Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

En guide til maling


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 11.6.2021 den 9.49):

Jeg tenkte roterende stålbørste i tillegg til manuell skrape. Det er snakk om ca 200 m2 veggvflate der det flasser av ganske mye. Regner med at ca halvparten av flaten blir helt bar før jeg grunner og maler.

roterende kan vel funke men hadde vært litt redd for å frese av treverket mens jeg holder på. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Ifølge google skal man ikke vaske ruller og pensler rett i vasken.. Men det kreves mye vann for å få renset ordentlig, så tipset jeg har lest om å ha det skitne vannet over på flasker og kaste de i restavfall virker litt rart.

Hvordan er det meningen at man skal få renset om man ikke bor i vaskehallen på Circle K og bare kan skylle rett ned i kjemikalietanken?

Eller driter man i det og skyller i vasken?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noen som har opplevd at maling på mdf panel innendørs har blitt 'gummiert' over tid? Hadde tenkt å bare male, men endet opp med å skrape av mye løs, myk maling fra forrige eier sin dårlige malejobb. På de verste plassene kunne malingen rives av i store flak som et skinn. Det hvite er antagelig den originale malingen fra 2005. Virker å være avgrenset til disse feltene. Kan det være et underliggende problem med byggverket? Oppdaget det ved en tilfeldighet da jeg rygget inn i veggen med kontorstolen og stakk 'hull' i malingen.

IMG20220719105521.jpg

Endret av kjoelepasta
Lenke til kommentar

Malingsprodusentene setter ofte spesielle krav til kompatibelt underlag, som folk flest ikke er klar over. Det betyr at maling ikke nødvendigvis hefter mot underliggende maling som ikke er i samme kompatible system fra samme produsent. Jeg tror du har et ganske grelt eksempel på dårlig heft.

Jeg ville løst det med å slipe ned all den grå malinga med slipemaskin og evt roterende stålbørste eller lignende for å komme skikkelig inn i furene på panelet. Og så male over. Antagelig vil slipingen gi mye bedre heft til den hvite malinga enn den glatte overflaten forrige eier malte på.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Skal male leilighet for første gang, og lurte bare på en liten ting fra denne videoen: 

 

Gjør det noe om malingen tørker helt når man maler rundt hele veggen ("spart ut hele rommet"), eller jobber jeg mot klokka og må bli ferdig mens malingen fremdeles er våt? 

 

Lenke til kommentar
CurSe skrev (4 timer siden):

Gjør det noe om malingen tørker helt når man maler rundt hele veggen ("spart ut hele rommet"), eller jobber jeg mot klokka og må bli ferdig mens malingen fremdeles er våt? 

Begynner du i en ende av veggen og jobebr deg bortover gjør det ikke noe om første delen begynner å tørke når du jobber deg bortover. Moderne maling tørker såpass fort at det blir nær sagt umulig å male hele veggen før noe begynner å tørke. Det kan dog være dumt å begynne å klatte på steder som har begynt å tørke. Det var iallefall dumt i "gamle dager". 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, min lokale Byggmix hadde bra kampanje på butinox barnerom og siden jeg skal pusse opp barnerommet klinte jeg til å kjøpte noen spann, jeg var i siget etter å ha kjøpt butinox kjøkken og bare kjøpte barnerom i hvit base med avtale om brekking senere når jeg hadde bestemt meg for farge.

Nå startet problemene, det finnes ingen fargekart etter base. Jeg har spurt både Jotun og butinox om hvor mørkt og hvilke farger jeg kan blande ut fra hvit base med svar om at det finnes ikke og jeg må spørre i butikken for å manuelt sjekke om fargen kan blandes ut fra hvit base 😳

 

Spørsmålet er : hvor mørkt mot blått kan jeg gå med hvit base, KVELDSHIMMEL

4618 er en favoritt, og 

NORDISK HAV

4625. 

 

Hva skjer om man går litt wild og brekker hvit base så mørkt, vil for mye pigmenter "ødelegge" malingen og hvordan går fram for å få til dette. 

Han i butikken er klar for å eksperimentere, men sier at pigmentering utover standard kan fort gi uventet resultater i forhold til hva man tenker intuitivt 

 

Lenke til kommentar
Gekko4u2 skrev (51 minutter siden):

Nå startet problemene, det finnes ingen fargekart etter base. Jeg har spurt både Jotun og butinox om hvor mørkt og hvilke farger jeg kan blande ut fra hvit base med svar om at det finnes ikke og jeg må spørre i butikken for å manuelt sjekke om fargen kan blandes ut fra hvit base

Generelt sett kan hvit base / a-base kun bruke spå lyse farger og det har aldri finnes fargekart etter base på malingsspannet. Det er noe sluttbrukerne aldri skal trenge åforholde seg til. 

For å sette det på spissen kan du ødelegge malingen hvis du putter i for bye brekkfarge (farvestoff). 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (På 10.2.2023 den 22.14):

Generelt sett kan hvit base / a-base kun bruke spå lyse farger og det har aldri finnes fargekart etter base på malingsspannet. Det er noe sluttbrukerne aldri skal trenge åforholde seg til. 

For å sette det på spissen kan du ødelegge malingen hvis du putter i for bye brekkfarge (farvestoff). 

Ja sånn generelt sett har jeg fått disse svarene, men vil nå tro det ligger en "sikkerhetsmargin" i brekk pigmentering andelen før du ødelegger alle egenskaper. 

Hva skjer om du fks går 10-15% opp med pigmenter, vraker du da malinga ? 

Hva om jeg fks blander 1 liter mørk kulør i c base med samme maling og tilsetter den i hvit base? 

Dette blir jo spørsmål i fagbrev pigmentering, men jeg har adhd og vil vite 😅 må pushe litt for å fremskritt 

Lenke til kommentar
Gekko4u2 skrev (1 time siden):

Ja sånn generelt sett har jeg fått disse svarene, men vil nå tro det ligger en "sikkerhetsmargin" i brekk pigmentering andelen før du ødelegger alle egenskaper. 

Du har nok rett. Leser du på etiketten på maling som er brukket står det at det bare er et års holdbarhet, men hvis man rører i malingen før den brukes igjen etter å ha stått lenge så kan den fint brukes. 

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (2 timer siden):

Du har nok rett. Leser du på etiketten på maling som er brukket står det at det bare er et års holdbarhet, men hvis man rører i malingen før den brukes igjen etter å ha stått lenge så kan den fint brukes. 

Så eneste egenskap som forringes med å ha mer pigmentering er holdbarhetstid? 

Da er det jo bare å male rett etter brekking så er du safe 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 1/5/2023 at 7:05 PM, CurSe said:

Skal male leilighet for første gang, og lurte bare på en liten ting fra denne videoen: 

 

Gjør det noe om malingen tørker helt når man maler rundt hele veggen ("spart ut hele rommet"), eller jobber jeg mot klokka og må bli ferdig mens malingen fremdeles er våt? 

 

Så lenge du ikke lager fete kanter på utsparingen gjør det ikke noe. Det er bedre om den er helt tørket en halvtørr og klissen. Med interiør-plastmaling rekker du nok ikke spare ut og så rulle hele før utsparing er tørket uansett. Det kan i tilfeller bli glansforskjell der hvor det er spart ut pga det jo blir flere strøk der, men ta da en runde og rull veggen ett strøk uten å spare ut. Generelt er ikke dette noe problem

Endret av Femtekolonne
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det har skjedd mye på malefronten siden sist jeg malte huset, og nå er det jammen på tide igjen. Men det er jo en jungel av malinger å velge mellom. Hva skal man velge? Hva tilsvarer hva fra de ulike merkene? Skal man gå for noe billig med 10-årsmerke eller koste på seg en mye dyrere variant med 16 års-merke?

Hvor mange kvadrat dekker et spann på 9 liter? Underlag: Begynnende flass på forrige maling. Panel under.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...