Gå til innhold

Generell diskusjon rundt nettstedet Wikileaks og dets talsmann Julian Assange


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Dette vil jeg si er helt greie og objektive oppfattninger, det at enkelte nordmenn har problemer med å svelge det, er demmers egne problem.

 

Objektiv? Det finnes ting i den artikkelen som jeg er enig i, men ambassadøren overdriver nok en smule. Hvis man leser hele artikkelen så er følgende som fikk meg til å le:

 

Noen ganger kan norske ledere være så overbevist om at de har rett i sin sak, at de er ute av stand til å forstå at likesinnede ledere kan tenke annerledes, skriver han.

 

Med all respekt for ambassadøren, men med tanke på hvilken administrasjon som utnevnte ham til å være ambassadør i Norge, så er konklusjonen han kom med kasting av stein i et glasshus.

 

Ellers idag kom de første reaksjonene på gårsdagens meget merkelige avsløringen om at en rekke embetsmenn har bedt om hjelp fra amerikanerne til å få Stoltenberg-regjeringen til å endre politikk i visse saker.

Må si at det er en meget merkelig sak (Harald Stanghelle, aftenpostens politiske redaktør sier rett ut at hvis dette hadde "skjedd til fordel for Russland, hadde vi kalt det noe annet") - ikke at jeg forventer at disse avsløringer får noen alvorlige konsekvenser for de involverte byråkratene ...

 

 

 

Ja, ja business as usual for nyhetsspeilet. Selvsagt etter at de fatter at ingen av wikileaks dokumentene omhandler UFO* og lignende så blir snur de 180 grader og hevder at wikileaks var propaganda operasjon utført av en hemmelig organisasjon for å dekke over en eller annen konspirasjon.

 

 

*UFO betyr i bunn og grunn bare en uidentifisert flyvende objekt - noe som ikke nødvendigvis betyr marsboer på safari i en flygende tallerken.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

 

Dette vil jeg si er helt greie og objektive oppfattninger, det at enkelte nordmenn har problemer med å svelge det, er demmers egne problem.

 

Objektiv? Det finnes ting i den artikkelen som jeg er enig i, men ambassadøren overdriver nok en smule. Hvis man leser hele artikkelen så er følgende som fikk meg til å le:

 

Noen ganger kan norske ledere være så overbevist om at de har rett i sin sak, at de er ute av stand til å forstå at likesinnede ledere kan tenke annerledes, skriver han.

 

Med all respekt for ambassadøren, men med tanke på hvilken administrasjon som utnevnte ham til å være ambassadør i Norge, så er konklusjonen han kom med kasting av stein i et glasshus.

 

Det er jo også et helt greit utsagn... Har du noengang sittet i et styre, komité eller arbeidsgruppe? Akkurat dette er noe av den viktigste kvaliteten en leder og andre styremedlemmer bør ha, nettopp å innse at andre kan ha et poeng med sine meninger.

Lenke til kommentar

 

Det er jo også et helt greit utsagn...

 

Gitt den er sann...

 

 

Har du noengang sittet i et styre, komité eller arbeidsgruppe? Akkurat dette er noe av den viktigste kvaliteten en leder og andre styremedlemmer bør ha, nettopp å innse at andre kan ha et poeng med sine meninger.

 

Sant det - men samtidig hvis man leser rapportene ambassadøren Whitney skrev så er han skyldig i det han beskylder Norges politikere for.

 

Hamsun markeringen blir tolket som "en manglende forståelse for ikke-etnisk norske (tror han tenkte på jøder i Norge når han snakker om ikke-etniske nordmenn) når det gjelder rase, integrering, religiøs toleranse osv"...

 

Hvorfor Norge jobber for et bedret forhold til Russland evner han heller ikke å forstå og dermed klarer han heller ikke å sette utenriksministerens uttalelser om Russland i kontekst (og viser manglende historiekunnskaper også).

 

Han gjør narr av enkelte nordmenns oppfatning* om at Norge har en spesiell rolle når det gjelder det å fremme fred i verden - samtidig som han har glemt at hjemme i USA har man et samfunn mer eller mindre tuftet på tanken om "American exceptionalism" som er like irrasjonell og hvertfall ikke mindre patetisk enn holdningen om at "det er typisk norsk å være god" (et sitat som ble latterliggjort av folk langt for Whitney kom til disse traktene).

 

 

*riktignok naivt idealistisk og ikke særlig rotfestet i virkeligheten. Drar den norske utenriksministeren til et konfliktområde for å fremme fred så er lokalbefolkningen i det landet garantert til å oppleve en 20+ år lang krig...

 

 

edit: leif og link redigering.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar

Kan noen forklare hvorfor straffen er så streng? Er det fordi domstolen har funnet ut at han er en sexforbryter? Hvis ikke, hvorfor i alle dager settes "fri" mot kausjon og på denne måten?

Ingen som vet dette?

 

Fikk høre tildligere i kveld at Assange egentlig skulle ha møtt i retten i Svergie, men han valgte heller å flykte til England.

Aner ikke om dette stemmer, men det blir jo litt mer fornuft i det om det stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at det ikke er tydeligere hvilken dom han fikk. Ut fra artikkelen et par-tre sider bakover i tråden, så hersker det jo ingen tvil om at Assange er uskyldig. Om noe annet hadde vært tilfelle, hadde det vært veldig kjekt å vite bakgrunnen til dette valget. Vær så snill, kan ikke noen fortelle meg at jeg er en ignoramus som ikke har skjønt greia her?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig at det ikke er tydeligere hvilken dom han fikk.

Han har ikke fått noe dom, voldtektsaken har jo ikke kommet for retten enda

 

Men så hendte det noe fra den rettslige siden, noe jeg finner underlig og korrupt.

Riktig, den første åklagaren henla saken, men så sies det at en svensk riksdagspolitiker (S) senere hadde kontaktet en annen åklagare(statsadvokat) som deretter blåste liv i saken igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...