

Heldigvis har jeg nå 25/5 Mbit kabel fra Canal Digital - ikke 2,5 opp som det står her - og nå nekter jeg å flytte om ikke neste bolig har fiber. Må vel egentlig si at dette er raskt nok til det meste da, men jeg hadde gjerne tatt en litt større opplastingshastighet. 30/30 som Viken har hadde vært greit...

 

hvis du bruker nett alenen hvorfor er da 25 Mbit bare godt nok til det meste.du vil neppe merke noen forskjell om du går til 30.

At 20% opp av ned hastigheten er for dårlig er jeg fullstendig enig med deg i . det burde minst vær 50 %

 

jeg har 10/10 som holder lenge.

Lenke til kommentar

Jau, men kundegrunnlaget og mengden av leverandører til dags dato er ikke imponerende. Vi har to leverandører foreløpig. Men ble jo særs glad da dem utbygde fibernettet i fjor slik at vi også fikk. Rart å tenke tilbake da man hadde ISDN, når man måtte koble bort den ene linja for at telefonen skulle kunne ringe ut.

Lenke til kommentar

Jeg sitter her med 5/1 Mbit og synes egentlig jeg har nok. Jeg tenker nesten aldri over at dette går tregt. Kun når vi er 2-3 stykker samtidig som skal se nett-TV og det sammenfaller svært sjeldent. Nedlastinger går generelt raskt nok. Jeg klarer å planlegge og ha tålmodighet på store nedlastinger. Jeg starter f.eks aldri å laste ned en film som jeg ønsker å begynne å se samme sekund. Men bare for behagelighetens skyld kunne jeg selvsagt ønsket mer opp, så fremt det ikke kostet mer. F.eks 5/5 eller 10/10.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

opphastigheten strupes vel fordi ISP er redd for fildeling o.l. sikkert.

 

eller finnes det en mere logisk forklaring på dette?

 

EuroDOCSIS 3.0 skal klare ~30 Mb/s på bare éin kanal, så teknisk skal dette gå fint for Get. For andre leverandørar er det verdt å merke seg at ADSL-teknologien bare er slik, den vart laga i ei tid der ned-hastighet var alt som gjaldt, og har difor eit mykje mindre frekvensområde tilgjengeleg for opplasting. Dette er ikkje frekvensar leverandøren kan fordele som dei vil, då måtte dei funne opp sine eigne TelenorDSL, NextGenTelDSL, med spesialbygde DSLAM-ar, linjekort og modem. Det ville kosta, det.

Lenke til kommentar

Jeg sitter på en 25/5mbit linje fra Canal Digital. Har aldri hvert så fornøyd med en internettlinje før. Utrolig stabil iforhold til det jeg har hvert borti tidligere, aldri testet og fått resultater under 20/4. Det ser jeg på som godkjent når jeg ikke betaler mer en 469 kr måneden. Ble også ringt og spurt om jeg var interresert i like stor upload som download om et par måneder(fikk ikke info om pris, men ba dem ringe meg når alt var klart). Hadde vel og merke et lite problem i starten, pga at jeg hadde internettboksen og routeren stående ca en 40 cm unna pvrdekoderen fra Canal Digital. Ringte å klaga å fikk forklart at dem ikke liker hverandre, flyttet router og internetboksen til ca 2 meter unna, og etter det har alt fungert veldig bra.

 

Hadde selvsagt ikke sagt nei til en 100/100, men for øyeblikket trenger jeg ikke det ;)

Lenke til kommentar

Betaler 507,- for 8/0.7 , men ligger på ca 7.5/0.5 pga avstand (2310m) til sentralen. Ikke akkurat billig for den type hastighet,men det er da inkludert den berømte "Kobberleia" siden jeg ikke har fasttelefon. Synes utviklingen her til lands når går altfor tregt når det gjelder utbygging av bredbånd. Hadde forøvring større uthastighet i 2003 da jeg satt med 2/2Mbit SDSL fra Catch. Så jeg har faktisk nedgradert uthastigheten med årene. Ironisk.

Endret av FTV
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor gamle resten av dere er, men jeg husker en gang i fortiden jeg satt med modem/ISDN kort og surfa. Ornda meg Cisco ruter og hadde dobbel linje oppe når man skulle "laste ned" noe ;)

Enkelte regninger var over 3000,- på en mnd. :ermm:

 

Lykken var stor når ADSL kom, for ikke å sankke om 2/2Mbit fiber jeg engang hadde.

 

Nå sitter jeg med 12/5Mbit fra Canal digital og er strålende fornøyd med den hastigheten :)

 

Tror enkelte er litt bortskjemte jeg...

Lenke til kommentar

Tror enkelte er litt bortskjemte jeg...

Hvorfor vi i det hele tatt har motorveier er for meg et mysterie. Holder lenge med tofelts uten midtrabatt for meg som tar bussen til byen og så t-banen til universitetet.

Ganske grei analogi.

 

Om vi ser på utviklingen iforhold til utbedringen av bredbåndsnettet så er det ganske sjokkerende å se manglende innsats fra firmaene som har (tatt på seg) ansvar for å levere internett til vårt kjære land. Tydelig at de gir langt faen i hva kunden har, bare de tjener penger.

 

Å komme med 'herregud, jeg klarer meg med 5/1 mbps, dere er bortskjemte' er idioti. Hvorfor skal ikke jeg kunne forvente mer av store instanser? Havner i samme kategori med de som sier at bensinpris på 25,- er helt OK siden de ikke bruker bil.

 

Å se våre naboer i øst få solide hastigheter for en billig penge, så er det ikke noe mer enn gjerrighet som hindrer de store byene å få solid dekning av fiber. I det minste flere sentraler. Fortsatt, jeg bor i Oslo 1, og kan ikke få mer enn 7/0.7 mbps, fra samme telefonsentral som nå har stått der i ti år.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...