Gå til innhold

Hvorfor feirer vi EGENTLIG jul?


U1ven

Anbefalte innlegg

Har tidligere lest at julefeiringen stammer fra vikingenes "jolefeiring" som de kalte det, mens de fleste nordmenn er idag fast bestemt på at vi feirer jul fordi jesus ble født 24 desember, noe vi ikke har noen skriftlige kilder på.

 

Kan noen redegjøre hvorfor julefeiringen stammer fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktig det Ratexx sier her, julen var en romersk høytid tilegnet solguden, og markerer at solen snur. Høytiden var feiret lenge før keiseren Konstantin konverterte til kristendom på 300-tallet e.kr. Dermed har den lite å gjøre med Jesus fødsel som mange kristne påstår. Forøvrig; de fleste kilder vi har i forbindelse med Jesus tyder på at Jesus var født enten en gang på høsten eller på våren.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Har tidligere lest at julefeiringen stammer fra vikingenes "jolefeiring" som de kalte det, mens de fleste nordmenn er idag fast bestemt på at vi feirer jul fordi jesus ble født 24 desember, noe vi ikke har noen skriftlige kilder på.

 

Kan noen redegjøre hvorfor julefeiringen stammer fra?

 

Jesu fødsel feires egentlig 25 desember, ikke 24. Det er bare nordmenn som har en tendens til å misforstå dette. Det er egentlig aldri hevdet at Jesus ble født på denne datoen, men det ble på 300-tallet bestemt at det var beleilig å feire Jesu fødsel i denne perioden da Romerne ellers hadde en "hedensk" festival som ble feiret på dette tidspunkt.

 

Vikingene hadde også en festival rundt denne vintersolverv-perioden som ble kalt Jul.

Lenke til kommentar

Har tidligere lest at julefeiringen stammer fra vikingenes "jolefeiring" som de kalte det, mens de fleste nordmenn er idag fast bestemt på at vi feirer jul fordi jesus ble født 24 desember, noe vi ikke har noen skriftlige kilder på.

 

Kan noen redegjøre hvorfor julefeiringen stammer fra?

 

Jesu fødsel feires egentlig 25 desember, ikke 24. Det er bare nordmenn som har en tendens til å misforstå dette. Det er egentlig aldri hevdet at Jesus ble født på denne datoen, men det ble på 300-tallet bestemt at det var beleilig å feire Jesu fødsel i denne perioden da Romerne ellers hadde en "hedensk" festival som ble feiret på dette tidspunkt.

 

Vikingene hadde også en festival rundt denne vintersolverv-perioden som ble kalt Jul.

 

Det er bare i engelskspråklige land de mener at det var den 25. Hvis 25. er rett, er det bare en liten gruppe som har det riktig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Den antatt riktige datoen for Jesu Fødsel er vell 25 Desember, også 39 år ekf. viss eg ikkje tar heilt feil ..

 

 

Grunnen til at vi har ei julehøgtid i den moderne verden er for og hylle jesufødsel og for og markere at inn høstinga som gamle bønder hadde før skal markerast med all mulig mat.

Familie sammenkoster etc etc etc.

 

Julen er en oppskrytt høgtid, men den som for mange kristne kommer hakk i hel på Påsken i hellighet.

 

Men vi feirer jul pga at av gammelt av feiret dem at solen snudde, ditta klikka den små gretne kirken mongolid over og ville forby, så fant dei ut at vi bare seie at jesus e født då og tar over høgtida.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

25. Desember kommer fra den romerske feiringen av Mithras fødselsdag. Mithra var en gud som var populær på samme tid som kristendommen kom frem, spesielt blant soldater. Den er en av religionene som kristendommen har mikset seg med.

 

Når det gjelder juleblotet så var den litt varierende, avhenging av månesykluser og slikt, men den ble feiret i en periode litt rundt nyttårstider som nå. Med kristningen så bestemte en norsk konge (husker ikke hvilken) at vi skulle feire juleblotet sammtidig som de kristne feiret sin høytid.

Lenke til kommentar

Det er riktig det Ratexx sier her, julen var en romersk høytid tilegnet solguden, og markerer at solen snur. Høytiden var feiret lenge før keiseren Konstantin konverterte til kristendom på 300-tallet e.kr. Dermed har den lite å gjøre med Jesus fødsel som mange kristne påstår. Forøvrig; de fleste kilder vi har i forbindelse med Jesus tyder på at Jesus var født enten en gang på høsten eller på våren.

 

Det er riktig at romerne sansynligvis hadde en lignende feiring på den tiden av året, da alle indoeuropeiske tradisjoner deler mange likheter.

Dog må det sies at julefeiringen i nord-Europa ikke har romerske røtter, men germanske.

 

Den moderne norske julefeiringen er en kristnet versjon av den gamle germanske midtvinterfeiringen, hvor man feiret solen og dessuten hedret sine forfedre, guden Heimdallr m.m.

Til og med det å gi hverandre julegaver er en førkristen, germansk tradisjon... ;)

 

Noen referanser:

 

Forskning.no: Gjør klar for en gammel hedensk fest

 

Bifrost.no: Jul fra gammelt av

 

Wikipedia: Yule (historic Germanic celebration)

Lenke til kommentar

Som mange sier så stammer julen fra feiringen av vintersolvervet, men jeg vil påstå at dere undervurderer alderen til denne feiringen ved å snakke om germanere og romere. Denne tradisjonen har nok eksistert så lenge vi har holdt til på det europeiske landområdet. Hvis man ser på bronsealderkunstobjekter så er det ikke vanskelig å se de var veldig opptatt av sola. Har hørt spekulasjon om at alle monoteistiske religioner stammer fra tilbeding av sola, men det er en annen diskusjon. Å feire at sola snur, at det slutter å bli kaldere, er rimelig naturlig. Ikke bare i samfunn basert på jordbruk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder juleblotet så var den litt varierende, avhenging av månesykluser og slikt, men den ble feiret i en periode litt rundt nyttårstider som nå. Med kristningen så bestemte en norsk konge (husker ikke hvilken) at vi skulle feire juleblotet sammtidig som de kristne feiret sin høytid.

Kilder hadde vært veldig spennende.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Som mange sier så stammer julen fra feiringen av vintersolvervet, men jeg vil påstå at dere undervurderer alderen til denne feiringen ved å snakke om germanere og romere. Denne tradisjonen har nok eksistert så lenge vi har holdt til på det europeiske landområdet. Hvis man ser på bronsealderkunstobjekter så er det ikke vanskelig å se de var veldig opptatt av sola. Har hørt spekulasjon om at alle monoteistiske religioner stammer fra tilbeding av sola, men det er en annen diskusjon. Å feire at sola snur, at det slutter å bli kaldere, er rimelig naturlig. Ikke bare i samfunn basert på jordbruk.

 

Ja, disse gamle paganistiske tradisjonene er meget gamle, og det skulle ikke forundre meg om midtvinterfeiringen også var i bruk forut for indoeuropeernes (de som bl.a. brakte germansk språk til nord-Europa) ankomst.

Dette har jeg derimot ingen kilder på, så derfor brukte jeg ordet germansk.

 

edit: tastefeil

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden jeg har blitt sitert er det kanskje litt for sent å redigere, men jeg ser jeg har avslutta litt brått, så jeg vil utvide litt.

 

Min påstand er at julehøytiden er et resultat av å bo på de breddegrader vi gjør, hvor solens varierende styrke påvirker oss svært sterkt. Siden vi bare kan høste en gang i året de aller fleste steder markerer vintersolverv en vanskelig årstid og at en feiring utvikler seg rundt den dagen det slutter å bli verre er ganske rimelig. Steder hvor vinteren ikke påvirker like mye vil ha høytidene sine rundt andre naturfenomener, for eksempel regntiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...